Van olie lekkage naar olielekkage

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Mr E

Van olie lekkage naar olielekkage

Bericht door Mr E »

Na de elektrische problemen "opgelost" te hebben en eindelijk wat aan het rijden ben ga ik van olie lek naar olie lek.

Het begon met lekkage onderaan beide cilinders, tijdens het vervangen van de kop en cilinder pakking bleken de rubber ringen achter de cilinderpakking voor het olie (afvoer?) pijpje te ontbreken.

Na een aantal kilometer rijden lijkt het niet meer te lekken tussen cilinder en blok, een paar druppels tussen cilinder en kop.
Vrolijk door gereden en even later liep er olie over de rechter cilinder (rookt best) en zag ik een straaltje langs het rubber van de voorste klepstoter buis lopen. eenmaal thuis kop los, rubber wat meer aandacht gegeven en weer rijden.

Nu loopt het na een aantal kilometer over de linker cilinder, weer naar huis gereden.
Thuisgekomen bleek links alles onder de olie te zitten, cilinder, kop, carburateur, tot aan de accu en mijn linker laars en broekspijp.
De rubbers lijken daar goed te zitten.

Nu kan ik de rubbers bij de klepstoterbuisjes wel zo vervangen want ik heb ze liggen maar het kan zomaar zijn dat ik iets over het hoofd zie.

Heeft iemand een suggestie, zie ik iets over het hoofd?

Maar........het belangrijkste, ik heb nog steeds lol met het ding,

Edward
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Triumph Daytona 1995 met (Super III blok)
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Triumph TR6R 1973 (the bike, not the car)
Frank65

Re: Van olie lekkage naar olielekkage

Bericht door Frank65 »

Dat is vrij simpel, Russisch rubber.

Voor de teruglooppijpjes is er geen alternatief, dus daar moet je 2 nieuwe originele inbouwen.
Voor de klepstoot rubbers zijn er in Duitsland, ik dacht bij Ural Hamburg, rode rubbers te koop die lekken niet. Als je er weer zwarte opzet zijn ze 2 weken lekvrij, daarna scheuren ze. Misschien heeft Jan Wassenaar ze ook.
Verder zou ik kurken pakking voor de klepdeksels nemen, ook hier zijn de Russische waardeloos.

Als je hem echt lekvrij wilt hebben moet je ook alle keerringen gaan vervangen, maar dan moet je blok uit elkaar.

Houd wel het oliepeil in de gaten, zonder olie rijden gaat maar heel even goed en is de lol is snel voorbij.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Alternatief is een grote passende oring, levert jan tegenwoordig zelf ook mee. Rubbertje id nodig in ieder geval.

Controleer ook of het teruglooppijpje goed open is met een ijzerdraadje oid. Zult niet de eerste zijn waar het niet goed zit. De grote rubbers bovenaan de tunnel kunnen van een redelijke kwaliteit zijn maar niet altijd helaas. Ook de rode zijn niet altijd goed trouwens. Volgens mij hangt het van de batch af, er zijn heel goede en slechte. De kleppendekselpakkingen gaan over het algemeen best goed, ook de rubberen. Als de motor veel olie lekt controleer dan ook je carterontluchting een keer. Als die niet werkt blaast hij de olie ook overal tussenuit

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Mr E

Bericht door Mr E »

Carter ontluchting had ik nog niet aan gedacht.
Het is natuurlijk logisch dat als er overdruk ontstaat de olie op de zwakste plek naar buiten komt.
En dan helpen volgens mij de beste rubbers niet.
Hoe controleer ik of de ontluchting werkt?

Oliepeil breng ik voor iedere rit (zolang ik lekkage heb) op het maximum, dan zie ik na de rit of het wat druppelen is of een serieus probleem.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Benno van Ham

Lastig. Als het goed is zit er naast je dynamo een pijpje het blok uit, dat is de ontluchting. Als het goed is voel je daar met lopende motor pulsjes.

Echt controleren kan alleen door het voorste carterdeksel te verwijderen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Mr E

Bericht door Mr E »

Vandaag even gekeken of de pijpjes vrij waren, aan een kant kreeg ik het ijzerdraad er lastig door.
Boel even losgehaald, bleek het rubber in het blok vervormd en dus mogelijk een oorzaak van de slechte olie afvoer/lekkage.
Bij het aantrekken van de kop (30Nm) helaas een redelijk luide knal en nu draait een van de kopbouten door.
Nog maar even geen testrit dus.

Ik ben vast niet de eerste die last heeft van een dolle kopbout?
Het draad op de pen is nog goed, probleem zit dus in het blok.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Benno van Ham

Bij een dneprblok is het niet echt een kopbout (zoals bij ural) maar een volledig draadeinde van kop tot carter. bij 30 Nm kun je die normaal niet kapot draaien maar ja, je weet maar nooit. zal niets anders opzitten dan kop en cylinder af te bouwen en helicoil of draadbus te plaatsen in het carter. daarna een vers draadeinde erin en opnieuw proberen.

benno
Benno

Mr E

Bericht door Mr E »

Dat bleek mee te vallen, denk dat ik het draadeind bij het verwijderen van de moeren grotendeels uit het blok gedraaid heb.
Bij het weer vast draaien dit draadeind uit het blok getrokken heb, er was maar een klein stuk draad in het blok kapot.
Genoeg draad over om het draadeind vast te zetten.
Boel weer in elkaar gezet, proefrit gemaakt. Als de motor loopt lekt het blok een beetje, dit lijkt tussen kop en cilinder vandaan te komen.
Als ik de motor stop, stopt het lekken.
Tijd voor een wat langere proefrit, laarzen blijven olie vrij en lekkage blijft bij af en toe een druppel.
Ben best tevreden met het resultaat, op naar het volgende probleem.

Bij hogere toerentallen ploft de motor een beetje en mist trekkracht, vermoed timing niet goed afgesteld.
Eens zoeken naar wat tips op het forum.

Er zitten nu Dellorto PHBH30 op, leuk voor een Guzzi maar op een Dnepr?
Heb ook een setje K65 liggen, eens kijken wat die doen
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Mr E

Bericht door Mr E »

Ontsteking afgesteld, stond vrij laat, en heb zowaar 75 kmh gereden.
Olie lekkage blijft beperkt tot druppelen, daar kan ik mee leven.

Het eerste nieuwe probleem was kortsluiting, ik dacht dat ik de bedrading op orde had maar dat viel tegen.
Heb de bedrading aan de rechterkant van het stuur weg gehaald (gebruik ik toch niet}.
Wel even de dodemansknop kort gesloten, heb nu weer stroom.

Vandaag na een kilometer of 3 een nieuw probleem, de motor sloeg af en wil niet meer starten.
Heb de motor naar huis geduwd, best grappig.
Ongeveer een uur gelopen en nog een uur onderweg met mensen staan praten die het wel een grappig ding vonden
Heb geen vonk meer. Lees op het forum dat de condensator berucht is, eerst deze maar vervangen.
Maakt het nog veel uit wat voor condensator? Heb er nog een liggen van m'n Spitfire
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
nicolai

Bericht door nicolai »

Als het je condensator al is zou ik een nieuwe aanraden, een condensator probleem is een opslag vaatje.
Als deze zijn werk niet meer goed doet levert dat meestal een vonk tussen de punten op waardoor ze inbranden.
Een condensator is een chemische verbinding met een vies spulletje die de stroom kan opslaan en afgeven in korte tijd.
Absorbator zou ook een goed woord hiervoor zijn.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Benno van Ham

helemaal geen Vonk meer is de condensator niet of hij moet kortgesloten zijn, lijkt me heel sterk.

Eerst de bobine eens controleren en daarna de onsteking.

bobine kun je doormeten of testen door een kant aan de min te leggen en dan kort met een 12 volt draad de + aan te tikken. als het goed is springt er dan een vonk over bij de bougie. snelste getest denk ik. bougie eruit, draadje + aantikken en je weet meer.

benno
Benno

Mr E

Bericht door Mr E »

Een tijd zonder succes verschillende delen van de ontsteking vervangen met af en toe een plofje als resultaat.
Begint het laadstroom lampje op de koplamp te knipperen gevolgd door wat rook uit hetzelfde gebied.
Koplamp open gemaakt en zie daar gesmolten plastic rond wat draden.
Weigerende ontsteking blijkt dus een gevolg te zijn, oorzaak is belabberde bedrading.
De kern van enkele van de draden blijkt uit 3 a 4 minuscule draadjes te bestaan, dat wordt dus heet als er veel stroom door heen moet.

Heb voorlopig dus voldoende reserve onderdelen voor de ontsteking.

Ga zelf een nieuwe kabelboom (boompje) maken met alleen het noodzakelijke, ziet er meteen ook wat netter uit.
Het ding moet rijden, licht hebben en als het moet ook richting aan geven. de rest is luxe.

Denk er ook over om maar 1 zekering te gebruiken alle elektra.
Zekering kastje zit op een onmogelijke plek en heb op m'n TR6R en Spitfire ook maar 1 zekering.

Moet wel de tank er weer af en die zit natuurlijk net vol.
Heeft iemand een makkelijke oplossing voor de verbinding achter op de tank waar de 2 helften verbonden zijn met een stukje slang?
En dan bedoel ik niet de pijpjes dicht knijpen.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
nicolai

Bericht door nicolai »

Die tank lukt nooit zonder geklieder en altijd wel lastig om te doen.
Zelf trek ik de slang aan 1 kant los, gebruik iemand erbij die je kan helpen.
om de andere kant, die nu staat te spuiten een vinger erop te houden zodat jij
Het slangetje kunt dubbelvouwen en dichtbij een met een tywrap.
Vervolgens de andere kant waar de vinger van je helper nog op zit.
Benno van Ham

zo ver mogelijk leeg laten lopen via de kraan in een jerrycan, als je die nog niet hebt goede reden om er een aan te schaffen. daarna aan de achterkant de tank losmaken en zover mogelijk optillen. Ik gebruik dan een tangetje om remleidingen dicht te klemmen om de leiding dicht te klemmen. Daarna 1 kant losmaken en daarop een kort stukje slang schuiven met een bout erin, je verliest zo maar een beetje.

je kunt ook een snelkoppeling in de leiding opnemen (BMW gebruikt ze veel voor de oliekoelers) maar die kosten vaak ook 20-30 euro.

benno
Benno

fred

Bericht door fred »

Er bestaan koppelstukken om tussen de leiding te plaatsen.
Heel gemakkelijk om je volle tank er af te nemen.

Grt Fred
Bijlagen
HPIM6791.JPG
HPIM6790.JPG
nicolai

Bericht door nicolai »

Onwijs goed idee Fred geweldige oplossing, kun je ons helpen door een merk of type en waar te krijgen?
Dat scheelt een hoop kutten om het zo maar te zeggen!
Mr E

Bericht door Mr E »

Zoiets lijkt me inderdaad wel handig, al viel het mee hoeveel benzine er uit liep.

Er zit inmiddels nieuwe bedrading op.
Eerste keer aantrappen, geen resultaat.
Nog maar eens naar de afstelling van de ontsteking gekeken, leek goed.
Kwam wel een hele verzameling andere merktekens op het vliegwiel tegen.
Ander merkteken genomen (duidelijk later aangebracht), boel weer afgesteld.
Weer een poging tot aantrappen, schopt het ding terug, ontsteking doet het in ieder geval weer.
Overigens meteen geleerd dat het niet slim is om dit op slippers te doen, zou het laarzen minder pijnlijk zijn geweest
Bougie kabels omgewisseld, zelfde resultaat, ding schopt weer terug.
Ontsteking op de gok de andere kant opgedraaid, met de klok mee, aantrappen en lopen, niet goed maar wel lopen.

Later deze week de boel maar eerst weer in elkaar zetten en later maar eens goed naar de ontsteking kijken.
Meen ergens in een ander ontstekings topic gelezen te hebben hoe je het goede punt voor de ontsteking zou kunnen vinden zonder merktekens.
Kan ik daarna mijn eigen merktekens er in slaan.

Er lijkt weer vooruitgang
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Frank65

Bericht door Frank65 »

Theoretisch als je brommer goed in elkaar is gezet, staat de ontsteking goed als die in het midden staat van de gleuf waarin je schuift bij het afstellen.

Meestal staan de merktekens wel goed, een DNEPR stel je af op maximaal vervroegt met de gewichtjes uit.

Dat die terug schopt is omdat die dan te vroeg staat, het benzinemengsel ontbrandt dan voordat de zuiger het Bovenste Dode Punt heeft bereikt, hij knalt dan simpelweg terug, je kunt hiermee trouwens je voet mee breken als je pech hebt.
fred

Bericht door fred »

fred schreef:Er bestaan koppelstukken om tussen de leiding te plaatsen.
Heel gemakkelijk om je volle tank er af te nemen.

Grt Fred
Dacht besteld te hebben bij Louis in Duitsland.

Grt Fred
fred

Bericht door fred »

Mr E

Bericht door Mr E »

Ik ben weer terug bij af, in de positieve zin.
Ontsteking maar weer afgesteld, 1 keer trappen en lopen.
Nu de boel maar weer in elkaar zetten en hopen dat alles dan nog steeds werkt.

Snelkoppelingen voor benzine leidingen zijn ook te vinden voor een euro of 10, weet alleen niet of deze beide stukken leiding afsluit.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Frank65

Bericht door Frank65 »

Mr E schreef:Snelkoppelingen voor benzine leidingen zijn ook te vinden voor een euro of 10, weet alleen niet of deze beide stukken leiding afsluit.
Hoe vaak ga je de tank er nog afhalen ?
Mr E

Bericht door Mr E »

Ik moet het ding nog minstens 1 keer terugplaatsen, hoe vaak deze er daarna nog af moet, ik hoop nooit.
Het is zo iets als de koppelingskabel van mijn Triumph TR6R (motor, niet de auto), brak regelmatig tot ik standaard een reserve kabel onder het zadel heb zitten, sindsdien nooit meer een gebroken kabel gehad................

Als ik de koppeling er niet op zet zal de tank er volgende week waarschijnlijk af moeten, als ik ze er wel op zet mogelijk nooit meer
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Mr E

Bericht door Mr E »

Nieuw probleem, alles zit weer in elkaar.
Motor start, loopt aardig.
Maar blijft lopen als ik het contact uit zet, ook als ik de accu loskoppel.
De motor stopt pas als ik een van de bougie kabels los haal.
De bedrading is hetzelfde aangesloten als voor het doorbranden van de vorige bedrading, toen had ik dit probleem niet.

Ik zie vast wat sufs over het hoofd.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Frank65

Bericht door Frank65 »

Dan zit je dynamo niet voor het contactslot, de motor blijft stroom krijgen van de draaiende dynamo, bijkomende wetenswaardigheid is dat je nu weet dat je dynamo werkt :D

Het hoort als volgt, vanaf je accu gaat de pluskabel naar je dynamo en dan vanaf de dynamo (zelfde aansluiting) naar je contactslot. Als je dan contact onderbreekt krijgt je geen stroom meer van je accu en dynamo.
Mr E

Bericht door Mr E »

Bijna goed, maar je hebt me wel de goede kant opgestuurd, dank daarvoor.

Ik bedacht me net nadat ik geconstateerd had dat de plus van de accu loopt zoals je omschreef dat ik ook de stroomverdeler heb vervangen.
Daar bleek een kabeltje teveel aan te zitten (erfenis van de vorige eigenaar), kabeltje losgehaald en probleem opgelost.
Met dat kabeltje hebben ze mogelijk een defecte stroomverdeler proberen te compenseren (niet gelukt).
Dit kabeltje zou wel eens de (mede) oorzaak van het doorbranden van de bedrading kunnen zijn.

Op naar het volgende probleem.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
nicolai

Bericht door nicolai »

Je bent goed bezig en technisch goed onderricht, hou vol!
Mr E

Bericht door Mr E »

Technisch goed onderricht zou ik zelf niet zeggen, stommiteiten die ik bega vermeld ik hier natuurlijk niet.

De hoofdzekering brandde nog steeds regelmatig door, oorzaak is volgens mij dat er gewoon teveel in de koplamp is gepropt.
Er zit een oud model koplamp op en de vorige eigenaar heeft er wat gaten bij gemaakt voor alle controlelampjes van een Dnepr uit 1991.
Had alleen oliedruk en laadstroom aangesloten en de rest kort gesloten, hielp niet.
Door de koplamp lens werd nog steeds alles in elkaar gedrukt en door trillen/schuren kwamen steeds dingen met elkaar in contact die dat beter niet kunnen doen.
Heb een simpele manier gevonden om wat meer ruimte in de lamp te creëren, contactslot 180 graden omgedraaid, sindsdien geen sluiting meer gehad.

Ontsteking afstellen wilde niet echt lukken, ongeacht welk merkteken op het vliegwiel ik gebruikte.
Met de stroboscoop kwam er ook nooit een merkteken in beeld.

Elektronische ontsteking er op gezet (was voor de winter bedoeld) en met geen van de merktekens was de ontsteking uit te lijnen.
Ben er inmiddels van overtuigd dat het vliegwiel er niet goed in/op zit.
Maar gewoon gestart en de motor liep redelijk, ontsteking verdraait tot het blok op gehoor goed liep en goed reageerde op het gas geven.
Kwam er wel achter dat na het verdraaien van de ontsteking ook de afstand rotor/pick-up opnieuw afgesteld moet worden.
Het gevolg is wel dat de rotor nu zeker mooi rond is (en de pick-ups doen het gelukkig nog).

Proefrit gemaakt en de boel heeft nog nooit zo soepel gedraaid.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
chinaman

Bericht door chinaman »

Mr E schreef:Maar blijft lopen als ik het contact uit zet, ook als ik de accu loskoppel.
En als hij dan ook nog blijft lopen als de tank leeg is, dan heb je echt een uniek exemplaar.... :lol: …..

(of hij is zo versleten dat hij op de motorolie gaat lopen...……. 8) ………….
CJ 750, XL 1200 C, 850 T3, PX 200 E, 2 CV, AK 80 !!
Plaats reactie