olie verbruik zijklepper

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

olie verbruik zijklepper

Bericht door propjocky »

rij nu een paar weken op de Chang en moet zeggen dat de motor nu netjes loopt. maar nu het volgende. heb er W50 olie in zitten maar moet na ieder rijbeurt van ongeveer een uur (dus zo'n 50-60 km) ruim 250 ml olie bijvullen. dit is natuurlijk veels te veel. het vreemde is dat hij totaal niet rookt uit geen van de pijpen. wel lekt hij een beetje rondom het carter maar dat is zeker geen 250 ml. iemand een idee wat hier aan de hand is?
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
mario

Re: olie verbruik zijklepper

Bericht door mario »

Als hij niet rookt moet hij het lekken.
Hoeveel heeft het blok gelopen.
Moet het blok nog inlopen?
propjocky

Bericht door propjocky »

op de teller staat nu 4300 km waarvan ik er ongeveer 250 heb gereden (maar hij is in 1993 al ingevoerd). ik zal morgen eens alle carter bouten na-trekken en het zaakje schoon vegen. met zulke hoeveelheden verwacht flink wat spatten maar dat valt in principe mee.
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
mario

Bericht door mario »

Zou ik inderdaad als eerste doen lekt hij niet bij voetpakkingen cylinder .
handjesman

Bericht door handjesman »

Volgens mij zit jij nu al in de ontkenningsfase......laat maar eens iemand achter jou rijden en vraag of tie een beetje fris ruikt.
Denk van niet! :mrgreen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

doe je hem ook niet veel te vol. Mijn m72 vind aftoppen ook niet leuk. als ik de olie laat gaan dan zakt hij ong. een 0,5 cm onder de vulrand en daar blijft hij staan. Daarna verbruikt hij bijna niets meer (nou ja, 1:1000) ongeveer.

Als hij het verbrandt moet je het ruiken en zien. Laat idd iemand achter je rijden en snuffelen. Als hij je snel inhaalt om voor je te gaan rijden weet je genoeg.

Toevallig ook geen oude olie (met benzine en vocht) in het carter. Als de motor dan warm wordt verdampt dit en lijkt je olieverbruik ineens flink toe te nemen. De monograde 50 zou op zich voor een zijklepper prima moeten gaan, ik rijd zelf met 20w50 omdat ik die in het groot inkoop, ook voor de BMW's en dnepr.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

na een grondige inspectie het volgende gevonden. rechter cylinderkop lekt bij de onderste bout een klein beetje. aanslag in rechter uitlaatpijp is vettig (vergeleken met de linker waar alleen roet in zit). karter bouten aan de losse kant en aangedraaid (aan de achterkant flink wat zweet). Het oliepijl vul ik iedere keer bij van 1/2 tot 3/4 op de pijlstok dus niet tot aan de bovenrand. denk nu toch aan versleten zuigerveren rechterkant (of zelfs gebroken?).
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
edje

Bericht door edje »

Het kan een gebroken zuigerveer zijn dat had ik ook. maar dan gaat hij op het gegeven moment erg hard roken van uit de cilinders. Even de koppen er af en kijken.

Gr Edje
Plaats reactie