zekering defekt

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
josspronk

zekering defekt

Bericht door josspronk »

hoi forum

eindelijk dachten wij over de berg heen te zijn en te kunnen rijden.
na aanloop problemen staat er 1000 km meer op de teller.
echter toen kwamen er nieuwe problemen.
de motor viel geheel uit.
bij onderzoek bleek dat een aantal lampen zwart waren en dat de electronische ontsteking geblakerd was.
de schuld gegeven aan de spanningsregelaar.
in Houten bij Jan een nieuwe ontsteking en spanningsregelaar gekocht.
Alles ingebouwd en in eerste instantie leek de klus geklaard.
Spanning op akku nagemeten, deze komt tot net 14 volt.
echter hier het probleem.

Motor warm laten lopen, gaan rijden bij eerste (soms tweede) meter de hoofdzekering eruit.
aangezien hier nog een oude zekering box zat, een nieuwe geplaatst.
hoofdzekering 15 amp rest 7,5 amp.
boem
laatste keer hoofdzekering 20 amp en andere zekeringen verwijderd.
boem.
nu 25 amp
boem.
het probleem is dat het geen vaste sluiting is maar pas optreedt na een aantal minuten.
zelf verdenk ik de dynamo (gelijkrichter)
echter halfgeleiders hebben over het algemeen het voordeel heel of kapot te zijn.
wel is het zo dat een Dnepr zelf over dit soort zaken beslist.
mocht iemand een idee hebben voor oplossing of probleem benadering gaarne.

http://udcn.messageboard.nl/forum/posti ... e=post&f=1#

Jos en Leroy
robm84

Re: zekering defekt

Bericht door robm84 »

Ik weet dat contact sloten nog wel is voor problemen zorgen.

Wat is de status van de motorfiets?
Originele Russische draadboom?
Originele schakelaars op het stuur!?

Sluiting kan overal zitten begin Door alles los te koppelen en stuk voor stuk terug bij zetten en kijken wanneer de problemen weer optreden.

Sucses
jer0en

Bericht door jer0en »

Hebben jullie de SpanningsRegelaar (SR) vervangen voor een mechanische of elektronisch? In het geval van een mechanische SR kan deze blijven plakken en zo voor een grote consumptie aan zekeringen zorgen.

Is het altijd na een bepaalde tijd rijden? Ik zou inderdaad alles even goed nalopen of het netjjes aangesloten zit en ook tijdens een rit geen sluiting kan maken met andere aansluitingen of het frame.
...
Nejra

Bericht door Nejra »

Ik zou denk ik de benadering die Rob hier boven aangeeft volgen. Dit soort sluiting zit doorgaans in bedrading of schakelaars en niet in dynamo's en soortgelijke componenten. Gewoon een bedradingsschema er bij pakken en draad voor draad loshalen, nalopen/meten(let vooral op sluiting naar massa) en weer monteren. Zoveel bedrading zit er niet aan een Rus. Zo weinig zelfs dat je zou kunnen overwegen om als er nog originele Sovjet-bedrading op zit eea draad voor draad los te halen en te vervangen door nieuwe bedrading. Ik zelf heb hier draad van Louis.de voor gebruikt op mijn K750. Verkrijgbaar in diverse kleuren voor een paar euro. (nee, ik heb geen aandelen) Kun je mooi de kleuren van het schema aanhouden en dat is als je in de toekomst iets moet zoeken wel zo makkelijk.
als je voor de montage aan de uiteinden dan ook gelijk van die "knijpoogjes" (bouwmarkt, bij electra, automaterialen of gereedschapsafdeling) gebruikt voor bevestiging op boutjes ben je met wat goede wil voorlopig van dit soort geneuzel af.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Frank65

Bericht door Frank65 »

Inderdaad beste is de bedrading geheel vervangen, toen jullie hier waren zag deze er erbarmelijk uit meen ik mij te herinneren.
nicolai

Bericht door nicolai »

Hoi Welkom,

Kan van alles zijn dus sluit niets uit van contactslot tot een losse draad op de accu, wat je ook veel ziet is
in de knik van het balhoofd dat de bedrading breekt, maar een dynamo of spanningsregelaar zou ik niet gelijk aan denken.
Probeer hem te starten en aan het stuur draaien en kijken of er wat gebeurd maar blijft open minded.
Je zou ook nog kunnen gaan meten met de motor uit en contact aan maar dat is voor later.
Veel plezier met je hobby! we horen het vast wel van je.

