K 750 uit de mottenballen

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Omdat ik al zo lang niet meer op het forum geweest ben dat ik een nieuw account heb moeten aanmaken zou ik me eigenlijk weer opnieuw voor moeten stellen. Bij deze dan maar: Mijn eerste motor was een jawa 175 cc. uit 1960. Deze heb ik nog steeds. Na een aantal jaren is daar een russisch zijspan in de vorm van een K 750 bijgekomen. Deze staat al een paar jaartjes stil. Voor mijn gevoel een jaar of 5, maar laatst toch nog eens gekeken en het blijkt inmiddels 9 jaar te zijn. :oops: De afgelopen jaren ben ik te druk geweest met het bouwen van klassieke gitaren, maar het motorvirus heeft toch de kop weer opgestoken. Hoog tijd dat de Dnepr weer de weg op gaat. Indertijd kreeg ik te maken met een los vliegwiel/koppelingshuis waarvoor het blok en de versnellingsbak uit het frame moesten. Het vliegwiel heb ik 9 jaar geleden al weer vast gezet. Afgelopen week heb ik de koppeling weer gemonteerd met verse koppelingschijven en deze week de motor weer in het frame gezet. Omdat het allemaal nogal lang geleden is dat ik het gedemonteerd heb en indertijd weinig foto's genomen heb loop ik bij het in elkaar zetten tegen wat dingen aan. Zoals de uitlijning van het motorblok in het frame. Ik heb hier wel iets over op het forum gevonden maar het is me niet helemaal duidelijk. Bij de voorste korte as heb ik een brede bus aan de rechterkant tussen het blok en het frame gezet. (vanaf de berijderspositie gezien) Deachterste lange as heeft 2 bussen, een brede en een smalle. Ik heb nu de brede bus aan de rechterkant tussen blok en frame gezet en de smalle bus aan de linkerkant tussen blok en frame. Ik krijg nu het idee dat beide bussen aan de rechterkkant tussen blok en frame hadden gemoeten. klopt dit?
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1120
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Nejra »

Hans V schreef: Vr Apr 23, 2021 23:32 Ik krijg nu het idee dat beide bussen aan de rechterkkant tussen blok en frame hadden gemoeten. klopt dit?
Ja en nee. Het kan goed zijn dat dat bij jou motor het geval is. echter: die vulbussen zijn in - ik meen - zes verschillende maten verkrijgbaar en K750-frames zijn niet extreem maatvast. Het enige wat ècht hoort is: de boel zo uitrichten dat je cardan zoveel mogelijk in het verlengde van de uitgaande as van je versnellingsbak zit en nergens tegenaan loopt. En om dit te bereiken pas je diverse bussen. Het makkelijkste is hierbij de framebuis rechts als referentie te nemen. uit te meten welke bussen de juiste afstand geven en dan de resterende afstand tussen blok en de linker framebuis te meten en daar een passende bus voor te pakken.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Dank voor de snelle reactie.
Ik zal morgen toch nog eens een bus verplaatsen.
De cardanas loopt wel vrij, maar zit niet precies in het midden van het huis.
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Frank65 »

Inderdaad, zoveel mogelijk ruimte bij de cardan.

Wat ook belangrijk is, is dat je het blok niet onder spanning zet. Als de opvulbussen voor en achter niet netjes qua afmeting op elkaar afgestemd dan hangt na vastzetten het carter getordeerd onder spanning in het frame. Gevolg kan zijn een barst in het carter.

Ik heb alleen aan de voorkant strak opgevuld met de opvulbussen.
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Nog iets waar ik tegen aan loop.
Omdat er natuurlijk verse olie in moet en de tank er toch nog af ligt, had ik het idee om ipv de normale vulopening de opening boven op het blok te gebruiken. Deze zit echter muurvast.
Het wordt dus toch vullen via de normale vulopening.
Is het een probleem dat de opening op het blok niet open kan?
En zo ja, even heetstoken met de verfafbrandföhn?

Fotootjes volgen later.
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Frank65 »

Ik denk dat jij die dikke ronde schijf bedoelt ?

Dat houd de as van de aandrijving van de oliepomp op zijn plek en is geen vulopening.
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Inderdaad. Die bedoel ik. Uit je reactie proef ik dat ik daar in dit stadium beter af kan blijven?
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3824
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Benno van Ham »

bijvullen doe je via de vulpug, hoe wil je anders het niveau bepalen ?

Volgende keer lijkt het wel gemakkelijk het via het bougiegat te doen want daar kun je ook lekker bij ?

Dat bovenste deksel zal niet ontploffen als je het losmaakt, er zitten geen veren onder oid maar het is niet de manier om het te doen, gebruik gewoon lekker de aftapplug en vulplug voor dit soort zaken.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Benno, ik snap dat je er af en toe een beetje moe van wordt als er weer iemand met in jouw ogen onlogische vragen komt.
In mijn ogen was de vraag niet zo vreemd. Een motorblok in je auto vul je tenslotte ook bij via het kleppendeksel en niet via de peilstok. Hoewel ik ooit wel eens iemand heb horen vertellen dat hij het olievulgaatje wel erg klein vond en zijn olie wel via het peilstokgat bijvulde. :lol:
Ik vrees dat er misschien nog meer van dit soort vragen gaan komen wanneer ik mijn vragen nog niet in eerder gestelde vragen op het forum vind. Bij voorbaat mijn excuses hiervoor...
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3824
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Benno van Ham »

Is ook niet kwaad bedoeld van me, had er een paar smiles bij moeten zetten. Je had al gehoord wat er onder het deksel zat maar om anderen niet op ideeen te brengen was mijn antwoord bedoeld.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Geen probleem. :toost:
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Ik heb een paar dagen moeten wachten op een nieuwe benzinekraan om verder te kunnen, de oude bleef lekken.
Zijn de oude KP15A benzinekranen te reviseren, of is het gewoon een kwestie van alle ringen vervangen?
20210501_115054.jpg
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Overigens startte de Dnepr met een paar trappen, echter loopt hij op een gegeven moment alleen op de rechter cylinder.
20210501_101328a.jpg
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Er zitten bij mij K302 carburateurs op,
Ik zal beginnen met ze eens goed schoon te maken, ik was nu te ongeduldig om dat te doen.
de linker bougie van de cylinder die niet mee loopt ziet er zo uit:
20210501_103743.jpg
De rechter bougie ziet bijhoorlijk zwart, maar die cylinder loopt wel.
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

De K302 carburateurs nu maar helemaal uit elkaar gehaald en eens goed schoongemaakt. Bij Jan had ik 2 reparatiesetjes voor de carburateurs besteld en heb daarmee wat onderdelen vervangen zoals de gasschuiven die er niet meer zo fris uit zagen.
Vervolgens alles weer gemonteerd en de motor gestart. Nu loopt de linker cylinder goed, maar doet de rechter cylinder alleen mee wanneer ik het gas open draai. :shock:
Nog wat gespeeld met de afstelschroeven, maar ik krijg het nog niet echt goed lopend.
Misschien de oude onderdelen maar weer in de rechter carburateur terugzetten en eens kijken of de rechter cylinder dan weer loopt zoals voorheen....
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3824
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Benno van Ham »

gasschuiven ook gesynchroniseerd, daar begin ik meestal mee. Stationairschroef hoog genoeg ingesteld ?
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Synchroniseren op deze manier Benno?

"Synchroniseren links en rechts kun je ruwweg doen door even een hulpje te regelen en de aanzuigbuizen los te maken. Twee vingers in de carbs tegen de gasschuiven en een hulpje laten gasgeven (langzaam) Je voelt dan of beide schuiven gelijk bewegen, zo niet de vrije slag van een van de carbs aanpassen tot ze gelijk bewegen"
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Frank65 »

Niet zo ingewikkeld doen.

2 boortjes van zelfde afmeting, 6 mm zou moeten passen.
Luchtfilter eraf, boortjes aan beide kanten onder de schuif klemmen en gas geven, als ze tegelijk kantelen ben je klaar. Kun je in je ééntje doen.

Stationair schroeven helemaal indraaien. Zet een merkteken op 12 uur. Draai van af dit punt naar de begin afstelling. Houd het merkteken op beide schroeven altijd gelijk, dan staan ze “synchroon”

Zelfde doe je met de luchtmengselschroef.
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Ok, bedankt voor de tips! Ik ga het nog eens proberen.
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Ik ben er nog niet aan toegekomen om het verder af te stellen, maar om even zeker te zijn dat ik het goed begrepen heb, en dat ik de juiste termen voor de juiste afstelschroeven gebruik:
K302A.jpg
1 is je stationair sproeier, deze draai je helemaal in en hier blijf je verder af?
2 is je stationair schroef, deze draai je in eerste instantie helemaal in en dan ongeveer 1 slag uit?
3 is je afstelschroef voor de gasschuif en dus je stationair toerental
4 Hieronder zit je hoofdsproeier.

Met excuses voor het feit dat dit voor de meesten gesneden koek zal zijn...

Nog een vraag: Bij de sproeiernaald van de rechtercarburateur die er origineel in zat zit een groef onderin het tapse gedeelte.

bij de sproeiernaald van de linker carburateur zit deze groef er niet in. Wat is de reden van deze groef?
En is de normale stand van de sproeiernaald de 2e positie?
Bijlagen
naald.jpg
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3824
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Benno van Ham »

1 overloop
2 stationair mengsel
3 stationair toerental

En je hebt het ws. over de gasnaalden, niet de sproeiernaalden. Die groef hoort eigenlijk niet, zal slijtage zijn. Alleen aan de bovenkant zitten groeven waarmee je de hoogte bepaalt. Hoe hoger de naald, hoe rijker. Ik begin altijd in de 1 na hoogste positie. Daar moet hij mee kunnen lopen.

Hoofdsproeier zit helemaal onderin achter de grote boutkop. Is bijna een kleine dell-orto met een tapje past die erin, dan heb je veel meer vrijheden qua groottes. Hoofdsproeier op een zijklepper kies ik rond de 120-130 Europese maten (dat is 1,2-1,3 mm) De russen meten in doorstroom per tijdseenheid en dat geeft heel andere getallen.

Die vlakschuif carbs kunnen heel mooi lopen maar zijn vaak een drama om goed te krijgen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1120
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Nejra »

Als ik naar de foto kijk dan is die groef er toch opzettelijk in gemaakt en geen slijtage. Ik heb alleen geen idee waarom, ik heb het nog nooit eerder gezien en ik kan me er ook geen voordelen bij voorstellen.

De vlakschuif heeft 1 voordeel: die gasnaald heeft een redelijk kloppende middenstand. Ik zou hem daar op zetten in eerste instantie. en wat verrijken of verarmen op basis was loop-waarneming. heel ver zul je er niet naast zitten er mee.
Een goede K301/K302 is om af te stellen ongeveer net zo moeilijk of makkelijk als een Deni P28, alleen zijn er in tegenstelling tot de Deni meer tot op de draad versleten exemplaren in omloop.... Zo'n "rijpe" carburateur is een lastig ding. :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Vanavond nog eens geprobeerd om de rechter carburateur af te stellen. Dat is helaas niet gelukt. De rechter cylinder doet niets, bleef gewoon koud en op een gegeven moment kwam de benzine uit de uitlaat lopen. De linker cylinder daarentegen loopt netjes.
Ik heb rechts wel gewoon een vonk. Ik heb nu alle oude onderdelen incl. gasnaald weer in de rechter carburateur teruggezet m.u.v.de gasschuif. Morgen nog maar eens proberen, het werd nu te laat...
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Frank65 »

Staan je kleppen wel goed afgesteld ?

Na afstellen 1 kant krukas 1 omwenteling draaien voor de andere kant ?
Wordt vaak verkeerd gedaan.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3824
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Benno van Ham »

En de kant stellen die niet aan het kantelen is natuurlijk
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
geert
Berichten: 123
Lid geworden op: Di Okt 11, 2011 18:04

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door geert »

Heb je al eens de bougie vervangen ? komt wel eens voor buiten wel vonk, maar in de kop niet.
Niet geschoten altijd mis!!!
Hans V
Berichten: 23
Lid geworden op: Di Apr 13, 2021 09:42

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Hans V »

Dank voor de tips allemaal!
Wat de klepspeling betreft, dat zou een reden kunnen zijn, ik heb de klepspeling afgesteld voordat ik de carburateurs aanpakte.
Misschien toch niet correct gedaan.
Ik gebruik overigens het M72 handboek voor mijn technische info.
Ik neem aan dat dat ook bruikbaar is voor de K750?
Is het trouwens zo dat ik tijdens het testen of beide cilinders lopen 1 bougiekabel los mag trekken?
In het M72 handboek lees ik dat dit gedaan wordt bij het synchroniseren van de carburateurs, maar ik heb ook ergens gelezen dat op deze manier je bobine kan doorslaan.
Of geldt dat alleen bij niet 6 Volt systemen?
Jawa 356 uit '60
Dnepr K750 uit '67
Triumph T100 uit 2004
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3824
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Benno van Ham »

methode is vergelijkbaar mits je er maar aan denkt om kleppen per kan te stellen en dan de krukas een slagje rond gooit voor de andere kant.

Die bougie lostrekken kan met de originele ontsteking en bobine geen kwaad, zit een overslagpunt op de bobine voor dat doel. Ik vind het alleen geen handige manier van werken. Je oren kunnen prima het verschil tussen links en rechts bepalen en anders een hand achter de uitlaat ook.

Die bobine lostrekken heb ik nooit gedaan. Met een moderne ontsteking kan het wel problemen opleveren.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3824
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: K 750 uit de mottenballen

Bericht door Benno van Ham »

methode is vergelijkbaar mits je er maar aan denkt om kleppen per kan te stellen en dan de krukas een slagje rond gooit voor de andere kant.

Die bougie lostrekken kan met de originele ontsteking en bobine geen kwaad, zit een overslagpunt op de bobine voor dat doel. Ik vind het alleen geen handige manier van werken. Je oren kunnen prima het verschil tussen links en rechts bepalen en anders een hand achter de uitlaat ook.

Die bobine lostrekken heb ik nooit gedaan. Met een moderne ontsteking kan het wel problemen opleveren.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie