Schommelen maar

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

Na mijn crash in Engeland moest het span toch uit elkaar en dus was het moment ook meteen daar om maar eens te gaan kijken naar een schommelarmvoorvork. Ruud had in het jaar al aangegeven er wel een in elkaar te kunnen kleien dus de koe bij horens gevat en de RT een paar weken uit logeren gestuurd naar Ruud. Die zou het grootste deel van het werk per slot moeten uitvoeren.

De oude telescoop was al snel gedemonteerd en toen kon de bouw beginnen. Balhoofd van de oude RT moest eruit want er zou een set kroonplaten van een K-serie gebruikt gaan worden. Hier kan een wat dikkere poot ingeschoven worden die meteen wat steviger is.

Na de montage van het K-kroonplaatje blijkt al wel dat er nu ook minder ruimte voor het stuur is, stuur draait nu strak tussen de kuip op en neer en nu valt meteen op dat de kuip een beetje een tik gehad heeft in Engeland. Nog niets bijzonders dus verder maar.

Afbeelding

Staanders gebogen en gemonteerd voor de maatvoering

Afbeelding

schommel gemonteerd voor de plaatsing van de schokbrekers

Afbeelding

Afbeelding

Remklauwen moeten er ook aan geloven en er worden een paar remplaten gemaakt die met een lager op de (ook nieuw gemaakte) vooras komen.

Afbeelding

Spatbordje pas maken op de vork

Afbeelding

Verder nog een hoop kleine zaken als nieuwe remslangen, nippeltjes, verloopjes, verplaatsen van de oliekoeler en natuurlijk het werk maar de vork is op zich nu ver af. Alle andere spullen (spatborden, bak etc.) zijn nog bij de spuiter maar binnenkort is het weer een zijspan, u hoort van me.

Afbeelding

Groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Schommelen maar

Bericht door nicolai »

Dat vind ik wel een staaltje lef en durf zeg he! Knap man van Ruud!!!
Echt vakwerk en goed over na gedacht dat zie je gelijk, zeer creatief, mijn complimenten!
Hep je dat met een gewone buigpomp gedaan?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: Schommelen maar

Bericht door sandra »

yep eentje tot 2"
ik nog een paar fototjes
https://picasaweb.google.com/1091694770 ... 1759589682
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

Het gaat er op lijken. Spuitwerk is terug. Spatbordje voorvork zit er op. Zijspan-spatbord en bak komen vanavond als het goed is terug op zijn plaats. Het is alleen zo koud buiten momenteel.

Afbeelding

Nu met biesje

Afbeelding

Kleur is ook stukje beter.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Lex
Berichten: 473
Lid geworden op: Wo Sep 15, 2004 09:15

Re: Schommelen maar

Bericht door Lex »

Ziet er geweldig uit Benno! Hulde :toost:
If it ain't broken ... fix it 'till it is!

Save the world, kill people ...

Ik jou afhalen? Ik ben toch geen chinees!?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 113
Lid geworden op: Za Feb 11, 2012 18:41

Re: Schommelen maar

Bericht door Erik »

Lex schreef:Ziet er geweldig uit Benno! Hulde :toost:
+1
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Schommelen maar

Bericht door robm84 »

mooi werk hoor!!

uit intressen, wat voor pijp diameters en wand diktes zijn er gebruikt??
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Schommelen maar

Bericht door nicolai »

De binnen vorken zijn omgebogen dus dat blijft standaard en ik denk voor de grote U
een standaard draadpijp 1" maar kan ook 3/4"zijn en dan er een paar ooren aanlassen uit dik plaatmateriaal
zoals 10mm ofzo, materiaal kost weinig tot niets denk ik maar het werk en de tijd die erin zit.
Maar het is niet mijn werk maar dat van Ruud, maar denk aardig in de buurt te zitten
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Schommelen maar

Bericht door robm84 »

Ik ben benieuwd wat ruud erover te zeggen heeft :)
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

Ik weet dat het erg dikwandige pijp is die gebruikt is. De schommel zelf is 1" pijp. De staanders zijn dikwandige buis, wanddikte minimaal 5 mm. Hij is ongeveer 1 mm afgedraaid om de 41 mm gaten te passen van het balhoofd, het balhoofd is van een BMW K-series en de metaalstrips zijn 8 mm staal. Alles is TIG gelast.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: Schommelen maar

Bericht door sandra »

de staanders zijn van 42mm pijp met een wanddikte van 7 mm
de u van de schommel is 1'
de vooras is 25mm rvs
de ogen voor de scharnier rubbers zijn uit rondstaf gedraaid
de ogen voor de voor as ook
de remankerplaten zijn gemaakt van 10mm dacht ik dat weet ik niet meer precies

mengen met wat tijd dan krijg je een schommelvork

de schomel kleier
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
Gebruikersavatar
franknn
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr Apr 06, 2012 17:55

Re: Schommelen maar

Bericht door franknn »

Ziet er goed uit Benno!
Denk dat ik mettertijd ook zo'n schommel ga maken voor m'n
woestijnrus. (nog een project 8) )
Als je gezond leeft, ga je gezond dood.
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 660
Lid geworden op: Ma Jan 23, 2012 22:01

Re: Schommelen maar

Bericht door robm84 »

ik was inderdaad benieuwd naar de staande pijp van de voorvork, origineel is die namelijk ook 7 of 8 dik.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

Twee bij daglicht dan.

Afbeelding

Afbeelding

Sturen is wel beperkt nu. Door de dikkere vorkpoten loopt de vork aan de binnenkant van de kuip tegen het gewei op wat de kuip draagt. Dit scheelt ong. 2 mm. Lijkt niet veel maar elke mm is er een. Zeker met de schommelarm die toch al een grotere draaicirkel geeft dan een telescoop moet ik daar nog wat aan doen. Leuke klus voor de kerstdagen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: Schommelen maar

Bericht door sandra »

heb je hem op snelheid kunnen rijden
hij ziet er echt gelikt uit
groeten ruud
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

Nog niet op echte snelheid. Ivm het weer alleen maar korte stukjes gereden. Gisteren was het mooi weer maar toen heb ik samen met Jos de laatste twin van het jaar gemaakt. Max. 80 gereden tot nu toe en dat ging goed. Voelt stabiel en stuurt een stuk lichter. Slaat idd wel wat meer in het stuur bij heel lage snelheden, zo rond de 20-30 bij het optrekken. De snelheid waarbij je normaal de stuurdemper nodig hebt.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
edje
Berichten: 542
Lid geworden op: Zo Mar 26, 2006 11:53

Re: Schommelen maar

Bericht door edje »

Ik heb des tijds op een bmw een mercedes stuur demper gebouwt deze bevestigd aan bout van de schokbreker en vast gemaakt op het frame van de zijspan. Dit werkt wel, voorheen stond hij erg te klappersen.
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: Schommelen maar

Bericht door sandra »

voor het klapperen in het stuur waren we al bang voor
dat is het nadeel van een kleine naloop
er is gelukkig wat aan te doen
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Schommelen maar

Bericht door handjesman »

SANDRA! Wat ben je toch een handige vrouw... :mrgreen:

(mooi wark, Ruudje!)

Handje
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: Schommelen maar

Bericht door sandra »

goed he
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Schommelen maar

Bericht door handjesman »

Bedankt voor het voorwerk, Ruud.

Ik ben bezig met het inbouwen van een r75 blok, en wil dus ook een schijfrem voor. Ik heb gekozen voor een 19" intruder voorwiel, maar wist nog niet hoe ik de klauw zou monteren. Nu wel dus! :D
Alleen heb ik de beugel waar de klauw aan vast zit beweegbaar gemaakt op de as. Heb jij dat ook gedaan?
Jij hebt overigens wel meer ruimte gecreëerd om de klauw te bevestigen. Mijn scharnierpunten zitten veel dichter bij de veren.
Komt goed!

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

Handje, klauwbevestiging zit met een kogellager om de wielas dus kan gewoon er omheen scharnieren.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Schommelen maar

Bericht door handjesman »

Aha.....

Ik heb gebruik gemaakt van 2 in elkaar passende bussen met een vetnippel erin. Zie trouwens nu pas dat jij 2 schijven hebt!
Het is een prachtig werkstuk wat Ruud heeft gemaakt, echt goed over nagedacht. Mijn projectje is een beetje lastig omdat ik mijn eigen voorvork gebruik. Dan moet je overal omheen gaan werken. De intruder heeft een 15 mm as, dat is nu dus aangepast naar de standaard 20 mm. Daar begint het al mee. De remschijf wilde ik graag aan de zijspan zijde hebben, maar dan past de klauw niet meer... ook al zoiets.
Als ik zin en tijd heb plaats ik nog wel wat op het forum. Nu ga ik eerst uitzieken :cry: hele huis in de griepgreep en de teckel hoogzwanger!

Handje
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
sandra
Berichten: 112
Lid geworden op: Za Mei 16, 2009 16:44

Re: Schommelen maar

Bericht door sandra »

zet er eens wat foto's bij
van je projekt

groeten Ruud
Nee hebben we, ja kunnen we... vergeten!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

En nog een paar aanpassingen gemaakt. stuuruitslag iets vergroot door de maximale speling uit het gewei te halen. Tijdens het rijden geen problemen, alleen heel erg scherpe steken (draaien) gaat wat lastig.

Tevens om de slinger uit mijn stuur te halen bij lage snelheden een stuurdemper gemonteerd. Dit type is van een volkswagen 1302/1303 en voor 3 tientjes nieuw te koop. de 1313 is van een VW transporter, is nog net iets mooier met een beschermde zuigerstang en twee ogen in rubbers maar is ook wat korter en daardoor net te klein voor deze toepassing.

de 1303 is ingeveerd 30 cm en uitgeveerd 45 cm lang. Voor mij lang genoeg, mijn regelbereik zit tussen de 35 en 43 cm.

Afbeelding

Afbeelding
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
edje
Berichten: 542
Lid geworden op: Zo Mar 26, 2006 11:53

Re: Schommelen maar

Bericht door edje »

Toch een auto stuurdemper in gebouwt. Zie er goed uit Zo zit hij ook bij mijn motor. Ik heb ook 2 schijfremmen echter die willen niet lekker werken omdat er iets mis is met de druk. Het gaat hier over om een BMW R 50 met een R 100 blok met dnepr zijspan.
Ik wil het project nog af bouwen. Maar als er liefhebbers zijn dan hoor ik dat graag.

Gr Edje
Gebruikersavatar
Turf
Berichten: 230
Lid geworden op: Do Feb 10, 2011 14:45

Re: Schommelen maar

Bericht door Turf »

netjes hor!! had het al gelezen in het clubblad.
Puik werk geleverd zo! :toost:
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Schommelen maar

Bericht door handjesman »

Sneek preview........................

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoek de verschillen! (het is dus een DNEPR MT11) :mrgreen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Schommelen maar

Bericht door Benno van Ham »

Mag het eigenlijk niet zeggen maar mooi fietsje handje, jammer dat het geen Rus meer is nu. Aan de andere kant begreep ik van Bertus ook al dat jullie daar in Heerde ongelovig geworden zijn. Handjes mt genekt door een BMW-blok, het wonder van Heerde in tientallen stukjes op de werkbank. Het moet niet gekker worden daar.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Schommelen maar

Bericht door handjesman »

Dank je, Benno!
Maar het was al lang geen echte rus meer..(gelukkig!)
Als ik zin en tijd heb komt er wel een completer verslag. Als ik in details treed zul je zien dat ik weer behoorlijk ben doorgeschoten. :mrgreen:
Ik noem bijvoorbeeld een hardy schijf die getransformeerd is tot kruiskoppeling, bedrading door het stuur, triumph uitlaten enz................
Oh ja! en natuurlijk die DUNA bak :D
Ben overigens erg benieuwd naar het remgedrag en natuurlijk het motorvermogen. Zit nu wel een solo overbrenging in.

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Plaats reactie