Wat is een goed adres voor onderhoud voor een MT16

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
jaapvanthoff

Wat is een goed adres voor onderhoud voor een MT16

Bericht door jaapvanthoff »

Goedendag allemaal.

Ik heb al een jaar of negen een MT16, uit 1992, met zijbakje.
Vrij vlot na aanschaf moest ik mijn biezen pakken :zwaaien: ….. en verhuizen. Ik heb toen ’t span op mijn werk achterin het magazijn gezet.
Na een half jaartje verhuisde Dnepy nog meer naar achteren. Weer een half aar later naar een afgelegen stuk zolder, 4 meter hoog. Dit alles met dank aan mijn collega’s.

Inmiddels is er thuis een plekje in de garage voor haar gemaakt.
Door jaren stilstand in een droog magazijn zal er wel het nodige te doen zijn; bandjes, alle rubbers, vergomde benzine. Plus de rest van de lijst.
Het elektrische gedeelte was al een chaos, dus dat zal zichzelf nog niet verbeterd hebben.

Ik zou graag Dneppy elektrisch laten starten.
Kan dat en waar haal ik onderdelen. Of waar laat ik het doen, wat mijn voorkeur heeft.
Als ik naar de site van Gossie ga zie ik dat ze op vakantie gaan tot juli 2010.? Bestaan ze nog?
Dan hebben we RB motor handel en Jan uit Marsen.
Wat is een goed adres voor onderhoud?

Dank voor jullie adviezen.
Linda €€€€
edje

Re: Wat is een goed adres voor onderhoud voor een MT16

Bericht door edje »

Veel zelf doen dealers zijn er bijna niet.
Maar gossie doet nog wel wat je kan ze effe bellen.
Verder mischien Ruud kan misschien ook wat voor je betekenen.
Onderdelen via Jan wassenaar, uralzentrale.de

Maar deze motoren rijden is veel zelf sleutelen.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

/er zijn ombouwsets voor elektrisch starten. moet je wel zelf wat aanpassingen voor doen. Maken van een starterkrans op het vliegwiel, uistparing in de versnellingsbak en een beugel voor de startmotor. Maar het kan wel.

Onderhoud zul je vnl. zelf moeten doen. er zijn natuurlijk altijd bedrijven te vinden die voor je willen werken maar die uurkosten zijn niet mis en of ze de kennis hebben om een rus te onderhouden weet ik niet, ik zou er het vertrouwen niet in hebben in ieder geval.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
nicolai

Bericht door nicolai »

Welkom Jaap,

Je vraag is geen vreemde vraag maar wel logische vraag, een elektrieke starter op je Dnepr.
Dat kan een lastig onderwerp zijn zeker gezien je een Dnepr hebt maar niet onmogelijk.
Het is een kwestie van een startmotor aandrijving op de buitenkrans van de koppeling om zo de motor te starten.
Wellicht past een nieuw type Ural koppelingshuis op de krukas maar dat weet ik niet zeker, die heeft een elektrische starter.
Uitbesteden zal een lastige en dure kwestie worden maar je zou wellicht bij een machine fabriek kunnen informeren.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
jaapvanthoff

Bericht door jaapvanthoff »

Dank voor jullie snelle reacties en meningen.
Stiekem hoopte ik op een dynamo die ook als startmotor door het leven kan gaan. Of zo iets. Dit om mijn enkel te ontzien.

Dneppy gaat in het nieuwe jaar beginnen met een sprong van 4 meter naar beneden.
Vers rubber en dan van het voorjaar alle witte 230V kabel-spaghetti rommel vervangen door gekleurde stroom kabels. Een stroomschema in kleur zou handig kunnen zijn. Wie heeft er wat? Ik heb een min of meer authentiek Z/W Russisch werkplaats handboek.

Dan een goede accu, perfecte bougie- bougiekabels en alles wat ontsteking te maken heeft.
Misschien valt het aantrappen dan nog wel mee.
Verse oliën, remschoentjes likje vet hier en daar. Wat kan er mis gaan? :roll:
Maar, ik heb het al begrepen; een te kort aan vrije tijd werkt niet in het voordeel.
Linda €€€€
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Is ooit een dynastart oplossing geweest maar die heb ik nooit in levende lijve tegengekomen, alleen in duitsland weleens iets over gelezen.

http://moto-boxer.com/product_info.php?products_id=735

Dit is een bouwpakket. Niet zo heel moeilijk met een onderlegring als tandkrans en een steuntje voor de startmotor. Of er ook een deugdelijke beschrijving bij zit weet ik niet.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
fred

Bericht door fred »

Hier een Ural met electrische starter(Dneprbak).

Grt Fred
Bijlagen
HPIM6326.JPG
Nejra

Bericht door Nejra »

jaapvanthoff schreef: Misschien valt het aantrappen dan nog wel mee.
Bij een goed afgestelde Rus is het aantrappen een fluitje van een cent. Zeker met een Dnepr bak er achter (1 trap = meer dan 1 omwenteling).
Terugslaan doen ze eigenlijk nauwelijks, tenzij je ontsteking echt flink te vroeg staat of je een ouder exemplaar hebt met handmatige vervroeging en "iets vergeten" bent ergens aan de linker kant op je stuur :roll: .
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
nicolai

Bericht door nicolai »

Ik denk de set die Benno aanbeveelt een goede is, het lijkt van BMW te zijn of iets dergelijks.
Je moet je wel beseffen dat je dan op zijn minst de versnellingsbak moet verwijderen en ook de koppeling om
de starterkrans te monteren op de juiste plaats en de motor moet een 12 volt uitvoering zijn.
Ook de accu zou ik verzwaren naar minimaal 16 ampère want zo'n grote startmotor trekt veel stroom.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Frank65

Bericht door Frank65 »

Er staan trouwens versnellingsbakken op Marktplaats welke geschikt zijn voor de elektrische starter.
En een elektrische starter.

Arend uit Pesse heeft die te koop, prima adres heb ik mijn bloemkoolnaven vandaan.
Nejra

Bericht door Nejra »

Ural-Zentrale heeft ook elektrostarter-onderdelen zag ik net:

In ieder geval heb je dan nodig:
Vervangend vliegwiel: https://www.ural-zentrale.de/de/motoren ... arterkranz
en daar moeten kleinere koppelingsplaten in als ik het zo snel even lees.

Electrostarter zelf: https://www.ural-zentrale.de/de/elektri ... r/anlasser

En dan moet het carter aangepast worden tbv bevestiging en er moet een opening komen in de behuizing naast het vliegwiel.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Teun

Bericht door Teun »

32 HP Chang Jiang blok in bouwen.... electrich starten, voldoende PK’s.... alles opgelost...
Ourobouros

Bericht door Ourobouros »

Howdie gents (en ladies uiteraard als die mee lezen), even inhakend op het elektrische start verhaal van dit onderwerp.

Ik loop zelf ook al een tijdje te kijken naar een elektrische start oplossing voor mijn MT16. Inderdaad, als alles goed is afgesteld, is het meestal met 1 of 2 trappen raak. Nou zit ik zelf met een -inmiddels chronisch- achillespees probleem, dus soms is 1 foute trap voldoende om weer een paar dagen bekken trekkend rond te hinken . . . ook geen pret. Dan zijn i.d.d. een aantal opties, waarvan aantal al genoemd (behalve iemand anders te laten trappen :lol: ) :

Ik heb zelf ook lopen snuffelen voor een dynastart oplossing. Jurg Warnke van Ural.de biedt deze aan voor 520,00 heb ik onlangs van hem vernomen per mail. Ik ben er nog niet aan toegekomen om hem te mailen / bellen om te vragen wat er in deze kit zit en welke -eventuele- aanpassingen er nodig zijn (moet mijns inziens niet al te veel voor te worden aangepast denk ik, enkel wat bedrading, een relais, schakelaar en een andere accu gok ik zo een beetje).

Welke van alle oplossingen het beste is, is ook een beetje persoonlijk denk ik . . . de een zal de aparte startmotor een betere oplossing vinden, de ander een ander blok, weer een ander . . . overal is wat voor te zeggen . . . maar dan heb je in ieder geval alle (of zijn er nog meer?) opties die je "van het trappen" afhelpen.

Als je voor een dynastart gaat, heb je in ieder geval een zeer weinig voorkomende oplossing (ik heb het i.i.g. nog nooit gezien op een rus dan) wat altijd weer een leuk praatje oplevert als je andere rus rijder tegenkomt . . .
Dnepr MT11 in GROTE beurt.
MT16/80 Frankenstein in ontwikkeling.
Ural M66 in de wacht.
Dnepr / CJ zijklep project ook in de wacht.
R1100GS ragbeest
Ourobouros

Bericht door Ourobouros »

Excuus, tiepvout 530,00 i.p.v. 520,00 . . . solly! :oops:
Dnepr MT11 in GROTE beurt.
MT16/80 Frankenstein in ontwikkeling.
Ural M66 in de wacht.
Dnepr / CJ zijklep project ook in de wacht.
R1100GS ragbeest
Plaats reactie