ural zijspan op dnepr onderstel

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
ronnieboy

ural zijspan op dnepr onderstel

Bericht door ronnieboy »

hoi mannen,
gaat dat passen?? voorzijde bevestiging lijkt met op zelfde wijze te gaan, achter zit t volgens mij anders bij een ural.
maar ik vermoed dat ik de dnepr rubbers achter gewoon kan gebruiken, gaatje boren in de bak door de tunnel heen en hoppa.
of niet?
fijne paas alvast
Benno van Ham

Re: ural zijspan op dnepr onderstel

Bericht door Benno van Ham »

ik weet niet zeker. Hangt ook van het onderstel af. Een mt16 (aangedreven span) heeft een ander onderstel dan een niet aangedreven span. Verder zie bij Ural bakken vaak dat ze achter erg hoog staan op de ronde rubbers terwijl de Dnepr vaak wat lager op de driehoeksrubbers liggen. Ik zou zeggen meten is weten.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
jer0en

Bericht door jer0en »

Ik heb een uralbak op mijn Dnepr zijspan. Ik weet niet meer of ik wat heb aangepast maar zal nooit heel veel geweest zijn.
Echt 10x handiger met de achterklep van de uralbak :toost:
...
fredmaeker

Bericht door fredmaeker »

Past altijd, extra gaatjes boren in je bak omdat de rubbers anders zijn(op andere plaats zitten).

Grt Fred
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

thanks voor de replies.
Ik ga er binnenkort mee aan de slag
laterrrrrrrrrrrrrrrr
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

nou t past hoor!!
Nog ff wat kleine dingetjes (oa lekke band) en dan kan t spul aan elkaar en de weg op
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

Oeps, ik heb je topic verpest door per ongeluk je post te veranderen ipv te antwoorden, sorry daarvoor.

Het span zit er op zie ik en je had nog een paar vraagjes hier gesteld die ik per ongeluk gewist heb SORRY :oops: :oops: :oops: :oops:

Motor moet iets uitleunen als er IEMAND opzit anders heeft hij veel te veel vlucht zoals dat heet.

Begin met ca. 1-2 cm vlucht. Dit is te bepalen met een touwtje aan het stuur naar beneden. Als de motor rechtop staat en je gaat zitten hoeveel leunt de motor dan naar buiten toe.

Toespoor van de motor (dat is de mate waarin het zijspanwiel naar de motor wijst) moet je een beetje hebben op een niet aangedreven span. Heb je een aangedreven span dan moet het nul zijn.

Je bepaalt het met een paar lange rechte latten. Leg die strak tegen het achterwiel en zijspanwiel aan. Meet de afstand tussen de latten ter hoogte van de achteras en voorwielas. Het verschil moet een cm of 3-5 zijn. Meer vreet banden.

Benno
Bijlagen
zijspan.jpg
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

hahahah, beetje mijn post aanpassen :D
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

dus ff meten begrijp ik.
als ik dat als volgt doe klopt t dan een beetje.
fiets op goed vlak stuk zetten, stuur recht. dan meten vanuit handvat aan ene kant en aan andere kant.
met iemand er op zou ie dan aan linkerzijde ongeveer 1 cm korter moeten zijn??
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

nou rij ik al 40 jaar of zo motor, alleen solo.
met span is toch heel anders.
rechtuit gaat, maar de bocht om dan stribbelt ie echt tegen, zeker linksaf heeft ie een hekel aan, moet ik echt flink aan t stuur trekken, rechtsaf en dan klein beetje aandrijving houden gaat iets makkelijker
maar bochtensnelheid nada, anders gaat ie echt rechtdoor, dat is wel ff wennen
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

en die noppenbanden helpen denk ik ook niet echt voor wegligging en bochtengedrag of maakt dat niet veel uit.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

het grootste deel van zijspanrijden is techniek, het is geen solo. Gebruik maken van het span is daarbij een kunstje. Veel mensen rijden op kracht rond terwijl het op souplesse moet. Techniek. Bij gasgeven wil de motor naar rechts, bij gas los wil hij naar links. Dit moet je gebruiken om de bochten in te zetten, gas bij in een rechter bocht en gas iets lossen in een bocht naar links maakt het sturen gemakkelijker, het rijden echter niet altijd want je wilt trekkend op het gas de bocht uitkomen dus ergens zul je moeten gaan gasgeven, welke bocht dan ook. Met een grote wielen span helpt het vaak om de motor de bocht in te leggen voor je echt gaat sturen (met het gas dus).

Met een niet aangedreven span is een rechterbocht lastiger aan het begin omdat het wiel los wil komen, dat moet je ervaren en is niet zo gevaarlijk als het lijkt. Gas los en je valt weer terug. Probeer het maar eens op een parkeerterrein, rustig rijden een rukje aan je stuur geven naar rechts zal het wiel op willen tillen, rondjes rijdens rechtsom, steeds iets sneller tot het wiel loskomt wil ook helpen. Laat anders maar eens iemand je bak optillen terwijl je op de motor zit, merk je snel genoeg dat je echt heel scheef kunt zitten voor het gevaarlijk wordt.

bocht naar links lijkt vaak gemakkelijker echter als je echt te hard gaat en je achterwiel komt los is er geen houden aan.

Banden helpen zeker mee, russisch rubber staat niet bekend om zijn grip.

