IMZ-8

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Martin B
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jun 2021, 14:37

IMZ-8

Bericht door Martin B »

Is er iemand die (ook) op een IMZ-8 rijdt ? Kunnen we misschien wat ervaringen uitwisselen.

Martin Bruijn
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1489
Lid geworden op: 23 mei 2011, 13:09

Re: IMZ-8

Bericht door Nejra »

Hallo Martin,

Dat kan nooit moeilijk zijn. dat is namelijk het - in ieder geval hier in Nederland - meest voorkomende type Ural Kopklepper. De IMZ-8-reeks bestaat uit de 8.103(met span) en de 8.123(solo). er achter staat nog een getal dat het type voorvork aanduidt: -10 is bijvoorbeeld een telescoopvork en -40 een swingarm-vork. Omdat eea nogal modulair is opgezet en de Russen nooit een hele duidelijk model-politiek hadden kom je dus ook probleemloos 8.123's met span of 8.103's met solo-overbrenging tegen.
Constructief is de 8-reeks (nagenoeg)identiek aan de M67.

Wat wil je nog meer weten?? :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: IMZ-8

Bericht door Benno van Ham »

het grootste deel denk ik, het merendeel van de Ural kopkleppers is een ural IMZ 8. Of het een 103,123 of anders is maakt dan niet zoveel uit. Sowieso zijn typenummers niet veel zeggend in de russenwereld. In het verleden zijn Russen op allerlei manieren gekentekend. Ga maar eens een kijkje nemen op voertuig.net en zoek maar op ural, oeral etc. Je vindt tientallen types die veelal om drie hoofdmodellen gaan.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: IMZ-8

Bericht door Benno van Ham »

Arjen, je was me net voor.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Nejra
Berichten: 1489
Lid geworden op: 23 mei 2011, 13:09

Re: IMZ-8

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: 06 jan 2022, 08:40 Arjen, je was me net voor.
Sorry ;) :lol:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

:toost:
roel-1977
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2023, 13:51

Re: IMZ-8

Bericht door roel-1977 »

beetje leven in het topic blazen, ik rij sinds afgelopen zondag op een IMZ8.123 met zijspanbak :-)
eerste rondjes waren even wennen maar een kwestie van oefenen zal een hoop goed doen.

het zitten en remmen is nog ff wennen, best een beperkte ruimte wat af en toe kramp oplevert....

wat ik nog het spannedse vind zijn de motor geluiden, nooit hiervoor een boxer of cardanaandrijving gereden dus geen idee welke geluiden nu typisch ural zijn en welke duiden op tijd om te sleutelen. ik kijk vnl naar oliepijl, kleur bougies, uitlaat bij koude en warme motor en reactie op gas.
Gebruikersavatar
dropje73
Berichten: 229
Lid geworden op: 24 aug 2020, 22:54

Re: IMZ-8

Bericht door dropje73 »

Nejra schreef: 06 jan 2022, 08:38 Hallo Martin,

Dat kan nooit moeilijk zijn. dat is namelijk het - in ieder geval hier in Nederland - meest voorkomende type Ural Kopklepper. De IMZ-8-reeks bestaat uit de 8.103(met span) en de 8.123(solo). er achter staat nog een getal dat het type voorvork aanduidt: -10 is bijvoorbeeld een telescoopvork en -40 een swingarm-vork. Omdat eea nogal modulair is opgezet en de Russen nooit een hele duidelijk model-politiek hadden kom je dus ook probleemloos 8.123's met span of 8.103's met solo-overbrenging tegen.
Constructief is de 8-reeks (nagenoeg)identiek aan de M67.

Wat wil je nog meer weten?? :mrgreen:
Zelfs mijn Dnepr is volgens het RDW een Ural.... :woow:
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Plaats reactie