Rubberen mof om cardanas

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Honda-Hollandia

Rubberen mof om cardanas

Bericht door Honda-Hollandia »

Bij mijn Chang Jiang is er een stukje uit de rubberen mof om de cardanas verdwenen. Misschien is er nog een stukje rubber op maat te snijden en in de ontstane uitsparing te lijmen, maar omdat de rubberen mof met de cardanas meedraait is het de vraag of deze reparatie een lange levensduur heeft. Mijn vraag is nu hoe je deze rubber mof zou kunnen vervangen. Aan de achterzijde van de cardanas loopt de cardanas dikker uit in de kruiskoppeling. aan de voorzijde zit de schijf met de pennen die in de hardy-schijf grijpen.
Nejra

Re: Rubberen mof om cardanas

Bericht door Nejra »

De schijf die in de hardyschijf grijpt zit met "splines" op de cardanas geschoven. Die kan er dus gewoon vanaf schuiven. (Zie as bovenin. Als het goed is zit er ook een veerring in een van die dwarsgroefjes (of de foto links bovenaan) om te bepalen hoe strak eea aansluit op de hardyschijf):
Afbeelding

Vanaf die kant kun je dan een nieuw rubber op de cardanas schuiven. Ik zou het Rubber gewoon vervangen. Bijna iedere onderdelen leverancier heeft ze op voorraad omdat ze behalve op Changs ook op Dneprs zitten. Om te plaatsen is het makkelijk om het rubber flink te verwarmen (paar minuten in een pan kokend water) en de cardanas met een beetje zeepoplossing (afwasmiddel of groen zeep voldoen prima) in te smeren zodat het rubber er makkelijk op schuift. :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Benno van Ham

Re: Rubberen mof om cardanas

Bericht door Benno van Ham »

Bij een chang jang is het toch een geheel, die hebben niet de los schuivende gaffels volgens mij maar iets opgeperst achtigs. Zal vast uit elkaar te persen zijn maar nog nooit aan gewerkt zelf. Anders vervangen door de M72 oplossing met losse gaffels.

Afbeelding
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie