nog geen resultaat

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Ruud is steunpunt. Als je lid bent van de club dan inloggen op de website van de UDCN en dan kun je zijn tel nr zien bij de lijst van steunpunten.

Volgens mij is Ruud niet aktief op dit forum, dus gewoon bellen.
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

Hoi Forum

van Benno carbs K63 te leen gehad.
deze vandaag geinstalleerd.
resultaat niets.

nogmaals ontsteking gecontroleerd, totaal geen vonk.
ampere meter geplaatst tussen akku en plus bombine, bij puntje open, geen stroom maar ook geen vonk
bougie geprobeerd in mijn Fazer, beste vonk.

geprobeerd de spanning van de bombine te bepalen.
(dit doe je door de dop er af te halen en de afstand tot overslag vast stellen)
gegeven is dat in lucht (20-25 graden 40-60% RH) de doorslagspanning 1000volt per mm is.
even bij de Fazer geprobeerd, daar haal ik 2,5 cm!! zou dus 25Kv zijn.
Ik had in de Dnepr een bombine van een gs550 zitten die deed amper wat.
toen de originele bombine teruggezet. (deze is niet de originele maar door Richard er in gezet)
Toen kreeg ik als resultaat amper 3-4 mm, dus nog geen 4 Kv.
dit is uiteraard duidelijk in de vonk te zien.
Lijkt wel of de benzine de vonk blust.
Deze bombine geprobeerd en wel weer vonk en lopen.
maar standaard verhaal.
wel stationair draaien, uitval bij gasgeven, uiteindelijk ook proesten en afslaan.
dus de vraag is kan het toch de zwakke vonk zijn en weet iemand hoeveel Kv er eigenlijk gegenereerd moet worden.

Voor Benno, ja we weten dat je de schuif open moet zetten.
we starten met klein beetje lucht en dan open schuiven.
maar de motor reageert hier niet op.

Tussentijds proberen we Ruud te contracteren maar nog geen resultaat.

groet Jos en Leroy
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Het lijkt er wel inmiddels op dat je een ontstekingsprobleem hebt.
Ik heb nog een elektronische type 2 liggen die ik niet gebruik, heeft bij mij altijd gewerkt in combinatie met de bobine van Richard.

Ik heb zaterdag in de ochtend wel tijd, als het droog is (want we passen niet in mijn schuurtje) mag je wel langs komen met je monstermachine.
Garantie voor succes geef ik je niet, het is en blijft een Rus.

Ontsteking inbouwen is theoretisch zo gepiept :D en als jullie er blij van worden mag je hem van me kopen voor 40 euri.

Afbeelding

Wat heb je trouwens voor bougie doppen ? Zijn dat nog de orginele ? Die kunnen ook kapot zijn, dan bij de brommerzaak 2 NGK dopies halen, voor 4 euri.
Je kunt me een PB sturen voor verdere info.
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

hoi Forum

zaterdag (11 juni) bij Frank langs geweest, deze had nog een elektronische ontsteking liggen.
na montage liep de motor goed. wel veel rook nog steeds
Bij Frank de K301 weer gemonteerd, ook veel rook.
wel moest de signaalgever nog even goed vastgezet worden.
dit thuis gedaan.
een paar stukjes gereden (ongeveer 30 km/zover zijn we nog niet geweest)
echter aan het eind toch weer gestotter.
ook bleek de olie uit de pakking onder het blok te lopen.
eerst dit verholpen, nu alleen vloeibare pakking want met aandraaien kwam de originele pakking er tussen uit.

bougies waren behoorlijk zwart, de gasnaald 2 stappen naar beneden gezet.
vandaag leek de motor even goed te lopen bij proefrit geen vermogen en een cylinder uitgevallen.
andere draaide de bougie wit.
naalden 1 standje hoger gezet, maar bougies vonken niet lekker.
eerst maar nieuwe bougies kopen, en opnieuw proberen.
momenteel heb ik B6hs (ngk), deze zouden goed zijn of heeft iemand nog een ander idee.
ook diverse doppen geprobeerd.

groet Jos en Leroy
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nog geen resultaat

Bericht door nicolai »

Jeetje goed bezig mannen en al weer een stukkie gekomen!
Ik denk de combinatie elektronische ontsteking en bobine maar kan ook in de weerstand van de bougie
doppen zitten daar zit namelijk een weerstand in van 5 kilo/ohm maar daar gaat Benno of een andere doorgestudeerde
idioot je vast alles van vertellen hierzo, en zo kom je tot de uiteindelijke oplossing.... hou vol!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Hij liep heel netjes, na plaatsen ontsteking, dus de basis is goed.

Wat er gebeurt kan zijn is dat er vuil in de carburateur is gekomen vanuit je tank.
Jullie hebben er geen filter tussen zitten dacht ik, en ook de benzineslang was er één uit de aquariumwinkel en er zat best veel lucht in de slang.
Je had de K68 toch ook al verstopt ?

Let op met een filter, neem er geen van een auto die werken allen onder druk, dus een filter voor op de brommer nemen.
Benzineslang kun je wel bij de automaterialenzaak halen.
Kraantje kan ook verstopt zijn, of te kleine diameter hebben, krijg je ook te weinig benzine.
Ik weet niet hoe je slangen lopen, maar bij te weinig benzine toevoer kan het zijn dat 1 carburateur geen benzine krijgt, vloeistof volgt de makkelijkste weg. Dat zou dan de witte bougie verklaren.

Dus ik zou eerst kijken of de benzine toevoer in orde is.

Wat betreft pakkingen, kurk werkt goed in combinatie met vloeibare pakking.

Tja en ook de bekabeling was niet om over naar huis te schrijven.

Jaja, je bent nog lang niet niet klaar :( Success.
fred
Berichten: 471
Lid geworden op: Do Aug 12, 2004 22:59

Re: nog geen resultaat

Bericht door fred »

Toen er nog contactpunten opzaten, heb je dan ooit de condensator vervangen?
Kan ook het probleem zijn van sputteren en niet optrekken.
Word veel vergeten dat klein onderdeeltje.

Grt Fred
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

hoi Fred

inderdaad hebben we de condensator vervangen.
tevens doorgemeten en was goed.
ook heb ik een ampere meter in de plus van de bobine geplaatst.
stroom normaal 2,5 Amp puntje open 0,0.

de kraan heeft een intern filter dus dat zou geen probleem mogen zijn.
kunnen wel kijken of er vuil in zit.
met nieuwe bougies proberen minder rook te krijgen (carbs afstellen)
volgens mij slaan de bougies vuil en dan einde oefening.

ik vraag me alleen af of ik een ander type bougie moet gebruiken.
nu is dat B6HS
groet Jos en Leroy
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: nog geen resultaat

Bericht door handjesman »

Witte rook is olie. Dat sloopt je bougies. Als dat het geval is moet je gaan denken aan een koprevisie.

Handje
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Handje,

Bedoel je uitgelubberde klepgeleiders ?
Ze hebben dacht ik de klepveren vervangen, misschien toen al opgevallen ?

Hij liep zaterdag prima, alleen idd veel witte rook.
Eén keer kicken en hij liep, met dezelfde bougies.

De puntjesontsteking was niet mooi meer, puntjes waren krom.

Frank
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: nog geen resultaat

Bericht door handjesman »

Eigenlijk is het heel simpel. Zwarte rook is brandstof probleem en witte rook is olie problemen. In het geval van een rus is dat per definitie de klepgeleiders, zeker als de klepveren ook al slap of gebroken waren.
Ik hou het op de klepgeleiders. Te veel olie in het mengsel maak de bougies stuk.
Ik denk dat er moderne composiet geleiders in zzitten. Echt bagger!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nog geen resultaat

Bericht door nicolai »

Wat handje zegt neem ik altijd met een korrel zout en hep die gozah nog nooit serieus genomen.
Maar hij heeft wel gelijk als aandachtspunt om echt eens te controleren, een klusje van een half uur tot een uur.
probeer het gewoon eens en begin met de veren van de uitlaatklep te demonteren zodat je de speling kunt voelen.
begin vooral aan de makkelijkste kant van de motor want als het niet zo is, dan kan het snel terug gebouwd worden.
Je ziet het ook veel bij auto's als je erop gaat letten met veel kilometers en de meeste beginnen er niet, maar is geen rocket sience.
Maar ja jullie komen vast niet naar het zomer treffen als ik het zo hoor, jammer maar toch succes en sterkte met de patiënt.
Jullie komen toch wel eens op een treffen langs als hij het doet?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: nog geen resultaat

Bericht door handjesman »

Als Nicolai net zo goed kon sleutelen als lullen............WHOEHAAAA!!!! :mrgreen:

