Timing gear

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
fernando
Berichten: 27
Lid geworden op: Za Apr 01, 2017 08:39

Timing gear

Bericht door fernando »

Het volgende probleem doet zich voort.

Het grote tandwiel van de timing gears is nu tot 2x toe helemaal weg gevreten de laatste had maar 200km nodig.

Iemand een idee hoe dit kan gebeuren maar belangrijker hoe voorkom ik dit??

Bvd fernando
Bompa
Berichten: 35
Lid geworden op: Ma Jan 13, 2020 14:28

Re: Timing gear

Bericht door Bompa »

Maatvoering?
Screenshot_2021-06-20-11-49-46-49.jpg
Screenshot_2021-06-20-11-49-35-29.jpg
Dit stuur ik als voorbeeld, let goed op wat je eventueel besteld en monteert.
geert
Berichten: 127
Lid geworden op: Di Okt 11, 2011 18:04

Re: Timing gear

Bericht door geert »

fernando schreef: Za Jun 19, 2021 11:59 Het volgende probleem doet zich voort.

Het grote tandwiel van de timing gears is nu tot 2x toe helemaal weg gevreten de laatste had maar 200km nodig.

Iemand een idee hoe dit kan gebeuren maar belangrijker hoe voorkom ik dit??

Bvd fernando
Hallo , heb je de dynamo goed afgesteld? niet te strak maar ook niet te los
Groet Geert.
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Timing gear

Bericht door robm84 »

Of gewoon slechte kwaliteit tandwielen? Daar sta ik ook niet gek van te kijken tegenwoordig.

Had het tandwiel overal tijdens het draaien van de motor dezelfde spelling?
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1187
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: Timing gear

Bericht door Nejra »

fernando schreef: Za Jun 19, 2021 11:59 Het volgende probleem doet zich voort.

Het grote tandwiel van de timing gears is nu tot 2x toe helemaal weg gevreten de laatste had maar 200km nodig.

Iemand een idee hoe dit kan gebeuren maar belangrijker hoe voorkom ik dit??

Bvd fernando
200 kilometer is wel extreem snel voor een gietijzeren tandiwiel. Daar heb je een hoop geweld voor nodig. Gewoonlijk zijn die dingen behoorlijk hufterproof. Ik zou dus beginnen met het controleren van wat basis-zaken zoals slingering (kromme kruk- of nokkenas) en/of speling op het voorste kruk- of nokkenas-lager.
Wat ik niet uit je post kan halen is of je bij het vervangen beide tandwielen gewisseld hebt of een nieuw nokkenas-tandiwiel gecombineerd hebt met een ingelopen krukas-tandiwiel (bij voorkeur ook vermijden).
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1388
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: Timing gear

Bericht door Frank65 »

Ik zou beginnen met de olie, laat de oliepomp eens draaien met een accuboor (tandwiel naar nokkenas er dan wel eerst afhalen), er moet dan olie uit het pijpje boven het krukas tandwiel komen. Je kunt de accuboor met een plastic slangetje verbinden met de vierkante as van de pomp, of je linksom of rechtsom moet draaien moet je maar uitproberen.

Afbeelding
fernando
Berichten: 27
Lid geworden op: Za Apr 01, 2017 08:39

Re: Timing gear

Bericht door fernando »

Speling onderling had in orde moeten zijn, complete set besteld van onderling passende tandwielen zoals op de foto van de eerste reactie.

Oliepomp is nieuw en getest.

Zal eens kunnen kijken of er niet een as krom is of slingerd.

Hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3870
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Timing gear

Bericht door Benno van Ham »

is het een 6 of 12 v dynamo. oude 6 volt dynamos moet je eigenlijk zo spelingsvrij draaien dat van het tandwiel afdraaien. Als je hem aan de andere kan zet opdraaiend dan gaan ze zwaar lopen.

Verder inderdaad spelingen meten op het tandwiel en alle tanden. tussen de tanden volsmeren met lippenstift , wax of echt markeerblauw en dan een paar slagen laten draaien. Kun je ook zien waar een tandwiel evt. niet goed mee loopt.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
fernando
Berichten: 27
Lid geworden op: Za Apr 01, 2017 08:39

Re: Timing gear

Bericht door fernando »

Zover ik nu heb kunnen zien is het grote tandwiel niet van gietijzer maar van aluminium(after marked uit duitsland).
En een dynamo met een stroef lopend lager die is vastgelopen. Moter staat nu in de garage en het demonteren en schoonmaken kan weer beginnen, nieuwe onderdelen zijn besteld maar dat gaat nog wel ff duren voordat deze binnen zijn.
Plaats reactie