carburateur stationair

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

carburateur stationair

Bericht door propjocky »

even voorstellen, mijn naam is Fred en ben sinds een paar dagen in het bezit van een CJ750. Wist al enige tijd van het bestaan van dit forum en dan nu de stoute schoenen aan en de eerste vraag deponeren! Na een paar rondjes rond de kerk bleek er een probleem te zijn met de carburatie, lekke vlotter. Nu heb ik beide carbs gedemonteerd en schoongemaakt met carb cleaner en alles weer netjes gemonteerd en afgesteld. tevens heb ik de plastieke vlotters vervangen door messing vlotters (die niet lekken). Maar nu wordt ik geconfronteerd met het volgende: na een minuutje of 20 rijden (als alles lekker warm begint te lopen) wil de motor met gesloten gas niet meer terug naar stationair. Af en toe valt hij vanzelf terug naar 30-60 seconden maar meestal blijft het toerental te hoog (koud loopt hij netjes stationair en zakt het toerental ook na een stoot gas). Het lijkt alsof de schuiven niet meer door de veer worden teruggeduwd (heb dit nog niet gechecked). zowiezo valt de gashendel niet uit zichzelf terug ondanks dat de kabels goed in het vet zitten, bij een niet lopende motor hoor je de schuiven open gaan en weer dicht als je aan de gashendel draait. Heeft iemand hier al eens vaker last van gehad? hebben de nieuwe messing vlotters invloed op dit fenomeen? het is een beetje lullig om bij het stoplicht te staan met een gierende motor een een strak gezicht blijven houden en stug vooruit kijken.
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
C-130H
Roel

Re: carburateur stationair

Bericht door Roel »

Hoi Fred,

een cj750 is een goede keuze!
In een van mijn CJ's heb ik ook messing vlotters gemonteerd. Die kunnen ook lekken maar ze hebben het voordeel dat ze niet oplossen in benzine met ethanol.
Dat je gashendel niet uit zichzelf terugdraait kan ook komen doordat de hendel zelf te zwaar gaat, je zou hem een beetje kunnen smeren. Persoonlijk vind ik het wel prettig al shij niet uit zichzelf terug draait, dan werkt hij als een soort cruise control.
Als je kunstof vlotters vervangt door messing moet je sowieso je carburateurs volledig opnieuw afstellen doordat je vlotter niveau is verandert.
Om te beginnen moet je de stationair afstellen met de stationair mengsel schroeven aan de zijkant van de carburateurs en de aanslagen van de gasschuif.
Daarna moet je de halfgas situatie afstellen met de gasnaalden. (Dus een stuk halfgas rijden en bougie kleur controleren)
En als laatste moet je de maat van je hoofdsproeiter controleren door een stuk volgas te rijden. (Dus een stuk volgas rijden en bougie kleur controleren)
Veel mensen stellen alleen de gasnaalden af en blijven rijden met een meestal te kleine hoofdsproeier (standaard sproeier in demi carburateurs is te klein). Dus als ze dan een keer stevig doorrijden riskeren ze een vastloper.
Als je dit allemaal gedaan hebt en je probleem blijft. Kan idd ene gasschif blijven hangen. Het kan ook zijn dat je ergens valse lucht trekt. Kan je horen of voelen ana de uitlaten of het 1 van de cilinders is die het hoge toerental veroorzaakt? Of doen ze het beide?
Afbeelding
Vroeger toen ik nog geen papa was..........
propjocky

Bericht door propjocky »

Hoi Roel,

Gashandel zit goed in het vet. Vandaag weer een stukje gereden en bij warme motor stationair bijgesteld naar onderen (had dat alleen bij koude motor gedaan). dat van de sproeiers is mij onbekend. tijdens het schoonmaken heb ik ze geinspecteerd en volgens mij stond er het nummer 55 op??? wat wordt er aangeraden als sproeiermaat en waar zijn die te vinden? beide uitlaten lekken bij de aansluiting tussen de bocht en de demper, maar de rechter toch meer dan de linker. ik had al het gevoel dat dat de reden was van de plof af en toe.

thanx Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Roel

Bericht door Roel »

Hoi Fred,

Als ik het goed begrijp is je probleem van het te hoge toerental nu opgelost?

De stationair stel je af bij een half warme motor lopend op 1 cylinder, als je dat bij allebei doet, dan loopt hij daarna goed stationair en synchroon. Ik heb de procedure wel ergens staan, in het engels. Stuur me maar ene pb met je email adres.

De uitlaten lekken standaard altijd als je alles gewoon in elkaar steekt. Is waarschijnlijk geen oorzaak voor jouw probleem. Of je gasschuiven goed omlaag gaan kan je controleren door de buitenkabel bij de carburateur omhoog te trekken aangezien je binnenkabel dan slap zou moeten staan.
De standaard hoofdsproeier is 0.85mm, daar staat idd 55 op. Je kan daar gewoon mee rijden als je maar rustig aan doet. Wil je zeker de goeie maat heb voor volgas situaties probeer eerst of de maat goed is met een test rit. Zoniet dan kan je hem heel voorzichtig opboren met een 0.9mm boor, dan wordt het gat ongeveer 0.95mm. Maar het is heel belangrijk dat allebei de sproeiers exact het zelfde worden. Ik heb er goede ervaringen mee. Maar niet iedereen slaagt er even goed in. Je kan ook een ruimer gebruiken.

Houd er wel rekening mee dat als je regelmatig volgas rijdt de motor veel te leiden heeft. Ik heb jaren geleden een keer een vastloper gehad, en dat werd zeker mede veroorzaakt doordat ik regelmatig op de snelweg reed met mijn CJ750 m1m met zijspan. (Woon werk Eindhoven - Uden tussen de vrachtwagen op de rechter baan)

Roel
Afbeelding
propjocky

Bericht door propjocky »

Hoi Roel,

stationair probleem is inderdaad opgelost. Motor even goed warm gereden en daarna beide cylinders afgesteld. Met koude motor nog even kleppen gesteld en loopt nu als een naaimachientje. Merk wel dat doorschakelen naar zijn 4 (rond 60 km/uur) het toerental in elkaar zakt en dat met 2/3 gas langzaam terug komt tot zo'n top van ongeveer 70-75 km/uur. Aan de toeren te horen is dat wel het maximum. Maar goed, hij is ook bedoeld alleen voor de secundaire wegen dus geen nood en/of haast. Na de rit van gisteren nog even de bougies gechecked en die waren bruin/beige (naalden wel beide op 4 vanwege linker pit wit voor afstelling) dus dat ziet er volgens mij goed uit. Wat levert het uitboren van de sproeier nog op? meer vermogen bovenin? Heb een kolomboor dus wil het wel proberen als het iets positiefs oplevert. Hoeft van mij geen scheurijzer te worden maar een beetje pit met optrekken kan nooit kwaad (word nu al moe van inhalende auto's die het geduld niet hebben even te genieten van het stuk antiek op de weg). Anyway, alvast bedankt voor je advies. Rest mij alleen nog een recht en rond voorwiel (dit weekend even het reservewiel erop) want tussen de 30 en de 40 wiebel ik zowat van de fiets. Kwestie van wielen wisselen totdat ik de rechte heb gevonden!

cheers Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
nicolai

Bericht door nicolai »

Ik zou niet ruchzichtloos de sproeiers uitboren, zo te horen heb je voldoende inspuiting met 2/3 gas.
Tegen alle verwachting in zou ik eens een kleinere maat hoofd sproeier monteren.
Je zou ook eens kunnen proberen het opnemen van de motor door de ontsteking op gehoor af te stellen ipv een stroboscoop
Misschien trek ie dan beter
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
propjocky

Bericht door propjocky »

Nicolai,

op gehoor afstellen bedoel je de moer van de ontstekkings module los en dan voorzichtig links of rechts draaien en luisteren naar verbetering?

cheers Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Roel

Bericht door Roel »

Het afstellen van de carburateurs heb ik even opgezocht, het staat goed uitgelegd op:
http://www.chang-jiang.com/cj750/con4.htm#45
onder punt 4.5
Ontsteking afstellen staat onder 4.4 van de bovenstaande link.

