versnellingsbak MT11

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 mei 2005, 10:54

versnellingsbak MT11

Bericht door FPC »

De derde versnelling van mijn MT11 sprong er steeds in en uit tijdens het rijden. Open gemaakt. Blijkt dat de bussen behoorlijk tot heel erg versleten waren. Nieuwe bussen hebben echter een tolerantieprobleem, 2 passen goed,messing/brons heb ik aangepast, maar 1 zit vrij "nauw". Dwz dat één van de tandwielen nu vrij "stroef"draait. Bak nog open, zonder olie. ..

Heeft iemand ervaring hoe soepel dit nu "droog" moet lopen? Of te wel, moet ik zorgen dat dit heel licht loopt, of kan dit inslijten...

dank alvast
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4297
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: versnellingsbak MT11

Bericht door Benno van Ham »

Als dit de stalen bus is dan komt dat wel goed na even lopen. beetje olie ertussen en met de hand kijken. Hij moet wel vrij kunnen lopen natuurlijk, als dat een beetje stroef is maar zonder zware puntjes bij het draaien zou ik het monteren en losrijden.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 mei 2005, 10:54

Re: versnellingsbak MT11

Bericht door FPC »

idd stalen bus is het vraagteken. . messing bus is licht gangbaar -dank voor t advies.!
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 mei 2005, 10:54

Re: versnellingsbak MT11

Bericht door FPC »

op advies van Jan W. heb ik eea toch wat gangbaarder gemaakt. Werkt nu naar behoren..

saillant detail: er zaten alleen een stalen bussen in, ook op 4 - ging 20k-km mee:(. Nu dus messing/brons...
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4297
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: versnellingsbak MT11

Bericht door Benno van Ham »

Normaal zit er idd maar 1 stalen bus in, de rest is messing. Maar die bak is vast al een keer bij iemand uit elkaar geweest. Je weet nooit zeker wat hij/zij er dan terug in gestopt heeft. Sommige mensen denken ook dat staal, messing of brons allemaal hetzelfde is of dat staal beter is omdat het harder is. Tja, een ingenieur heeft ooit bedacht waarom een bepaald materiaal ergens gebruikt moet worden, neem aan dat die het beter wist dan ik.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
FPC
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 mei 2005, 10:54

Re: versnellingsbak MT11

Bericht door FPC »

IDD wie weet t ...
volgens mij zitten er "standaard" 3 stalen en 1 messing/brons bus in (russische documentatie)..

op internet zag ik dat sommigen alles vervangen door brons (duitse youtubes). de volgende keer dan maar (??) 8)
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
Plaats reactie