BoB

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: BoB

Bericht door nicolai »

Wat Benno bedoeld en directere lucht van de k&N filters is inderdaad armer lopen
Zelf heb ik het eens ervaren dat je 2 haakse bochten op elkaar last als aanzuig de motor stond te slikken stationair
Verbruik 1 op 6 a 7 maar reed geweldig met zo'n rijk mengsel maar zuipen als een tempelier.
Nu kun je gelijk gaan experimenteren met andere sproeiers maar je kunt ook de filters deels afplakken om meer onderdruk
te creeren wat het zelfde effect geeft als grotere sproeier, snel en makkelijk uit te voeren en goedkoop
Hoe is de temperatuur van het motorblok als je harder gaat rijden? heet of koud?
Mocht hij ook warmte klachten hebben zit het in het uitlaat en de tegendruk
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Okay, bedankt. Als ik tijd heb ga ik ermee aan de slag. Heb eerst nog een andere pokkeklus! Uitlaatje ford ka vervangen, wat laswerk, gebroken veer vervangen. Daarna de remleidingen van de Range vervangen en het stuurhuis reviseren. :slaan:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: BoB

Bericht door nicolai »

Leuk he! als je handig bent! doe het liever zelf is niet goedkoper maar meestal ook beter, haha herkenbaar
Maar kost tijd tijd en nog eens tijd, maar zelf doen is veel leuker en onzin om weg te brengen als je het zelf kunt.
Succes met je project de komende tijd en hou ons op de hoogte, mooi gedaan man!!!kzie je in het sleutelweekend of voorjaartreffen.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: BoB

Bericht door robm84 »

En ben je er met het sleutel treffen nog uit gekomen??

Zo ja wat was het dan??
Gebruikersavatar
Turf
Berichten: 230
Lid geworden op: Do Feb 10, 2011 14:45

Re: BoB

Bericht door Turf »

Ook nog spannend voor mij. toen ik weg ging ging hij net een proef rondje rijden....
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Vond jij het spannend?
Nou, ik scheet bijna 7 kleuren! :stampen:
Het probleem was/is de carburatie. We hebben de boel gedemonteerd, grotere sproeiers erin en de gasnaalden gelift. Resultaat: 90 in z'n 2! :shock: En dat met een bakje die je met 2 vingers optilt............ het liep me bijna dun door de broek, af en toe :mrgreen:
Nu alleen nog het zgn. midden gebied goed krijgen; dat moet lukken met grotere stationair sproeiers.
Al met al kun je wel stellen: DE BoB IS LOS!!!!!!!!!!!!!!!!! :toost:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
roel100
Berichten: 374
Lid geworden op: Do Jan 05, 2006 20:37

Re: BoB

Bericht door roel100 »

Gefeliciteerd.
Had graag een foto gemaakt van je smile van zaterdag
Roel de Glopper
secretaris UDCN
Kijk ik opzij, ben ik altijd weer blij
Gebruikersavatar
Turf
Berichten: 230
Lid geworden op: Do Feb 10, 2011 14:45

Re: BoB

Bericht door Turf »

handjesman schreef: DE BoB IS LOS!!!!!!!!!!!!!!!!!

:slaan: :toost:

Mooi zo!!!!
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Zo, even bijkletsen.

BoB rijdt op zich prima. Net voor het sleuteltreffen heb ik grotere sproeiers besteld bij de hobbyist, maar dat bleek toch niet dé oplossing. Het probleem zat in de bobine! De honda bobine bleek niet genoeg sterke vonken te kunnen produceren, dus heb ik de BMW bobines toch maar gebruikt. Mét resultaat! Betere vonk, kleinere sproeiers konden er weer in en op naar de 120! Maar toen.... klak klak klak bij warme motor stationair......... de distributie ketting. Die stond dus veel te slap en veroorzaakte bij lage toeren een klapperend geluid, dus die is meteen vervangen.( niet duur, maar 23 eurie). Ik dacht daarmee het probleem te hebben opgelost, maar tochnie.. Weer klapperen op rechts!
Wat blijkt? Mijn voorganger heeft de oliekanalen naar de tuimelaarassen volgedrukt met vloeibare pakking. :evil: Bij warme motor ging de tuimelaar zichzelf door gebrek aan smering vastklemmen op de as begon daardoor te klapperen. Door die overmatige belasting werd de distributieketting er ook niet beter op, en ik had dus een probleem.
Dussss, voor de zoveelste maal de boel gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Alles weer open, goede smering en nieuwe pakkingen geplaatst. Starten en...: Roken op rechts als het laatste oordeel! :shock: Wat nou weer?
Compressie was prima, pakkingen prima, kop mooi vlak, smering dik in orde....WAT????

Vervolgens weer alles uit elkaar gehaald. Maar dan ook echt, ALLÉS! (op rechts, dan)

Kleppen opnieuw ingeslepen, geleiders gesjekt, kop op scheurtjes gesjekt, en de zuiger gesjekt. Alles gereinigd, geglaspareld en geliefkoost. De enige afwijking die ik vond was de slotspeling van de zuigerveren, die is wel aan de ruime kant. Ik heb de boel weer in mekaar gezet, en gestart. Het duurde nu toch wel een paar hele minuten voordat de schuur blauw stond, dus ik waag het er op!
Kannetje olie mee naar Eelde, dacht ik. :mrgreen:

Tot zo ver, en tot Eelde!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: BoB

Bericht door sandra »

niet de hooftspoeier maar staionair
sproeier die moet van 45 naar 50
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Ja, dat had ik ook geprobeerd. Het probleem zat echt in de vonkenpot.
Nu nog zien dat buurman en buurman in Eelde geraken!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: BoB

Bericht door nicolai »

Zo Handje dat was weer een staaltje doorzettings vermogen, maarja je hebt het wel gehaald.
Knap staaltje werk weer, maar wel een boerenlul die z'n olie kanaal dicht kit met vloeibare pakking
Het zal je maar gebeuren dat is niet het eerste waar je aandenkt toch!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Update!

BoB heeft eindelijk een strakke reet. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En hij heeft ook een nieuw vriendje!

Afbeelding


Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
bert111
Berichten: 51
Lid geworden op: Do Aug 15, 2013 21:42

Re: BoB

Bericht door bert111 »

handjesman schreef:Update!

BoB heeft eindelijk een strakke reet. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En hij heeft ook een nieuw vriendje!

Afbeelding


Handje.
Hij is heel mooi geworden , ik hoop dat die van mij er maar half zo mooi uitziet , ben ik al heel tevreden :stampen: :stampen:
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3871
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

lekker kontje hoor handje. Ik zou maar helemaal achteraan gaan rijden voortaan. Anders klimmen die andere spannen er allemaal op.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Ik weet heus wel wat je daarmee bedoelt, hoor! :evil:
Gelukkig compenseert mijn dikke r**t dat strakke een beetje :D

Handje
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Nou, het is weer eens zover. BoB ligt weer uit mekaar. Ik was jullie geklaag over mijn stink uitlaten zo zat dat ik besloten heb het blok aan te pakken.
PROBLEEM!!!! Overmaat zuigers voor een bmw r75/5 kosten meer dan het gehele blok destijds. En dan heb ik het alleen over de zuigers!
Weet iemand toevallig of cilinders van een r80 passen op een r75/5 carter? De koppen moeten uiteraard ook passen.
Ik heb eens rondgekeken en een setje nicasil cilinders van een r80 kosten echt heel weinig.
Verder is de versnellingsbak ook flink aan de beurt. De olie die er af kwam is niet echt fraai......... tevens veel ijzer op de magneetplug. De splines van de as prise as zijn ook behoorlijk ingesleten. Dat wordt een nieuw interieurtje voor de bak.
De cardan vertoont ook iets teveel speling. Ben benieuwd hoe dat er van binnen uitziet.
De versteviging van het frame moet ook nog, maar dan heb ik een ander frame van een mt10/11/16 nodig. Ik begin dan liever opnieuw.
Al met al kom je zo best veel problemen tegen als het vermogen verdubbelt. Gelukkig ben ik niet vies van een beetje sleutelen, en is de werkplaats dik voor elkaar.
Foto's komen eraan.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3871
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

JA, had er nou gewoon een Russisch blok in laten hangen. Roken is normaal, zuipen is normaal. Onderdelen kostten geen drol.

Wat is nu de vooruitgang van het BMW blok geweest (behalve lekker bezig zijn), dat extra vermogen ?

Ik heb helaas helemaal geen spulletjes liggen voor een BMW qua cilinders en koppen maar misschien weet Ruud raad. Andere optie, stiekem Roel zijn blok eruit lepelen. Hoort hij toch niet als hij slaapt.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: BoB

Bericht door sandra »

misschien weet ik wat mot je
effe bellen
Ruud
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
roel100
Berichten: 374
Lid geworden op: Do Jan 05, 2006 20:37

Re: BoB

Bericht door roel100 »

Benno, bedankt voor het compliment.
Kennelijk is mijn blok toch de moeite waard om er uit te lepelen.
Roel de Glopper
secretaris UDCN
Kijk ik opzij, ben ik altijd weer blij
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

tot zover het verrassingseffect................... :slaan:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

@ Ruud; ik zal je binnenkort effe bellen. De cilinders meten al een boring van 82,5, dus daar is geen eer meer aan te behalen.

Goed, Zo staat het spul er nu bij:
Afbeelding

Zoals gezegd zijn de cilinders en zuigers er af. De compressie was nog prima, maar toch veel olieverbruik. Meting wees uit dat vooral de rechter cilinder ovaal is.
Vervolgens de versnellingsbak eraf gehaald. Daar werd al meteen de oorzaak van het ratelende geluid duidelijk.

Afbeelding

Hier is goed te zien hoe een dnepr bak qua aansluiting hetzelfde is als de vroegere bmw's. Alleen de gaten in de bak zitten niet op de juiste plek. De prise as past gewoon in de koppelingsplaat. Tevens is de tip van de koppelingsdrukstift aangepast.
Het probleem:

Afbeelding

De splines van de as zijn zover ingesleten dat er een sterk hoorbare ratel wordt geproduceerd. In plaats van een vloeiend opbouwende torsie in de versnellingsbak start het geheel nu met stootjes op. Hier had ik niet mee verder moeten rijden.
Hier een close up van de splines:

Afbeelding

Het kan niet anders dan dat er nog meer schades te vinden zijn in de bak. De as in zijn geheel ziet er niet onaardig uit :

Afbeelding

Maar als je dichterbij kijkt:

Afbeelding

De grootste slijtage zit dus aan de splines, de bevestiging van het 4e versnellings tandwiel en de tanden van de 1e versnelling :

Afbeelding

Het tandwiel van de achteruit is wat scheef afgesleten, maar dat kan niet veel kwaad. De lagers vallen eigenlijk ook nog wel mee. Alleen de 2 lagers van de primaire as vertonen iets meer slijtage.
Wat erg opvalt, is dat de overige tandwielen vrijwel geen slijtage vertonen. De bak schakelde ook nog probleemloos.
Ik zal dus een nieuwe primaire as moeten aanschaffen, en een set lagers en keerringen. Verder misschien een langere 4e versnelling, en een nieuwe koppelingsplaat. Ook die splines zijn niet meer zoals het hoort te zijn.

Ik vertrouw de positionering van de bak niet helemaal, dus ga ik een nieuwe mal maken om te zien of de gaten wel allemaal op de juiste plek zitten. Als iemand belang heeft bij zo'n mal; ik heb hem in cad en pdf voor je.
Wanneer de bak weer in orde is, haal ik de cardan uit elkaar voor controle.

Wordt vervolgd! Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: BoB

Bericht door robm84 »

Is dit van jou versnellingsbak ook niet het direkte gevolg van het ontbreken van een torsie demping in je aandrijvingslijn?
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Zou zo maar kunnen. Alleen is het in die context wel raar dat dan alleen de prise as schade vertoont en de rest eigenlijk niet. Wellicht is dat allemaal verklaarbaar door het ontbreken van de torsiedemping. Ik ben gewoon aan het pionieren, en ik denk ook dat een torsiedemping de volgende stap wordt. Maar ja, een standaard hardyschijf zal het niet houden......
Als ik het cardan gedemonteerd heb zal het antwoord wel duidelijk worden.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Gisteren heb ik de mal gemaakt en de boel gecontroleerd.

De tekening:

Afbeelding

Deze heb ik op ware grootte afgedrukt op een vel A3, en de positie van de gaten over gezet op een plaat ijzer.
Deze vervolgens op het blok gebout:

Afbeelding

Op de foto lijkt de as niet helemaal in het midden te zitten, maar dat is gezichtsbedrog. Blok: check!
Vervolgens de mal omgekeerd op de bak gelegd, en vastgebout:

Afbeelding

Zelfde verhaal. Check!

Gelukkig, de as zit mooi in het midden. Tot zover nog geen nieuwe verassingen.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: BoB

Bericht door robm84 »

Kan je niet een auto koppelings plaat verbouwen.
Daar zit al een torsie demping in.
Hoe gaat dat eigenlijk bij de moderne bmw cardan fietsen?
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3871
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

tot en met de laatste generatie boxers zitten er alleen dempers in de cardanas. Twee modellen, een is gevulcaniseerd en bestaat uit twee in elkaar geperste Delen met rubber ertussen. Nieuwere modellen hebben ook een nog een systeem met een veer erop als torsiedemper. De koppeling bestaat uit een enkele plaat zonder demping. Vanaf de LC (watergekoelde boxers) zit de koppeling aan de voorkant van het blok. Het is dan ook ineens een natte koppeling geworden met Anti-Hop functie.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Na lang zoeken heb ik een koppelingsplaat gevonden die WAARSCHIJNLIJK gaat passen: eentje van een Kubota L1500. Die heeft dus de dempingsveren, een asgat van 1"( 25,4mm) met 10 splines en een diameter van 7,25 inch (18,4 cm) Daar moet dus een ietsiepietsie vanaf in de draaibank, maar dat lukt me wel. Het k*tding gaat me alleen wel 70 euri kosten. :evil:
Ik heb ook een setje cilinders met zuigers gevonden van een R80, nikasil uitvoering. Als ik nou even geduld had gehad, had me dat 50 euro bespaard bij Ruud......... :slaan:
Dat past op zich wel, maar alleen moet de voet van de cilinders (slip in) wat worden afgedraaid. Toevallig heb ik een draaibank! :mrgreen:
Nou moet het allemaal niet al te vlot worden opgelost,want dan ga ik weer gekke dingen doen met al die extra vrije tijd.
Ik heb trouwens alles voor elkaar om koprevisies uit te voeren. Zegt het voort!!!!!!! :wink:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Vandaag de cilinders binnen gekregen. Hele mooie R80 cilinders met zuigers, vrijwel geen slijtage. De cilindervoet moet 2mm in doorsnede kleiner worden, en dan passen ze er zo in.Het is aluminium, dus eenvoudig af te draaien.
Het valt meteen op dat de zuigers maar weinig groter zijn dan de R75 ,althans die van mij. Ik had er 2e overmaat in zitten van 82,5mm, en de r80 is een fractie meer dan 2mm groter in doorsnede.
Ach, die cilinders en zuigers raak ik ook wel weer kwijt. Kijk maar eens voor de grap wat overmaatse zuigers van bmw kosten...... € 170 per stuk! belachelijk.

Nu alleen de koppelingsplaat nog. Ik kan, zoals Rob al opperde, het hart van een bmw plaat overzetten in een geveerde 180mm plaat. Alleen heb ik dan nog wel een een oude of kapotte nieuwe bmw plaat nodig om te slopen. ( :mrgreen: IEMAND??????)
In de VW kevers zit een 180 mm plaat, dus daar is voor mij makkelijk aan te komen. Het kan dus misschien voor een prikkie, maar met een boel werk.
Maar toch blijf ik denken aan die kubota plaat. Ik zoek nog effe verder op ebay ofzo.

HANDJE.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Zo. Lekker aan het knutselen geweest met de cilinders.

R80 nikasil cilinder gaat zo dus niet passen.

Afbeelding

Draaiendraaiendraaien

Afbeelding

Tromgeroffel............

Afbeelding

Als Piet in Griet!

Afbeelding

Ondertussen heb ik van allemaal onderdelen een pers in elkaar geknutseld.

Afbeelding

Erg handig ding! Ik heb er een houder voor gemaakt waar verschillende werktuigen in kunnen. Zo kan ik er mee ponsen, persen en zetten. Daar word ik nou blij van! :stampen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Plaats reactie