Supercharger
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
- Benno van Ham
- Berichten: 4297
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Supercharger
Ja, supercharger is het verkeerde woord, je gaat er een kruimeltje van een pk mee winnen. Ook de verbruiksverbetering heb ik nog nooit echt bemerkt. Marginaal in ieder geval. Wat het wel zal doen is helpen bij de stationairloop en het oppakken. Omdat de cilinder via de slang uit beide carbs lucht kan trekken (of duwen) is de balans tussen de twee cilinders gewoon beter met zo'n ding. Een afstellingsverschil zal zich uitmiddelen over de twee cilinders. Ik rijd er al meer dan 20 jaar mee (af en aan afh. van de motor). Als het goed is komt hij met langere draadeinden voor de carbs. Het kan wel zo zijn dat na montage je iets te weinig ruimte hebt voor de slangen van je luchtfilter en die moet inkorten.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Supercharger
Oké, de naam doet idd meer vermoeden maar als de motor er soepeler van gaat lopen lijkt het mij de investering waard.
- Benno van Ham
- Berichten: 4297
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Supercharger
Zo werkt het met reclames nu eenmaal. Pretenderen dat het werkt betekend niet dat het ook zo werkt.
Anders deze eens proberen
Die doen tenminste echt niets.
https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... UV5qwNu3DY
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... uc08sEApEe
https://nl.aliexpress.com/item/32826024 ... 0aF24HK7pQ
Anders deze eens proberen

https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... UV5qwNu3DY
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... uc08sEApEe
https://nl.aliexpress.com/item/32826024 ... 0aF24HK7pQ
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Supercharger
Ik heb meer vertrouwen in de Russische "Supercharger" 
Re: Supercharger
Als de motor er stationair beter van loopt en oppakt is drie tientjes denk ik goed besteed.
Re: Supercharger
Dat ding doet echt niks, zonder van je geld. Stel je carburateurs goed af en hij loopt als een zonnetje.
Re: Supercharger
Blijft toch interessant!
https://russiangarage.com/article_info. ... icles_id=6
Op een Amerikaans forum loopt dit onderwerp nu ook en zijn er die het verschil merken zoals Benno ook beschreef.
https://russiangarage.com/article_info. ... icles_id=6
Op een Amerikaans forum loopt dit onderwerp nu ook en zijn er die het verschil merken zoals Benno ook beschreef.
- Benno van Ham
- Berichten: 4297
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Supercharger
Wat het vooral doet is de afstellingsverschillen nivelleren links en rechts. Zeker op de oude K63 en K65 carburateurs verloopt de afstelling gewoon heel snel. Dit ding helpt het uitmiddelen. Met Geert en Frank ben ik wel eens dat het niet echt noodzakelijk is maar het helpt wel een beetje zeker bij lage toeren. Extra vermogensclaim geloof ik geen hout van trouwens, iets meer koppel onderin ja dat kan nog. De kwaliteit van de oorspronkelijke onderdelen is niet super, er zijn grote verschillen in afwerking, dit helpt een beetje.
Je hebt dan ook wel de originele versie nodig met een relatief dikke slang en grote gaten in de afstandsbus. er is ook een versie beschikbaar met relatief dunne pijpjes die werkt zeker niet.
En voor de niet gelovers, vergelijk het met de omloopschroeven van modernere motorfietsen. Vaak heeft elke cilinder zijn eigen gasklephuis. Die hebben afstelschroeven en omloopschroeven. Als je de huizen onderling balanceert lopen ze gewoon beter. Eigenlijk doet dit ding niets anders.
Je hebt dan ook wel de originele versie nodig met een relatief dikke slang en grote gaten in de afstandsbus. er is ook een versie beschikbaar met relatief dunne pijpjes die werkt zeker niet.
En voor de niet gelovers, vergelijk het met de omloopschroeven van modernere motorfietsen. Vaak heeft elke cilinder zijn eigen gasklephuis. Die hebben afstelschroeven en omloopschroeven. Als je de huizen onderling balanceert lopen ze gewoon beter. Eigenlijk doet dit ding niets anders.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Supercharger
Ben er ook mee bezig geweest vroegah, veel werk weinig nut.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)