Electrickery ignition

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 jun 2005, 21:44

Electrickery ignition

Bericht door Catweazle »

Hoi allemaal, waarom heb ik altijd van die vreemde dingen ??

Heb een nw draadboom gemaakt voor M66/MT16, draadje voor draadje van a naar b !
Ook bij maatje W v S en bij allebei geen werkend dynamolampje en geen vonk uit de bougies :roll:
Ruud heeft me uitgelegd dat lampje nooit gaat branden met schema dat ik heb omdat de dynamo anders werkt, OK.

Maar dat andere is nogal vreemd, spanning op de bobine, halgever werkt, en op tijd, alhoewel dat voor de vonk niets uitmaakt.
Maar nada op de bougies, bobine is goed, halgever werkt, zoals ik al schreef, en de rest van motor heeft gewoon spanning en alles werkt !
Zekering is weg uit het contactslot en de punten aan elkaar gesoldeerd.

(tip voor andere leden ?, wil nog wel eens rare problemen geven.)

Als ik het me goed herinner heeft W puntjes en orginele regelaar, ik een halgever en Hella regelaar.

suggesties of een oplossing , heel graag, want ik kom er niet uit, electrickery hè :D
Bijlagen
12V schema.jpg
schema 1.jpg
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4336
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Electrickery ignition

Bericht door Benno van Ham »

In jouw geval.

Actie 1, leg direct spanning aan de electronische ontsteking vanaf de accu.
De andere rode draad op de + van de bobine
De zwarte draad op de - van de bobine.
Zorg dat het blok goed massa kan maken met de - van de accu.

Nu moet je vonken hebben, anders is je ontsteking kaduuk.

werkt dit dan is het controleren wat er met de spanning gebeurt onderweg maar ik verdenk eerder je massa dan je spanning.

die schakelaar in de + is ook gek, normaal zit er een massaschakelaar in de massa maar nooit in de voeding, dat doet je contactslot nl. al.


benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 jun 2005, 21:44

Re: Electrickery ignition

Bericht door Catweazle »

Bedankt Benno, zal hier mee aan de slag gaan.

Massa aansluiting accu is 5cm gevlochten kopermatje.
Bobine zit op frame en gecontroleerd op verbinding massa.
Hella regelaar massa via frame en D- op -accu

Wat de plus schakelaar betreft, ik ben niet "normaal" al m'n accu's zitten in een behuizing met een schakelaar op de plus 8)

Er loopt al een draad naar de + bobine waar spanning op staat (2)
Dus als ik het goed begrijp vanaf accu direct rode draad naar rode draad halgever.
En zwarte draad - naar - bobine bij de andere - die naar de halgever gaat!

Denk ook niet dat het een voeding/spanningsprobleem is, ik heb spanning op de bobine en de halgever.
Ik heb de ontsteking gewoon met een ledje op tijd kunnen zetten !

Maar bobine laad of ontlaad niet !
En nee, niet kapot ook met een nw bobine was er geen vonk.!
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4336
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Electrickery ignition

Bericht door Benno van Ham »

Jonh, bobine heeft maar twee draden, beiden vanuit de onsteking. die heeft 3 draden. 2 pos. 1 x massa. Tegenwoordig een rode, een bruine en een zwarte, daarvoor twee keer rood 1x zwart

Er loopt 1 al dan niet geschakelde voeding naar de ontsteking toe.

vanaf de ontsteking 2 draden naar bobine, meer niet, geen aparte massas aansluiten. De bobine zelf monteren zonder aparte massadraden. De massa krijgt hij uit de ontsteking. De electr. ontstekingen onderbreken de massa, niet de +. Eigenlijk hetzelfde als traditioneel.

de zwarte draad naar de min, de bruine (of rode) naar de +. Geen extra draden aan de bobine.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 jun 2005, 21:44

Re: Electrickery ignition

Bericht door Catweazle »

:oops: :roll: :cry:

Dat bedoel ik electrickery !!

ff schema en draadboom vergeten en uitproberen met verse draden, toch ?

Halgever heeft maar 2 draden !! Is meer een soort veredelde schakelaar, aan - uit.
Jij gaat denk ik uit van een Russische ontsteking.

Draad naar bobine is geschakeld.
Bobine 2 draden, ja dat wist ik wel en goed geaard.
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4336
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Electrickery ignition

Bericht door Benno van Ham »

Je hebt dus blijkbaar een ander type ergens vandaan gehaald. Prima, maar die zal weer anders geschakeld zijn. Je hebt toch neem ik aan wel een aansluitschema gekregen van de verkoper ?

Gebruik je wel een goede bobine met genoeg of te weinig weerstand. Dit kan vrij kritisch zijn bij sommige systemen. Zonder te weten wat voor ontsteking je gebruikt wordt het verhaal natuurlijk weer wat lastiger en anders.

Twee draads komt meestal ipv de punten en dan komt de voeding via de bobine en gaat naar massa. bobine krijgt + op de + vanuit het contact, daarna de min van de bobine naar + van de ontsteking en de min aan massa. Die combi al geprobeerd ?
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1474
Lid geworden op: 29 jul 2013, 12:40

Re: Electrickery ignition

Bericht door Frank65 »

Misschien heb je hier wat aan :

Afbeelding

Elektrikery zo simpel mogelijk :toost:
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 jun 2005, 21:44

Re: Electrickery ignition

Bericht door Catweazle »

@Frank, bedankt maar ik vind mijn schema simpeler :D
Volgens mij kom ik zo te zien op hetzelfde uit !

@Benno, plus ontsteking naar min bobine mag niet van de leverancier :mrgreen:

https://www.ccee.nl/accuspark/accusparkwire.htm

"Ignition coils will work when connected in reverse , ensure the + terminal is on the live side and the - side goes to the points . Incorrectly fitted reversed coils are the most common cause of failure of the AccuSpark module . Remove the wires from coil with the ignition on and test wires with a volt meter or test bulb refit live wires to + terminal . "

Ben ff met wat andere dingen bezig geweest, vandaag ook nog niet denk ik.
Bijlagen
accuspark1.jpg
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4336
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Electrickery ignition

Bericht door Benno van Ham »

Als je een bedradingsschema hebt waarom krijg je het dan niet werkend en moet je het hier vragen ? Dit lijkt me een simpel type puntenvervanger en niet echt een complete ontsteking. Hoe ga je de vervroeging ermee oplossen, dat doet normaal de rest van de ontstekingsunit in dit soort types puntvervangers.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 jun 2005, 21:44

Re: Electrickery ignition

Bericht door Catweazle »

Hoi Benno,

Omdat ik er niet helemaal uitkom, dacht eerst dat ik misschien een fout had gemaakt in het schema.
(En Wim dezelfde problemen heeft, we hebben samen met mijn schema aan de hand zijn motor ook gedaan)

Bij de uitgebreide schema's begint het bij mij een beetje gekleurde spaghetti voor m'n ogen te worden.
Bovendien verschillende onderdelen met Cyrillische en Europese tekens.
Maar het lijkt er op dat ik geen fout heb gemaakt :woow:

Ben aan het klooien geweest en ik heb een vonk !!
Helaas alleen met de puntjes er in :?

Ondanks dat de module 2x per omwenteling een lichtje laat branden,dus onderbroken wordt !
Hierdoor zou de bobine zijn lading moeten afgeven, helaas gebeurt dat niet !!

Als iemand daar een verklaring of oplossing voor weet graag .
Ook een manier voor het laadlampje te laten branden.

En Benno,voor de goede orde, module regelt via toerental ook de voorontsteking.
Wil er wel een elektronische ontsteking in hebben dus ik ga eens zoeken :toost:
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 705
Lid geworden op: 23 jan 2012, 22:01

Re: Electrickery ignition

Bericht door robm84 »

John,

Ik heb ook een tijdje met een programeerbare ontsteking lopen spelen op de ural.

Probleem hierbij was, hij moest eerst een volle rotatie maken om te weten waar hij was met welk toerental voordat hij de voorontsteking kon berekenen en defintief echt pas hierna gaat vonken.

En bij mij ural trap je hem alleen door de compressie heen, en niet een 2de keer door de compressie heen ( in dezelfde trap )
Met een Dnepr versnellingsbak trap je wel meer omwentelingen rond, maar of het genoeg is om "mijn" ontsteking hiermee werkent tekrijgen..... ik betwijfel het.

Als ik de motor aanduwde liep hij er prima mee, maar starten met de kickstarter was een probleem. Hierdoor heb ik deze ontsteking er uiteindelijk ook af gehaald en een russische elektronische ontsteking geplaatst.

Klinkt een beetje of jou ontsteking ook dit probleem heeft.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4336
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: Electrickery ignition

Bericht door Benno van Ham »

Wat Rob zegt is zeker een goede opmerking. Veel modernere ontstekingen gaan idd uit van een startmotor en gebruiken de eerste rotatie als callibratie. Ik ken dit type niet, maar zomaar kunnen dat het op vergelijkbare manier werkt.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 jun 2005, 21:44

Re: Electrickery ignition

Bericht door Catweazle »

Bedankt jongens, dacht al dat ik gek aan het worden was :lol:

Was jullie al een beetje voor, R ont
P1090346.JPG
steking is besteld, ben heel benieuwd of dat wel redelijk vlot gaat werken 8)
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1474
Lid geworden op: 29 jul 2013, 12:40

Re: Electrickery ignition

Bericht door Frank65 »

Is een mooie 👍

I like a lot, mooie kleurstelling.

Is dat een Angel Eye als koplamp ?
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 559
Lid geworden op: 28 jun 2005, 21:44

Re: Electrickery ignition

Bericht door Catweazle »

Hoi Frank, ik geloof inderdaad dat je die zo noemt, LED lamp van Ali.
Goedkoper dan een orginele Rus en xxx zo veel licht en minder stroomconsumptie !
https://nl.aliexpress.com/item/1005005731327013.html
Dot SAE E9 geloof ik, als je dat mag geloven.

Ga er niet mee naar de keuring :wink: (kenteken is slapend, whatever dat is)

Motor was helemaal groen, dat vond ik te ! Maar zo kan ik er wel mee leven :toost:

Jij had een NL elektronische ontsteking ? (uit een ander draadje)

Zit een beetje te klooien daarmee, heb nu eentje uit Oekraïne besteld.
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, met span, bijna klaar.
Project X
BMW R65 caferacer 1980.
Wildstar 1600 custom.
koekblik en een fiets
Plaats reactie