Versnellingsbak MT11

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Harold Schuil
Berichten: 11
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2020 22:48

Versnellingsbak MT11

Bericht door Harold Schuil »

Graag wat advies.
Ik heb de olie van de versnellingsbak ververst. Oude olie had de kleur van hopjesvla, dat had ik dus al veel eerder moeten doen... Er kwamen geen metalen delen mee gelukkig.
Na oliewissel een klein stukje gereden. Eerste paar honderd meter geen probleem, daarna hoorde ik een stevige ratel die verdween bij koppelen en schakelen naar de 2. Doorschakelen naar de 3 leverde een ferme tik op, daarna heb ik 'm meteen aan de kant gezet (voor de deur gelukkig).
Starten leverde een harde ratel op, dus gelijk weer uitgezet.
Het zit in de versnellingsbak, dat lijkt me duidelijk. Starten en dan direct de koppeling in, dan loopt ie probleemloos.
Kickstarter kan ik aantrappen, maar na een paar slagen slaat hij vast. Door even te duwen in de 1 komt er weer beweging in, en kan ik kicken.
Met mijn beperkte technische kennis, kom ik zo ver dat het dus wel in de bak moet zitten.
Wat zou het kunnen zijn? Er zit waarschijnlijk niet veel anders op dan de bak los te maken. Iemand tips waar ik op moet letten? Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Benno van Ham »

ratel kan heel goed het aandrijfkwadrant van de kickstarter zijn. die kan ratelen op een mt11, zeker als de veer niet al te best is of kapot die hem tegenhoudt. Als je met de hand de kickstarter omhoog duwt zoveel mogelijk verdwijnt dan de ratel, dan is die het.

Als de ratel er altijd is en alleen verdwijnt met koppelen dan vrees ik dat er iets anders aan de hand is (als loskomende schroefjes van je koppeling bv. maar om daar zekerheid in te krijgen zal de bak er achter weg moeten. Als het echt pas is na de wissel en er niets anders veranderd is aan de motor dan zou ik dat heel gek vinden en kan ik het niet verklaren waarom het nu pas optreedt. Het vaststaan van de kickstarter en even moeten wiegen is vrij normaal op de Mt versnellingsbakken, niet goed maar ook niet zorgwekkend, dat zie ik bij meer versnellingsbakken die het al jaren doen.


Benbno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Harold Schuil
Berichten: 11
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2020 22:48

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Harold Schuil »

Dank voor je snelle antwoord Benno,
Lijkt niet van de kickstarter te komen. Net nog eens geprobeerd. Die zat eerder ook wel eens vast, maar dat was met koppelen op te lossen. Nu zit ie echt vast en alleen door motor in de versnelling vooruit te duwen, gaat hij los.
Ik heb vanochtend nog wat extra bakolie bijgevuld, tot ruim aan de max, om zeker te weten dat de boel niet droog stond.
Hij loopt nu wel in zijn vrij, maar geeft nu een onregelmatige vervelend harde metalige tik ipv een ratel. (klinkt niet gezond).
Behalve olie verversen heb ik niks aan de bak gedaan...
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Benno van Ham »

maak er eens een filmpje van zodat we kunnen luisteren.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Harold Schuil
Berichten: 11
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2020 22:48

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Harold Schuil »

Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1192
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Nejra »

Als ik moet gokken (altijd lastig via een forum en uit het filmpje haal ik eigenlijk ook niet zo veel) dan zal de ratel idd de vrijloop van de kickstarter zijn geweest en zijn die tikjes een losrakend boutje van de achterste koppelingsplaat dat bij het draaien wel/niet de versnellingsbak raakt. als je de koppeling intrekt haal je dan net de spanning er af en raakt 'ie net niet en koppeling los = spanning van de koppelingsveren er weer op en dan hoor je hem weer.

Één van deze zes achterin het vliegwiel bedoel ik:
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Harold Schuil
Berichten: 11
Lid geworden op: Wo Okt 14, 2020 22:48

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Harold Schuil »

Vandaag nog eens de bakolie ververst. Kwam een blokje metaal mee.
Lijkt qua geluid wel of de achteruit (die het al lang niet deed) er iets mee te maken heeft...
Bijlagen
ce45043f-b8ce-4458-b6a0-5975a0f64e57.jpg
b3ddf372-afd9-4821-a718-086d4b984fe6.jpg
6784986c-c799-41d3-9924-5a551df49720.jpg
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door robm84 »

Als ik het slijtage patroon op deze tand zie, dan wordt het wel eens tijd om goed aan de binnenkant van de versnellingsbak te gaan kijken!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3874
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Benno van Ham »

tja, dat is duidelijk een afgebroken tand ergens van. Ik zou het ding maar eens uit elkaar halen want het wordt vanzelf niet beter hoor.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1192
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: Versnellingsbak MT11

Bericht door Nejra »

Ik sluit me aan bij bovenstaande twee heren. Tijd om de bak af te tappen en hem open te maken.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Plaats reactie