Krukaskeerring begeeft het.

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Bompa

Krukaskeerring begeeft het.

Bericht door Bompa »

Na enkele maanden (nagenoeg) probleemloos rond knetteren (geen originele uitlaat) begon plotseling m'n koppeling te slippen. Thuis aangekomen zag ik, achteruit de garage inrijdend, dat ik een oliespoor achter liet. De laatste keer dat ik de versnellingsbak er af had heb ik nog even overwogen de keerring preventief te vervangen. Ik had hem toch liggen. Maar "don't fix what ain't broken" gaf de doorslag, dus niet gedaan. Dus binnenkort gaat de bak er weer af. Ik weet nog niet wat ik nodig heb aan onderdelen en gereedschap, maar bij deze vraag ik of iemand een versnellingsbak as te koop of te leen heeft om tzt de platen te centreren.
Benno van Ham

Re: Krukaskeerring begeeft het.

Bericht door Benno van Ham »

Ik heb er hier in Langeweg wel een liggen maar ik weet natuurlijk niet waar jouw huis woont.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Bompa

Bericht door Bompa »

Thanks Benno, ik woon op 't Hout, tegenwoordig is dat een wijk in Helmond. Maar als het nodig is kom ik graag met m'n oldtimer naar Langeweg.
John
jer0en

Bericht door jer0en »

Ik heb er in Veldhoven ook eentje liggen, ik wil je de leuke weg naar het westen niet ontnemen maar dan houd je wellicht nog wat tijd over om te sleutelen ;)
...
Bompa

Bericht door Bompa »

Tijd is inderdaad een dingetje en Veldhoven is om de hoek. Benno zal het niet erg vinden als ik op jouw aanbod in ga. Ik ga vanmiddag de versnellingsbak demonteren, dan ben ik nog op bekend terrein. Voor verdere demontage moet ik effe studeren.
John
Bompa

Bericht door Bompa »

Upload test
Upload test
[/url]
Bompa

Bericht door Bompa »

Dit is de boosdoener
Dit is de boosdoener
Bompa

Bericht door Bompa »

Lekkende keerring
Lekkende keerring
Bompa

Bericht door Bompa »

Ik was ff aan het uitvogelen hoe ik foto's kon uploaden. Als jullie de foto's van het demonteren van m'n koppeling zien, dan is het gelukt.
Racer

Bericht door Racer »

Foto's werken hier 👌
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik kan ze zien. Tip: meest voorkomende oorzaak van een lekkende keerring daar is een versleten/kapot achterste krukaslager.... nu je er toch bij kunt is het verstandig dit even goed te controleren....
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Bompa

Bericht door Bompa »

Oké krukaslager, dank voor de tip. Ik vind het moeilijk om lagers te beoordelen, dus ik zet het lager gewoon om m'n boodschappen lijstje.
Bompa

Bericht door Bompa »

Het lijkt me niet gebruikelijk dat een opsluitplaat een barst heeft.
IMG20210501144437_compress73.jpg
Benno van Ham

waarschijnlijk al een keer met iets minder subtiliteit in elkaar gezet door een vorige eigenaar.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Bompa

Bericht door Bompa »

Waarschijnlijk Benno, veel sporen van sleutelgeweld. Wat het gemakkelijkste leek blijkt erg tegen te vallen, het lager deksel zit extreem vast. Ik heb het nu onder spanning gezet en hoop dat de kit het uiteindelijk begeeft. Zoniet dan straks meer spanning er op.
Benno van Ham

twee mogelijkheden van vast zitten. Kit en lijm inderdaad en een erg strakke passing van het achterste lager waardoor je nu eigenlijk probeert ook de krukas er uit te trekken. Heb je geen poelietrekker die je kunt afsteunen op de krukas om op die manier het achterdeksel eraf te trekken. Ik verwacht dat daar je krux zit. vaak helpt het om een stevige strip metaal te pakken. Centraal gat laten afsteunen op moer die normaal het vliegwiel op de plek houdt. Nog twee gaten ter hoogte van de schroefdraadgaten in het achterdeksel. Dan rustig op spanning zetten en het alu verwarmen met een verffohn oid. Alu en staal zet anders uit, meestal komt het dan wel los.

Denk eraan dat je iets vergelijkbaars zult moeten doen om het achterste krukaslager op de plek te krijgen. die zal ook niet vanzelf willen en wat warmte nodig hebben. Ik leg ze meestal in een bakje warme olie voor de montage. Dan schuift hij er meestal vrij gemakkelijk op.Ik gebruik dan dezelfde vliegwielmoer met een grote ring en pijpje om e.e.a. op de plek te drukken.

