goedemiddag, ik heb op mijn ural met zijspan noppenbanden liggen.
Nu lijkt het alsof de voorband er met een lichte golf (van links naar rechts) op de voorvelg ligt.
Ik heb een standaard telescoop voorvork dus geen zijspan voorvork.
Is dit normaal? Komt dit door een verkeerde bandenspanning? Ik gok dat de spanning rond de 1,8 mag liggen.
Of is het beter om voor een iets gladdere band te leggen?
Welke motorolie wordt er het meest gebruikt/aangeraden? Mij lijkt een ural blok niet zo verwend te zijn en een standaard 15W40 zou het prima kunnen doen.
En voor smeering van de cardan? eigenlijk nog niet goed heen gekeken of daar vet of olie in mag...
noppenband bij zijspan, en wat andere vragen
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
Re: noppenband bij zijspan, en wat andere vragen
Een beetje verdiepen in onderhoudsintervallen, procedurens en smeermiddelen kan geen kwaad.Een Ural kan slecht tegen het overslaan van onderhoud. Tip: Als UDCN-lid kun je de manuals met alle gegevens in het Engels of Duits gratis downloaden van de downloadsectie....
Alvast een tip van de sluier:
Olie: 1,8-2 liter SAE 20W50 of SAE50 monograde. (die 15W40 is goedkoop, maar te dun). Half-syntheet volstaat, net als auto-olie (want: droge koppeling). belangrijk: Als je een ural hebt met oliefilter: eens per 4000 kilometer olie wisselen, zonder oliefilter eens per 2000. door het toepassen van slingerschijven geeft het wezenlijk overschrijden van die intervallen gezeur door verstopte smeerkanaaltjes richting je big-end.
Cardan en versnellingsbak: Gearolie SAE 80W90 GL4, eens per jaar wisselen.
Wielllagers, kruiskoppeling van het cardan, gasgreep/handle en je ballhoofdslagers kun je smeren met gewoon kogellagervet. Splines van het cardan ook, al vindt hij vet met Molybdeen-disulfide (MOS2) ook wel lekker.
Remgrepen, draaipunten van je achterrem-stangen de kabels van gas- en voorrem smeren met de zelfde motorolie als die je in je blok doet.
Verder mag je die voorband (en de rest) gerust op 3 bar zetten. Ik ben alleen bang dat het je niets gaat helpen tegen slingeren.
Dat zit òf in je velg (Rus-velgen zeker van na ca 1980 zijn berucht on-rond, maar een deuk in je velg door hard over een object heen te rijden of onbehouden een band er op te hengsten met heel lange bandenlichters werken ook)
òf de wapening van de band is niet helemaal fris.(denk aan: dubbelgevouwen bij opslag/transport, motor heeft een poos stilgestaan met een lege voorband en is daardoor vervormd of stalen wapening waar hier en daar een breukje in zit door rijden met een veel te lage bandenspanning en/of over abrupte obstakels). Persoonlijk zou ik zeggen: check eerst je wiel/velg op slingeren in een bokje, corrigeer eventueel spaakspanning of de afstelling van je wiellagers en ga daarna kijken wat het aandeel van je voorband hierin is.
Veel succes!
Alvast een tip van de sluier:
Olie: 1,8-2 liter SAE 20W50 of SAE50 monograde. (die 15W40 is goedkoop, maar te dun). Half-syntheet volstaat, net als auto-olie (want: droge koppeling). belangrijk: Als je een ural hebt met oliefilter: eens per 4000 kilometer olie wisselen, zonder oliefilter eens per 2000. door het toepassen van slingerschijven geeft het wezenlijk overschrijden van die intervallen gezeur door verstopte smeerkanaaltjes richting je big-end.
Cardan en versnellingsbak: Gearolie SAE 80W90 GL4, eens per jaar wisselen.
Wielllagers, kruiskoppeling van het cardan, gasgreep/handle en je ballhoofdslagers kun je smeren met gewoon kogellagervet. Splines van het cardan ook, al vindt hij vet met Molybdeen-disulfide (MOS2) ook wel lekker.
Remgrepen, draaipunten van je achterrem-stangen de kabels van gas- en voorrem smeren met de zelfde motorolie als die je in je blok doet.
Verder mag je die voorband (en de rest) gerust op 3 bar zetten. Ik ben alleen bang dat het je niets gaat helpen tegen slingeren.
Dat zit òf in je velg (Rus-velgen zeker van na ca 1980 zijn berucht on-rond, maar een deuk in je velg door hard over een object heen te rijden of onbehouden een band er op te hengsten met heel lange bandenlichters werken ook)
òf de wapening van de band is niet helemaal fris.(denk aan: dubbelgevouwen bij opslag/transport, motor heeft een poos stilgestaan met een lege voorband en is daardoor vervormd of stalen wapening waar hier en daar een breukje in zit door rijden met een veel te lage bandenspanning en/of over abrupte obstakels). Persoonlijk zou ik zeggen: check eerst je wiel/velg op slingeren in een bokje, corrigeer eventueel spaakspanning of de afstelling van je wiellagers en ga daarna kijken wat het aandeel van je voorband hierin is.
Veel succes!

Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- Benno van Ham
- Berichten: 4338
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: noppenband bij zijspan, en wat andere vragen
voor het grootste deel eens zeker over het onderhoud. Te dunne olie gaat je alleen problemen geven. 20w50 is het beste. Gewoon de goedkoopste die je kunt vinden, je moet toch geregeld wisselen.
Over die band. Het kan zijn dat:
velg een flinke slag heeft, soms eruit te werken met je spaken, soms gewoon een slag of hobbel in je velg.
Erg veel speling op je wiellagers, je wiel zwabbert dan ook alle kanten op, die lagers zijn over het algemeen stelbaar en hebben ook af en toe onderhoud nodig.
Band er scheef op ligt. Omdat er vaak roest, vuil en viezigheid in de velg verzameld worden banden nog wel eens slordig gemonteerd door hobbyisten. Of droog zonder glijmiddel of bandenvet. Dan kan de band inderdaad scheef in het velgbed liggen en dus zwabberen. Leeg laten lopen, wangen losduwen van de velg, beetje glijmiddel ertussen (afwasmiddel of bandenvet) en weer op spanning brengen kan dan het probleem oplossen
spanning russische bandjes 2,5-3 bar. spannen leggen een grote druk op de bandenwangen dus een beetje lucht mag er wel in, zeker met deze grote wielenspannen. Noppenbanden voor zullen niet veel doen omdat dat wiel niets hoeft te doen behalve sturen en volgen. Een wat rondere band voor is dan ook prima. Rondom noppen omdat het stoer staat kan ook, moet je zelf weten maar eigenlijk is het alleen nodig op duwende/trekkende wielen.
En verdiep je inderdaad in het onderhoud, het blijft me verbazen, de helft van de nieuwe eigenaren begint met een revisie omdat dit nodig zou zijn volgens de fabeltjes, de andere helft denkt dat alles wel goed is omdat het zo'n oud simpel ding is. het is een oud ontwerp wat geregeld onderhoud nodig heeft om lekker betrouwbaar te blijven en/of worden. Onderhoud zul je vrnl. zelf moeten doen want er zijn weinig bedrijven die eraan willen beginnen. Laat je ook niet teveel wijs maken door de handel of kennissen die het via via weten, vraag het na op meerdere punten en trek je conclusies. Veel plezier ermee.
Over die band. Het kan zijn dat:
velg een flinke slag heeft, soms eruit te werken met je spaken, soms gewoon een slag of hobbel in je velg.
Erg veel speling op je wiellagers, je wiel zwabbert dan ook alle kanten op, die lagers zijn over het algemeen stelbaar en hebben ook af en toe onderhoud nodig.
Band er scheef op ligt. Omdat er vaak roest, vuil en viezigheid in de velg verzameld worden banden nog wel eens slordig gemonteerd door hobbyisten. Of droog zonder glijmiddel of bandenvet. Dan kan de band inderdaad scheef in het velgbed liggen en dus zwabberen. Leeg laten lopen, wangen losduwen van de velg, beetje glijmiddel ertussen (afwasmiddel of bandenvet) en weer op spanning brengen kan dan het probleem oplossen
spanning russische bandjes 2,5-3 bar. spannen leggen een grote druk op de bandenwangen dus een beetje lucht mag er wel in, zeker met deze grote wielenspannen. Noppenbanden voor zullen niet veel doen omdat dat wiel niets hoeft te doen behalve sturen en volgen. Een wat rondere band voor is dan ook prima. Rondom noppen omdat het stoer staat kan ook, moet je zelf weten maar eigenlijk is het alleen nodig op duwende/trekkende wielen.
En verdiep je inderdaad in het onderhoud, het blijft me verbazen, de helft van de nieuwe eigenaren begint met een revisie omdat dit nodig zou zijn volgens de fabeltjes, de andere helft denkt dat alles wel goed is omdat het zo'n oud simpel ding is. het is een oud ontwerp wat geregeld onderhoud nodig heeft om lekker betrouwbaar te blijven en/of worden. Onderhoud zul je vrnl. zelf moeten doen want er zijn weinig bedrijven die eraan willen beginnen. Laat je ook niet teveel wijs maken door de handel of kennissen die het via via weten, vraag het na op meerdere punten en trek je conclusies. Veel plezier ermee.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: noppenband bij zijspan, en wat andere vragen
naschrift(?)
voorbanden probleem is voor mij heel herkenbaar.
Ik rijd op onronde velgen & telscoop - je moet sovjet industrieel erfgoed niet te veel veranderen
.
Maar de combi noppen & voorband is niet heel gelukkig. helemaal niet als je onronde velgen hebt.
Ik gebruik een "goedkope" westerse voorband, op net iets minder dan 2 bar. Meer druk geeft zwabberend stuurgedrag, noppen idem dito-staat wel stoer natuurlijk...).
achter zeker 3 bar, liefst iets meer, ("russische band" met zwakke wangen)
maar de mannen hiervoor hebben gelijk: het kan veel beter...(hoeft niet noodzakelijk complexer...)
voorbanden probleem is voor mij heel herkenbaar.
Ik rijd op onronde velgen & telscoop - je moet sovjet industrieel erfgoed niet te veel veranderen

Maar de combi noppen & voorband is niet heel gelukkig. helemaal niet als je onronde velgen hebt.
Ik gebruik een "goedkope" westerse voorband, op net iets minder dan 2 bar. Meer druk geeft zwabberend stuurgedrag, noppen idem dito-staat wel stoer natuurlijk...).
achter zeker 3 bar, liefst iets meer, ("russische band" met zwakke wangen)
maar de mannen hiervoor hebben gelijk: het kan veel beter...(hoeft niet noodzakelijk complexer...)
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 jun 2021, 23:04
Re: noppenband bij zijspan, en wat andere vragen
Volgens mij zijn niet alle soorten wiellagers instelbaar. Ik voel op de lagers van het achterwiel van mijn Chang Jiang CJ750M1 een lichte speling, maar als de constructie hetzelfde is als bij de Ural M72, nl. dat de lagers groefkogellagers zijn, dan rest mij niets anders dan vervanging als de speling te groot is. Instelbare lagers zouden hoekcontact kogellagers of kegellagers moeten zijn. Op de website van Rolpa kwam ik ook kegellagers tegen, maar zijn die alleen bedoeld voor een bepaald type Ural of Dnepr?