Handje
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

hoi forum

Frank gaf al aan dat de bekabeling van bedroevende staat is, dat is bekend maar eerst het een dan het ander.
wel was er ooit iets met de spanningsregelaar gebeurd daar hing een potmeter onder.
deze was het leven zat en viel er vanaf.
Bij Frank bleek de spanning op te lopen tot 17 volt. thuis de potmeter doorgemeten, kwam op 100 ohm uit.
daar heb ik er genoeg van, dus 100 ohm geplaatst en wat blijkt.
de spanningsregelaar loopt naar 15 volt toe en daar blijft het bij.
gelukkig is de boordcomputer heel gebleven.
nu weer terug naar de bougies en het roken.
het roken is erger geworden nadat wij de zuigerveren en klepveren hebben vervangen.
klepveren van betere (duitse kwaliteit)
olieschraapveer is van het type schottle (ook alleen de bovenste schraapset hebben we geplaatst)
oude veer had 0,4 mm ruimte, nieuwe veer 0,1 dat lijkt mij een goede waarde.
uiteraard de bovenste en onderste veer 180 graden van elkaar gedraaid (volgens instruktie)
aangezien het span er af is zijn beide cylinders goed te bereiken en kleppen liggen er zo weer uit.
is er een regel voor de speling die er mag zijn?
mocht de speling te groot zijn, wat is dan de beste remedie?
is er iemand die daar goed in is?
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Voor kleprevisie zou je Handjesman kunnen benaderen. Hij heeft daar alle spullen voor en ook de ervaring. Sowiezo een aanrader om te doen, kun je daarna ook gewoon Euro95 tanken.

Frank
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: nog geen resultaat

Bericht door robm84 »

De speling die een klep mag hebben in een geleider is grofweg gezegd.

Alleen de kant op van open en sluiten. En alle ander speling die je constateert op een geleider is al te veel.

Er zijn jaartallen geweest dat de geleiders van een soort van gietijzer gemaakt zijn. Dit is nu gezien niet goed bevallen.

Als handje of ruud nu een kop reviseert worden er nieuwe bmw geleiders ingezet en deze zijn van prima kwaliteit.

Als je het klepdeksel demonteert en de klep speling even heel ruim zet dan kan je met een grote schroevendraaier groef controleren of er aardige speling op zit!!

Sucses ermee
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: nog geen resultaat

Bericht door Benno van Ham »

Inderdaad een beetje wringen met het uitstekende deel van de klep. Zit er beweging in dan weet je eigenlijk al genoeg. Dan kunnen je kleppen nog zo mooi ingeslepen zijn en afdichten, als de geleiders te ruim zijn (of ovaal) dan gaat hij roken, vooral met gas loslaten of ineens gas geven. die rook is dan meestal wel meer blauw dan wit.

Lopen de koppen wel goed leeg. Soms gebeurt het ook dat de retourleiding vanuit de kop naar het blok verstopt zit, er komt dan teveel olie in de kop en dan gaat hij ook roken. Normaal wordt de kop leeggetrokken door het vacuum wat ontstaat in het blok als de beide zuigers comprimeren. bij de retourslag als ze weer naar binnen gaan zorgt een roterende klep op het nokkenastandwiel ervoor dat de carterontluchting opent.

Olie niet te dun kiezen, dan rookt hij nog harder, gewoon een sae 50 of 20w50 erin gooien dan valt het best mee.

Veel roken kan ook nog komen van een veel te rijk mengsel of verkeerde timing. Zien de bougies er een beetje normaal uit ??

benno#
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: nog geen resultaat

Bericht door handjesman »

Ik heb lang niet alles gevolgd, maar ik lees wat er allemaal is vervangen en ik mis de cilinders. Heb je nieuwe zuigerveren in oude cilinders geplaatst?
Kan een oorzaak zijn van olieverbruik als de oude cilinders licht ovaal zijn.
Cilinderkoppen reviseren kan ik inderdaad, net als Ruud. Ik zet er echter geen harde klepzittingen in maar wel bronzen bmw geleiders.
Als je wilt kun je de koppen eraf halen en naar mij toesturen. Ik kan ze vervolgens beoordelen. Als ze nog goed zijn stuur ik ze terug en anders krijg je een prijsopgave voor de te reviseren delen van me. Clubprijs, wel te verstaan.
Dit weekend ben ik geloof ik al bezet...... :mrgreen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

even de tussenstand
bij de grote revisie ook gekeken of de terugloopleiding van de koppen schoon zijn, dat was goed.
inderdaad hebben wij alleen de zuigerveren vervangen.
links was compressie laag, olieschraapveer had een speling van 0,4 mm
zuigers en cilinders zagen er prima uit.
kon ook niets zien van ovale ingesleten cilinders.
ook de klepveren vervangen voor betere kwaliteit.
dit hielp niets, daarna kleppen links ingeslepen, nu beide kanten 8 bar.
daarna veel rook uit beide uitlaten.
bij Frank een elektronisch ontsteking ingebouwd omdat de vonk slecht was.
ik had al een andere bobine geprobeerd, maar die was niet beter.
Richard had deze alvervangen.
Volgens Frank was dit een goede bobine.
bleek ook want de vonk was een stuk beter.
Motor liep weer goed maar veel rook.
30 km gereden toen plof plof.
woensdag nieuwe bougies er in gezet en motor liep goed.
maar wat blijkt Nu.
het roken is vrijwel weg.
wel zijn de pitten zwart dus te arm.
als we de gasnaald meer naar beneden zet, rijker toen werd wel rechts de pit wit.
dus dat weer terug gezet.
bij de laatste rit bleek het remvermogen geheel weg te zijn.
waar ik al bang voor was bleek ook, flappie lag in tweeen.
nu nieuwe flappies besteld, dan kijken of we weer verder kunnen met afstellen.
0p de site hebben we een mooi verhaal gevonden hierover dus kijken of dat lukken wil.
revisie van de koppen houden we in het achterhoofd, eerst kijken hoever we nu komen.
lijkt toch steeds beter te gaan.



Groet Jos en Leroy
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Heerlijk ik krijg continu dejavu's

Met dat flappie moet je echt geluk hebben dat die daadwerkelijk werkt.
Er zit een overloop gaatje in het flapje en de cardan behuizing, als je ervoor zorgt dat de doorgang vrij is, dan kun je over op de bijvul methode, je remschoenen blijven dan droog, zolang dat gat open is. De zooi komt dan wel op de velg terecht, dus regelmatig schoonmaken of met een slangetje verder naar buiten voeren, zodat je je achterligger op een beetje smeersel trakteert.

Bij sommige flapjes is Ivan trouwens vergeten dat overloop gaatje erin de stansen, dus even checken.

Bedenk ook dat Russische remschoenen Asbest bevatten, mocht je van plan zijn te gaan schuren.

Hebben jullie wel een beetje lol als je ermee rijdt ?

Succes.
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

He Frank

Nu er wat resultaat is dan komt de lol er ook in.
op het moment dat je weet wat het probleem is dan heb je een richting.
van de overloop waren we al op de hoogte, die is open.
Leroy had bij jou gezien dat je iets met een slangetje had gedaan zodat de olie niet op de velg komt.
wij zijn wel verbaasd dat het erge roken weg is.'
Misschien dat de zuigerveren zich moesten zetten.
wel nog zwarte pitten maar dat zal wel lukken.
de inschrijving voor lidmaatschap ligt ook klaar.
lijkt ons wel leuk om naar de sleuteldag te komen.
hopelijk rijdend.

we houden jullie op de hoogte .

groet Jos en Leroy
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: nog geen resultaat

Bericht door robm84 »

Zwarte bougie is te rijk mengsel.
Dus kleinere sproeier of naald laten zakken. Clip omhoog

Witte bougie is te arm.
Grotere sproeier of naald omhoog. Clip omlaag.

Donkerbruin is goed.

Sucses
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

Beste Rob

dat hebben we ook gedaan met als gevolg hagelwitte bougie dat is het ook niet.
ik weet niet wat ik met de luchtsproeier kan bereiken.
de carb is een K301 (origineel dnepr)

groet Jos
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Ik zou toch eens kontroleren of beide carbs evenveel benzine krijgen, dus je kraantje en de slangen.
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

hoi Forum

na het vervangen van flapje bleven we olie lekkage houden, bij het cardan
volgens het verhaal van Frank (MT 11 goes retro) zit er een viltje voor het tegenhouden van de olie.
bij ons zat er alleen wat prut.
tevens wil ik het lager vervangen, is daar een eenvoudige truuk voor om deze te verwijderen?

tevens lukt het mij niet om foto's in het verhaal mee te nemen.
hoe kan ik dat doen?

groet Jos
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: nog geen resultaat

Bericht door Benno van Ham »

Olielekkage bij het cardan komt vaak door onzorgvuldige montage. Alle onderdelen zijn gewoon te koop via de adressen als Rolpa. Neem eens contact met hem op hierover.

Bij het uit elkaar halen van het cardan kom je een paar lagers tegen, een serie losse naalden die het midden van het cardan ondersteunen en een groot kogellager achter het tandwiel diw de krachten op moet vangen van de aandrijving. Bij een Dnepr cardan kun je het lager afdrukken via de montageboutgaten. Bij een Ural cardan moet je hem openen en daarna het lager verwijderen van de aluminium behuizing. In de een na laatste twin heb ik er een stukje over geschreven, kun je daarin terugzoeken.

Foto's plaatsen kan alleen door ze te linken vanuit een andere opslag, onedrive, googledrive, etc.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nog geen resultaat

Bericht door josspronk »

hoi forum

wat is het type lager voor de cardan?
maat zover ik kan meten buiten 72 mm binnen 34 mm.

alvast bedankt.

groet Jos
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nog geen resultaat

Bericht door Frank65 »

Er zijn manuals op internet te downloaden. Zoek op MT 11 manual en je vind ze.
Hier staat alles in wat je wilt weten en nog veel meer.
Plaats reactie