Eindaandrijving final drive achsantrieb
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
Eindaandrijving final drive achsantrieb
Op dit forum incl internet heb ik gestruind op het afstellen van de eindaandrijving zodat het kroonwiel goed op het pignon wiel loopt. Heel veel gevonden maar echt een goeie uitleg of video helaas.
Bij mij moet ik het grote kogel lager 207 vastlijmen zowel in de deksel als in de flens. Ik heb een reserve waarbij dat is losgelopen en die tandwielen zijn finaal kapot gelopen en die wielen zijn niet goedkoop. Mocht het lager toch los gaan zitten dan wil ik voorkomen dat ze toch elkaar opvreten. Is dat de functie van de afstands ringen links op t plaatje 33 tm 37?
Hoe kan je dat precies laten dragen want de ringen rechts op t plaatje zijn toch ook voor dezelfde uitlijning van het kroonwiel ?
Als ze beiden moeten dragen zou dat betekenen dat je op 2 plekken gelijk blind moet uitshimmen...
Ik heb geprobeerd om de afstand te bepalen die overblijft op de plek van de linker ringen na montage van de deksel zonder enige andere ringen met een rups staal plamuur en met kinderklei maar dat valt tegen...ik kom op een kleine 3mm.
Tnx
Vgrt Marc
Bij mij moet ik het grote kogel lager 207 vastlijmen zowel in de deksel als in de flens. Ik heb een reserve waarbij dat is losgelopen en die tandwielen zijn finaal kapot gelopen en die wielen zijn niet goedkoop. Mocht het lager toch los gaan zitten dan wil ik voorkomen dat ze toch elkaar opvreten. Is dat de functie van de afstands ringen links op t plaatje 33 tm 37?
Hoe kan je dat precies laten dragen want de ringen rechts op t plaatje zijn toch ook voor dezelfde uitlijning van het kroonwiel ?
Als ze beiden moeten dragen zou dat betekenen dat je op 2 plekken gelijk blind moet uitshimmen...
Ik heb geprobeerd om de afstand te bepalen die overblijft op de plek van de linker ringen na montage van de deksel zonder enige andere ringen met een rups staal plamuur en met kinderklei maar dat valt tegen...ik kom op een kleine 3mm.
Tnx
Vgrt Marc
Re: Eindaandrijving final drive achsantrieb
Hallo Marc, wil je het kroon en pignon wiel echt goed afstellen moet je dat met Pruisisch blauw doen. Dat is een vettige blauwe pasta die je op de flanken van de tandwielen moet smeren. Met een hand een tandwiel beetje afremmen en dan het andere tandwiel 5 slagen naar links en daarna 5 slagen naar rechts draaien. Dan kan je het draagbeeld van de tandflanken goed bekijken. Het raakvlak moet precies in het midden zitten, zowel in diepte als in hoogte. Kan heel vervelend klusje zijn, elke keer uitshimmen en weer herhalen, net zolang totdat het goed is. Veel mensen trappen het er zo in, is maar net hoe serieus je het neemt.
Hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Re: Eindaandrijving final drive achsantrieb
Bedankt Siegfried.
Ik heb dat de vorige keer met lippenstift gedaan. Werkt ook. Maar helaas beantwoord het mn vragen nog niet
Ik heb dat de vorige keer met lippenstift gedaan. Werkt ook. Maar helaas beantwoord het mn vragen nog niet
- Benno van Ham
- Berichten: 4509
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Eindaandrijving final drive achsantrieb
Marc, deze theorie van een oude daf klopt redelijk om te begrijpen wat er gebeurt.
https://www.oudedaftechniek.nl/wp-conte ... onwiel.pdf
Je stelt met de ringen onder je kroonwiel de initiele speling af tussen de tanden, dat is de eerste stelling. Daarna pas je met de ringen onder het pignon de plaats van het draaibeeld aan. Houd er rekening mee dat het belaste beeld ook anders is dan als je zomaar met de hand draait. Het DAF handboek geeft een vrij duidelijke uitleg hoe het werkt.
Voor de K650/MT9 heb ik helaas geen wph en ik weet of niet of dat er is. Speling tussen de tandwielen moet tussen de 0.1 en 0,2 liggen (0,07 en 0,16 vind je ook wel eens in documenten). Daarna stel je met ringen onder het pignonwiel de plaats van het draaibeeld af. Dit moet ongeveer in het midden van het kroonwiel zijn. Je stelt af met lippenstift of pruisisch blauw op een van de tandwielen (meestal kroonwiel) en draaiende aan het pignonwiel. Waar het blauw wegsmeert is je draaibeeld maar dat weet je wel.
Benno
https://www.oudedaftechniek.nl/wp-conte ... onwiel.pdf
Je stelt met de ringen onder je kroonwiel de initiele speling af tussen de tanden, dat is de eerste stelling. Daarna pas je met de ringen onder het pignon de plaats van het draaibeeld aan. Houd er rekening mee dat het belaste beeld ook anders is dan als je zomaar met de hand draait. Het DAF handboek geeft een vrij duidelijke uitleg hoe het werkt.
Voor de K650/MT9 heb ik helaas geen wph en ik weet of niet of dat er is. Speling tussen de tandwielen moet tussen de 0.1 en 0,2 liggen (0,07 en 0,16 vind je ook wel eens in documenten). Daarna stel je met ringen onder het pignonwiel de plaats van het draaibeeld af. Dit moet ongeveer in het midden van het kroonwiel zijn. Je stelt af met lippenstift of pruisisch blauw op een van de tandwielen (meestal kroonwiel) en draaiende aan het pignonwiel. Waar het blauw wegsmeert is je draaibeeld maar dat weet je wel.
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Eindaandrijving final drive achsantrieb
Tnx Benno
Ik kom wat dichter bij een antwoord maar nog niet helemaal. Mijn vraag had vooral met het kroonwiel te maken. En het nut van de ringen in de gele cirkels links en rechts op de foto. Beide zijn volgens mij voor het afstellen van de hoogte van t kroonwiel. Ik heb nu bij Ali een zak shims besteld en hoop binnenkort te kunnen beoordelen en terugkoppelen hoeveel ruimte er zit op de plek waar nu een enkele koperen (bronzen?) ring zit tot een goed dragend pignon wiel. De fijn afstelling met de links rechts positie van t pignon komt dan later.
Grtn Marc
Ik kom wat dichter bij een antwoord maar nog niet helemaal. Mijn vraag had vooral met het kroonwiel te maken. En het nut van de ringen in de gele cirkels links en rechts op de foto. Beide zijn volgens mij voor het afstellen van de hoogte van t kroonwiel. Ik heb nu bij Ali een zak shims besteld en hoop binnenkort te kunnen beoordelen en terugkoppelen hoeveel ruimte er zit op de plek waar nu een enkele koperen (bronzen?) ring zit tot een goed dragend pignon wiel. De fijn afstelling met de links rechts positie van t pignon komt dan later.
Grtn Marc
Re: Eindaandrijving final drive achsantrieb
Ter info...aan de kant van de linker gele cirkel kon ik naast de koperen ring nog extra 1.8 mm leggen aan shims voordat ie ging aanlopen. Wel apart want is die enkele koperen ring als glij ring ooit ontworpen en zou die net aan moeten lopen?
En 0.2 mm aan de rechterkant. Nu nog iets heen en weer met het pignon wiel. Dat is een aftermarket 9 tands.
Grtn Marc
En 0.2 mm aan de rechterkant. Nu nog iets heen en weer met het pignon wiel. Dat is een aftermarket 9 tands.
Grtn Marc
Re: Eindaandrijving final drive achsantrieb
Inmiddels gemonteerd. 1.5 mm plus 1.2 mm van de koper ring in de linker gele cirkel en 0.4 mm rechts tussen deksel en lager. Dan loopt ie net niet aan. Het draagbeeld heb ik verder niet meer gecontroleerd want het is al een ingelopen setje. Wel ff nieuwe keerringen erin gedaan en dan loopt ie opeens een stuk zwaarder.
Ik zal de kardanas nog checken of ie een beetje speling heeft (verzetten van t ringetje naar een gleufje verder) en dan hoop ik dat t wat effect heeft.
Volgend station wordt anders toch het demonteren van de bak en een inspectie van de koppeling en vliegwiel. Wilde ik sowieso doen ivm montage single plaat koppeling.
Grtn
Ik zal de kardanas nog checken of ie een beetje speling heeft (verzetten van t ringetje naar een gleufje verder) en dan hoop ik dat t wat effect heeft.
Volgend station wordt anders toch het demonteren van de bak en een inspectie van de koppeling en vliegwiel. Wilde ik sowieso doen ivm montage single plaat koppeling.
Grtn