Succes,

Benno
Benno

Bompa

Bericht door Bompa »

Het deksel is er af. Iets meer spanning en hij popte er af. Ik was wat (te) voorzichtig omdat de draad om de trekker vast te zetten pas halverwege begon, waarschijnlijk was de vorige knutselaar minder voorzichtig. Was ff spannend wie er zou winnen, het deksel of de trekker.
IMG20210502111929_compress43.jpg
Bompa

Bericht door Bompa »

jer0en schreef: Do Apr 29, 2021 22:05 Ik heb er in Veldhoven ook eentje liggen, ik wil je de leuke weg naar het westen niet ontnemen maar dan houd je wellicht nog wat tijd over om te sleutelen ;)
Ben je morgen (donderdag) thuis?
Gr. John
Bompa

Bericht door Bompa »

Vandaag nagenoeg alles weer in elkaar geknutseld. Ik denk laat ik eens afsluiten met iets simpels. Dus achterlicht kapje er af, gloeilampjes er uit, LED-lampjes er in en .....ze doen het niet. Blijkt dat de Russen bedacht hebben dat bij het achterlicht de plus op de huls moet en de min op het contactje onder aan het lampje. Dus LEDjes eruit gloeilampjes er weer in.
Kan bijna niet anders of dit is meer knutselaars overkomen. Mocht iemand dit al aangepast hebben dan hoor ik graag hoe.
Bompa

Bericht door Bompa »

M'n Uralleke rijd nu als nieuw. Foto's van dergelijke reparaties staan er volgens mij al genoeg op de website. Met één dingetje ben ik misschien nog out of the box gegaan. Hoewel medeknutselaars me spontaan een stukje price-as aanboden voor het uitlijnen van de platen, heb ik het toch anders aangepakt. Ik heb twee uitgemeten gaatjes met M6 draad in de eerste opsluitplaat geboord. Het pakket platen er op de werkbank uitgelijnd opgelegd en met twee boutjes vastgezet. Ook de veren heb ik er met 10 secondenlijm aangezet. Toen ik zover was heb ik de complete cassette in het vliegwiel geplaatst en de tweede opsluitplaat er op geschroefd. De versnellingsbak gleed er in als een warm mes door de boter.
IMG20210506144901_compress96.jpg
IMG20210507151552_compress18.jpg
IMG20210507163831_compress63.jpg
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Dat ziet er buitengewoon handig uit. Goed idee!
marc

Bericht door marc »

Bompa schreef: Ma Mei 10, 2021 17:55 Vandaag nagenoeg alles weer in elkaar geknutseld. Ik denk laat ik eens afsluiten met iets simpels. Dus achterlicht kapje er af, gloeilampjes er uit, LED-lampjes er in en .....ze doen het niet. Blijkt dat de Russen bedacht hebben dat bij het achterlicht de plus op de huls moet en de min op het contactje onder aan het lampje. Dus LEDjes eruit gloeilampjes er weer in.
Kan bijna niet anders of dit is meer knutselaars overkomen. Mocht iemand dit al aangepast hebben dan hoor ik graag hoe.
Volgens mij staan hier led lampjes die je nodig hebt. HarrieABC.nl
Massa negatief of positief

Grtn Marc
Bompa

Bericht door Bompa »

Dank voor de tip Marc. Weer wat geleerd. Het zijn wel dure lampjes. Ik kies waarschijnlijk toch voor het ombouwen van het armatuur.
marc

Bericht door marc »

Maak je wat fotos als je gaat ombouwen? Interessant :D
Nejra

Bericht door Nejra »

Bompa schreef: Ma Mei 10, 2021 17:55 Vandaag nagenoeg alles weer in elkaar geknutseld. Ik denk laat ik eens afsluiten met iets simpels. Dus achterlicht kapje er af, gloeilampjes er uit, LED-lampjes er in en .....ze doen het niet. Blijkt dat de Russen bedacht hebben dat bij het achterlicht de plus op de huls moet en de min op het contactje onder aan het lampje. Dus LEDjes eruit gloeilampjes er weer in.
Dat suggereert dat bij jouw motor + aan de massa ligt. Er is een periode geweest waarin men dat inderdaad deed, maar het kan ook Wwest-Eueropese huisvlijt zijn. Als je - zoals ik vermoed - een 6V gelijkstroomdynamo hebt en contactpuntontsteking is je boordnet/dynamo ompolen wellicht makkelijker. twee accupolen omruilen en de procedure MBT polariseren/magnetiseren in dit document volgen
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Bompa

Bericht door Bompa »

Nope Nejra. Je mag mijn tekst letterlijk nemen. Bij mij zit de min aan het frame. Maar in het achterlicht de min aan de onderkant van de lampjes. Voor een gewone gloeilamp maakt het niet uit in welke richting de stroom er doorheen gaat.
Plaats reactie