Nieuw lid met Ural M61

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Lloydzoekt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2021, 22:31

Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Lloydzoekt »

Hallo forumleden! Ik ben van Lloydzoekt naar Lloydheeftwatgevonden gegaan :wink:

Ik was al enige tijd aan het zoeken en de laatste CC beurs in Houten kennis kunnen maken en enthousiast geworden om zelf aan een project te starten! :toost:

Ik heb een Ural M61, bouwjaar 1961 aangeschaft, samen met een los zijklepper blok. De motor is compleet, maar heeft veel aandacht nodig. Mijn idee is om de motor met huidig kopklepper motorblok zoals die is aan de praat te krijgen. Nu hoop ik via dit platform wat informatie, adressen, tips en adviezen te krijgen voor onderdelen en adressen. Waaronder revisiesets voor de K-37 carburateurs, elektra (bougies, kabels, kabelboom), olieën voor motor, bak en cardan en banden. Nou heb ik al het internet afgespeurd en kom ik veel tegen. Toch ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik kan mij voorstellen dat er al topics aan zijn gewijd, dan hoor ik dat ook graag! En mocht er iemand in de omgeving van Grave af willen spreken om uit te wisselen sta ik daar voor open! Alvast bedankt :toost:
IMG-20230326-WA0003~2.jpg
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2327
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:36

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door nicolai »

Waarom heb jij een Ural gekocht?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
Racer
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 mei 2018, 08:45

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Racer »

Welkom, en veel veilige kilometers gewenst 8)
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1469
Lid geworden op: 23 mei 2011, 13:09

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Nejra »

Lloydzoekt schreef: 10 apr 2023, 13:35 Ik heb een Ural M61, bouwjaar 1961 aangeschaft, samen met een los zijklepper blok. De motor is compleet, maar heeft veel aandacht nodig. Mijn idee is om de motor met huidig kopklepper motorblok zoals die is aan de praat te krijgen. Nu hoop ik via dit platform wat informatie, adressen, tips en adviezen te krijgen voor onderdelen en adressen. Waaronder revisiesets voor de K-37 carburateurs, elektra (bougies, kabels, kabelboom), olieën voor motor, bak en cardan en banden. Nou heb ik al het internet afgespeurd en kom ik veel tegen. Toch ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Allereerst: welkom en veel plezier

Paar opmerkingen als Reactie:
K37's zijn echt oud en revisiesets ben ik nog nooit tegen gekomen. Als je er met schoonmaken niet komt zou ik persoonlijk overwegen om er een paar Deni Pz28's op te schroeven (kwalitatief best aardige kopie van de K37, maar helaas niet exact gelijk, dus een deni-revisieset past niet in jouw carburateurs. Deni's kosten een tientje of vijf per stuk.)
Bougies: NGK B7HS of BP7HS, bougiekabel en een paar haakse bougiedoppen kun je denk ik het beste bij de automaterialenhandel halen.
Kabelboom: ruim voorradig in de onderdelen handel. ROLPA oid.
Olie: blok: 20W50 in de winter. SAE50 monograde in de zomer. verder geen bijzondere eisen. bak en cardan: 80W90 GL-4 transmissieolie. bak en cardan eens per jaar wisselen, motorblok eens per 4000 (Ural schrijft 3850 voor, maar dat rekent zo onhandig) kilometer wisselen als je een blok met oliefilter hebt. zonder oliefilter eens per 1500-2000 kilometer. met name de oliewissels van het blok zijn belangrijk: vervuiling heeft de neiging om neer te slaan in de slingerschijven en op termijn de smeerkanalen richting big-end te verstopppen. slingerschijven schoonmaken kan, maar daarvoor moet het blok uit elkaar, dus dat wil je zo min mogelijk doen.
Banden: voor- en zijspanwiel is Mitas H02 erg prettig op straat in combinatie met een Heidenau K28 op het achterwiel (vierkante band, ivm slijtage). Heidenau K37 voor op gemiddeld terrein waarbij je toch nog fatsoenlijk uit de voeten kunt op asfalt. maat: 4.00 x 19 past prima. (originele sovjetbanden waren 3.75x19, maar in die maat is geen fatsoenlijke band te vinden)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
dropje73
Berichten: 229
Lid geworden op: 24 aug 2020, 22:54

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door dropje73 »

"Bougies: NGK B7HS of BP7HS" voor het kopklepperblok toch?


Edit; aangezien hij ook rept over het aanwezig zijn van een zijklepblok....
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4350
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Benno van Ham »

welkom hier idd. Op de foto is je motorblok helaas niet te zien maar als het een kopklepper is heeft Arjen alles al aangegeven. Als het een zijklepper is zou ik een andere warmtegraad bougies pakken, een NgK BP5 of 6 bv. Veel plezier met je project in ieder geval en als je nog wat meer plaatjes laat zien zal de kwaliteit van de tips alleen maar toenemen.

groeten,

Benno van Ham
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1469
Lid geworden op: 23 mei 2011, 13:09

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Nejra »

dropje73 schreef: 18 apr 2023, 11:55 "Bougies: NGK B7HS of BP7HS" voor het kopklepperblok toch?


Edit; aangezien hij ook rept over het aanwezig zijn van een zijklepblok....
Klopt. Hij geeft in zijn post echter aan zich te willen focussen op klaar maken met het kopklepperblok, dus daar ben ik van uit gegaan in mijn antwoord.

Sorry. :roll: :wink:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
dropje73
Berichten: 229
Lid geworden op: 24 aug 2020, 22:54

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: 19 apr 2023, 12:01
dropje73 schreef: 18 apr 2023, 11:55 "Bougies: NGK B7HS of BP7HS" voor het kopklepperblok toch?


Edit; aangezien hij ook rept over het aanwezig zijn van een zijklepblok....
Klopt. Hij geeft in zijn post echter aan zich te willen focussen op klaar maken met het kopklepperblok, dus daar ben ik van uit gegaan in mijn antwoord.

Sorry. :roll: :wink:

:toost:
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Lloydzoekt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2021, 22:31

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Lloydzoekt »

Nejra schreef: 18 apr 2023, 11:00
Lloydzoekt schreef: 10 apr 2023, 13:35 Ik heb een Ural M61, bouwjaar 1961 aangeschaft, samen met een los zijklepper blok. De motor is compleet, maar heeft veel aandacht nodig. Mijn idee is om de motor met huidig kopklepper motorblok zoals die is aan de praat te krijgen. Nu hoop ik via dit platform wat informatie, adressen, tips en adviezen te krijgen voor onderdelen en adressen. Waaronder revisiesets voor de K-37 carburateurs, elektra (bougies, kabels, kabelboom), olieën voor motor, bak en cardan en banden. Nou heb ik al het internet afgespeurd en kom ik veel tegen. Toch ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Allereerst: welkom en veel plezier

Paar opmerkingen als Reactie:
K37's zijn echt oud en revisiesets ben ik nog nooit tegen gekomen. Als je er met schoonmaken niet komt zou ik persoonlijk overwegen om er een paar Deni Pz28's op te schroeven (kwalitatief best aardige kopie van de K37, maar helaas niet exact gelijk, dus een deni-revisieset past niet in jouw carburateurs. Deni's kosten een tientje of vijf per stuk.)
Bougies: NGK B7HS of BP7HS, bougiekabel en een paar haakse bougiedoppen kun je denk ik het beste bij de automaterialenhandel halen.
Kabelboom: ruim voorradig in de onderdelen handel. ROLPA oid.
Olie: blok: 20W50 in de winter. SAE50 monograde in de zomer. verder geen bijzondere eisen. bak en cardan: 80W90 GL-4 transmissieolie. bak en cardan eens per jaar wisselen, motorblok eens per 4000 (Ural schrijft 3850 voor, maar dat rekent zo onhandig) kilometer wisselen als je een blok met oliefilter hebt. zonder oliefilter eens per 1500-2000 kilometer. met name de oliewissels van het blok zijn belangrijk: vervuiling heeft de neiging om neer te slaan in de slingerschijven en op termijn de smeerkanalen richting big-end te verstopppen. slingerschijven schoonmaken kan, maar daarvoor moet het blok uit elkaar, dus dat wil je zo min mogelijk doen.
Banden: voor- en zijspanwiel is Mitas H02 erg prettig op straat in combinatie met een Heidenau K28 op het achterwiel (vierkante band, ivm slijtage). Heidenau K37 voor op gemiddeld terrein waarbij je toch nog fatsoenlijk uit de voeten kunt op asfalt. maat: 4.00 x 19 past prima. (originele sovjetbanden waren 3.75x19, maar in die maat is geen fatsoenlijke band te vinden)
Hallo en allereerst bedankt voor alle reacties! Tof om goede tips te ontvangen :toost:

Op de vraag waarom, omdat het kan, het super gave motoren zijn en om uiteindelijk de hond in een zijspan mee te nemen :lol:

Ik heb bij het losse zijklepper blok ook twee K301 carbs. Na contact met RB Motorhandel kreeg ik het advies om die te gebruiken icm het kopklepper blok in plaats van de K37's. Zij hebben daar ook revisiesets voor, dus ik wil daarmee aan de slag gaan.

Het is inderdaad mijn bedoeling om het kopklepperblok eerst weer operationeel te maken. Ik ben inmiddels al het eea aan het uitzoeken aan onderdelen, maar het is altijd goed om gebruikerservaringen op te doen.

Het grootste deel van de elektra vragen heb ik al redelijk uit kunnen zoeken. Ik wil proberen het 6v systeem houden met oude ontsteking. Ik heb hierbij het stroomschema voor M72 en M61 aangehouden van uralonderdelen.nl. Ik zie daarop dat er een PP-1 (RR-1) regelaar gebruikt wordt. Ik heb ook wat op dit forum gelezen over het gebruiken van een JAWA regelaar. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Bijlagen
schema-ural-M-52-M-72-M-61-PM-05-wiring-diagram.jpg
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1469
Lid geworden op: 23 mei 2011, 13:09

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Nejra »

Lloydzoekt schreef: 22 apr 2023, 16:41 Ik heb bij het losse zijklepper blok ook twee K301 carbs. Na contact met RB Motorhandel kreeg ik het advies om die te gebruiken icm het kopklepper blok in plaats van de K37's. Zij hebben daar ook revisiesets voor, dus ik wil daarmee aan de slag gaan.
K301's Kan op zich ook. Om in de gaten te houden: De K301's zijn vrij gevoelig voor slijtage. met goede K301's kan een motor prima lopen, maar als er iets verslijt is het doorgaans de passing van de gasschuif in het huis en creert de craburateur intern zijn eigen "valse lucht".
Verder ben ik zelden of nooit een goed passende revisieset voor de K301 tegen gekomen. kan ook bijna niet gezien het feit dat die langdurig zijn gemaakt en een aantal sub-varianten kennen met kleine maatverschillen. Persoonlijk heb ik daardoor mijn twijfels bij het fenomeen "revisieset" omdat naast de eerder genoemde passing van de gasschuif er eigenlijk niets in de K301 zit dat voor vervanging door delen uit een revisieset in aanmerking komt, en ruchsichtlos uitwisselen van naalden etc doorgaans de boel er niet beter op maakt. Mijn tip zou dan ook zijn: alle delen per carburateur goed bij elkaar houden, schoon maken en monteren.
Lloydzoekt schreef: 22 apr 2023, 16:41 Het grootste deel van de elektra vragen heb ik al redelijk uit kunnen zoeken. Ik wil het 6v systeem houden met oude ontsteking. Ik heb hierbij het stroomschema voor M72 en M61 aangehouden van uralonderdelen.nl. Ik zie daarop dat er een PP-1 (RR-1) regelaar gebruikt wordt. Toch kan ik deze heel lastig (of duur..) op internet vinden. Ik heb ook wat op dit forum gelezen over het gebruiken van een JAWA regelaar. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen of een alternatief voorstellen?
De PP01 zat op de M72 en is al vrij snel vervangen door (uiteindelijk) de PP302. Die laatste is nog wel redelijk goed aan te komen. Ik heb de oplossing met een Jawa-regelaar nog nooit gezien. In principe zou iedere 6V regelaar voor gelijkspanningsdynamo's die werkt volgens het Bosch-principe moeten voldoen. Er zijn bijvoorbeeld ook goede ervaringen met de Electronische regelaar model 'B" van Beck die door een aantal leden (waaronder ik zelf) wordt gebruikt en erg netjes regelt. Omdat de Beck-regelaar klein en compact is en geen koellucht nodig heeft omdat hij koud blijft kan hij ook ongebouwd worden is het huis van een PP302, PP01 of andere klassieke Russissche regelaar wat wel bevorderlijk is voor het uiterlijk. (voor wat dat je waard is)
Om ook rekening mee te houden: De Russische G414 6V dynamo 's kunnen maximaal 65 watt leveren. Met de nadruk op maximaal. Als je in de stad voorrang moet verlenen of wachten voor een verkeerslicht teer je bij gebruik van de "standaard" gloeilampjes al snel in op de accu. De "Sovjetoplossing" heette "gebruik in de stad je stadslicht" , maar helaas botst die nogal met de Nederlandse wetgeving en wil je dus met dimlicht rijden. Op zijn minst het achter- en remlicht vervangen door led-lampjes scheelt een stuk.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4350
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Benno van Ham »

Met Arjen eens voor de meeste opmerkingen. Ik zou geen moeite doen om een K301 levend te krijgen of een K37. Die dingen zijn oud en waarschijnlijk kuis versleten. op de oude kopkleppers (neem aan dat je carburateurbevestiging ook verticaal is qua draadeinden) kun je dan beter een PZ28 monteren of Deni. Die zijn goed te koop, bijna probleemloos. Heb je al modernere koppen met liggende draadeinden dan kun je een K68 overwegen. Die loopt ook wel aardig op een kopklepper.

Elektra stelt niets voor op zo'n oude 6v. Het schema en draadset van een M72 of K750 zal het beste passen. Dnepr's (KMZ) hebebn net een paar draadjes meer dan een Ural (remlichten achterrem en vrijstandschakelaar versnellingsbak bv.).

Jan Wassenaar van Rolpa (www.rolpa.nl) verkocht deze sets ook. Sowieso een adres om te onthouden voor je onderdelen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
dropje73
Berichten: 229
Lid geworden op: 24 aug 2020, 22:54

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door dropje73 »

En anders zijn er setjes om (indien je k68 zou willen) waarmee je van bevestigingspunten boven elkaar naar horizontaal kan, moet je alleen waarschijnlijk wel even 'finetunen' met de slijptol, anders heb je niet genoeg ruimte tegen de koelvin van de kop.

https://www.rolpa.nl/a-56297687/brandst ... escription
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Lloydzoekt
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2021, 22:31

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Lloydzoekt »

Hallo Forumleden!

Het is al enige tijd geleden dat ik wat gepost heb over de voortgang mbt de M61. Al doende word ik wel wijzer met de machine. Na heel wat zoeken op internet naar informatie, wat vervangende onderdelen en met het vervangen van de kabelboom is het eerste teken van leven er! :toost: Dank voor alle tips en bijdragen tot zover! Maar ik ben er nog niet..

Op dit moment heb ik de versnellingsbak en het cardan gedemonteerd om na te lopen. Maar dat roept de nodige vragen op.

1. Kan iemand mij vertellen wat de toleranties zijn bij het cardan? Tandwielspeling, axiaalspeling etc of een uitleg?

2. Ik heb een werkplaatshandboek gevonden van een BMW R51/3 en R67, met op het oog vergelijkbare techniek. Is dat toepasbare informatie voor mijn motorfiets? Zoniet, weet iemand waar ik een werkplaatshandboek specifiek voor mijn M61 zou kunnen vinden?

Mijn versnellingsbak heeft een ovale schakeldeksel. Ik dacht dat het dan om het type 6204 ging.

3. Zou het type 6204 origineel kunnen zijn voor mijn type motorfiets?

4. Bij het demonteren van de versnellingsbak zag ik dat er op de zijkant van de inwendige schakelplaat slijtage was. Hier lopen de pinnen van de schakelarmen doorheen. Ik zal proberen om een foto toe te voegen. Weet iemand waardoor dit wordt veroorzaakt?

5. Er zit speling op de versnellingselector, achter de ovale deksel, hoort dit of kan dit kwaad?

6. Is er een uitleg voor het in elkaar zetten van de versnellingsbak?

Wederom, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4350
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Nieuw lid met Ural M61

Bericht door Benno van Ham »

hoi,

https://www.udcn.nl/Bestanden/manuals/U ... ndbuch.pdf

Zal voor de meeste delen ook aardig kloppen, in grote lijnen is het oude en nieuwe spul vergelijkbaar.

BMW handboek zou ik niet gebruiken, die hebben veel kleinere toleranties, als je die aanhouft gaat het kapot.

Spelingen van de tandwielen in het cardan zijn moeilijk te bepalen, in ingebouwde toestand zet het spul kracht op elkaar waardoor de spelingen veranderen, meestal kijk je of e.e.a. soepel loopt zonder al te grote vrije slag. Links en rechts bewegen van ingaande as om speling te voelen en kijk je of de tandwielen goed dragen. dit kun je doen met pruisisch blauw of een lippenstift van je eega of jezelf. Smeer die op de tanden , draai het pignonwiel er overheen en kijk of het mooi in het midden van het kroonwiel draagt.

Origineel is altijd relatief, er kan van alles gemonteerd zijn op je motor, meestal zijn bakken redelijk uitwisselbaar, oude bakken hebben een schuinstaande rand bovenop voor het luchtfilter, nieuwere zijn vlak voor een apart luchtfilter op de bak geschroefd. Als het werkt lekker gebruiken.

De schakelplaat krijg altijd wat slijtage omdat er kracht opkomt rijdens het schakelen, meestal kan dit geen kwaad. verder lopen de schakelvorken soms ook tegen de plaat aan en schuren ze wat in op de meenemers. Dat is normaal en mits niet te erg (bak schakelt soepel en goed) hoef je daar niets aan te doen.

speling kan weinig kwaad.

Bij een Uralbak is het vaak het gemakkelijkste om de bak op het deksel in elkaar te zetten en daarna de behuizing er overheen te schuiven.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie