Keuringseisen

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Peter Bruinsma

Keuringseisen

Bericht door Peter Bruinsma »

Waar kan ik de keuringseisen vinden voor een K650 uit Moldavië, bouwjaar 1978?
Nejra

Re: Keuringseisen

Bericht door Nejra »

Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Siegfried

Bericht door Siegfried »

Als er EU papieren ( ooit geregistreerd in een EU land) bij het voertuig zitten is er niets aan de hand als de nrs maar origineel zijn.
Feitelijk kijkt de RDW dan alleen maar na of die nrs kloppen, technische keuring komt er niet aan te pas.
Geen EU papieren kan ellende betekenen.
Lijkt leuk een goedkope Rus, maar kan dan nog heel wat gedoe opleveren.
Mr E

Bericht door Mr E »

Moldavie is dus geen EU of EVA land.
Zie https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-eva-land
Papieren en nummers zijn het belangrijkste.
Santos Travelmaster 2006
Triumph Tiger 800 2011
Triumph Daytona 1995 met (Super III blok)
Dnepr MT11 1991
Lotus Excel 1986
Triumph TR6R 1973 (the bike, not the car)
Siegfried

Bericht door Siegfried »

Klopt, Moldavië is op zeker geen EU land.
Voor zover ik weet is dat dus een gevalletje goedkope ( ?) motor aanschaffen en later hoop gedoe.
Maar misschien dat ik daar naast zit.
fredmaeker

Bericht door fredmaeker »

Hier in B kost een moto in schrijven van buiten EU 950 euro.
En een hoop problemen en administratie.

Grt Fred
bussie

Bericht door bussie »

Heren,

Om in te haken op dit verhaal, alle spookverhalen zijn onjuist.
Wij gaan regelmatig met motoren vanuit Moldavië en Oekraïne keuren bij de rdw.
Diverse stations zijn we geweest.
Wanneer de nummers van het frame correct kloppen met de nummers in het kenteken is het grootste gedeelte al klaar.
De fiets moet er technisch goed bij staan.
Dwz, geen speling op wiel en balhoofd lagers.
Lichten die erop zitten moeten werken.
Motor mag niet lekken en moet bij de meeste stations even lopen.
Verder moet accu vast staan, en alles deugdelijk bevestigd zijn.
Het blok moet ook voorzien zijn van een nummer.
Dit hoeft niet perse te corresponderen met het kenteken, als er maar een nummer op zit.
Evenals de versnellingsbak.
Wanneer dit allemaal zo is betaal je €186 en kun je weer naar huis.
We zijn met zowel M72, K750, MT9, Ural imz en dnepr Mt11 bij de keuring geweest.
En allen rijden rond.
goed goan
Frank65

Bericht door Frank65 »

bussie schreef: Wanneer de nummers van het frame correct kloppen met de nummers in het kenteken is het grootste gedeelte al klaar.
Klopt helemaal, alleen moet je er wel een kenteken bij hebben met overeen stemmende nummers, en dat is vaak niet zo.

Dus sommige spookverhalen zijn wel juist.

Kortom goed vooraf checken wat je koopt.
Racer

Bericht door Racer »

Bij mij keuring was het alleen lengte van motor opmeten en frame nummer controleren na 10 minuten stond ik weer buiten.

Motor lekte iets olie maja daar zeiden ze helemaal niks over. Ligt denk ik ook een beetje aan de keur meester.
jer0en

Bericht door jer0en »

Bij mijn keuring ook geen problemen gehad, inderdaad technische keuring maar zelfs met een defect achterlicht en een motor die niet meer wilde starten om het geluid te checken was het inderdaad na +/-150 euro verder zat er een NL kenteken op :toost:
Maar ik heb wel gehoord dat het scheelt waar je komt, en ik ben er van overtuigd dat je zelf veel in de hand hebt door een goede voorbereiding :D
...
Racer

Bericht door Racer »

jer0en schreef:Bij mijn keuring ook geen problemen gehad, inderdaad technische keuring maar zelfs met een defect achterlicht en een motor die niet meer wilde starten om het geluid te checken was het inderdaad na +/-150 euro verder zat er een NL kenteken op :toost:
Maar ik heb wel gehoord dat het scheelt waar je komt, en ik ben er van overtuigd dat je zelf veel in de hand hebt door een goede voorbereiding :D
Eens. Ze zien toch wel of je er na gekeken hebt. Als je daar met poreuze benzineslangen aan komt en scheuren in de banden ziet de keuring er heel anders uit.

Wellicht helpt het ook om kleren aan te hebben die onder de olie zitten haha :mrgreen:
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

tja, en het keuringsstation scheelt nog wel eens. Vroeger heel veel gekeurd in Roosendaal, ging eigenlijk altijd goed, niet te moeilijke mensen, praatje bij de motor, nakijken en klaar. Laatste ervaring daar met mijn M72 was dan weer bedroevend. Met twee man om de motor heen en alles nakijken wat er nagekeken kon worden, op het kinderachtige af.

Het blijft een persoonlijke beoordeling dus als het goed weer is, de keuringsman een goede dag heeft en jij je spullen op orde hebt is de kans groot dat het gewoon goed gaat. Wat je op orde moet hebben is al verteld, vooral de nummers goed controleren en leesbaar maken, originele papieren mee, aankoopverklaring mee en bereid je voor. wat ook helpt is om niet de arrogante kwal uit te hangen of heel de tijd met je telefoon spelen, daar houden ze in ieder geval niet van.

bij een voertuig buiten de EU wordt de technische staat meegenomen in de beoordeling. Zorg er dan ook voor dat die zo goed mogelijk is, wat bussie al zei, geen spelingen op balhoofd etc. redelijke banden, geen slordige bedrading met plakband en kroonsteentjes of olielekken, roest in de lampreflectoren, uitgedroogde bandjes etc. Eigenlijk allemaal redelijk voor de hand liggende zaken als je zelf tenminste ook enigzins verantwoord wilt rondrijden met dat ding.

Niet te bang zijn in ieder geval,

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
marc

Bericht door marc »

Ik heb ook een k650 74 uit moldavie. Heb m laten voorkeuren ZONDER framenummer. In die tijd zaten zie er vaker niet op. Wel op het blok en het type plaatje op t balhoofd. Alles uitgelgd bij de rdw en zij hebben een check in de pc gedaan. Uiteindeljjk een framenummer gekregen idem aan t blok. Dat is terplekke ingeslagen. Ik had wel een moldavisch kenteken en NL aankoopbewijs. Hopelijk dit jaar defi laten keuren....als ik m eindelijk weet af te bouwen :wink:
Oh jah..ik heb wel blauwe ogen...
Peter Bruinsma

Bericht door Peter Bruinsma »

Heren, heel erg bedankt voor alle info en hier en daar een hart onder de riem. Nog één klusje en dan gaan we ervoor. Jullie horen wel hoe het afloopt: een horror story of een kat in het bakkie.
Nejra

Bericht door Nejra »

Wel.. Veel succes! :D
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Plaats reactie