led of njet

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
ronnieboy

led of njet

Bericht door ronnieboy »

enne.....zag dat in koplamp een 12v h4 zit ipv een 6v.
nou las ik ergens dat de laadstroom van een 6v dynamo nou niet echt geweldig is, en als je s avonds met licht rijdt dat bij langere ritten de accu wel eens leeg zou kunnen raken.
broodje aap of niet?? voorkomen beter dan genezen. is t een idee om voor led lampen te gaan? aan te raden of niet?
zag op aliexpress niet veel staan, ander adresje wellicht?
Nejra

Re: led of njet

Bericht door Nejra »

Led = vooral doen, zeker op een 6v fiets. Jouw dynamo kan maximaal 65 watt leveren bij een verhoogd toerental. Met conventionele lampjes is dat bij dimlicht ongeveer het zelfde als je verbruikt mits je constant door blijft rijden. Helaas hebben we verkeerslichten en voorrangssituaties en sta je dus af en toe stil. Op dat moment wordt je accu flink ontladen en na het optrekken heeft de dynamo te weinig overcapaciteit om weer bij te laden. Uiteindelijk teer je dus in op je accu.

Alles wat leidt tot een lager stroom verbruik is hier een flinke verbetering in. Led verlichting dus ook.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

ok, thanks, nou dan maar ff rondneuzen voor lampjes in led uitvoering en 6volt.
Racer

Bericht door Racer »

Ik heb de knipperlichten, achterlicht en dimlicht allemaal voorzien van led lampje van de Chinees. Werkt perfect, minder stroom en geeft ook meer licht. Ik heb alleen nog geen exemplaar kunnen vinden voor de koplamp. Dit is namelijk geen H4 maar zo'n bolle lamp met 2 standen groot en klein licht. Het is dus zeker de moeite waard.
fredmaeker

Bericht door fredmaeker »

Ombouwen naar 12V ipv 6V
jer0en

Bericht door jer0en »

Hey,

Ik heb ondertussen ook alle verlichting op de koplamp na veranderd naar LED.
http://udcn.messageboard.nl/viewtopic.p ... cht#p28939, ik heb alleen zelf wat geknutseld aangezien bij mij ook de binnenkant van de achterlichten ver heen waren.
Ik zag alleen dat de foto's zijn weg gevallen dus die ga ik ff opnieuw proberen te uploaden ergens (eerst even zoeken naar de plaatjes zelf :P )

Als er iemand nog een linkje heeft voor een koplamp hoor ik het graag, dat komt toch iets preciezer dan een achterlichtje of baklicht.
...
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

https://www.grandado.com/search?q=H4+Mo ... amp+DC+6+V+

Ik heb dit maar eens besteld om te proberen, de rest van de lampjes laat ik ff zitten, de koplamp is toch verreweg de grootste verbruiker
Ruudm72

Bericht door Ruudm72 »

Met led in de koplamp ben je al op de goede weg,
Je kunt het proberen met led van aliexpress of korter bij huis http://www.harrieabc.nl. In huisen.
Gr ruud
Bmw r1150 gs 2004
Ural m72 zijspan'58
Renault estafette '71
jer0en

Bericht door jer0en »

ronnieboy schreef:https://www.grandado.com/search?q=H4+Mo ... amp+DC+6+V+

Ik heb dit maar eens besteld om te proberen, de rest van de lampjes laat ik ff zitten, de koplamp is toch verreweg de grootste verbruiker
Ik ben erg benieuwd of je dit netjes passend krijgt met een goed lichtbeeld, ik heb ook zo'n type koplamp lampje liggen maar dit past niet standaard in de koplamp van mijn Dnepr...
...
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

in een 12 volt koplamp krijg je het wel passend. In de oude 6volt machines is een afwijkende fitting gebruikt. Dat wordt moeilijker. Gelukkig kun je een ander 12v lampglas erin plaatsen en dan is ook dat opgelost. gemakkelijk om te zetten.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

Ik verwacht geen problemen (dat zou nieuw zijn met een rus :D ), omdat er nu in t lamphuis een 12v h4 zit, en ik denk dat t nieuwe lampje er zonder moeite in past, zo niet gaan we gewoon verder zoeken naar een alternatief
Plaats reactie