Ontsteking
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
Ontsteking
Kan iemand mij (ik ben niet technisch) uitleggen hoe ik kan controleren of de ontsteking op tijd staat en hoe ik dat eventueel moet corrigeren . Ik heb een Ural imz-8 103 10
Re: Ontsteking
Hij reed maandag nog goed (na 100x trappen) maar is nu niet meer aan de gang te krijgen
- Benno van Ham
- Berichten: 4509
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Ontsteking
elektronisch of contactpunten ?
Aan de zijkant van het blok zit een rubber stop links boven de carburateur ongeveer. Die eruit halen en dan kijk je op het vliegwiel. Rustig met het hand doortrappen en je zult ergens merktekens zien verschijnen. Het eerste is BDP. het tweede wat verschijnt is de ontsteking. Zet dat mertkteken midden in het venster. nu moet aan de voorkant van het blok waar de ontsteking zit of het contactpunt net opengaan (bij punten) of de elektronische ontsteking schakelen (afh. van het type zit er een rood lampje op dat aan/uit gaat of niet.)
Benno
Aan de zijkant van het blok zit een rubber stop links boven de carburateur ongeveer. Die eruit halen en dan kijk je op het vliegwiel. Rustig met het hand doortrappen en je zult ergens merktekens zien verschijnen. Het eerste is BDP. het tweede wat verschijnt is de ontsteking. Zet dat mertkteken midden in het venster. nu moet aan de voorkant van het blok waar de ontsteking zit of het contactpunt net opengaan (bij punten) of de elektronische ontsteking schakelen (afh. van het type zit er een rood lampje op dat aan/uit gaat of niet.)
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Ontsteking
Nee, ik heb nergens aan gezeten. Hij is opeens héél slecht gaan starten
Re: Ontsteking
Electronisch, vorig jaar door Richard er op gezet. Een jaar lang redelijk gestart maar nu opeens startprobleem
Re: Ontsteking
Als hij start na heel veel trappen (lijkt wel of je geluk moet hebben hiermee) rijdt hij gewoon goed
- Benno van Ham
- Berichten: 4509
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Ontsteking
Zit voorop de rotor niet los, dat gaat wel eens fout. Verder kan slecht starten ook liggen aan een verkeerde startprocedure of afstellingen. geen klepspeling bv geeft ook een rot startende motor evenals vergeten te vlotteren met koude motor of niet het bdp opzoeken voor je begint met trappen.
Benno
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Ontsteking
Aangezien je niets heb veranderd, zouden dit weleens slappe of gebroken klepveren kunnen zijn.
Ze openen dan al door het vacuüm in de cilinder en is starten inderdaad een dingetje.
Je kunt dat testen door het cilinderdeksel eraf te halen en proberen de veren met je duim in te drukken, gaat dat makkelijk dan zijn ze te slap.
Ik zou daar mee beginnen want dit kun je makkelijk checken zonder een afstelling te veranderen.
Ze openen dan al door het vacuüm in de cilinder en is starten inderdaad een dingetje.
Je kunt dat testen door het cilinderdeksel eraf te halen en proberen de veren met je duim in te drukken, gaat dat makkelijk dan zijn ze te slap.
Ik zou daar mee beginnen want dit kun je makkelijk checken zonder een afstelling te veranderen.
- Benno van Ham
- Berichten: 4509
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Ontsteking
En het is wel een beetje een dingetje inderdaad. Slappe of gebroken binnenste veren.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Ontsteking
Ik heb lokaal een monteur gevonden met BMW (vroeger) ervaring. Die komt binnenkort naar het probleem mee zoeken. Ik laat het resultaat weten. Tot zover bedank ik jullie voor de tips.
- Benno van Ham
- Berichten: 4509
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Ontsteking
Een Monteur met BMW ervaring voegt niet heel veel toe. een Ural is geen BMW. Kans bestaat dat hij je meer bang zal maken dan nodig. Je kunt beter een keer bij een sleuteldag langskomen.
Benno
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Ontsteking
Lees hier net het draadje.
Ehh, vliegwiel linksomdraaiend vlgs mij komt dan eerst ontstekings merkteken en dan BDP of vonkt zo'n Ural na het dode punt ?
Ehh, vliegwiel linksomdraaiend vlgs mij komt dan eerst ontstekings merkteken en dan BDP of vonkt zo'n Ural na het dode punt ?
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Re: Ontsteking
Helemaal gehad met dat kickstarten. Heb hem verkocht en een jongere met startmotor gekocht. Heerlijk !!!
- Benno van Ham
- Berichten: 4509
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Ontsteking
Dat is natuurlijk ook een optie.
Gefeliciteerd ermee en veel plezier met het rijden
Benno
Gefeliciteerd ermee en veel plezier met het rijden
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011