Weer even over sproeiers afstellen.
De maat van de hoofdsproeier veranderen doe je niet omdat iemand je verteld dat er een andere maat in moet maar dat doe je omdat je mengsel verhouding bij volgas niet klopt. Dat je hoofd sproeier een beetje aan de kleine of grote kant is bij stationair, 1/4 gas, 1/2 gas of zelfs 3/4 gas dat maakt niet uit omdat je dat compenseerd met afstelling van de naald. Echter zodra je volgas rijd heeft je naald geen invloed meer. Dus dat kan je alleen afstellen met de hoofdsproeier.
Met name rijden met een te kleine hoofsproeier is af te raden omdat je motor dan te arm loopt bij volgas met als gevolg oververhitting. Wat kan resulteren in vastlopers en gaten in je zuigers.

Hoe test je je hoofdsproeier:
Rijdt de motor lekker warm en ga dan een stuk volgas rijden. Na een stuk volgas gereden te hebben draai je je gas dicht, trek je de koppeling in, zet de motor uit en stop ergens op een rustige plek. (Doe dit dus niet op de snelweg ofzo, maar ergens op een rustige polderweg.)
Nu bekijk je de kleur van je bougies. Is je boegie mooi bruin dan is je hoofdsproeier perfect. Is hij wit of grijs dan is je sproeier te klein. Is hij zwart dan is je hoofdsproeier te groot.
Uiteraard gaat dit verhaal alleen maar op als je het juiste type bougie gemonteerd hebt. Heb je een te koude of warme bougie, dan heeft naar de kleur kijken weinig zin.

Dus niet zomaar gaan boren of een andere sproeier er in draaien. Eerst testen!
Afbeelding
propjocky

Bericht door propjocky »

Roel schreef:Het afstellen van de carburateurs heb ik even opgezocht, het staat goed uitgelegd op:
http://www.chang-jiang.com/cj750/con4.htm#45
onder punt 4.5
Ontsteking afstellen staat onder 4.4 van de bovenstaande link.

Weer even over sproeiers afstellen.
De maat van de hoofdsproeier veranderen doe je niet omdat iemand je verteld dat er een andere maat in moet maar dat doe je omdat je mengsel verhouding bij volgas niet klopt. Dat je hoofd sproeier een beetje aan de kleine of grote kant is bij stationair, 1/4 gas, 1/2 gas of zelfs 3/4 gas dat maakt niet uit omdat je dat compenseerd met afstelling van de naald. Echter zodra je volgas rijd heeft je naald geen invloed meer. Dus dat kan je alleen afstellen met de hoofdsproeier.
Met name rijden met een te kleine hoofsproeier is af te raden omdat je motor dan te arm loopt bij volgas met als gevolg oververhitting. Wat kan resulteren in vastlopers en gaten in je zuigers.

Hoe test je je hoofdsproeier:
Rijdt de motor lekker warm en ga dan een stuk volgas rijden. Na een stuk volgas gereden te hebben draai je je gas dicht, trek je de koppeling in, zet de motor uit en stop ergens op een rustige plek. (Doe dit dus niet op de snelweg ofzo, maar ergens op een rustige polderweg.)
Nu bekijk je de kleur van je bougies. Is je boegie mooi bruin dan is je hoofdsproeier perfect. Is hij wit of grijs dan is je sproeier te klein. Is hij zwart dan is je hoofdsproeier te groot.
Uiteraard gaat dit verhaal alleen maar op als je het juiste type bougie gemonteerd hebt. Heb je een te koude of warme bougie, dan heeft naar de kleur kijken weinig zin.

Dus niet zomaar gaan boren of een andere sproeier er in draaien. Eerst testen!

Hoi Roel,

deze procedure wat jaartjes geleden uitgevoerd op mijn andere brommer.......was het al weer vergeten. goed plan. dit weekend even testen. zoals ik al zei, hij loopt goed alleen wat traag bovenin maar het hoeft ook geen high performance bike te zijn. wat is een beetje de gangbare bougie voor een CJ 750, heb er nu Bosch WR7BC's in zitten. volgens een bougie vergelijkings kaart op www.changjiangunlimited.com heb je keuze tussen W7 of W6 (als je voor Bosch gaat). maar iedere gebruikers info is welkom natuurlijk. In ieder geval post ik de resrultaten op het forum............

cheers Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

Bendix schreef:Goed bezig Fred. Veel plezier met de Chang. Groeten uit Zeist :D
Hey die Ben,

even grondig bezig geweest om mijn kennis te vergroten. loopt nu redelijk goed (zie boven) maar we zijn er nog niet helemaal. heb jij toevallig nog ergens een recht wiel liggen? er zit een redelijke zwabber in mijn voorwiel wat redelijk wat oscilatie veroorzaakt tussen de 30 en de 45 km/uur. moet nog even het reserve wiel testen maar zet alvast de lijntjes uit..........

howdoe Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

Bendix schreef:Goed bezig Fred. Veel plezier met de Chang. Groeten uit Zeist :D
Hey die Ben,

even grondig bezig geweest om mijn kennis te vergroten. loopt nu redelijk goed (zie boven) maar we zijn er nog niet helemaal. heb jij toevallig nog ergens een recht wiel liggen? er zit een redelijke zwabber in mijn voorwiel wat redelijk wat oscilatie veroorzaakt tussen de 30 en de 45 km/uur. moet nog even het reserve wiel testen maar zet alvast de lijntjes uit..........

howdoe Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
nicolai

Bericht door nicolai »

oke goed dat je de kennis vergroot want het is niet zo moeilijk maar vaak lastig te weten waar je moet ingrijpen.
Je moet een aantal processen tegelijkertijd beheren om het goed lopend te krijgen met veel variabelen zoals toerental.
Lullig om te vragen maar begin bij het begin, komt er wel voldoende peut uit de benzinekraan en is je accuspanning in orde?
Dat uitboren of veranderen zou ik ook niet zomaar zondermeer doen, wees daar voorzichtig mee zoals de sprekers voormij al zeiden.
Ga zo door in je zoektocht en je komt er echt wel uit, toch wens ik je ook veel plezier met zo'n raar chinees leerproces.
Denk maar aan karate kid, wax in, wax out, en waarom? daar kom je later pas achter!
propjocky

Bericht door propjocky »

Nicolai,

het is grappig dat na een week de brommer langzaam zijn geheimen begint prijs te geven. Ontstekking en peut zijn gechecked en goed dus alleen nog de carburatie bij vol gas. Sta er toch van te kijken dat er (zeker in de VS) zoveel technische Chang sites zijn waar al veel info van af te halen is. dit weekend even met volle pot rijden en bougies checken dan komen we weer een stapje dichterbij.......In de winter gaat'ie helemaal uit elkaar voor een grondige beurt en cosmetische upgrade maar tot die tijd is het gewoon tuffen....

cheers Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Roel

Bericht door Roel »

Hoi Fred,

welke types bougies het beste zijn weet ik niet.Ik gebruik altijd Chinese bougies. Ik verkoop ze ook. 2,50 per stuk.
De Amerikanen hebben heel veel CJ's naar de US gesleept. En als ik bij mijn collega's in de US ben verbaas ik me er ltijd over wat een ogelooflijke hobbyisten dat zijn. Het lijkt wel alsof ze daar 36 uur in 1 dag hebben zitten.
Een van hen begon ook over een 'piston index'. Oftwel, hoeveel zuigers heb je. (alle zuigers in motor en compressors tellen mee) Volgens hem hem heeft de gemiddelde Amerikaan 35 zuigers. Ik kwam tot 38. Hijheeft er meer dan 80! Maarja, hij heeft er 8 in zijn sedan, 8 in zijn pick-up, 8 in zijn sport wagen, 8 in zijn cabrio, 8 in zijn boot, 2 in zijn motor, 1 in zijn sneeuwruimer, 6 in zijn bobcat etc.
Ik dwaal af.
Als je onderdelen nodig hebt voor je CJ kan ik za altijd mee nemen, ik werk nog altijd in Uden.

Succes,
Roel
Afbeelding
propjocky

Bericht door propjocky »

Hoi Roel,

tja, die yanken hebben nu eenmaal een cultuur van auto's en motoren en dan met name het customizen. De hollanders zijn wat dat betreft een stuk conservatiever. Vwb de bougies, voorlopig draait de motor goed op die Boschjes. Mochten zich er toch tzt problemen voor doen zal ik die chineese eens uitproberen. Wel grappig dat jij in Uden werkt, ik werk nl in Eindhoven...ha ha. Maar ik ben nog op zoek naar wat spul, oa een bagagerek voor op het reservewiel en een jerrycan houder voor een 10L jerrycan, enig idee waar ik die voor een zacht prijsje op de kop kan tikken? Wat is trouwens jouw mening over de extra grote carterpan die links en rechts wordt aangeprezen op het internet...........is dat iets voor de nabije toekomst of is het een verkoop praatje?

cheers Fred
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
nicolai

Bericht door nicolai »

een grote carterpan heeft voor maar ook nadelen. het duurt langer voordat het heet is en vloeit minder vaak rond waardoor de
temperatuur beheersbaar blijft en niet te heet.
In de winter is het weer een nadeel omdat de motor bijna niet opwarmt of warm wordt en dat is weer slecht voor je motor.
Je krijgt dan eigenlijk een zomer en een winter carterpan, als je nu geen problemen hebt zou ik het niet zomaar doen
lekker laten voor wat het is als je er geen last van hebt, als je bijvoorbeeld in de winter nooit rijd kun je het wel overwegen want de temp
loopt soms behoorlijk op in de zomer en vanaf 25 graden wordt mijn olie met grote carterpan soms wel 120 graden, zeker op de snelweg
met 100 op de klok loopt de temp flink op. Op binnen wegen heb ik nergens last van als ik onder de 80 blijf
Roel

Bericht door Roel »

Ik sluit me aan bij Nicolai. Echter voor mij is er 1 hoofdreden waarom ik geen groter carter pan wil. Ik ben zelfs van Shanghai naar Nederland gereden met een standaard formaat aluminium carter pan. Het grote nadeel is dat zo'n grote pan ver onder je frame uitsteekt. Met een standaard pan is je bodemvrijheid al erg beperkt, maar met zo'n diepe aluminium pan wil je echt geen steen tegenkomen op een hobbelpad.
Afbeelding
propjocky

Bericht door propjocky »

OK...........scheelt weer 60 euro!!!
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
propjocky

Bericht door propjocky »

schijfrem heeft nog wat werk nodig. hij liep aan op montage bouten die nu zijn bijgevijld. tevens was de beugel een beetje krom dus die is nu gerecht. de schijf loopt nu recht door de klauw. nu langzaam de kabel stakker zetten totdat maximale capaciteit is bereikt zonder aanloop op remschoenen. morgen wielen verwisselen om te kijken of er nog een recht wiel op zit wat de oscillatie van de voorvork wegneemt...........houd me uit het caffee!

cheers
Albert Einstein

CJ 750
C-130H
Plaats reactie