De vlucht meten en toespoor vind je in dit boekje.

https://www.udcn.nl/archief/zijspanrijden.pdf
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

ronnieboy schreef:nou rij ik al 40 jaar of zo motor, alleen solo.
rechtuit gaat, maar de bocht om dan stribbelt ie echt tegen, zeker linksaf heeft ie een hekel aan, moet ik echt flink aan t stuur trekken, rechtsaf en dan klein beetje aandrijving houden gaat iets makkelijker
Ik heb voordat ik begon te zoeken naar een ural, een dagje les gehad in zijspan rijden bij Rob Teffer. Werkte voor mij erg goed en gaf me de basis om vanaf daar verder zelf te leren rijden.
De eerste maanden met de ural waren alsnog behoorlijk onwennig. Vooral met een lege bak rijden was haast niet te doen in het begin, ik heb er toen drie zandzakken van 20 kilo in gelegd en heb er steeds eentje uitgehaald tot ik het door had.
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

mannen bedankt weer voor de tips !!
ik ga er mee aan de slag
Postma

Bericht door Postma »

:? Als het toespoor van de bak t.o.v. je motor goed is afgesteld en je rijdt rechtuit, dan kun je gewoon rechtdoor rijden zonder je handen aan het stuur te hebben. Bij geringe afwijking kan een stuurdemper uitkomst bieden, maar als je constant moet corrigeren, dan is er iets mis met het toespoor.
Overigens blijft het oppassen bij een bocht naar rechts, de bak wil omhoog, want een zijspan gedraagt zich als een auto, die helt ook over naar links bij een rechtse bocht. Sturen doe je niet door met je handen aan het stuur te trekken, maar door met de palmen van je handen tegen het stuur te duwen in de richting die je wenst te gaan.
Veel succes!
Laatst gewijzigd door Postma op Do Mei 07, 2020 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
jer0en

Bericht door jer0en »

Combinatie ziet er tof uit zeg, mooi kleurtje en die bandjes hebben serieuze noppen!!
...
Nejra

Bericht door Nejra »

ronnieboy schreef:nou rij ik al 40 jaar of zo motor, alleen solo.
Klopt. Een zijspan (even uitgaand van een niet-aangedreven zijspan)kent een wezenlijk andere bochten-dynamiek dan een solo vanwege de a-symmetrische bouw. om er vlot een bocht mee om te gaan moet je dus ook een andere techniek gebruiken en.. om het gezelliger te maken verschilt die ook nog eens tussen de linker en de rechter bocht.

Rechterbocht: rem voor je gevoel bijna overdreven af zodat je de bocht heel langzaam begint. Op het moment dat je de bocht instuurt geef je gas bij. Wat je zult merken na verloop van tijd is dat als je de bocht te veel op het stuur maakt en te weinig op het gas de zijspan veel sterker omhoog wil dan wanneer je een beetje aan je stuur trekt en verhoudingsgewijs veel gas geeft. die laatste manier is dus de richting waarin je het moet zoeken als je wat vlotter een rechter bocht wilt nemen. Altijd iets marge houden, want je wil nog een correctie kunnen maken als de bocht net iets anders loopt dan je had ingeschat vooraf.....

Linkerbocht: precies omgekeerd: nader de bocht met wat meer snelheid en wat gas er op (rustig beginnen hè...) en op het moment dat je hem instuurt gas er af en een klein beetje aanremmen. (De theorie zegt dat je dat niet met je voorrem moet doen omdat dan de kans bestaat dat je achterwiel omhoog komt, maar mijn persoonlijke ervaring is dat als je het zachtjes en gedoseerd doet je een stuk soepeler die linker bocht in gaat mèt wat voorrem. zeker bij lage snelheden en daar zit je met een Rus nogal snel.)

Een zijspan "werk" je na verloop van tijd veel meer de de combi van gas en rem de bocht door dan met stuur. Voorbeeldje (let op motorgeluid versus weggedrag)

En tot slot: In beide gevallen draait het om doseren en er gevoel voor krijgen, dus rustig aan opbouwen. Er is niets mis met relatief langzaam een bocht nemen. Een Rus is geen racer en niet per definitie gevaarlijk, maar wel wat weinig vergevingsgezind in het geval van opgefokt rijden. Net als iedere motor eigenlijk ;)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

nou dat zal wel ff wennen zijn
Racer

Bericht door Racer »

Heb nu 2 jaar de zijspan en ben ook nog altijd aan het oefenen, probleem is op een gewone motor ga je het niet redden gas los en remmen, bij de zijspan rem los en gas geven en dat vond ik persoonlijk wel even wennen.

Rij regelmatig met iemand in de bak, en als je dan zonder iemand in de bak opeens een bocht naar rechts moet nemen is het toch ff wennen en opletten. Vooral omdat de bak zo snel omhoog wilt komen. Heb ook al vaker de midden berm altijd dichter bij zien komen. Ik doe nu vooral rustig aan in bochten en dan gaat het goed.
ronnieboy

Bericht door ronnieboy »

nou afstelling toespoor 3 cm, en vlucht 1 cm.
rijdt nu wel beter, maar net wat racer zegt, toch vooral rustig aan doen zeker met t bochtenwerk, nou ben ik sowieso geen hardrijder, en meer met gas en rem 'sturen'
volgende uitdaging is de remmerij.
voor gaat redelijk, achter is ruk
ik ga denk ik toch voor meer remvermogen, moet ook met trommels kunnen.
dus trommel voor en achter laten uitdraaien als dat kan, remschoenen laten bekleden met fatsoenlijk remmend spul, stralen en dan monteren.
afijn zal nog wel ff duren weer voor t zover is. gelukkig hebben we nog (hopelijk) een aantal maanden voor de boeg met goed weer
dus later maar weer....
Plaats reactie