wat ik mij ineens bedenk is dat je spanningsregelaar waarschijnlijk gaat laden als je gestart hebt en als de accu op spanning is
zo rond de 14,3 volt deze afvalt en stopt met laden, zit de bedrading er wel op de juiste manier op?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
josspronk

Bericht door josspronk »

bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad staat het vervangen van de bedrading op het programma.
wel valt me op dat de zekering uitvalt op moment van wegrijden, terwijl de motor al zeker vijf minuten gedraaid heeft.
Als het in de dynamo of spanningsregelaar zou zitten dan zou het ook al eerder moeten gebeuren.

de originele schakelaar voor knipperlicht is vervangen voor een handvat (zoals bij jappen)
de mechanische spanningsregelaar (waarschijnlijk veroorzaker van uitbranden verlichting en ontsteking) is vervangen voor een elektronische die ik bij Jan Wassenaar op de beurs in Houten heb gekocht.
zoals ik al eerder meldde loopt de spanning netjes op tot 14 volt om daar te blijven, dus dit lijkt goed te zijn.

dus weer even aan de bak.
ik hou jullie op de hoogte.

groet
Jos en Leroy
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

met Nicolai in deze. controleer de bedrading rondom het balhoofd. Beweeg met lopende motor het stuur flink op en neer. Duw de motor ook flink in en uit zijn vering tijdens deze actie. als er iets loszit daar kom je er dan wel achter. Het is toevallig niet bij het koppeling inknijpen ? Ik heb zelf ooit erg lullig gehad dat de bediening van de koppeling bij inknijpen kortsluiting veroorzaakte doordat de metalen draad tegen de Spanningsregelaar kwam. erg lullig probleempje.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
josspronk

Bericht door josspronk »

het probleem van de sluiting was dommer dan verwacht.
de stekkertjes van het parkeerlicht in de koplamp waren losgeschoten.
wel de bekabeling rond balhoofd en ingaan bij koplamp cockpit bekeken.
dit ziet er goed uit.

wel weer een nieuwe uitdaging.
de motor begon te pruttelen.
de bougies bleken redelijk wit en blok heet.
dus te arm.
sproeier van 115 naar 120 gezet.
kan ik nog wat met de luchtsproeier bereiken?
Ik ga er vanuit naar binnen draaien is minder lucht dus armer.
klopt dat?

de karburateurs zijn originele Pekan 68
ik hoor het wel.

Wel willen we binnenkort de klepzittingen vervangen, bij wie moeten we dan ook al weer zijn?

groet Jos en Leroy
Frank65

Bericht door Frank65 »

Sproeier 115 is idd wat klein, ik rij rond met een 125, heb wel een K&N luchtfilter.

Je probleem ontstaat na een tijdje waarvoor hij goed heeft gelopen ?
Dan is inprincipe je afstelling O.K. Behalve de witte bougies dan.

Ik zou gaan zoeken richting vervuiling welke uit de tank komt, heb je er een benzinefilter tussen ?
Maak die carbs eens goed schoon, ik heb ook veel gezeik gehad met vuil in de K68. Beste alle kanaaltjes met perslucht en benzine in tegengestelde richting doorblazen.

En dan uiteraard de beroemde Russische kleppen, gebroken of te slappe veer.

De luchtschroeven hebben dacht ik alleen invloed bij stationair.
nicolai

Bericht door nicolai »

Goed dat je het gevonden hebt, en stom bestaat niet, het is vaak een kwestie van kijken en vele keren nee dat is het ook niet.
En dan ineens zie je bij de koplamp, dat kan natuurlijk ook, goed gezien toch!!
Sproeier 115 is inderdaad klein, maar dat zou geen witte bougies moeten opleveren dus kan een verstopping zijn zoals Frank al zei.
Wat ook wel een gemene instinker is, je aanzuigleiding en luchtfilter weerstand, dat lijkt een kleinigheidje maar maakt veel verschil.
Bij mij heb ik er eens haakse inlaten opgezet naar het filter, nou dan heb ik de choke niet meer nodig, bij sommigen Urals zie je ook nog wel
eens een zomer/winter schuif zoals je vroeger ook wel bij auto's zag op het lucht filter, kijk er eens naar, succes met je nieuwe zoektocht.
En doe maar lekker blunderen want het hele forum staat er vol van en daarom zijn wij hier!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Niet te vergeten eventuele brandstoffilters in je leidingen. Als die niet bedoeld zijn voor motoren geven die ook vaak problemen omdat ze een te kleine doorlaat hebben, de motor gaat dan na enige tijd te arm lopen door een te laag brandstofniveau in de vlotterbakken.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie