achtervork ophanging

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Frank van Dnepr

achtervork ophanging

Bericht door Frank van Dnepr »

Na het demonteren van m'n Dnepr frame zit ik met de volgende vragen , misschien dat er op dit forum collega's zijn die deze kunnen beantwoorden.

1. Aan het Dnepr frame zit aan de linker zijde een rubberen dop ,waardoor de neerwaartse slag van de achtervork begrenst wordt. Het Ural frame heeft dit niet.Wat zou het beoogde doel zijn van deze slagbeperking ?
2. De achtervork hangt in rubberenringen/busjes ,Dit geeft natuurlijk een niet zo'n ,,strakke" constructie .Dit is tot het enige wat me erg tegen valt van
de rus . Zijn er ook lagers voor te krijgen ? Bij BMW's zitten er conische lagers in. Of heeft er iemand er weleens bussen voor gedraaid ?
Als ik de a-vork weer monteer zoals het zat is het dan nuttig om de robbertjes te vervangen ? En waar zou ik die pennen/assen dan mee in vetten ?

Ik hoor het graag van u.
Frank65

Re: achtervork ophanging

Bericht door Frank65 »

Je moet dat gewoon zo laten, zoals het bedacht is. De vering is al prut, lagers gaan daar niks aan veranderen.

Je kunt je beter gaan storten op fatsoenlijke remmen.
Frank van Dnepr

Hallo Frank 65,
Die remschoenen die ik er uit gehaald heb zien er nog redelijk bekleed uit, of ze super goed remmen kan ik nu nog niet beoordelen .
Ik wou dat ik een draaibankje had dan maakte ik bronzen of nylon bussen voor de achtervork , want zoals het nu zit is het niks.
Maar ok voorlopig niets aan te doen.
En oja, ik heb nu dat blok op de bank staan en dat wil ik zoveel mogelijk opknappen, De simmering achter moet sowieso vervangen worden ,binnenkort volgt de kijk operatie. 'K ga de kleppen slijpen en ik vraag me af of er niet een goed(-kope) oplossing is voor de zuiger/cilinders. Is er niet een adres waar je kan laten honen op de evt. n'we zuigers en/of veren . Een soort omruil systeem .Of zoiets ?

Bedankt voor het meedenken , Frank vD.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

ga er maar eens mee rijden, is niets mis mee. de gekozen constructie is prima voor het doel waarvoor de motor is gemaakt.

Een Rus is met een andere filosofie ontwikkeld dan een Hi-tech modern apparaat. Beiden hebben een doel en toepassing. Probeer ze niet naar elkaar toe te laten groeien want het word altijd een teleurstelling.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
fred

Bericht door fred »

Ural heeft ook die rubbers, zitten aan de voetsteunen.
Een Dnepr solo heeft ook een achterbrug met lagers.

Grt Fred
Frank van Dnepr

Ja okay Benno,

Ik heb natuurlijk niet een Dnepr gekocht omdat ik graag een hightech motor wilde hebben .
Ben ook niet zo weg van dat soort onzin , en ik wil er ook niets voor betalen.
Geef mij maar lekkere recht toe recht aan techniek
Maar tijdens de demontage kwam ik die rubberen bussen tegen en die verbaasden me , maar misschien rijdt het wel lekker ,zoals jij zegt.
Morgen ga ik het blok open schroeven , ben benieuwd.
Groet, Frank vD.
marc

Bericht door marc »

Hoi Frank.
Kan je wat fotootjes plaatsen? Dan gaat t wat meer leven :wink:
Tnx Marc.

Ps als je de verleiding niet kan weerstaan...mbv translate en youtube en voila

https://youtu.be/fBOyGOD20v8
Frank van Dnepr

Ja Marc ik heb dat ff bestudeerd , maar d.m.v die naald lagers wat zij laten zien is ook weer zo gevoelig voor troep en rommel , met een vet spuit moet je dan weer een paar keer per jaar het vuil er weer uit pompen , dat zou nog kunnen.
Ik heb inmiddels fotootjes genoeg maar , ik weet niet hoe ik ze hier op dit forum moet delen
Groe4t FrankvD.
Teun

Bericht door Teun »

Als je tekst kan versturen, staat onde het tekstvak bijlage... ff op klikken en wijst van zelf... ben benieuwd..
Frank van Dnepr

Ja maar... ik krijg de mededeling bestand te groot !
Teun

Bericht door Teun »

Ja dat heb ik ook als ik foto’s maak met mijn I-Phone... die zijn te geavanceerd tegenover de site... dus ff op lage waarde zetten... nog een tip... eerst je foto’s in lage waarde, naar je zelf mailen... werkt ook.

Snap ook niet hoe het kan maar het werkt.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Heeft niets met geavanceerd te maken maar met te grote bijlages. We hebben maar een beperkte hoeveelheid ruimte en dan passen te grote bestanden niet. Zijn heel veel programmas te vinden om fotos te verkleinen of anders te linken.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
jer0en

Bericht door jer0en »

De foto over whatsapp versturen zorgt ook voor flinke verkleining!
Of een linkje naar een externe opslag zoals dropbox, drive o.i.d. :toost:
...
Frank van Dnepr

Even proberen of deze foto het doet .
20181020_132709_resized.jpg
Mijn combinatie.
Teun

Bericht door Teun »

Eerstefoto is gelukt......

En als je toch nog bussen wil letten draaien.... weet ik nog wel een adresje, snel goed en goedkoop. :D
Frank van Dnepr

Hallo Teun,
Geef mij dat adres maar , mailen sturen ofzo, en ik zoek ook nog een adres voor het cilinder/zuiger verhaal . je weet wel, passen en meten en dan honen en vernieuwen , of juist niet . Ik heb daar zelf niet zoveel kaas van gegeten , maar ik wil het graag in orde hebben.
Bedankt vast, Frank vDnepr.
devanton

Bericht door devanton »

Hi Frank,
Voor je cilinders zou ik naar rob brons in zeist gaan.
Duurt even, maar wel kwaliteit.

Anton
Frank65

Bericht door Frank65 »

Je kunt ook overwegen om gewoon een nieuw setje te kopen. Jan Wassenaar verkoopt komplete setjes, cilinders en zuigers met veren voor rond de 200 euro.

Kwaliteit is prima.

Revisie is meer iets voor een zijklepper naar mijn mening.

En beoordeel eerst even wat je eigenlijk hebt, als ik je posts hier zo lees heb een een flink verprutste Rus, kan dan toch aardig oplopen in de kosten.
Plaats reactie