even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra

Re: even voorstellen en een grote beurt voor een K750

Bericht door Nejra »

Update: tijd voor nieuwe banden.

Tot dusver rijdt ik mijn K750 eigenlijk "standaard" op Mitas H02's. Die zijn relatief goedkoop en doen het onder alle omstandigheden prima. één nadeel: voor mijn beleving zouden ze best wat langer mee mogen gaan. Tijd om eens wat anders te proberen. Dat valt nog niet mee, want een heleboel "meer gangbare" banden in "Rus- maten" blijken toch wel min of meer vierkant te zijn voor spangebruik en ik wil eigenlijk geen concessies doen qua stuurgedrag. Uiteindelijk blijkt Heidenau de K34 te maken in 4.00 x 19 en hoewel half Internet roept dat die geweldig zijn voor onder een Rus kan ik niemand vinden die ze zelf geprobeerd heeft...

Nou ja... tot zover het nut van Internet. Dat dus gewoon een beredeneerde gok doen en gewoon zelf proberen. 8)

Eerste indruk: stijver karkas dan de Mitas H02 die er voorheen op zat (hij heeft ook een hogere load- en snelheidsindex en dus ongetwijfeld wat meer karkas aan boord) en een eind zwaarder.

Mitas er af,
Afbeelding

Heidenau er op. Gelijk een goed moment voor wat onderhoud aan wiellagers(vet) en remmen (remsleutels smeren, schoenen inspecteren, stof uit de trommel)... en zonder extra inspanning is de boel nog aardig in balans ook (en niet alleen in de voorvork... even anti- misverstand.)
Afbeelding

En wat bewegend beeld (omdat het leuk is) :slaan:

Achter krijgt 'ie ook een K34. De K34 is ondanks dat het officieel de zelfde maat is wel een stukje breder en hoger dan de Mitas. Geen idee welke van de twee er "maatvaster" is, maar om de Heidenau op zijn plaats te krijgen moet ik hem leeg laten lopen en moet de linker demper er af om hem langs het cardan + remschoenen te krijgen. Met de Mitas hoefde dat niet. Niet schokkend, maar het valt natuurlijk wel op.
Afbeelding
Afbeelding
Klaar... en omdat het op dat moment ging plensregenen met wat klappen onweer heb ik de eerste testrit met de Heidenau's nog even uitgesteld..
Afbeelding
Wordt vervolgd dus.... :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

:toost:
Nejra

Bericht door Nejra »

Ze doen het... :mrgreen:
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- BMW R1150R

Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Zeker een stuk zuiniger, stiller en sneller nu met die hippe verse bandjes..
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
MarcelSmits

Bericht door MarcelSmits »

Hoi Nerja,

Hoelang heb je met de mitas banden gedaan. Ik ben me ook aan het oriënteren voor nieuwe banden. Het prijsverschil is nogal groot. De k34 is bijna 2x keer zo duur zag ik.

Groeten Marcel
Dnepr MT16 1993
Nejra

Bericht door Nejra »

MarcelSmits schreef: 13 mei 2023, 21:40 Hoi Nerja,

Hoelang heb je met de mitas banden gedaan. Ik ben me ook aan het oriënteren voor nieuwe banden. Het prijsverschil is nogal groot. De k34 is bijna 2x keer zo duur zag ik.

Groeten Marcel
Op de (Solo) K750 zo 'n 8-10.000 kilometer. Dat is bij mijn gebruik 1-1,5 achterband per jaar, dus dat gaat nogal.
Ik heb ze daarentegen ook op mijn Ural gebruikt en doe dat op het voorwiel en het bakwiel nog steeds, maar op het achterwiel zijn de H02's met 2000 kilometer weg... Dat werd me een beetje te veel van het goede, dus daar zit een K28 op die een heel stuk slijtvaster is en zo kwam ik op het idee om ook eens iets te proberen met banden voor de K750.

ik weet overigens niet goed hoe je dit zou moeten vertalen naar een MT-16 ivm de totaal andere belasting als gevolg van het aangedreven spanwiel. Ik dank in ieder geval dat het gunstiger uitpakt voor je bandenslijtage dan mijn ural zonder aangedreven spanwiel.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- BMW R1150R

MarcelSmits

Nejra schreef: 15 mei 2023, 12:48
MarcelSmits schreef: 13 mei 2023, 21:40 Hoi Nerja,

Groeten Marcel
Op de (Solo) K750 zo 'n 8-10.000 kilometer. Dat is bij mijn gebruik 1-1,5 achterband per jaar, dus dat gaat nogal.
Ik heb ze daarentegen ook op mijn Ural gebruikt en doe dat op het voorwiel en het bakwiel nog steeds, maar op het achterwiel zijn de H02's met 2000 kilometer weg... Dat werd me een beetje te veel van het goede, dus daar zit een K28 op die een heel stuk slijtvaster is en zo kwam ik op het idee om ook eens iets te proberen met banden voor de K750.

ik weet overigens niet goed hoe je dit zou moeten vertalen naar een MT-16 ivm de totaal andere belasting als gevolg van het aangedreven spanwiel. Ik dank in ieder geval dat het gunstiger uitpakt voor je bandenslijtage dan mijn ural zonder aangedreven spanwiel.
2000 km op de Ural is wel echt extreem weinig. Ik ga er nog eens goed over nadenken of ik mijn budget bij moet stellen om ook voor de K28 van Heidenau te gaan. Dank je wel voor je uitleg!!!
Dnepr MT16 1993
Benno van Ham

Op een mt16 (die je ook wel eens naast de weg wilt gebruiken neem ik aan) zou ik geen sec. wegbandje als een h02 zetten. Dat is het plaatsen van slicks op een terreinauto. De mitas kost ca. € 75,- (H02 4.00-19 super side want anders zijn de wangetjes wel heel slap), een Heidenau K37 € 114,-. Het is idd. een stukje duurder maar ik kan je vertellen dat de Heidenau op een MT16 het er bij mij ca. 6000 km onder uithoudt rondom. de achterkant slijt iets sneller dan de zijkant (beiden aangedreven) maar met een tijdige wissel na ca. 3000 km achter naar voor verplaatsen ga je het minimaal 6000 km uithouden ermee. Daarnaast is de K37 redelijk terreinvaardig en comfortabel op de weg. Ik rijd er zelf al jaren mee en ben er heel tevreden mee. De k28 is een kopie van de Metzeler BLock K band. Best redelijk op de weg maar als voorband moet je hem niet gebruiken, die is echt te vierkant waardoor de voorkant heel gevoelig wordt op richels en sporen.

De H02 heb ik zelf wel op het K750 span gelegd, die komt toch niet op het zand of hoogstens een vlak paadje.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: 15 mei 2023, 18:50 De mitas kost ca. € 75,- (H02 4.00-19 super side want anders zijn de wangetjes wel heel slap), een Heidenau K37 € 114,-. Het is idd. een stukje duurder maar ik kan je vertellen dat de Heidenau op een MT16 het er bij mij ca. 6000 km onder uithoudt rondom. de achterkant slijt iets sneller dan de zijkant (beiden aangedreven) maar met een tijdige wissel na ca. 3000 km achter naar voor verplaatsen ga je het minimaal 6000 km uithouden ermee.
Als ik heel eerlijk ben: Ik heb zowel de "SuperSide" H02 als de gewone geprobeerd en merk er onder de Ural heel weinig verschil van (en dan rijd ik er toch niet heel sloom mee). waarschijnlijk compenseert de 3,5 bar in een achterband (en 3 voorwiel en spanwiel) een heleboel in een bocht.

Ik verwacht overigens dat met een aangedreven spanwiel de H02 ook een stuk langer meegaat dan die 2 a 3000 bij mij ivm minder "wringen" en de wat gelijkmatiger verdeling van de aandrijving. vwb het terrein-aspect heb je natuurlijk gelijk. Een H02 en een zandpad (of erger) is geen logische combinatie. (net als een K28, block etc). (al kwam ik vorig jaar in Putten aardig mee over het rulle zand heen met mijn H02/K28-combi). Als je regelmatig onverhand wilt is daar banden op selecteren wel een idee. Ik heb alleen geen ervaring met K37's, dus daar zeg ik niets over :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- BMW R1150R

MarcelSmits

Vooropgesteld allemaal bedankt voor de adviezen!

Ik rij niet onverhard. Dus ik hoef niet perse hier rekening mee te houden. Het kan hooguit tijdens een treffen een keer voorkomen. Ik vind de k37 wel mooi onder een span staan, het grove uiterlijk.

@Benno
Passen de k37 4x19 banden zonder enige moeite onder de MT16? Ik lees namelijk dat er ook banden zijn die aanlopen tegen de aandrijving of het spatbord.
Dnepr MT16 1993
Benno van Ham

K37 4x19 past prima.

Banden die niet passen zijn meestal de russische noppenbanden, die hebben ook uitstaande noppen of crossbanden die sommigen eronder leggen
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Maintenance-time.... de vierde onderhoudsbeurt van dit jaar :roll: :mrgreen:
Onderhoud is niet moeilijk of veel, maar het moet wel vaak en overslaan geeft ellende.... Het blijft technologie uit de jaren 50 met bijbehorende intervallen. Gisteren was mijn K750 dus weer eens aan de beurt.

Plugjes er uit en even schoonmaken. Gelijk even controleren of er niets spectaculairs aan die magneetjes hangt...
Die pakkingringetjes komen bij de bouwmarkt vandaan en zijn eigenlijk bedoeld voor CV-kranen. Werkt geweldig en je kunt ze nog een paar keer hergebruiken ook (en bij mijn gebruiksfrequentie is dat best prettig) .
Afbeelding
Olie uit het blok(iedere 1500 kilometer bij een zijklepper met span. Bij de solo houd ik 2000 aan ivm de langere overbrenging. Klinkt weinig, maar er zit geen oliefilter in(en relatief weinig olievolume)en te lang doorkarren betekent op termijn krukasproblemen door dichtgekoekte slingerschijven en gebrek aan big-end smering.) en de versnellingsbak (minimaal eens per jaar ivm de "waterhuishouding".).
Afbeelding
Afbeelding
Het cardan(ook minimaal eens per jaar) niet vergeten. Niet te veel olie in doen: die komt er weer uit en smeert dan vooral je achterband. In dit type gaat zo'n 130 milliliter.
Afbeelding
Ondertussen de lagerspeling gecontroleerd en bijgesteld. Een paar smeernippels een paar slagen met de vetspuit gegeven, luchtfilter gereinigd, kabels, remhevels en gashandvat gesmeerd en gesteld en de carburatie bijgesteld. Volgens mij kan hij weer even vooruit.
Nog vier oliewissels. Dan heeft hij een jubileum... :P ;)

en zo klinkt hij als hij loopt
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- BMW R1150R

Nejra

Bericht door Nejra »

Zondag, koppensnel-dag. (Of: een kijkje in de verbrandingskamer van het "oud Ijzer" genomen) 😜
Van binnen opvallend schoon in termen van koolaanslag. Alleen een dun licht wit-roze poederig laagje van de loodvervanger:
Afbeelding
Afbeelding

De reden van deze actie: De rechter cilinder had een poosje terug last van een kleine lekkage langs de koppakking en ondanks dat die na het natrekken van de kopbouten verdwenen was zat het me toch niet lekker, dus na een inspectie/schoonmaakrondje (pasvlakken) heb ik hem maar preventief van nieuwe koppakkingen voorzien aan beide kanten. :)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- BMW R1150R

Benno van Ham

Arjen, het ziet er op zich gezond uit maar, hierover verschillen onze meningen :), ik zie de aanslag liever niet of wat donkerder. Jij rijdt ze altijd aan de arme kant en dat gaat blijkbaar al lange tijde en veel kilometers goed maar ik verkies de rijke afstellingen.
Benno

Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: 05 feb 2024, 08:29 Arjen, het ziet er op zich gezond uit maar, hierover verschillen onze meningen :), ik zie de aanslag liever niet of wat donkerder. Jij rijdt ze altijd aan de arme kant en dat gaat blijkbaar al lange tijde en veel kilometers goed maar ik verkies de rijke afstellingen.
Klopt. in ieder geval houd ik niet van (te veel) koolaanslag in mijn verbrandingskamer omdat dat na enige tijd gaat gloeien tijdens wat langere of fellere ritten en dan je mengsel op een willekeurig moment wordt ontstoken door brandende koolresten ipv de vonk van de bougie en de boel dan meer op zijn donder krijgt dan me lief is. Even te rijk kan, maar op den duur heb je er (in mijn ogen) meer schade/last dan gemak van. Een fractie donkerder dan dit mag overigens wel (de foto geeft een wat vertekend beeld: hij had er net 50 minuten snelweg opzitten en had dus alle tijd om even schoon te stoken), maar als ik de vorming van zwarte korsten kan vermijden dan heeft dat duidelijk mijn voorkeur. :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- BMW R1150R

Plaats reactie