basisafstelling k68 carburateurs

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
panzermike

basisafstelling k68 carburateurs

Bericht door panzermike »

het weekend ben ik van plan mijn mt10 te voorzien van k68 caburateurs, ik heb hier een set 110 sproeiers bij. is er iemand die mij om makkelijk te beginnen met afstellen een soort van basis afstelling kan geven? en dan bedoel ik de lengte van de gasnaald en ongeveer het aantal slagen dat de mengschroef open moet staan.

als iemand een beknopte handleiding kan schrijven zou helemaal super zijn, ik heb zelf eigenlijk nog nooit een carburateur (goed) afgesteld
trotse bezitter van een dnepr mt10 en een intruder vl1500 lc
fred

Re: basisafstelling k68 carburateurs

Bericht door fred »

Zijn normaal gezien klaar voor gebruik.

Grt Fred
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Aanvullende tip; je kunt de K68 niet lekker synchroniseren (toerental), ik gebruik daar de achterkant van een 6mm boortje voor. Als je die tussen de gasschuif en het carbhuis kunt steken hebben ze in ieder geval dezelfd uitgangspositie en zit je aardig in de buurt van mooi rustig stationair lopen.
panzermike

tot zo ver bedankt voor jullie tips. heb ze vandaag gemonteerd en kwam er achter dat de standaard buizen van het luchtfilter niet meer passen met deze carbs, dus moest ffff een paar filtertjes halen. onderweg file gehad (stond stil in de velsertunnel) dus die er op en toen gestopt voor vandaag. morgen weer een dag en dan starten en een poging tot afstellen
Bijlagen
carb klein.jpg
panzermike

gisteren nog even bezig geweest maar kreeg de boel met de mij aangeraden 110 sproeiers niet eens in de buurt van redelijk, hij bleef te rijk lopen. verschillende settings van de gasnaald geprobeerd en niets hielp. vandaag de sproeiers die er bij aanschaf in zaten terug geplaatst en wederom een poging gedaan. hij loopt stationair netjes alleen als ik aan het rijden ben en stil sta voor een stoplicht bijvoorbeeld loopt hij de ene keer sneller als de andere. heb geprobeerd te stellen met colortune en zit redelijk goed op verhoogd stationair en normaal stationair. alleen bij het optrekken kom ik net fff te kort en vanaf ongeveer half gas gaat hij lekker lopen. bij rustig rijden met weinig gas (bij bv 35 km) houd hij wat in en schokt wat, boven de 50/60 km loopt hij lekker door. wat doe ik verkeerd? of wat moet anders? of welke tip hebben jullie voor me? ik kom er niet uit
Frank65

Bericht door Frank65 »

Heb je wel originele K68 gekocht en geen Chinese kopie ?
De Chinese zijn waardeloos en niet af te stellen.

110 moet goed zijn helemaal met die powerfilters, de hoofdsproeier doet pas mee als je gas geeft, stationair doet die niks.

Belangrijk is dat ze synchroon staan, dat doe je het beste met een boortje van 6 mm, die schuif je onder de gasschuif, dan stel je met de stationair schroef zo dat het boortje kantelt, exact het punt waar die kantelt stel je in, dit doe uiteraard op beide carbs.
Stationair kun je later nog netter afstellen, door een merktekentje op de schroef te zetten kun je ze evenveel uit of in draaien.

Hierna gas kabellengte exact gelijk instellen, hiervoor pak je 2 dikkere boortjes die schuif je onder de gasschuif van beide carbs, nu ga je gas geven totdat het boortje kantelt, gas vasthouden en met de stelschroef boven op bij de gaskabel kantelpunt opzoeken. Als beide boortjes op exact hetzelfde moment kantelen ben je klaar.
Nog wel even checken of je stationair nog klopt, kan zijn dat je te ver uitdraait. De gaskabels moeten ongeveer 1 mm vrij spel hebben als je geen gas geeft.

Nu weet je zeker dat beide cilinders altijd even veel benzine krijgen, erg belangrijk.

Luchtschroef voor stationar draai je helemaal in en dan 1 1/2 slag uit, dit is de basisinstelling.
Haal van 1 cilinder de bougiedop los, start en draai de luchtschroef totdat je een verandering in toeren vind, weer een kantelpunt, hierop laten staan, zelfde met de andere doen.

Gas naald zou je op de één na hoogste positie moeten zetten.

Theoretisch zou die dan goed moeten lopen.

Als je gaat rijden moet die bij constante snelheid zomder stotteren of haperingen lopen, dit heeft te maken met de stand van je gasnaald en de grote van de sproeier, dit moet je gewoon uitproberen, totdat die zonder haperingen loopt.
panzermike

frank65, dank je voor je duidelijke uitleg, ik was al redelijk op weg maar had het stukje met de kabels niet gedaan. en gasnaald op de een na hoogste positie, daarmee bedoel je als ik je goed begrijp dat het borgdingetje op het een na onderste gleufje moet zitten zodat de naald kort word?

nu eerst weer even een nachtdienst lopen en dan morgenmiddag als ik uit bed ben hier mee aan de slag.

word vervolgd
Frank65

Bericht door Frank65 »

panzermike schreef:en gasnaald op de een na hoogste positie, daarmee bedoel je als ik je goed begrijp dat het borgdingetje op het een na onderste gleufje moet zitten zodat de naald kort word?
Yep, naald hoog is borgdingetje laag :D
panzermike

vanmiddag even het stappenplan van frank65 uitgevoerd, heb alleen nog even de 110 sproeiers achterwegen gelaten en ik moet zeggen dat mijn eerste indruk is dat hij echt beter loopt, zeker beter als met de standaard carburateurs.

heb een keer de straat heen en weer gereden (gelukkig een lange straat dus heen en weer is 1700 meter ofzo) toen nog iets bij geschroefd en weer heen en weer en dat reed eigenlijk best okee, terug voor de deur bleef hij ook netjes en rustig stationair lopen.

zal hem straks even voor woon/werk gebruiken, even kijken wat hij dan doet.
nicolai

Bericht door nicolai »

Wat wellicht in interessante toevoeging voor je is, de aanzuigonderdruk.
Hiermee kun je nog wat spelen en nog kleinere sproeiers kunnen monteren.
Zorg eerst maar dat hij goed loopt dat is het belangrijkste.
Een korte aanzuig kelk kan al wonderen doen.
Leuk stuk om te lezen en die foto's maken het compleet.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Plaats reactie