versnellingsbak MT11
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
versnellingsbak MT11
De derde versnelling van mijn MT11 sprong er steeds in en uit tijdens het rijden. Open gemaakt. Blijkt dat de bussen behoorlijk tot heel erg versleten waren. Nieuwe bussen hebben echter een tolerantieprobleem, 2 passen goed,messing/brons heb ik aangepast, maar 1 zit vrij "nauw". Dwz dat één van de tandwielen nu vrij "stroef"draait. Bak nog open, zonder olie. ..
Heeft iemand ervaring hoe soepel dit nu "droog" moet lopen? Of te wel, moet ik zorgen dat dit heel licht loopt, of kan dit inslijten...
dank alvast
Heeft iemand ervaring hoe soepel dit nu "droog" moet lopen? Of te wel, moet ik zorgen dat dit heel licht loopt, of kan dit inslijten...
dank alvast
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
- Benno van Ham
Re: versnellingsbak MT11
Als dit de stalen bus is dan komt dat wel goed na even lopen. beetje olie ertussen en met de hand kijken. Hij moet wel vrij kunnen lopen natuurlijk, als dat een beetje stroef is maar zonder zware puntjes bij het draaien zou ik het monteren en losrijden.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
idd stalen bus is het vraagteken. . messing bus is licht gangbaar -dank voor t advies.!
Dnepr
op advies van Jan W. heb ik eea toch wat gangbaarder gemaakt. Werkt nu naar behoren..
saillant detail: er zaten alleen een stalen bussen in, ook op 4 - ging 20k-km mee:(. Nu dus messing/brons...
saillant detail: er zaten alleen een stalen bussen in, ook op 4 - ging 20k-km mee:(. Nu dus messing/brons...
Dnepr
- Benno van Ham
Normaal zit er idd maar 1 stalen bus in, de rest is messing. Maar die bak is vast al een keer bij iemand uit elkaar geweest. Je weet nooit zeker wat hij/zij er dan terug in gestopt heeft. Sommige mensen denken ook dat staal, messing of brons allemaal hetzelfde is of dat staal beter is omdat het harder is. Tja, een ingenieur heeft ooit bedacht waarom een bepaald materiaal ergens gebruikt moet worden, neem aan dat die het beter wist dan ik.
Benno
Benno
Benno
IDD wie weet t ...
volgens mij zitten er "standaard" 3 stalen en 1 messing/brons bus in (russische documentatie)..
op internet zag ik dat sommigen alles vervangen door brons (duitse youtubes). de volgende keer dan maar (??)
volgens mij zitten er "standaard" 3 stalen en 1 messing/brons bus in (russische documentatie)..
op internet zag ik dat sommigen alles vervangen door brons (duitse youtubes). de volgende keer dan maar (??)

Dnepr