cardan k750
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
cardan k750
Hoi,
had al eens eerder een post gemaakt mbt cardan, maar die kan ik niet meer terugvinden.
Rijd met zijspan, vind dat ie behoorlijk veel toeren maakt als je rond de 60 of harder rijdt.
Had al eens geinformeerd of t aan te bevelen is om er eventueel een solo cardan op te zetten, maar dat wordt afgeraden begrijp ik.
nu zijn er nog wel een paar opties volgens mij.
1 ten eerste heeft zijspan 8-37 vertanding, de solo 9-35. dat geeft een verhouding van resp 4,625 en 3,889.
er schijnt een tussenvorm in de handel te zijn nl. 9-38, dat geeft een verhouding van 4,22. Dus dat zou eventueel een optie zijn om t toerental wat te drukken lijkt me.
2 andere optie zou aangepaste tandwielen 3e en 4e versnelling zijn.
Iemand ervaring met een van de opties??
had al eens eerder een post gemaakt mbt cardan, maar die kan ik niet meer terugvinden.
Rijd met zijspan, vind dat ie behoorlijk veel toeren maakt als je rond de 60 of harder rijdt.
Had al eens geinformeerd of t aan te bevelen is om er eventueel een solo cardan op te zetten, maar dat wordt afgeraden begrijp ik.
nu zijn er nog wel een paar opties volgens mij.
1 ten eerste heeft zijspan 8-37 vertanding, de solo 9-35. dat geeft een verhouding van resp 4,625 en 3,889.
er schijnt een tussenvorm in de handel te zijn nl. 9-38, dat geeft een verhouding van 4,22. Dus dat zou eventueel een optie zijn om t toerental wat te drukken lijkt me.
2 andere optie zou aangepaste tandwielen 3e en 4e versnelling zijn.
Iemand ervaring met een van de opties??
- Benno van Ham
- Berichten: 4518
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: cardan k750
Ik heb ervaring met een solo aandrijving in een span, dat gaat op zich best goed mits je niet continue met een te zware combi rijdt. Als je vaak zwaar beladen rijdt vind de motor het niet leuk
Andere versnellingen 3,4 met een andere verhouding is ook een optie. Heb in de Dnepr lang gereden met een lange 3 en 4, Reed op zich prima maar je moest al snel terug naar de 3 met wat tegenwind en helling op. die lange drie (bijna net zo lang als de originele 4) gaf je dan wel de mogelijkheid om ruim 70 te blijven rijden voor je door moest schakelen. Op vlakke en rustige wegen hielp de lange vier wel mee om rustiger te rijden. Ik zou daar eerder voor opteren dan voor een solo-aandrijving. Die gebruik je met alle versnellingen, een lange drie,vier alleen dan wanneer het nodig is.
Benno
Andere versnellingen 3,4 met een andere verhouding is ook een optie. Heb in de Dnepr lang gereden met een lange 3 en 4, Reed op zich prima maar je moest al snel terug naar de 3 met wat tegenwind en helling op. die lange drie (bijna net zo lang als de originele 4) gaf je dan wel de mogelijkheid om ruim 70 te blijven rijden voor je door moest schakelen. Op vlakke en rustige wegen hielp de lange vier wel mee om rustiger te rijden. Ik zou daar eerder voor opteren dan voor een solo-aandrijving. Die gebruik je met alle versnellingen, een lange drie,vier alleen dan wanneer het nodig is.
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: cardan k750
Helder benno , en die tandwielen wisselen is best zelf te doen? Zijn t dan sets van 2 tandwielen, dus 2 voor de 3e en 2 voor de 4e? Verder nog iets nodig dan om t aan te passen?
Re: cardan k750
Ik zal vragen of jan ze kan leveren
- Benno van Ham
- Berichten: 4518
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: cardan k750
Ik weet alleen niet zeker of die tandwielen in alle bakken passen. Ik heb met de lange overbrengingen alleen in een MT804 gereden, dat is de modernere versnellingsbak van de MT modellen met het liggende luchtfilterrolletje erop. Of dat zomaar past in een ouder model bak weet ik niet zeker, ik vermoed van wel maar vraag het even na VOOR je ze koopt.
benno
benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: cardan k750
Hoi benno, ik heb een mt804 bak, dus dat komt goed! Heb ze besteld bij Jan. Groet en dank
Re: cardan k750
Hi Ronnie
Ik heb de 9 35 in de eindaandrijving. Dat rijdt prima maar je merkt al wat minder trekkracht. De Bergweg in Amerongen (ca3%) kon ik eerst in de 4 maar nu moet ik terug.
Als ik ook nog een lange 4 zou doen dan blijft er nog minder over. Op FB heeft eens een vergelijkende test oid gestaan en als ik t goed heb was daar de conclusie...of het ene of het andere...niet allebei
Laat maar weten hoe de installatie gaat en waar je tegenaan loopt. Zou het een simpele swap zijn ?
Ps de mt804 is zowel voor de 6v oliebad filter als de kunststof filterrol.
Grt Marc
Ik heb de 9 35 in de eindaandrijving. Dat rijdt prima maar je merkt al wat minder trekkracht. De Bergweg in Amerongen (ca3%) kon ik eerst in de 4 maar nu moet ik terug.
Als ik ook nog een lange 4 zou doen dan blijft er nog minder over. Op FB heeft eens een vergelijkende test oid gestaan en als ik t goed heb was daar de conclusie...of het ene of het andere...niet allebei
Laat maar weten hoe de installatie gaat en waar je tegenaan loopt. Zou het een simpele swap zijn ?
Ps de mt804 is zowel voor de 6v oliebad filter als de kunststof filterrol.
Grt Marc
- Benno van Ham
- Berichten: 4518
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: cardan k750
tandwielen in de versnellingsbak wisselen is in mijn optiek een stuk eenvoudiger dan de eindaandrijving. Je hoeft weinig uit te shimmen en aan te passen qua loop zoals bij de eindaandrijving. Bak uit elkaar is een kleine moeite en met een kleine werkbankpers is het heel eenvoudig om de assen uit en in elkaar te persen. Doe het wel voorzichtig omdat er links en rechts nog wat spieen in zitten die e.e.a. bij elkaar houden.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011