BoB

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: BoB

Bericht door robm84 »

handjesman schreef:
robm84 schreef:ik pak altijd deze cylon bloks

http://www.loefbromfietsen.nl/system-lo ... 1=8&il2=43

Cylonblok MT50/SS50 Achterbrug Honda

Nummer: 90083
€ 7,07

Werkt prima. :) En net als origineel!
En wat zou ik daar dan mee moeten doen?????
Het gaat hier niet om de scharnierpunten van de arm, maar om de messing trekstang die de remklauw moet tegenhouden.

Handje.
jij heb ook al goed nagedacht erover dat het een los vaste ophanging moet zijn, dit heb je gedaan met busjes in de trekstang te maken.
Maar in loop der tijd gaat dit uit jutteren. En dat is net iets wat je niet wil op een rem systeem.

Origineel gebruiken fabrikanten ook deze silentblocks in trekstangen. Hierbij even een paar foto's van het systeem wat ik heb gemaakt bij Eef Bilars.
Daar kan je dus zien waar ik die bussen gebruik.

Afbeelding

Afbeelding
Bij de trekstang heb ik later nog een extra schoorstangetje gemaakt omdat bleek dat dit te zwak was.
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Nou begrijp ik je. Zo zat de ankerplaat van de trommelrem in de oorspronkelijke situatie ook vast.
Ik zie wel wat er gebeurt, het is voor mij allemaal experimenteel.
Ben nu nog lekker( ahum.... not!) bezig met strakzetten van het spatbord. De bestelde 2k lak is ook al binnen, dus kanniewachten! :stampen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Zo, nu eerst een........UPDATE!

Het spatbord is strak gezet, dus nu de boel maar eens inrichten voor het spuiten. Ik had nog een rol folie liggen van 4 meter breed, dus daar maar een soort tent van gebouwd.

Afbeelding

Daarna maar eens een proef losgelaten op het spatbord. Zwart/rood wordt de boel, met striping. Afwachten of het niet teveel "rood" wordt??

Afbeelding

Daarna de bak spuiten!! Eerst de rode delen ingevuld....

Afbeelding

Afbeelding

en daarna het zwart. Vervolgens de striping aangebracht, en daarna het geheel afgewerkt met blanke lak. Nou, ik ben best tevreden! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als de boel droog is kan de bak op het frame en het spatbord eraan. Ik ben toch bang dat het spatbord te veel rood heeft, maar dat zien we straks wel. Ik denk wel dat de motor ook nog deels onder de verfspuit door moet, want die bak is nu wel erg netjes..... :mrgreen:

Tot zover!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 494
Lid geworden op: Di Jun 28, 2005 21:44

Re: BoB

Bericht door Catweazle »

Teveel rood :schieten:

Hoe kom je erbij !!!!!

grtz Cat :toost:
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

Mooi hoor handje, ik vind het erg goed uit zien. Nou BoB zelf ook nog even onder handen nemen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
zwobn
Berichten: 279
Lid geworden op: Za Dec 31, 2005 00:52

Re: BoB

Bericht door zwobn »

Het ziet er veelbelovend uit, puik spuitwerk!

cheerio, zwobn
wij raden U aan een optimalisatiescan uit te voeren
Gebruikersavatar
Turf
Berichten: 230
Lid geworden op: Do Feb 10, 2011 14:45

Re: BoB

Bericht door Turf »

ziet er op de foto's erg netjes uit!! kleur stelling vind ik ook erg mooi. :toost:
mario
Berichten: 594
Lid geworden op: Ma Mei 17, 2004 16:42

Re: BoB

Bericht door mario »

Hee Chip Foose mooi ding geworden!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: BoB

Bericht door nicolai »

Mooi man! hoe hebbie die stripes gedaan? echt mooi!
Gedurft hoor in je eigenste spuitcabine, het leuke vind ik zelf dat je thuis meer kunt dan je denkt
Doorzettings vermogen, en lekker eigenwijs gewoon doen, mijn complimenten
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Die striping, dat bleek nogal een dingetje....
Het is gewoon een rolletje van 3M, gehaald bij de plaatselijke automaterialenzaak. Het aanbrengen is een kwestie van plakken en trekken om de bochten te kunnen volgen. Vervolgens trek je de beschermlaag eraf, en klaar is kees. Maar ja, ik heb er daarna nog een laag blanke lak op gezet en dat is tricky :roll:
Op de zwarte en rode laklaag blijft de lak mooi "hangen", maar op de kunststof striping een stuk minder. Het gevolg: lopers en druipers! SHIT :evil: !!!
Nou ja, het hele gevaarte is inmiddels opgebouwd, neus eraan en spatbord. De tank is inmiddels ook gedaan (zelfde probleem.. :twisted: >>) en zit er weer op.
De eerste proefrit gemaakt, en bijn op zijn kant! :oops: Die alu bak weegt echt niks, en dat is best wennen!
Verder loopt het blok behoorlijk beroerd. Ik kom niet boven de 60 omdat alles smoort als ik gas geef.Het blok komt dus niet op toeren. Waarschijn lijk een probleem met de carburatie, of de ontsteking. Ik heb de bobine van Honda gemonteerd, die zat ook op het dnepr blok. Misschien gaat het al een stuk beter als ik de condensator wissel, die zit nog in het dnepr blok. Die combi van condensator en honda bobine werkte prima.
Ik heb inmiddels ook een paar powerfilters gemonteerd, dus meer dan genoeg flow door de carbs, maar het probleem is daarmee nog niet opgelost.
Ik zal vandaag nog een paar plaatjes posten, en hou jullie op de hoogte.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

Handje, heeft de BMW punten of een Hall-gever ? Misschien (of zelfs waarschijnlijk bij een electr.) zit daar de kern van je probleem. Al een paar keer meegemaakt dat de vervroeger onder in de CAN vast zit. Gewoon demonteren is te doen maar niet heel gemakkelijk. Aan de zijkant van de CAN zit een dekseltje. Als je dat eruit tikt kun je de gewichtjes en veertjes smeren met een scheutje olie :)

Timing lijkt me een van de eerste dingen om naar te kijken. Als je nog punten hebt of electr. timing is best wel een beetje cruciaal bij de oude boxers.

Bij een elektr. ontsteking gaat canaf de hallgever het signaal de ontstekingsversterker in, die wil ook wel eens sneuvelen en is in de autohandel goed verkrijgbaar (VAG-onderdeel in zo'n beetje alle oude VW en Audi's)

Welke combie carburateurs/sproeiers zitten er nu op het blok ??

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mijn informatie zijn dit de standaard carbs voor een R75/5. Ik heb ze alleen maar schoon gemaakt. De ontsteking is met punten.
Ik verdenk toch ook de ontsteking als eerste. Daar dan eerst maar eens naar kijken.
Zo, nu eerst een haas slachten en eieren eten :mrgreen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Turf
Berichten: 230
Lid geworden op: Do Feb 10, 2011 14:45

Re: BoB

Bericht door Turf »

wauw!! wat een prachtige fiets met span heb je daar zeg!!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

Eigenlijk niet. De R75 heeft normaal de 64/32/13 en 14 en niet de 10 alhoewel de oude 75 modellen volgens mij wel die nummers rond de 10 hadden. Controleer in ieder geval of alle passages open zijn in de carbs. toevallig recent een setje van een R100/7 hier onder handen gehad die minder fris waren om het zo maar te zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Overal zaten kleine verstoppingen die ervoor zorgden dat het ding niet lekker liep. Carbs zijn twee keer in de hete ultrasoon geweest met reiniger en toen moest ik nog boringen opschonen met een boortje, daarna liep het ding pas lekker.

Standaardsettings voor een R75

Sproeiers stationair 50
Sproeiers hoofd 145
Mengsel 0,5-1 slag uit.

Controleer die even.

Maar eeuuhhhh, wat een mooi fietsje is dat ding geworden handje, echt kunstwerkje.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
robke
Berichten: 54
Lid geworden op: Vr Jul 03, 2009 09:44

Re: BoB

Bericht door robke »

Potdorrie die ziet er netjes uit.
Bont mutsje af hoor 8)
Houdoe en bedankt Robke

Spannend tot de laatste meter
bmw
Berichten: 50
Lid geworden op: Ma Dec 24, 2007 18:19

Re: BoB

Bericht door bmw »

handje je zult denkelijk wel een grotere sproeier moeten gebruiken ivm de kelken die erop zitten
die ervaring heb ik teminste gehad .
ps dit is wel een gave bak russische degelijkheid en duitse betrouwbaarheid .
veel succes ermee.
goetjes uit limburg
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Allen dank voor de mooie woorden! Ik ben er zelf ook erg tevreden mee.
Alleen wil de motor nog niet op toeren komen, zowel in de vrij als in welke versnelling dan ook.
Het gaat om een R75 blok van 1971. De punten:

Afbeelding

ontstekingsmoment statisch met uitgeslingerde gewichtjes:

Afbeelding

ontstekingsmoment statisch zonder voorontsteking:

Afbeelding


Ik heb nu dus de powerfilters gemonteerd zonder resultaat.
Ik heb de bobine gewisseld zonder resultaat
De punten vonken niet bij hogere toeren.
De carbs heb ik verder nog niet opengemaakt.

Wordt vervolgd!!!!!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: BoB

Bericht door robm84 »

Hoe kleuren de bougie's dan?
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Bougies bekijken heeft nog geen zin, aangezien ik nog maar een paar km gereden heb.
Ik heb inmiddels wel de carbs opengemaakt, en wat denk je?

Afbeelding

Membraam gescheurd van 1 carb.... :cry:

Afbeelding

Is wel een overduidelijk aanwijsbaar defekt. Eerst maar eens een nieuwe bestellen.

@ Benno: Zou ik dan ook nog sproeiers moeten bestellen? De bezetting is 45/140, dus ietsje kleiner dan wat jij zei.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

zou ik wel doen voor de zekerheid. Iets grotere sproeiers kan hij wel gebruiken met die open luchtfilters van je. Stationair zal hij denk ik met een 50 al beter oppakken.

Membranen zijn een gevoelig onderdeel van die Bings. Heb een keer geexperimenteerd met goedkope membranen van een zenith stromberg (Cd150) carb. Zijn net zo groot als die van de BMW Bing en lagen toch in de weg. Zijn volgens mij ook een stuk goedkoper, die van BMW zijn volgens mij 20 euro.stuk.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

De motor pakt op zich vlot op, dus de stationairsproeiers laat ik maar zo. Ik heb wel zojuist bij de hobbyist een setje 150 sproeiers besteld en een membraan.
Ik zal er potverdikke toch mee naar Leimuiden moeten!

Wordt vervolgd :mrgreen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

Die andere zal ook wel binnenkort aan de beurt zijn Handje. Allebei vervangen is slimmer denk ik.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
fred
Berichten: 471
Lid geworden op: Do Aug 12, 2004 22:59

Re: BoB

Bericht door fred »

Membramen van Volvo passen en zijn goedkoper.
Weet wel niet het juiste type.

Grt Fred

citaat van BMW forum NL:

-Een kapotte membraam lijd meestal tot vermogens verlies. Merkbaar bij
het optrekken, en de topsnelheid blijft ook achter.

Niks ten nadelen van de Hobbyist, kun je een neiuw membraam beter
kopen bij een Volvo dealer. De oude Volvo's hadden dezelfe membraan.
In Nederland betaal je bij de Volvo dealer nog geen 5 euro voor een
membraam, exact hetzelfde als de Bing. Wel de diameter opgeven.

Succes
Gerard
R75/7 1977
edje
Berichten: 542
Lid geworden op: Zo Mar 26, 2006 11:53

Re: BoB

Bericht door edje »

wouw handje.

da is mooi goed gedaan hoor.
Ik ben zelf nu een tank aan het strak trekken veel werk.
tot volgende week
gr Edje
edje
Berichten: 542
Lid geworden op: Zo Mar 26, 2006 11:53

Re: BoB

Bericht door edje »

wat dacht je van een tank strak trekken. zoveel bollingen niet een een vlakstuk.

Ed :cry: je
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

Fred, je hebt gelijk. die zenith carbs Cd150 zijn idd op de oudere B20 volvo motoren nog gebruikt. Prijzen liggen een stukje gunstiger als bij BMW of Hobbyist.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Plankje gebruiken om te schuren. Daarmee maak je de mooiste rondingen. Daarna met waterproof schuurpapier voorbereiden voor het spuiten. Niet bang zijn om het allemaal een keer of 3 te moeten doen, en dan moet het vast lukken.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: BoB

Bericht door handjesman »

Membraan is geplaatst en de grotere sproeiers. Dus zo voelt dubbel vermogen! Nice.......... :mrgreen:
Alleen kom ik niet echt over de 80 heen. Ik hou een heleboel gas over waarmee niks gebeurt. Optrekken gaat voortvarend, maar dan....gaat het niet verder. In het cardan heb ik een solo overbrenging geplaatst. Dat zou de motor makkelijk moeten kunnen trekken.
Te grote sproeiers? Te veel lucht?
Ik ga er eens mee stoeien.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: BoB

Bericht door Benno van Ham »

Uitlaat niet de beperkende factor ?

idd kijken met een kleinere of grotere sproeier. Met een R75 moet er toch meer inzitten dan 80

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: BoB

Bericht door nicolai »

de 13 en 14 types hebben een 32mm boring (R75/7)
145 hoofdsproeier
2.66 naald
46-251
positie 3 vanafboven
stationair 50
mengschroef 1/2 tot 1 slag open
vlotter 2,5mm
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Plaats reactie