Zijspan kleien

OP veler verzoek een stukje toegevoegd om onze weigerachtige Duitse broertjes te helpen. Gezien de ervaringen uit het verleden hebben die inmiddels net zo'n humeur als de russen gekregen OF is het dan toch besmettelijk

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Na even nagedacht te hebben over een ander zijspan kopen heb ik besloten om er maar een te gaan aanbouwen aan mijn R100 RT die toch te weinig reed de laatste tijd. Fase 1 is zojuist voltooid met het ophalen van een zijspanbak (dnepr) in Bertem (B). Niet te duur en het frame is al aangepast om aan een BMW te hangen. Hoef ik dus alleen de motor te verbouwen en alles een vers verfje te geven. Hierbij de eerste piccas'

Nou op zoek naar geremde zijspanas, dekzeiltje en andere parafernalia.

Afbeelding

Afbeelding


Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Eugène
Berichten: 111
Lid geworden op: Do Jun 24, 2004 17:23

Re: Zijspan kleien

Bericht door Eugène »

Hoi Benno,

Leuk project om aan te werken. Hou je er rekening mee dat het BMW frame niet geschikt is voor zijspan gebruik. Je zal het moeten versterken, dit kan oa met een hulpframe. Hou er rekening mee dat zelfs dan je frame nog gaat buigen en scheuren.

Succes,
Eugène Meppel
Duifje - Dnepr MT16
Nr.77 - Samengesteld voertuig met Dneprbak
Solo - BMW R100/7
BeeMer - BMW R1150RT

http://mc40.nl
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Eugene, ik wil deze ook niet gaan gebruiken om echt te stoeien maar meer voor de snelle rakken (treffens wat verder weg, woon werk). Voor de modder en het zand blijft Olga mijn favorietje. Ik ga er inderdaad een subframe tegenaan plakken wat ook nog afsteunt op beide framebuizen. Dan zal het hopelijk wel heel blijven.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Zijspan kleien

Bericht door handjesman »

En dan nog zeggen dat die russen beroerde kwaliteit leveren...................... :D WHOEHAAAAAA!!!!!! :slaan:

Benno,ik weet nu al zeker dat die beier alleen maar steviger wordt van dat stuk russisch kwaliteitsstaal .

Succes ermee! :toost:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Handje, ik hoop het. Ze had al het karakter van een Rus de laatste twee jaar met alle gekke storingen. Nou dan ook maar een bak eraan

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
espe
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo Mei 02, 2010 22:11

Re: Zijspan kleien

Bericht door espe »

Benno, kijk nou eens goed..Dat gaat toch nooit passen in die garage van je :roll: . Je hebt je kruiwagenverzameling al buiten moeten zetten, ik bedoel, waar moet dat heen allemaal? Volgens mij is het hoog tijd voor een grotere schuur :D .
RUStig aan man!

Don't ride on the grass, smoke it.
TSDF forever!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

nou, fase twee is onderweg. Subframe is besteld. Bak en spatbord zijn naar de straler om er hopelijk blank vandaan te komen en dan zullen we eens kijken wat er allemaal verlast moet worden. In ieder geval onderin de bak een mooi extra luchtgat gevonden waar de vorige eigenaar (vast een rusrijder) gewoon een lap dakleer overheen gebrand had.

Nog te doen:

subframe aan BMW sleutelen.
zijspanframe pas maken en uitlijnen
Rem op zijspanwiel maken
Bak in kleur zetten en enigszins strak zetten
Verlichting opnieuw aansluiten
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
dneprdiesel
Berichten: 497
Lid geworden op: Zo Sep 24, 2006 11:36

Re: Zijspan kleien

Bericht door dneprdiesel »

handjesman schreef:En dan nog zeggen dat die russen beroerde kwaliteit leveren...................... :D WHOEHAAAAAA!!!!!! :slaan:

Benno,ik weet nu al zeker dat die beier alleen maar steviger wordt van dat stuk russisch kwaliteitsstaal .

Succes ermee! :toost:

Handje.
Sommige dingen maakten ze steengoed andere dingen zijn om te huilen. Nu zijn het de dingen die slechts zijn die je laten stranden. Er zit er altijd wel eentje op iets dat russisch is.
Dit was weer een interessant gesprek.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Volgend momentje is weer bereikt. Spullen opgehaald van de straler. Op naar het laswerk. De neus zoals verwacht rot en aan de zijkant rechts zit ook nog wel een stukje waar een hoekje in mag. Verder een paar kleine gaatjes die dichgescheten moeten worden maar niets echt dramatisch. Van de week de Dnepr maar eens even verhuizen zodat ik plaats in de schuur krijg om aan het onderstel te beginnen. Remnaafje op orde brengen, lagers van het wiel vervangen en het onderstel een kwast verf geven.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

hierbij een paar tussenresultaten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
espe
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo Mei 02, 2010 22:11

Re: Zijspan kleien

Bericht door espe »

Gaat de goeie kant op benno!
Toch grappig dat die mooi gestraalde draagframedelen zo erg op uitlaten lijken! :D :D
Succes met de werkzaamheden.
RUStig aan man!

Don't ride on the grass, smoke it.
TSDF forever!
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Zijspan kleien

Bericht door handjesman »

die manifolds liggen er gewoon om mij een beetje lekker te maken........ :evil:
Maar toch past het kwalitatief aardig goed bij elkaar! :wink:

Handje.

ps@ Benno: tankje is bijna klaar, tekening gedeeltelijk gebruikt.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

manifolds zijn van een P38. Passen helaas niet op een v8 in een RRC. Te weinig plaats tussen motor en schutbord.

Zijn van een projectje van een klant van mario.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
espe
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo Mei 02, 2010 22:11

Re: Zijspan kleien

Bericht door espe »

OOh Jaaaa! Nou snap ik het! :shock: :shock: :shock: :?: :?:
Ik dacht effe dat het van een abc 378 was en ik dacht hoe ga je die nou pasmaken op een v12 van een xyz??? Maar ja die is van Harry natuurlijk dus zal het mij verder ook een zorg zijn! :wink:
RUStig aan man!

Don't ride on the grass, smoke it.
TSDF forever!
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Zijspan kleien

Bericht door handjesman »

Héhéh... :mrgreen: manifold=spruitstuk, p38 = range rover type RUK! , RRC= Range Rover Classic, en V8 is wat we allemaal wel onder onze machientjes willen hebben! :D

De enige overeenkomst met onze russen is Roest en Rammels :evil:

Benno had al langer deze masochistische afwijking, en ik sinds een klein jaartje.

Excusé voor dit kleine intermezzo.....

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Zijspan kleien

Bericht door nicolai »

Bak eraf, V8 erop!!!! vario ertussen direct op het cardan
Lijkt me een leuk idee, ook een 300ltr lpg tank staat errug leuk ernaast met 2 zadels erop voor de kinderen, ha ha ha
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Nikky, die gastank kan vast iets kleiner. De RRC loopt maar amper schadelijker dan mijn zijklepper. Die doet 1 op 7 a 8, de RRC 1 op 6 7 (en die sleept dik 2 ton mee ipv de schamele 200 kg van de zijklepper. Maar een dikke V8 onder de motor is al vaker gedaan, kijk maar eens op de Boss Hoss modellen. Super lelijk maar als je van een dikke v8 houdt ...
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Zijspan kleien

Bericht door nicolai »

Hoi Benno,

Ja dat weet ik maar ik heb nog nooit een cummins op een zijspan zien staan als aandrijving
Lijkt me wel leuk zo,n mijn werk machine, beter dan rolls of bentley hoewel dat ook wel weer cool zou zijn
Een rolls royce is natuurlijk een vlag op een modderschuit ha ha ha

Maar een grote Lpg tank naast de motor is ook, vooral de 2 ural zadels erop voor de kinderen met vangnet!
Het is dat ik geen tijd heb......ik denk dat de politie je gelijk van de weg haalt.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
bmw
Berichten: 50
Lid geworden op: Ma Dec 24, 2007 18:19

Re: Zijspan kleien

Bericht door bmw »

benno naar mijn weten is het niet meer toegestaan om aan een bestaand frame
een hulpframe te bevestigen om zijspan te rijden .want met een hulpframe krijg je hem nooit door de keuring
en als je zo gaat rijden zonder dat hij gekeurt is en er gebeurt wat [ aanrijding] kun je big trobbels krijgen .
of je moet een frame hebben dat af fabriek geschikt is voor zijspan .
zelf heb ik dat ook lang gedaan .
laat even weten als de regels weer verandert zijn . :schieten:
groetjes john
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Zijspan kleien

Bericht door handjesman »

Keuring??/ Welke keuring!
Volgens de wetgeving en de RDW is een zijspan niets meer of minder dan een ACCESSOIRE! :slaan:
maw: aanhangen en karren maar. :mrgreen:

Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

BMW, inderdaad. Voor nederland bestaat een zijspan nog steeds niet als een entiteit OF het moet onverbrekelijk zijn. Onze aangedreven russen bv. kunnen niet zonder en zijn combinaties. Een bmw met subframe en een bak is geen enkel probleem. Sterker nog, is eigenlijk de enige manier waarop je een zijspan aan een modernere motor kunt hangen. Het is verboden om aan het originele frame te lassen. Een subframe vastmaken (met klemmen en bouten) is de way to go. Zelfs de professionele bouwers doen het zo. Vaak gaan die nog wat verder met aangepaste vorken, remmen, ophangingen etc.

Keuringen zijn niet gebruikelijk. Het mag maar hoeft niet.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Zijspan kleien

Bericht door nicolai »

Ik zit zelf ook met een mk 338 probleem weten jullie daar een oplossing voor
de laatste keer dat ik aan klopte bij de royal airforce had ik al problemen met de naverbrander
en de ontsteking bij de opstart van de turbines en elektronica met mijn laatste ontwerp
Het probleem zit in de diodes tussen de voor en na ontsteking en wat daar tussenin zit?
Ik vroeg mij af of daar een zinnige oplossing voor is of dat ik het tijdstip moet verzetten zonder
de voorprogrammering te moeten veranderen of moet ik het synius configbestand veranderen om de naverbranders
aan de gang te krijgen?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Zijspan kleien

Bericht door handjesman »

nicolai...........nogmaals; wat drink jij de laatste tijd?!?! :toost:
(wil ik ook een flesje van :wink: )Handje.
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Volgens mij hangt hij teveel boven de tank van zijn span. hij zou er beter mee gaan rijden dan komen die nevels tenminste uit zijn hoofd.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
dneprdiesel
Berichten: 497
Lid geworden op: Zo Sep 24, 2006 11:36

Re: Zijspan kleien

Bericht door dneprdiesel »

Nicolai, ik denk dat het de flux-capacitor is.
Als die niet de 1,21 gigawatt kan leveren doet die het niet. :toost:
Dit was weer een interessant gesprek.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2309
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: Zijspan kleien

Bericht door nicolai »

Ik doe niet aan gigawatt maar watt/piek in 10MW/jaar bij www.wijwillenzon.nl
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Zo, we zijn weer een stukje opgeschoten. Gisterenavond de ankerplaat van de zijspanrem afgemaakt en doorgelast en het subframe aangepast wat aan de motor moet. Beiden zijn nu af en definitief bevestigd. Alleen de bovenste schoorogen staan nog los om de precieze hoek te bepalen. Aankomend weekeinde eens een proefpassing gaan doen van het geheel.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens de draadboom van de BMW doorgeknipt om een splice te maken naar het zijspan. Paar mooie stekkertjes gekocht en morgen even een nieuw boompje maken. Extra voedingen (gezekerd) vanaf de accu mee naar de bak zodat ik er in ieder geval een aanstekerplugje in kan maken.


Alles gaat nog goed komen ook begin ik te denken.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
espe
Berichten: 300
Lid geworden op: Zo Mei 02, 2010 22:11

Re: Zijspan kleien

Bericht door espe »

Ik weet het wel zeker Benno, dat gaat helemaal goedkomen! :wink:
RUStig aan man!

Don't ride on the grass, smoke it.
TSDF forever!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3875
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Zijspan kleien

Bericht door Benno van Ham »

Zo, vandaag voor proef het frame gepast. Achterste steun nog verlengen en de voorste schoor inkortten en dan wordt het wat.

Afbeelding

Afbeelding

Wiel kan remmen, nu nog de aansluiting aan de achterrem van de BMW bij elkaar verzinnen. Verder is ook het laswerk aan de bak vandaag begonnen en de kabelboom is af en gesplitst. Voorlopig nog veel te lang gelaten maar ja, afknippen kan altijd nog.

Afbeelding

Span lijkt mooi recht te zitten aan de motor, dat gaat goed komen.

groet,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
handjesman
Berichten: 1622
Lid geworden op: Wo Aug 24, 2005 21:06

Re: Zijspan kleien

Bericht door handjesman »

Heb je nou speciaal voor moi die prachtige classic er bij op gezet? :wink: DANK!

Komt idd. bijna goed met die motor van je. Je moet alleen die tupperware er nog af draaien!

Handje.

ps. tankje is klaar. Alleen wel voor de zekerheid tankcure erin geflikkerd :D
VW Kever 1973
VW Karmann ghia 1971
3 teckels en 1 kater

WIE GEEN NEDERLAAG AANVAARDT, KAN NOOIT VERSLAGEN WORDEN
Plaats reactie