Tjing Pangh CJ750 G2 opknapper

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

M'thijs

Tjing Pangh CJ750 G2 opknapper

Bericht door M'thijs »

Whaaaaaaa! Ik ging enkel even kijken, 2 uur later stond er een CJ750 zijklepper op de oprit!
Wat heb ik mezelf aangedaan? Impuls aankoop, maar is dat vaak niet het leukste?

Ik ben al een jaartje ofzo aan het kijken naar een leuke zijspan. Lang getwijfeld over een ouwe rus, dan weer wel, dan toch weer niet, ook ontwikkelingen thuis en werk en andere hobbies gooiden soms het plan weer overboord. Maar toch.... ik had er al 3x bijna eentje gekocht, steeds toch weer weer niet omdat het verstand het dan won van de emotie en ik heb ook enkele andere motoren in de garage staan. Toch bleef het idee om met de hond in de zijspan te rijden me achtervolgen.

Gisterenavond zat ik, zoals wel vaker, een beetje op marktplaats te klooien. Zie ik daar ineens een vage advertentie: "zijspan motor te koop". Bleek dus een oude chinees te zijn, opknapper, voor weinig, uit 1990. Stond hier vlakbij, 20 km verderop. Dus spontaan een berichtje gestuurd of ik even kon komen kijken. Vanmorgen erheen gegaan, serieus met het idee om enkel te gaan kijken.

Bleek een oud en beetje gaar maar wel erg leuk ding te zijn. Stond al 2 jaar stil, maar startte goed: druk op de knop ("huh wat, een knop? Niet aantrappen?") en liep direct. Moet volgens vorige eigenaar wel afgesteld worden want schijnt niet goed te lopen bij hogere snelheid en -toeren. We zien wel.

De motor heeft een (aantoonbaar) revisie gehad van de cilinders. Deze zijn uitgehoond en voorzien van nieuwe zuigers en kleppen. Sindsdien weinig mee gereden. Moeten misschien zelfs nog ingereden worden.

Het is dat het nu plenst buiten en ik er effe een zeiltje over heb gegooid, anders kon ik meteen wat foto's plaatsen. Maar die komen dus nog.

Morgen maar eens goed verder bekijken. En een actielijst maken. Te beginnen met:

Banden oppompen
olie checken
remmen checken
stukkie rijden (nu enkel op en neer door de straat gereden)
spatborden monteren (zitten er nu los bij)
ontroesten
spuitbusjes van de Action erop leeg spuiten
Technisch nalopen en wellicht verbeteren.

Het is een 12V zijklepper die op zich best netjes loopt (stationair en kleine rondjes). Nog met een puntjes ontsteking. Geen achteruit, maar er zit een hendel om met de hand te schakelen, je kunt dus kiezen of je met hand of voet schakelt, heel maf. Het duozadel is eraf, zit nu een traanplaat met 2 solo geveerde zadels. Ik denk dat ik weer een duo zadel erop wil zetten. Heeft iemand iets liggen? Verder denk ik aan een versnellingsbak met een achteruit en de ontsteking ombouwen naar elektonisch. Tips en aanbiedingen zijn welkom!

Hebben jullie kenners verder nog tips? Do's en dont's? Ik wil graag zoveel mogelijk leren over de motor en 'm technisch goed maken en betrouwbaar, voor zover nodig en mogelijk... ;-)
Laatst gewijzigd door M'thijs op 06 okt 2024, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
M'thijs

Re: Oh jee! Ik kocht mezelf spontaan een CJ

Bericht door M'thijs »

IMG_9205.jpeg
M'thijs

Bericht door M'thijs »

Toch wat foto's!
Bijlagen
IMG_9211.jpeg
IMG_9209.jpeg
IMG_9212.jpeg
IMG_9214.jpeg
M'thijs

Bericht door M'thijs »

En nog een paar...
Bijlagen
IMG_9207.jpeg
IMG_9206.jpeg
IMG_9208.jpeg
IMG_9209.jpeg
IMG_9215.jpeg
M'thijs

Bericht door M'thijs »

Goed, mooi is anders, maar het rijdt!
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

He, een C-II. Zijn er in ieder geval al 3 in het land. Ik heb er ook een, er zwerft ergens nog een rood-witte rond ook in NL.
Deze is ook al verbouwt door de eigenaar zo te zien
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Benno van Ham

Links en rechts schakelen is een erfenis van de russische bakken, hebben dat ook allemaal bijna. Rechts is meer de vrijstandzoeker.

Bak met achteruit past niet zomaar, het moet een korte bak zijn anders past het niet in het frame. Een chang bak of ural kopklepperbak zou qua lengte moeten passen heb ik ontdekt.

Ontsteking is prima, lekker laten zitten. Doet het goed genoeg. ws. heb jij ook de mooie mcgyverzekeringen onder het rechtse dekseltje aan de zijkant zitten, die zou ik aanpassen. Een buddy van een BMW /5-6 moet volgens mij zo er op passen, het is meer een BMW frame dan een rus

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
M'thijs

Bericht door M'thijs »

Hi Benno, thanks voor je snelle reactie en tips.
We zitten bij elkaar om de hoek (Teteringen).

Deze was ooit rood /wit. Misschien is dit wel die waar jij op doelde. Heb er rode spatborden bij. Witte knippers.

Zal eens kijken naar een BMW zadel dan. Of wat verbouwen dat ik deze zadels op het spatbord flans. Maar dat ziet er misschien niet uit.
Benno van Ham

Dat is idd dichtbij. Als je vragen hebt gooi maar op. Ik heb inmiddels een steile leercurve achter de rug..

Maar als het een rood witte was dan is het misschien de tweede die ik al kende

https://www.bensbikes.nl/ChangJiang/index.htm
Benno

M'thijs

Bericht door M'thijs »

Paar vraagjes:

Benzinekranen. Hendeltje naar beneden is open, maar ik kan die dingen rondjes draaien. Wat is dicht en wat is reserve?

Zag zojuist dat mijn bakolie donkergrijs is.... Tijd voor een change lijkt me. Blokolie heb ik 0,5 liter bijgevuld. Eerst maar eens rijden, dan de hele handel als het lekker warm is vervangen. Zit er een oliefilter ergens of doen ze daar niet aan?

En ik zag dat er volgende week, 5 okt, een UDCN sleuteldag in IJsselstein is. Kan ik daar heen of moet ik me ergens inschrijven ofzo?

Nu eerst lekker naar de Action, eens een leuk kleurtje kiezen! ;-)
Frank65

Bericht door Frank65 »

M'thijs schreef: 28 sep 2024, 15:04 En ik zag dat er volgende week, 5 okt, een UDCN sleuteldag in IJsselstein is. Kan ik daar heen of moet ik me ergens inschrijven ofzo?
Je mag gewoon komen hoor, krijg je meteen een idee waar je aan begonnen bent. :mrgreen:
Benno van Ham

Grijze olie kan ook water zijn. Er loopt heel veel water via de kilometerteller kabel de bak in, dat wordt een emulsie. Kan natuurlijk ook echt grijs van metaal slijpsel zijn maar ik gok eerst op water
Benno

Benno van Ham

Voor de sleutel dag is opgeven handig. In de twin staat een adres en email. Anders evenementen@udcn.nl even mailen
Benno

M'thijs

Bericht door M'thijs »

Dank je!
Benno van Ham

Maten van de spatbordbevestigingen staan in mijn topic.

Benzinekranen is net zoals oude BMW. Dwars is dicht, omlaag is normaal open, omhoog is reserve. en als het goed is heb je ook een tstukje in de benzineleidingen zitten waardoor iedere kraan iedere carb kan voeden. Die H-verbinding geeft je eigenlijk twee reservestanden, eerst alleen 1 kraan omhoog dan nog de tweede.

Verder zie ik op je foto's genoeg aandachtspunten om een keer aan te pakken, leuk projectje..
Benno

M'thijs

Bericht door M'thijs »

Dank voor je reactie.

Inderdaad genoeg te doen!
Maar zojuist eerste echte proefrit gemaakt, rondje door de polder hier.
Man man, wat een bekijks. Zondagmiddag en mooi weer. Veel fietsers, motorrijders, wandelaars etc. Weet niet of ze keken met nieuwsgierigheid, passie, vertedering, medelijden of "what the f*ck komt daar nou voorbij"?

Hoe dan ook, het ging best. Maakt een enorme bak pleurisherrie, bleek dat beide uitlaten doorgerot zijn.
Verder trekt hij vanuit lage toeren best lekker op, maar dan stopt het gewoon ineens met trekken en moet je schakelen. Dan trekt ie weer even verder in nieuwe versnelling en zo steeds weer, behalve in 4, dan doet ie niet veel en heeft er wat moeite mee.
Op de teller haal ik max 70 km/u in z'n 4, op de gps is dat 55. Hmm, mijn brommer ging vroeger nog harder 😉.
Ik zag dat de ene bougiedop NGK is en de andere een chinees, beide bougies ook Chinees. Eerst dat maar eens vervangen, kleppen proberen te stellen en kijken of ik de uitlaat dichtgelast krijg.

Hij start iedere keer direct, met zowel de startknop als kicken, 1x en lopen.
Laatst gewijzigd door M'thijs op 29 sep 2024, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
M'thijs

Bericht door M'thijs »

Update.

Zojuist bougies los gehad. Links mooi, lichtbruin zoals het hoort. Rechts pikzwart met roet.
Ook de rechter carburateur was inwendig zwart en vies.
Heb ze beide verwijderd, gaan straks de ultrasoon bak in.
Zag ook dat het pz24 carbs zijn. Dat verklaart misschien ook het geringe vermogen.
Op marktplaats heb ik een nieuw imitatie setje pz28 op de kop getikt. Eens kijken wat die doen.

Is er een basis afstelling voor de carbs om mee te beginnen?
Benno van Ham

pz28 is op zich prima, hij zal er niet veel sneller van worden maar het werkt prima.

Goed schoonmaken, hoofdsproeier vervangen voor een M5 110 exemplaar. Gasnaald zo hoog dat er net een gaatje zichtbaar is boven de gasschuif. Mengselschroef helemaal dicht en daarna 3/4 slag open. Dat zijn veilige startinstellingen

Controleer bij je goedkope setje ook of de stationairsproeier min.0,35 mm is. Anders wordt het erg lastig een mooie stationair te krijgen.

Deze blokken hebben zelfs voor zijkleppers een erg lage compressie.
Benno

M'thijs

Bericht door M'thijs »

Check this!

Ik dacht ff schoonmaken, kwam de verf los.
Toen met scotch brite en thinner aan de gang gegaan.
De vorige eigenaar had blijkbaar nog nooit van primer gehoord, hup er zo overheen gespoten.

Mooi is anders, maar zo is 'ie dus origineel.
Bijlagen
IMG_9230.jpeg
IMG_9229.jpeg
IMG_9228.jpeg
M'thijs

Bericht door M'thijs »

En intussen de originele carbs ultrasoon gereinigd.
Hoofdsproeiers zijn 105 zag ik.

Moet ff wat pakkingen en aansluit moffen voor de lucht buizen bestellen, dan ga ik eerst met deze pz24 carbs kijken hoe die loopt.
Bijlagen
IMG_9232.jpeg
Benno van Ham

Kijk, dan is het toch waarschijnlijk dezelfde die ik al kende en eerder naartoe linkte.

55 is echt wel te traag. Ik heb vandaag nog een rondje geknord en 80 echte km. zitten er echt wel in normaal.
Benno

M'thijs

Bericht door M'thijs »

Zou me me tzt eens een uurtje willen helpen om de basis afstelzaken (ontsteking, carbs, kleppen) na te lopen samen?

Dan weet ik voortaan hoe dat bij deze moet. Is toch allemaal even zoeken en wennen en ik merk dat er online over deze een stuk minder te vinden is dan zijn neven uit Rusland en Oekraïne.
M'thijs

Bericht door M'thijs »

Benno van Ham schreef: 29 sep 2024, 18:22 Kijk, dan is het toch waarschijnlijk dezelfde die ik al kende en eerder naartoe linkte.
Klein wereldje. ;-)
De tank is niet mooi zo, maar ik weet nu wel dat ik de originele kleur behoud. Is RAL 3011. Heeft wel wat, old skool
Zojuist wat industriële verf besteld, dan ziet ie er straks weer beetje beter uit.
Frank65

Bericht door Frank65 »

Lijkt er inderdaad op dat deze één van Bens bikes is geweest.

Ben is kampioen in motor kopen, eraan te prutsen en dan weer weg doen. Leuke ervan is dat hij het allemaal documenteert op zijn website, zo ook deze :

https://bensbikes.nl/ben/Page0071.html

Heb je wat meer info over wat die eraan heeft zitten prutsen.
Racer

Bericht door Racer »

Succes ermee :D Dat even kijken blijft gevaarlijk met sommige dingen, je gaat toch met een bepaalde interpretatie even kijken :lol:
M'thijs

Bericht door M'thijs »

Frank65 schreef: 29 sep 2024, 18:36 Lijkt er inderdaad op dat deze één van Bens bikes is geweest.

Ben is kampioen in motor kopen, eraan te prutsen en dan weer weg doen. Leuke ervan is dat hij het allemaal documenteert op zijn website, zo ook deze :

https://bensbikes.nl/ben/Page0071.html

Heb je wat meer info over wat die eraan heeft zitten prutsen.
Dat is 'm inderdaad! Heb de nummers vergeleken, en mijn barrel is ooit een ware Chinese chick geweest! :stampen:
Benno van Ham

M'thijs schreef: 29 sep 2024, 18:25 Zou me me tzt eens een uurtje willen helpen om de basis afstelzaken (ontsteking, carbs, kleppen) na te lopen samen?

Dan weet ik voortaan hoe dat bij deze moet. Is toch allemaal even zoeken en wennen en ik merk dat er online over deze een stuk minder te vinden is dan zijn neven uit Rusland en Oekraïne.
Geen probleem, moet een keer lukken. zo moeilijk is het allemaal niet.
Benno

M'thijs

Bericht door M'thijs »

Vandaag eens naar de uitlaten gekeken.
Hij maakt namelijk echt enorme herrie.
Logisch ook, met dempers waar flink wat doorgerotte gaten in blijken te zitten.

Ben nu vrij dus maar meteen eentje geprobeerd te redden.
Eerst heb ik de roest weggeslepen en toen geprobeerd om met lasapparaat (co2) in de lichtste stand de gaten dicht te lassen. Werkte niet, het is zo dun, ik brandde er steeds dwars doorheen.
Toen kreeg ik het lumineuze idee om er stalen plaatjes van 1mm dik overheen te lassen. Stukje plaatstaal op maat geslepen, beetje rond gebogen en vast gelast.
Dat ging goed! Zo heb ik 3 gaten in de linker pijp kunnen repareren.

De demper is nu weer dicht. Meteen oude laag zwarte meuk eraf geslepen. Krijgt een nieuw laagje, gelukkig heeft de Action daar mooie zwarte spuitbusjes voor... 😉
Bijlagen
IMG_9254.jpeg
IMG_9255.jpeg
IMG_9257.jpeg
M'thijs

Bericht door M'thijs »

Intussen veel gedaan.
Had veel tijd deze week dus lekker aan de motor geklust.

Morgen proefrit na het uitgevoerde onderhoud.
Hij is nu zo geworden:
Bijlagen
IMG_9273.jpeg
IMG_9274.jpeg
IMG_9272.jpeg
Nejra

Re: Logboek van CJ750 G2 opknapper

Bericht door Nejra »

Niet slecht. Hoe is de proefrit verlopen??
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

:toost:
Plaats reactie