1 cilinder doet weinig
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 okt 2020, 22:48
1 cilinder doet weinig
Met twee andere carburateurs erop, loopt mijn MT11 nog steeds maar op 1 (anderhalve?) cilinder.
Links (de niet-zijspankant) doet weinig.
Waar ik rechts 118 graden (kop) en 127 (uitlaatbocht) meet, heeft links 46 graden (kop) en 52 graden (uitlaatbocht).
Waar te beginnen?
Links (de niet-zijspankant) doet weinig.
Waar ik rechts 118 graden (kop) en 127 (uitlaatbocht) meet, heeft links 46 graden (kop) en 52 graden (uitlaatbocht).
Waar te beginnen?
Re: 1 cilinder doet weinig
Bij de ontsteking: verse bougie er in. werkt dat dan was dat het.. was dat het niet, wissel dan eens de bougiekabels om en kijk of het probleem meeverhuist etc.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R
- Benno van Ham
- Berichten: 4455
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: 1 cilinder doet weinig
Links lijkt dus niet mee te doen want 50 graden is niet echt meewerken. Eerst Arjan zijn tips van de bougie en kabels eens proberen. Dan weet je iets meer.
Krijgt links wel genoeg benzine ?
Heb je andere carbs gemonteerd zonder te kijken of heb je daar al een basisafstelling op los gelaten ?
Als je zachtjes aan de linkse gaskabel trekt als de motor loopt gaat hij dan beter of slechter lopen of merk je niets ?
Heb je een synchronisatie van de gaskleppen uitgevoerd of niet ?
Krijgt links wel genoeg benzine ?
Heb je andere carbs gemonteerd zonder te kijken of heb je daar al een basisafstelling op los gelaten ?
Als je zachtjes aan de linkse gaskabel trekt als de motor loopt gaat hij dan beter of slechter lopen of merk je niets ?
Heb je een synchronisatie van de gaskleppen uitgevoerd of niet ?
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 okt 2020, 22:48
Re: 1 cilinder doet weinig
Bougies zijn nieuw. Mijn bougiekabels zijn niet lang genoeg om te kunnen wisselen (of er er zit een dynamo in de weg...)
Carbs (k63/k65) beide ingesteld op 2 a 2.5 slagen open, dan start en loopt ie.
Hij start alleen zonder choke. Sterker nog beide chokes zorgen ervoor dat hij toeren verliest en afslaat.
Links reageert wel op gaskabel, maar niet heel sterk.
Carbs nog niet gesynchroniseerd, weet niet goed hoe dat moet.
Carbs (k63/k65) beide ingesteld op 2 a 2.5 slagen open, dan start en loopt ie.
Hij start alleen zonder choke. Sterker nog beide chokes zorgen ervoor dat hij toeren verliest en afslaat.
Links reageert wel op gaskabel, maar niet heel sterk.
Carbs nog niet gesynchroniseerd, weet niet goed hoe dat moet.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 14 okt 2020, 22:48
Re: 1 cilinder doet weinig
Links krijgt benzine, vlotterbak overstroomt als ik tickler gebruik.
- Benno van Ham
- Berichten: 4455
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: 1 cilinder doet weinig
Synchroniseren zijn een paar basisstappen. Zorgen dat gaskabels speling hebben sowieso. mm. of 2 is prima. Daarna met een hulpje te werk gaan. Haal de aanzuigbuizen van de carbs (motor uit) en zet een vinger tegen de gasschuif. Laat je hulpje rustig de gas opendraaien. Je voelt dan wanneer de gasschuiven beginnen te bewegen. Dit moet tegelijk zijn. aanpassen door de stelschroef van de gaskabel af te stellen aan een kant.
Daarna dynamisch afstellen. Eigenlijk kun je dat alleen met een volumemeter. Laat de motor op een vast toerental draaien verhoogd, ca. 2000/2500 toeren. zet de volumemeter op de aanzuigbuis en meet de onderdruk. Ook hier moet die links en rechts gelijk zijn. Aanpassen met de gaskabel wederom. Het kan zijn dat ze wel gelijktijdig bewegen maar toch niet hetzelfde volume lucht doorlaten daarom dynamisch.
Dynamisch heeft eigenlijk alleen zin als je compressie links en rechts al redelijk gelijk is. zit daar veel verschil dan moet eerst dat probleem opgelost worden.
Verder krijg je dan de mengselafstelling. Als de motor stationair draait zet je een cilinder even wat hoger in toerental met de stationair schroef (bovenop voor de gaskabel bij een K63/65). die kant gaan we dan afstellen. hoe doe je dit. Op de carburateur zit naast de aanzuigbuis een mengselschroef/luchtschroef. die wordt gebruikt om de hoeveelheid lucht of mengsel (afh. van type carb) te regelen bij lage toerentallen. middengebied doet de gasschuif en hoog toeren de hoofdsproeier.
Draai voorzichtig aan de mengselschroef. Het toerental neemt dan toe of af. Als het toeneemt blijf je draaien tot het weer af gaat nemen. Nu ben je te ver gegaan. Draai 1/4 slag terug en je hebt een basisafstelling. Geef ook een paar keer gas om te horen of de motor nog goed oppakt of wilt uitvallen. als hij uit wil vallen ben je te arm gegaan als hij lui opneemt is hij te rijk. Stationair terug naar normaal en de andere kant afstellen.
Je zegt K63/65. dit zijn twee verschillende modellen en als je bv. een revisiesetje gebruikt hebt gebruik dan wel alles uit die set, ze lijken veel op elkaar maat hebben o.a. andere mengselbuizen en gasnaalden. Dus als je setjes gebruikt alles gebruiken.
Benno
Daarna dynamisch afstellen. Eigenlijk kun je dat alleen met een volumemeter. Laat de motor op een vast toerental draaien verhoogd, ca. 2000/2500 toeren. zet de volumemeter op de aanzuigbuis en meet de onderdruk. Ook hier moet die links en rechts gelijk zijn. Aanpassen met de gaskabel wederom. Het kan zijn dat ze wel gelijktijdig bewegen maar toch niet hetzelfde volume lucht doorlaten daarom dynamisch.
Dynamisch heeft eigenlijk alleen zin als je compressie links en rechts al redelijk gelijk is. zit daar veel verschil dan moet eerst dat probleem opgelost worden.
Verder krijg je dan de mengselafstelling. Als de motor stationair draait zet je een cilinder even wat hoger in toerental met de stationair schroef (bovenop voor de gaskabel bij een K63/65). die kant gaan we dan afstellen. hoe doe je dit. Op de carburateur zit naast de aanzuigbuis een mengselschroef/luchtschroef. die wordt gebruikt om de hoeveelheid lucht of mengsel (afh. van type carb) te regelen bij lage toerentallen. middengebied doet de gasschuif en hoog toeren de hoofdsproeier.
Draai voorzichtig aan de mengselschroef. Het toerental neemt dan toe of af. Als het toeneemt blijf je draaien tot het weer af gaat nemen. Nu ben je te ver gegaan. Draai 1/4 slag terug en je hebt een basisafstelling. Geef ook een paar keer gas om te horen of de motor nog goed oppakt of wilt uitvallen. als hij uit wil vallen ben je te arm gegaan als hij lui opneemt is hij te rijk. Stationair terug naar normaal en de andere kant afstellen.
Je zegt K63/65. dit zijn twee verschillende modellen en als je bv. een revisiesetje gebruikt hebt gebruik dan wel alles uit die set, ze lijken veel op elkaar maat hebben o.a. andere mengselbuizen en gasnaalden. Dus als je setjes gebruikt alles gebruiken.
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: 1 cilinder doet weinig
oi Harold,
Ik had dat probleem ook met mijn mt11 en bleek door het niet goed genoeg gelijk staan van de carburateurs.
Op het forum in algemeen (Carburateurs gelijkzetten / synchroniseren) heb ik een bericht gezet met hoe ik het doe en wat ik gebruik, kan je zelf eenvoudig maken, je moet wel (als die er nog niet inzitten) een gaatje met m5 draad tussen de cilinderkop en gasschuif maken, kan in het inlaatspruitstuk of zoals ik heb gedaan in de carburateurs.
Met wat ik gebruik (en ik gebruik het ook voor mijn Intruder vs1400) kan je het heel zuiver afstellen en je merk het gelijk.
Groetjes en succes,
Johan van Rootselaar.
Omhoog
Ik had dat probleem ook met mijn mt11 en bleek door het niet goed genoeg gelijk staan van de carburateurs.
Op het forum in algemeen (Carburateurs gelijkzetten / synchroniseren) heb ik een bericht gezet met hoe ik het doe en wat ik gebruik, kan je zelf eenvoudig maken, je moet wel (als die er nog niet inzitten) een gaatje met m5 draad tussen de cilinderkop en gasschuif maken, kan in het inlaatspruitstuk of zoals ik heb gedaan in de carburateurs.
Met wat ik gebruik (en ik gebruik het ook voor mijn Intruder vs1400) kan je het heel zuiver afstellen en je merk het gelijk.
Groetjes en succes,
Johan van Rootselaar.
Omhoog