Of zie ik nog iets over het hoofd?
Balhoofd lagers
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
Balhoofd lagers
Heeft iemand ook een tip om de bovenste kroonplaat los te halen om de balhoofd lagers te stellen. Volgens een YT video tik je deze omhoog als je de vorkmoeren en de centrale moer gelost hebt. Maar ik denk als ik nog harder moet slaan de kroonplaat scheurt 
Of zie ik nog iets over het hoofd?
Of zie ik nog iets over het hoofd?
- Benno van Ham
- Berichten: 4297
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Balhoofd lagers
beide voorpootmoeren losdraaien, centrale moer los die eigenlijk nog niets doet behalve de kroonplaat op zijn plaats houden. Nu kun je de kroonplaat eraf krijgen maar waarschijnlijk zit deze vast op of de voorvorkpoten of op de centrale moer ONDER de kroonplaat. Warm maken met een hetelucht bron, kruipolie en gepast geweld gebruiken.
YT moet je niet altijd geloven hoor, daar wordt eerst een half uur op los geramd tot het gangbaar is, daarna weer losjes terug en dan lijkt het allemaal vanzelf te gaan.
YT moet je niet altijd geloven hoor, daar wordt eerst een half uur op los geramd tot het gangbaar is, daarna weer losjes terug en dan lijkt het allemaal vanzelf te gaan.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Balhoofd lagers
Benno, weet jij misschien ook wat de sleutelwijdte is van de stelmoer van het balhoofd lager? Ik denk dat ik die moet maken.Benno van Ham schreef: ↑21 mei 2023, 17:02 beide voorpootmoeren losdraaien, centrale moer los die eigenlijk nog niets doet behalve de kroonplaat op zijn plaats houden. Nu kun je de kroonplaat eraf krijgen maar waarschijnlijk zit deze vast op of de voorvorkpoten of op de centrale moer ONDER de kroonplaat. Warm maken met een hetelucht bron, kruipolie en gepast geweld gebruiken.
YT moet je niet altijd geloven hoor, daar wordt eerst een half uur op los geramd tot het gangbaar is, daarna weer losjes terug en dan lijkt het allemaal vanzelf te gaan.
- Benno van Ham
- Berichten: 4297
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Balhoofd lagers
niet 100% zeker maar ik dacht een 32 mm. In het boordgereedschap zit normaal een setje ervoor.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Balhoofd lagers
Ik zal vanavond wel even meten. Setje hangt voor het grijpen. 

Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

Re: Balhoofd lagers
Dit is dat beruchte stukje boordgereedschap:

Met die eerder geraden 32mm kom je niet ver, doe maar 41 mm voor de balhoofd-stelmoer:

De andere kant is bedoeld voor de kop-zeskant-doppen/bouten/dingessen van de binnenpoten en de borgmoer van het balhoofd. Maat: 36 mm

Veel succes!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

Re: Balhoofd lagers
Ik heb de boel los. Na idd wat kruipolie, heetstoken en proportioneel geweld kwam de kroonplaat los. Na wat zoeken vond ik waarachtig ook nog een 41mm ringsleutel en kon de beschermplaat van het lager verwijderen. Ik was in de veronderstelling dat er een konisch lager zat maar het was het type met twee lagerschalen en losse kogels. De boel eruit gehaald, schoongemaakt, nieuw vet erin en de kogels er weer netjes ingelegd. Stofkap met moer weer aangedraaid. Bij een konisch lager draai je het vast en weer een slagje terug. Hoe vast zet je een lager van dit type?
Re: Balhoofd lagers
Origineel hadden alle Russen dat soort Balhoofdslagers. De conische zijn "aftermarket". Afstellen doe je niet op aantallen slagen, maar stel je op "Vast genoeg om geen speling te hebben en los genoeg zodat het vrij kan bewegen". Het vervelende aan die lagers is dat dat erg nauw luistert en je bezig blijft met stellen, en dat ze zeker met een span er naast nogal snel inslaan omdat ze eigenlijk niet lekker opgewassen zijn tegen de krachten die er op losgelaten worden. Als je jezelf een plezier wilt doen vervang je nu de boel toch uit elkaar ligt door een paar nieuwe conische lagers.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

Re: Balhoofd lagers
Mijn Ural is een solo machine, dan zou het met de krachten wel meevallen. Blijft het lastig afstellen over. Ik lees op het forum ook dat konische lagers net te hoog zijn en de stofkap dan niet meer helemaal afsluit en ook de lamporen dan een spleet gaan vertonen na montage. Ik laat het even bezinken 
Re: Balhoofd lagers
Laat gerust bezinken. Het is jouw motor.
Desondanks: die maatproblemen zijn een beetje flauwekul. Lagers hebben een maat en als je die vervangt door andere lagers in de zelfde maat dan heb je geen zwevende stofkappen of slecht aansluitende lamporen. Ongeacht de constructie van dat lager, conisch of recht, een maat is een maat. Als het niet past heb je een verkeerde maat gekocht.
Als ik het goed heb zijn balhoofdslagers 51 x 34 x 12 mm, maar even nameten kan geen kwaad. Ik ben niet zo'n ster in het onthouden van getallen

Desondanks: die maatproblemen zijn een beetje flauwekul. Lagers hebben een maat en als je die vervangt door andere lagers in de zelfde maat dan heb je geen zwevende stofkappen of slecht aansluitende lamporen. Ongeacht de constructie van dat lager, conisch of recht, een maat is een maat. Als het niet past heb je een verkeerde maat gekocht.
Als ik het goed heb zijn balhoofdslagers 51 x 34 x 12 mm, maar even nameten kan geen kwaad. Ik ben niet zo'n ster in het onthouden van getallen

Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- Benno van Ham
- Berichten: 4297
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Balhoofd lagers
36 en 41 dus.
Heb er doppen voor liggen maar te lui om te gaan kijken gisteren
Van die lagers eens met Nejra. Als je de goede lagers gekocht hebt, de oude schalen goed verwijderd hebt (want dat vergeten mensen ook nog wel eens) en alles goed in elkaar zet past het prima. Er zijn aftermarket setjes die hoger zijn dan het origineel en die steken dan idd. uit.
Heb er doppen voor liggen maar te lui om te gaan kijken gisteren

Van die lagers eens met Nejra. Als je de goede lagers gekocht hebt, de oude schalen goed verwijderd hebt (want dat vergeten mensen ook nog wel eens) en alles goed in elkaar zet past het prima. Er zijn aftermarket setjes die hoger zijn dan het origineel en die steken dan idd. uit.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Balhoofd lagers
Benno, weet jij zo de spec. van de lagers?Benno van Ham schreef: ↑23 mei 2023, 08:57 36 en 41 dus.
Heb er doppen voor liggen maar te lui om te gaan kijken gisteren
Van die lagers eens met Nejra. Als je de goede lagers gekocht hebt, de oude schalen goed verwijderd hebt (want dat vergeten mensen ook nog wel eens) en alles goed in elkaar zet past het prima. Er zijn aftermarket setjes die hoger zijn dan het origineel en die steken dan idd. uit.
- Benno van Ham
- Berichten: 4297
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Balhoofd lagers
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011