nieuwe krukas

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

nieuwe krukas

Bericht door josspronk »

Hoi Forum

ben bezig met een revisie van een MT 10 blok.
Omdat de oude krukas groeven had op het bigend, een "nieuwe" krukas gekocht.

lagers vervangen, nu wil de krukas er niet goed in.
er blijft ongeveer 3 mm over.

zover ik kan zien zitten de lagers er goed op.
ze zijn er met een lager pers opgeperst.

kan het aan het NJ 209 lager liggen??
heeft iemand hier ervaring mee??

groet

Jos en Leroy
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nieuwe krukas

Bericht door nicolai »

MMmm heb je al het verschil proberen op te meten tussen de oude en de nieuwe krukas?
Misschien zou het daaraan kunnen liggen maar anders heeft Benno vast wel een goed idee.
Je zou verwachten dat je dit kunt instellen maar zou ook zomaar kunnen zijn door vulringen te plaatsen.
Ik weet het niet en heb geen ervaring met dit type maar kijk eerst ff goed voordat je aan de hele reutemeteut begint
en ook een expert wordt zonder dat je erom vroeg, dat persen van de krukas is hopelijk wel gebeurd met vulblokken?
Is de krukas daarna nagekeken in een draaibank op rondheid met een meetklok? of gebalanceerd?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: nieuwe krukas

Bericht door Benno van Ham »

ik kan je er helaas niet mee helpen. geen idee of het aan het lager kan liggen. Ik neem aan dat je de oude krukas nog hebt liggen. Opmeten is dan het eerste waar ik aan denk ?

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nieuwe krukas

Bericht door josspronk »

Beste Nicolai en Benno bedankt voor jullie reactie.

ben wel iets verder gekomen.


probleem 1
krukas ging er niet goed in.

oplossing:
bij achterste lager zat stalen ring, deze verwijderd nu bleek het wel te passen.

probleem 2

krukas draait niet in Lagerhuis

probleem 3

tandwiel past niet op krukas

het blijkt dat de krukas ongeveer 1mm dikker is dan oude krukas (daarom ook problemen Lagerhuis)

probleem 4

spie's passen niet in krukas

probleem 5

voorste spiebaan (voor centrifugaal afscheider) zit meer naar voren.

Ik heb foto's maar weet niet hoe ik die moet plaatsen.

kan het zijn dat de nieuwe krukas van een type met extern oliefilter is?

Het probleem van de oude krukas is dat er groeven op een van de bigends zitten.
tevens zit het "oude" lager achter zijde los op de krukas.
Je kan het gewoon ronddraaien.

ga nu kijken of een nieuw achterlager (209) wel past.
als dat goed zit moet ik de groeven maar voor lief nemen en nieuwe vulstukken plaatsen.

nog een vraag.

deze vulstukken moeten gesmeerd worden (neem ik aan).
Ik zie wel een gat in het bigend zitten.
zitten er kanalen in de krukas??
zo ja dan zou deze verstopt kunnen zitten, wat heeft geleid tot het invreten van het bigend.

hoor graag wat van iemand.

Jos en Leroy
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nieuwe krukas

Bericht door nicolai »

Foto's plaatsen doe je door ze yte uploaden naar bijvoorbeeld Photobucket.
Als daar een account hebt aangemaakt kun je ze copieren en dan plaatsen in het bericht.
Lijkt er op dat je de verkeerde krukas hebt?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: nieuwe krukas

Bericht door Benno van Ham »

jos, volgens mij zit er geen verschil in afmetingen voor oude en nieuwe Dnepr krukassen het externe oliefilter is een add-on die ook te realiseren is op een oud blok door het openboren van de oliegallerij. Of je dat wilt is een tweede.

Waarom de nieuwe niet past weet ik helaas ook niet, kan de leverancier dit niet aangeven ?

Normaal heeft een dnepr losse lagerschalen in de bigends. Deze draaien op het bigend zelf en worden gesmeerd door de olie uit de krukas. Een dnepr kopklepper pompt zijn olie na het centrifugaalfilter door de krukas heen (die is hol) en heeft op elke wang een aftapplug waar je vuil uit kunt halen (geloof me, het zit vaak behoorlijk vol met vuil daarbinnen). De bigendlagers worden gesmeerd door de olie uit de krukas.

Ik heb zelf een kleine modificatie in mijn drijfstangen (mark van nooijen heeft dit bedacht), er is een klein gat in de bigendlager en drijfstang geboord waardoor olie ook de onderkant van de zuiger besproeit. Houd het spul wat koeler. Of het werkt geen idee maar sinds die tijd heb ik geen kapotte topends meer gehad.

Lager is met lagerlijm soms nog wel te fixeren op de as. De groeven in de bigends kunnen meevallen.

Het lijkt me dat je een verkeerde krukas gekregen hebt.

Succes,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nieuwe krukas

Bericht door nicolai »

Beste Jos en Leroy,

Hebben jullie eigenlijk wel een schuifmaat? als ik dat zo doorlees voor de tweede keer denk ik?
Volgens mij gaat er iets helemaal fout en zou zeker foto's plaatsen dan kunnen we jullie helpen.
Als je er schalen uit gaat halen zodat het past en je doet maar wat gaat het onherroepelijk mis.
Nogmaals succes met de krukas en blijf meten en passen het komt goed!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nieuwe krukas

Bericht door josspronk »

hier foto's en kommentaar van beide krukassen.
Bijlagen
probleem krukas_nl.pdf
(208.88 KiB) 77 keer gedownload
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nieuwe krukas

Bericht door nicolai »

Hoi Jos en Leroy,

Ik heb de foto bekeken, maar als de as dikker is? hoe heb je hem er dan in gekregen?
Dan begrijp ik wel dat het muur vast zit, het is een bronzen bus en die kun je in allerlei
maten verkrijgen bij de groot handel.

Heb je het over de spiebaan lengte of breedte, de breedte is lastig want dan past het tandwiel of koppeling niet meer goed
de lengt maakt niet zo heel veel uit, hooguit voor de afschuif krachten maar zal geen probleem zijn.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nieuwe krukas

Bericht door josspronk »

Beste Nicolai

bedankt voor je reactie.

de lagers voor en achter gingen er probleemloos op.
het lagerhuis aan de voorkant is van aluminium.
die kreeg ik er wel op maar de krukas zat klem.

toen bleken ook de spies niet te passen.
de baan is smaller dan in de originele krukas.

tevens bleek ook het tandwiel niet te passen en zat de voorste spiebaan meer naar voren.
bij nameten bleek de krukas aan de voorkant ongeveer een millimeter dikker te zijn.
vandaar dat het lagerhuis en het tandwiel niet past.

de krukas is gekocht bij de ural zentrale voor een inwendige oliefilter.
dus ook bij hun het probleem neergelegd, wacht nog op antwoord.

vreemd dat niemand eerder heeft meegemaakt.
kan zijn dat de maten in de tijd veranderd zijn, volgens Benno is er geen verschil in de krukas bij een inwendig dan wel een uitwendig filter.
dus dat zou het ook niet kunnen zijn.

nog even afwachten wat Ural Zentrale zegt.

wel balen, voorlopig kunnen we niet verder.

groet Jos en Leroy
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nieuwe krukas

Bericht door Frank65 »

Hoe erg is de originele gekrast dan ?

Bij mij zitten er ook een paar krasjes op, maar dat heb ik gewoon zo gelaten, kan volgens mij niet veel kwaad.

Misschien is je originele wel een afwijkend exemplaar.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nieuwe krukas

Bericht door nicolai »

Ja doe maar contacten met de ural centrale, het zal vast een foutje zijn ofzo.
Wat je dan alsnog zou kunnen overwegen naar het sleuteltreffen te komen met het spul.
Zelf kom ik niet maar misschien een leuke om te doen? Het is namelijk in de buurt van Heerde,
Daar mag ik niet komen want daar woont Handje met dat Dnepr barrel van hemmes.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nieuwe krukas

Bericht door josspronk »

Hoi Iedereen

bedankt voor de reacties.

blijft vreemd verhaal.
heeft er iemand een goede foto van een originele krukas

ik heb gekeken bij Ural Zentrale (daar komt onze kruk as vandaan)
daar zie je dat de voorste spiebaan (voor centrifugaal filter) helemaal vooraan zit.

als je bij old garage kijkt zie je dat deze spie baan iets meer naar achteren zit. (zoals onze)

probleem van onze krukas is dat vermoedelijk het achterlager is vast gelopen.
opname achterste lager is blauw en lagerschaal zat los.
Kon je met de hand rond draaien.
Ook lagerschaal is blauw

tevens zitten er diepe groeven op een van de achterste Bigend.

heeft vermoedelijk geen olie gehad.
Benno had al aangegeven dat de schalen via kanalen binnen de krukas gesmeerd worden.

deze gaten heb ik nagekeken maar zaten niet verstopt.
kan zijn dat de oliepomp niet goed werkte.
motorblok was behoorlijk vervuilt.

Moet lagers van "nieuwe" krukas afhalen en kijken of Ural Zentrale de krukas wil terugnemen.

Dachten er goed aan te doen om de krukas te vervangen maar schiet zo niet op.
Raar dat de krukas klemt in de lagerschaal.
Deze komen beide van Ural Zentrale.

van de oude lagerschaal waren een aantal montage ogen afgebroken.

Oude krukas past wel goed in beide schalen.

tot vervolg

Jos en Leroy
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nieuwe krukas

Bericht door Frank65 »

Hier staan meerdere fotos van mijn krukas, is een orginele Dnepr.

http://udcn.messageboard.nl/forum/viewt ... 8&start=75

Stukje naar beneden scrollen.

Bij ural zentrale bestel ik trouwens niets meer, 50% is schroot.
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nieuwe krukas

Bericht door josspronk »

Hoi Iedereen

de onderdelen beginnen zich te verzamelen tot een blok.

een vraag die ik had, heb ik al gevonden.

als ik het goed begrijp dient de kop (kruizelings) aangetrokken te worden tot 35 nm.

wel heb ik nog een vraag over bougies.

welke wordt er aangeraden?

gaarne jullie advies.

groet Jos en Leroy
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: heeft even gelopen

Bericht door josspronk »

Hoi Forum

momenteel zit de Dnepr weer in elkaar.
Liep in eerste instantie goed, na nog geen 20 km weer ploffen en uitvallen.

kan het toch aan de klepveren liggen?

groet Jos en Lerou
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: nieuwe krukas

Bericht door nicolai »

Hoi Jos en Leroy,

Hoe is het nu afgelopen met die krukas?
De buitenste veren kun je comprimeren met een weegschaal en deze tot een bepaalde diepte indrukken
vrije lengte 43 dikte 4mm veer gecomprimeerd tot 25,77mm343Newton
Binnenveer 39lang 3mm dik naar22mm 253newton
bij een ural 650 dan, maar heb je wat te vergelijken
Bougie A14B een korte schacht ouwe Opel bougie ngk type 7 of 6
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
josspronk
Berichten: 38
Lid geworden op: Di Jul 21, 2015 18:42

Re: nieuwe krukas

Bericht door josspronk »

Beste Nicolay

bedankt voor je reactie.

we hebben de nieuwe krukas teruggestuurd naar Ural Zentrale.
van de oude krukas zat het achterste lager los en de krukas was iets blauw.
toch besloten deze te gebruiken ivm de kosten.

krukas bleek toch niet zo slecht te zijn als we dachten.

We hebben de kleppen en veren nog niet nagekeken, omdat je toch makkelijk bij de kop kan.
moet nu toch gaan gebeuren.

Momenteel zijn motor en span van elkaar gescheiden en motor staat weer in de schuur.
sleutelt beter dan in de regen of snijdende wind

Ga de veren onderzoeken.

groet Jos en Leroy
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1392
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: nieuwe krukas

Bericht door Frank65 »

De veren kun je vrij makkelijk testen :

Als je ze met je duim kunt indrukken dan zijn ze te slap en ben je aan nieuwe toe. Ze openen dan al door het vacuüm in de cilinder, je krijgt dan inderdaad dat geplof. Hoewel ploffen kan ook andere oorzaken hebben.
Mocht je nieuwe veren moeten installeren raad ik je aan bij Jan Wassenaar veren van Duitse makelij te bestellen, die zijn wel dubbel zo duur als de Russische maar ze breken niet en behouden hun veerkracht.

Dat spul wat je bij de Ural Zentrale koopt kun je beter laten waar het is. Ik heb daar ook in het begin besteld maar de helft van het spul kon ik zo weggooien. Als het kan (bv. keerringen en lagers e.d.) altijd westerse kwaliteit bestellen bij Jan.

Frank
Plaats reactie