Dnepr mt16 1986
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
Re: Dnepr mt16 1986
Dank voor de reacties,
Ben blij met deze nuttige informatie.
Ik ga me dan eerst focussen op de uitlaat. Heb straks als het goed is genoeg materiaal om het gasdicht te maken.
John
Ben blij met deze nuttige informatie.
Ik ga me dan eerst focussen op de uitlaat. Heb straks als het goed is genoeg materiaal om het gasdicht te maken.
John
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
gisteren avond de uitlaat gelast. Vanavond de nieuwe oliedruk sensor geplaatst en toen was het tijd voor een test ritje. Tijdens de rit merkte ik dat de uitlaat niet echt heel stil was. De gas respons en toeren opbouw was alweer tien keer beter als daarvoor.
Toen ik terug kwam en in de schuur de motor af wilde stellen zag ik tijdens een backfire een vlam onder de motor vandaan komen. Bij nader inspectie bleek de tussendemper lek te zijn.
Toen ik terug kwam en in de schuur de motor af wilde stellen zag ik tijdens een backfire een vlam onder de motor vandaan komen. Bij nader inspectie bleek de tussendemper lek te zijn.
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
- Benno van Ham
bekend verhaal, die potjes van geperst blik rotten wel eens door. plaatjes eroverheen lassen of (zoals al eerder gezegd) vervangen door korte 2-2 pijpjes. Mooiste zou zijn met balanspijp achter de bochten voor de dempers maar eventueel zonder. Ik rijd de laatste 5 jaar zonder balanspijp op de MT16 en merk er niet heel veel van.
Oh, en eigenlijk horen er nog twee beugels om de bochten te zitten die ze naar het frame toe vasthouden. Beugels zitten met lip onder de voorste blokbouten. Dat geeft minder spanning op de rest van de montage.
Oh, en eigenlijk horen er nog twee beugels om de bochten te zitten die ze naar het frame toe vasthouden. Beugels zitten met lip onder de voorste blokbouten. Dat geeft minder spanning op de rest van de montage.
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Hoi Benno, wat zijn korte 2-2 pijpjes?Benno van Ham schreef: ↑18 jan 2023, 08:41 bekend verhaal, die potjes van geperst blik rotten wel eens door. plaatjes eroverheen lassen of (zoals al eerder gezegd) vervangen door korte 2-2 pijpjes. Mooiste zou zijn met balanspijp achter de bochten voor de dempers maar eventueel zonder. Ik rijd de laatste 5 jaar zonder balanspijp op de MT16 en merk er niet heel veel van.
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
- Benno van Ham
een pijp per uitlaat. Twee bochten, twee uitlaten, al dan niet met balans.
Ik gebruik zelf een dunstall variant van motolab. Die is best goed. Niet te hard en goed vrij ademend.
https://www.motolab.nl/a-38138513/uitla ... escription
daar is ook een iets kortere versie van te vinden maar die vond ik weer vrij lawaaig, staat hier nog in de schuur een setje te staan.
Benno
Ik gebruik zelf een dunstall variant van motolab. Die is best goed. Niet te hard en goed vrij ademend.
https://www.motolab.nl/a-38138513/uitla ... escription
daar is ook een iets kortere versie van te vinden maar die vond ik weer vrij lawaaig, staat hier nog in de schuur een setje te staan.
Benno
Benno
De collector pot is geplaatst.
Nu een paar keer de motor proberen te starten maar dat viel niet mee.
Vanavond de motor gestart gekregen waarna de motor eigenlijk best aardig liep.
Een beetje aan het stellen geweest met de carburateur en de gasnaald hoogte een standje verzet.
Wat opvalt is dat de bougie pikzwart is en onder de roet zit als ik hem er uit schroef.
Hierna was de motor weer niet te starten. Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Niet erg fijn als je je knie uit je lijf staat te trappen en de machine uiteindelijk niet start.
John
Nu een paar keer de motor proberen te starten maar dat viel niet mee.
Vanavond de motor gestart gekregen waarna de motor eigenlijk best aardig liep.
Een beetje aan het stellen geweest met de carburateur en de gasnaald hoogte een standje verzet.
Wat opvalt is dat de bougie pikzwart is en onder de roet zit als ik hem er uit schroef.
Hierna was de motor weer niet te starten. Wie heeft een idee wat dit kan zijn? Niet erg fijn als je je knie uit je lijf staat te trappen en de machine uiteindelijk niet start.
John
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
- Benno van Ham
Een pikzwarte bougie is een veel te rijk mengsel. Te hoge gasnaald, te grote hoofdsproeier zijn allemaal mogelijkheden maar die heb je normaal vooral last van als de motor wat hoger in toeren draait. Jij hebt ws. alleen maar stilsdtaand gasgegeven en dan is het dus vooral de mengselschroef die de boosdoener kan zijn. Begin met te tellen hoeveel slagen ze uitstaan. Op een Dnepr kopklepper met K68 carbs draai ik ze 1 volledige slag uit (360 graden) om te beginnen.
Gasnaald op het een na hoogste clipje om te beginnen (dat is dus vrij laag en arm).
Hoofsproeier is russisch ws. een 145 gok ik, dat is ml. min., op een testopstelling. Ik gebruik meestal europese sproeiers, de Dell Orto M5 past er zo in. dan is op een Mt16 een 120 een mooie maat.
Groeten,
Benno
Gasnaald op het een na hoogste clipje om te beginnen (dat is dus vrij laag en arm).
Hoofsproeier is russisch ws. een 145 gok ik, dat is ml. min., op een testopstelling. Ik gebruik meestal europese sproeiers, de Dell Orto M5 past er zo in. dan is op een Mt16 een 120 een mooie maat.
Groeten,
Benno
Benno
IN principe wil een zwarte bougie alleen maar zeggen dat de temperatuur van de bougie te laag is om zichzelf schoon te branden, en daar zijn meerdere oorzaken voor. Benno noemde al een te rijk mengsel en dat is zonder meer de meest voorkomende oorzaak. Naast de punten die Benno noemt: Let ook op de stand van je choke-plunjers. je zou de eerste niet zijn die ze open laat staan en zich daarna afvraagt waarom het verstellen van de stationairnaald zo weinig effect heeft....
Andere opties: Je ontsteking staat te laat. Geeft onvolledige verbranding en een lagere bougietemperatuur => zwart.
Of de motor heeft maar kort gelopen, evt met flotteren of choke en dus is de bougie niet op temperatuur gekomen.
Andere opties: Je ontsteking staat te laat. Geeft onvolledige verbranding en een lagere bougietemperatuur => zwart.
Of de motor heeft maar kort gelopen, evt met flotteren of choke en dus is de bougie niet op temperatuur gekomen.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Nou, afgelopen week weer een stuk verder kunnen komen.
Ik kreeg een beetje de balen van de motorfiets maar ik heb toch weer wat motivatie kunnen vinden.
Bij nader onderzoek bleken de bougies geen vonk meer te geven en tja, dan schijnt die ook niet meer te starten.
Nu bij nader onderzoek bleek de spanning vanaf de + draad veel te laag te zijn. Dit zou ook een van de oorzaken kunnen zijn van het slecht lopen.
De elektra van deze dnepr is zeer slecht, er is lange tijd in de pekel gereden en een hoop draden/contacten zijn gecorrodeerd.
Ik heb nu een directe draad vanaf de accu naar de ontsteking gelegd met schakelaar en zekering.
Hierna startte de motor vrij gemakkelijk en liep die eigenlijk na wat afstelwerk van de carburateur best goed.
Enige probleem dat ik nu nog lijk te hebben is dat ik geen 14 V meet op moment dat de motor draait en de generator dus niet meer lijkt te laden.
Hier moet ik dus nog meer onderzoek naar doen.
Tips zijn welkom.
John
Ik kreeg een beetje de balen van de motorfiets maar ik heb toch weer wat motivatie kunnen vinden.
Bij nader onderzoek bleken de bougies geen vonk meer te geven en tja, dan schijnt die ook niet meer te starten.

Nu bij nader onderzoek bleek de spanning vanaf de + draad veel te laag te zijn. Dit zou ook een van de oorzaken kunnen zijn van het slecht lopen.
De elektra van deze dnepr is zeer slecht, er is lange tijd in de pekel gereden en een hoop draden/contacten zijn gecorrodeerd.
Ik heb nu een directe draad vanaf de accu naar de ontsteking gelegd met schakelaar en zekering.
Hierna startte de motor vrij gemakkelijk en liep die eigenlijk na wat afstelwerk van de carburateur best goed.
Enige probleem dat ik nu nog lijk te hebben is dat ik geen 14 V meet op moment dat de motor draait en de generator dus niet meer lijkt te laden.
Hier moet ik dus nog meer onderzoek naar doen.
Tips zijn welkom.
John
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
- Benno van Ham
Tja, the bedradingscircuit kan ook hier roet in het eten strooien.
https://dnepr-kiev.com/electical-schema-dnepr-11-16
Dat is het schema van je bedrading. Nummer 36 is je dynamo, 21 je regelaar.
Normaal komt er 12 volt vanuit accu over de dynamo naar het contactslot. De andere aangesloten pool komt vanuit de regelaar (standaard middelste poot van originele regelaar. als er iets in de bedrading niet klopt kan het helpen om dit circuit na te bootsen. De linkse aansluiting van de regelaar loopt via lampje naar massa via de bedrading in de koplamp. De andere pool van de regelaar is een voeding vanuit een geschakelde voeding.
https://dnepr-kiev.com/electical-schema-dnepr-11-16
Dat is het schema van je bedrading. Nummer 36 is je dynamo, 21 je regelaar.
Normaal komt er 12 volt vanuit accu over de dynamo naar het contactslot. De andere aangesloten pool komt vanuit de regelaar (standaard middelste poot van originele regelaar. als er iets in de bedrading niet klopt kan het helpen om dit circuit na te bootsen. De linkse aansluiting van de regelaar loopt via lampje naar massa via de bedrading in de koplamp. De andere pool van de regelaar is een voeding vanuit een geschakelde voeding.
Benno
Klinkt me allemaal erg herkenbaar in de oren. Als je het inderdaad volhoud eindig je uiteindelijk met alles vervangen te hebben maar dan heb je ook een motor waar je veel plezier aan gaat beleven. Alles wat je hier opschrijft is al ontelbare keren hier voorbij gekomen. Het ene opgelost en het volgende probleem staat al klaar.
Nu de dynamo en de spanningsregelaar, hierna de bobine en dan rijd die eindelijk en blijkt die niet te remmen.
Lees maar eens “ MT11 goes Retro “ in Ik en mijn fiets, daar staat alles in wat je moet weten.
Na een jaar sleutelen en vloeken heb ik er vele jaren zonder problemen met een enorme smile op gereden.
Dus : volhouden
Nu de dynamo en de spanningsregelaar, hierna de bobine en dan rijd die eindelijk en blijkt die niet te remmen.
Lees maar eens “ MT11 goes Retro “ in Ik en mijn fiets, daar staat alles in wat je moet weten.
Na een jaar sleutelen en vloeken heb ik er vele jaren zonder problemen met een enorme smile op gereden.
Dus : volhouden

Deze week weer wat bezig geweest met de motor.
Het laadprobleem lijkt verholpen. Best vreemd want ik heb eigenlijk niets aan de elektra gedaan. Misschien is mijn multimeter niet helemaal goed.
Hierna wat gereden maar de motor loopt nog steeds niet goed.
Bij nader onderzoek loopt de cilinder links niet mooi
(vanaf de motor gezien)
Ik heb zowel links als rechts met een draaiende motor de bougiekabel losgetrokken. Met de cilinder rechts onder spanning blijft de motor mooi lopen maar zodra ik enkel links onder spanning heb valt de motor vrijwel gelijk uit.
Hij lijkt zeer onregelmatig zo nu en dan eens te ontsteken. Hierna der carb schoongemaakt en de kleppen nog eens afgesteld maar dit hielp niet.
Ook de bougiekabel op de bobine wat ingekort en opnieuw gemonteerd hielp niet.
Waar zou dit toch in kunnen zitten?
Het laadprobleem lijkt verholpen. Best vreemd want ik heb eigenlijk niets aan de elektra gedaan. Misschien is mijn multimeter niet helemaal goed.
Hierna wat gereden maar de motor loopt nog steeds niet goed.
Bij nader onderzoek loopt de cilinder links niet mooi
(vanaf de motor gezien)
Ik heb zowel links als rechts met een draaiende motor de bougiekabel losgetrokken. Met de cilinder rechts onder spanning blijft de motor mooi lopen maar zodra ik enkel links onder spanning heb valt de motor vrijwel gelijk uit.
Hij lijkt zeer onregelmatig zo nu en dan eens te ontsteken. Hierna der carb schoongemaakt en de kleppen nog eens afgesteld maar dit hielp niet.
Ook de bougiekabel op de bobine wat ingekort en opnieuw gemonteerd hielp niet.
Waar zou dit toch in kunnen zitten?
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
Heb je een mooie vonk links? Benzine toevoer?
Linker en rechter bougiedop gewisseld? Li en re carb wisselen? Zo kan je soms al de oorzaak vinden. Heb je elek ontsteking? Dan niet zomaar de dop trekken onder t lopen maar massa houden.
Gwoon doorprutsen
Linker en rechter bougiedop gewisseld? Li en re carb wisselen? Zo kan je soms al de oorzaak vinden. Heb je elek ontsteking? Dan niet zomaar de dop trekken onder t lopen maar massa houden.
Gwoon doorprutsen
- Benno van Ham
Als die goed is zijn er maar een paar factoren van invloed. Wisselen kan dan helpen.
Klepspeling goed gesteld ?
Compressie gemeten Links en rechts ? (meten met gas volledig open en droog en nat)
Carbs links en rechts een keer omwisselen.
Bougies en kabels wisselen
Veel meer kun je niet doen.
Klepspeling goed gesteld ?
Compressie gemeten Links en rechts ? (meten met gas volledig open en droog en nat)
Carbs links en rechts een keer omwisselen.
Bougies en kabels wisselen
Veel meer kun je niet doen.
Benno
Ik zal eens gaan wisselen,
De sproeiers zij. 190 en 55.
Dit lijkt me ook wel het proberen waard om die aan te passen.
De sproeiers zij. 190 en 55.
Dit lijkt me ook wel het proberen waard om die aan te passen.
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
- Benno van Ham
Russisch 190 neem ik aan want ik kan me niet voorstellen europees. De stationair 55 zou ik niets aan doen, die is prima normaal. de 190 kun je vervangen door europese maat dell Orto M5 (klein). Een Dnepr kopklepper met K68 heeft dan een 120-130 ongeveer nodig.
Maar ga niet zomaar met andere sproeiers klooien als je niet weet wat het probleem is. Heb je de carbs links en rechts al eens omgewisseld. als het probleem verhuist zit het in een carburateur.
Maar ga niet zomaar met andere sproeiers klooien als je niet weet wat het probleem is. Heb je de carbs links en rechts al eens omgewisseld. als het probleem verhuist zit het in een carburateur.
Benno
Gisteren weer de hele avond bezig geweest.
Plan was nu om de bougiekabels te wisselen links/rechts om te checken of het van de onsteking of kabel kwam.
Toen dit eenmaal gedaan was bleef de linkse cilinder nog steeds beroerd lopen. Nu ik de carb en ontsteking had uitgesloten had ik de bougies omgewisseld.
Van deze bougies verwachtte ik niet dat de slecht zouden zijn want die zijn 1 maand geleden nieuw er in gegaan, dit bleek dus niet goed gedacht want nadat ik de "oude" bougies er in had gedraaid liep de motor netjes in balans. Pfff. Wat een gedoe zeg
Hierna heb ik de sproeiers gemonteerd van 2 oude K65 carbs die ik nog had liggen. Nu loopt de motor best aardig en start die ook vlot. Nu kan het echte finetunen beginnen.
Koop een motor zeiden ze, dat zul je leuk vinden zeiden ze...
John
Plan was nu om de bougiekabels te wisselen links/rechts om te checken of het van de onsteking of kabel kwam.
Toen dit eenmaal gedaan was bleef de linkse cilinder nog steeds beroerd lopen. Nu ik de carb en ontsteking had uitgesloten had ik de bougies omgewisseld.
Van deze bougies verwachtte ik niet dat de slecht zouden zijn want die zijn 1 maand geleden nieuw er in gegaan, dit bleek dus niet goed gedacht want nadat ik de "oude" bougies er in had gedraaid liep de motor netjes in balans. Pfff. Wat een gedoe zeg
Hierna heb ik de sproeiers gemonteerd van 2 oude K65 carbs die ik nog had liggen. Nu loopt de motor best aardig en start die ook vlot. Nu kan het echte finetunen beginnen.
Koop een motor zeiden ze, dat zul je leuk vinden zeiden ze...
John
John
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS
KTM 690 Duke
Dnepr MT16
BMW R80
Buell XB12 SS