Weer een Chang

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
nicolai

Re: Weer een Chang

Bericht door nicolai »

Mooie motor en erg stijlvol om te zien.
Hoe zit dat nu precies met dat refurbisht ofzo
Is hij dan helemaal gereviseerd ofzo? graag info hieromtrent gewenst
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Volgens mij noemen ze zo alle nieuwe chiangs die het land binnenkomen. een chinees zet volgens mij elk gewenst bouwjaar in een frame als hij het ding maar kan verkopen. Ik denk dan ook meer aan een nieuwe chiang die ge-antidateerd is. Dat gebeurt met de meesten

groet,

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
robm84

Bericht door robm84 »

Wat is er met de teksten op de spatborden gebeurt?
De 1ne foto is het netjes, en bij de andere foto lijkt het net op half 7 te hangen!
Benno van Ham

ik denk een beetje weg gefotoshopt

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Benno van Ham

Ben, denk je eerlijk gezegd ook niet dat er gewoon een willekeurig frame wordt gepakt en een oude datum wordt meegeleverd. Militaire frames hebben vaak geen nummers en een setje slagletters is sneller gebruikt dan speciaal zoeken naar een oud frame.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind een chiang een fantastisch leuk apparaat en ze zijn ook zeker welkom bij onze ritten maar laten we er geen 'original-cult' omheen creeren. Het zijn gewoon nieuwe fietsen opgebouwd met nos (New Old Stock) onderdelen. Anders krijg je ze niet op kenteken.

benno
Benno

zwobn

Bericht door zwobn »

Ik denk ook niet dat de CJ's in 1970 al een 12V installatie hadden :D

cheerio, zwobn
wij raden U aan een optimalisatiescan uit te voeren
geert

Bericht door geert »

Hallo Ben,
Even iets recht zetten, mijn Ural tourist 750 cc bj 2003 is wel voorzien van zo,n knopje om de startmotor te bedienen.
En net zo als alle 750 modellen vanaf +/- 2000 ook nog een kickstarter.
groetjes Geert
geert

Bericht door geert »

Ja Ben, daar heb je gelijk in.
:wink: Geert
nicolai

Bericht door nicolai »

Leuke discussie, Royal Enfield Bullet heeft inmiddels ook een nieuw type op de markt
6000 euro nieuw met injectie cdi en elektrische start euro 5 norm export type
Fantastische fiets maar niemand ziet m staan ook de jongere niet met alle beperkingen
die je tegenwoordig hebt als opstapper en net 18 jaar met kilowatt beperking en toch een coole bike !
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Roel

Bericht door Roel »

Hoi Bendix,

mooie motor hoor. De CJ's hebben ook mijn hart veroverd. Ik zie ze ook het liefst strak zonder tierlantijntjes. Maar dan wel pla-groen. En Chang Jiang's kunnen erg goed zijn, maar ook erg slecht. Ik heb in 2007 naar de fabriek in NanChang geweest. Jawel, op de lager basis verstopt in een busje. In de fabriek waren idd geen machines te bekennen. Echter bouwen ze er wel nog motoren. Maar van slechte kwaliteit en te duur. Dat ding wat ik ophaalde voor een klant van een vriend hield het nog geen 5km uit.
Aan de andere kant ben ik met een CJ kopklepper vna China naar Nederland gereden. Dus ze kunnen ook goed zijn.
Er zitten veel bedrijfjes in China die motoren restaureren en ze beweren allemaal dat het echte oude motoren zijn en dat ze alleen 'old stock' onderdelen gebruiken. Maar leer mij de Chinezen kennen, sommige doen alles om geld te verdienen, zelfs baby melk poeder aanlengen met melamine en bakolie uit het rioolwater filteren.....
Maar hoe kom je er bij dat je in China wel motor en geen auto mag rijden als buitenlander? Het is al heel lang zo dat je daar met een Chinees verblijfsvergunning je rijbewijs kan halen op basis van je buitenlandse rijbewijs. Dus als je in Nederland / US auto en motor mag rijden mag je dat daar ook met je chinese rijbewijs. Het is wel zo dat veel grote bedrijven expats verbieden zelf te rijden in China, maar dat geld voor zowel auto als motor.

Mijn CJ staat al een tijdje stil met een versleten krukas. Ik heb hem laten reviseren via Jan Wassenaar omdat een goeie krukas vinden in China niet zo eenvoudig is. Er zullen vast nog wel heel veel onderdelen liggen, maar veel liggen er in pakhuizen met gaten in het dak en aluminium levert nog best wat op als schroot. Dus wees zuinig op je CJ!

Roel
Afbeelding
Vroeger toen ik nog geen papa was..........
Roel

Bericht door Roel »

Hoi,

ChangJiangUnlimited is een site die met name wordt gebruikt door een aantal grotere CJ-restauratie bedrijfjes. Daar zitten een paar erg goeie bij, maar uiteraard ook figuren die erg goed zijn in marketing maar weinig verstand van techniek. Ik weet nog goed dat ze in Shanghai bij een van de blabla-winkel mijn hele motor wilde reviseren en er allerlei fantastisch upgrades op wilde zetten zoals high-speed zuiger, andere carburateurs, een diepe aluminium carter pan (briljant idee als je dwars door azie naar huis wilt rijden over wegen waar je juist meer grondspeling wilt hebben. Dan liever wat slechtere koeling dan een lek carter pan) etc. Ik zou willen dat ik zo goed was in marketing als dat kleine kale mannetje dat die winkel runde, samen met mijn gevoel voor techniek was ik nu rijk geweest. Jammer dat dat mannetje geen verstand voor techniek heeft en alles doet om geld te verdien met garantie tot de deur.
Al die bedrijven op CJU zijn gebaat bij een cultstatus voor de Chang Jiang zodat ze meer waard worden. Dat dus ze dus ook bewust. En alle klanten zijn uiteraard ook lirisch, die hebben tenslotte veel geld neer gelegd. Ik als techneut heb daar gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant juich ik het toe dat de motoren gewaardeerd worden en mensen trots zijn op hun Chinees. Aan de andere kant vind ik dat je het niet geweldiger moet maken dan het is om teleurstelling te voorkomen.
Het zijn gewoon geweldige motoren. Die zijkleppers vind ik fantastisch. En de startmotor zorgt ervoor dat de feestvreugde van een rit niet wordt overschaduwd door afslaan voor een stoplicht met 20 auto's achter je.
Ik zou je motor grijs laten. Ik vind het een erg mooie kleur en pla-groene CJ's zijn er nog genoeg te krijgen. Zolang er maar geen BMW-logos op zitten. :roll:

En last but not least is een M72 of Chang Jiang een veel mooier model dat die lompe Urals en Dneprs!!! (Ik zit nu dus met een helm op en kogelvrij vest aan in een schuilkelder op de Noordpool totdat iedereen in de club deze laatste opmerking vergeten is)

Roel
ps) Zijn de munitie kisten te koop? Ik heb nog we een nieuwe bagagedrager zonder gaatjes.
Afbeelding
Vroeger toen ik nog geen papa was..........
Benno van Ham

Roel, je hebt helemaal gelijk. de oude zijkleppers zijn gewoon de mooiste modellen die ze gemaakt hebben. Als ik mijn eigen M72 vergelijk met de MT16 dan is de laatste een lomp stuk vreten, echter als ik die dan weer vergelijk met mijn modernere fietsen dan heeft ze ineens weer een boel charme.

Op de look-o-meter zou ik zeggen:

Oude zijkleppers (chiang en M72)
Dnepr Zijkleppers (k750)
Dneprs
Ural
Rest

Maar, heb je nog een plaatsje in die schuilkelder voor me :)

Benno
Benno

zwobn

Bericht door zwobn »

M61 is naast de M69,5 veruit de mooiste Ural ooit :wink:

cheerio, zwobn
wij raden U aan een optimalisatiescan uit te voeren
Plaats reactie