project vork

Hier kun je al je vragen op Ural gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Sytzedoezum
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 sep 2019, 08:10

project vork

Bericht door Sytzedoezum »

Na het laatste treffen waarbij we in korte tijd ruim 500 km hebben gereden met vol beladen span, leek het me een goed idee om een echte swingarm voor te monteren.
De telescoopvork die erin zit blinkt niet uit door veercomfort en licht sturen. Op korte hobbels wordt gereageerd met een ferme 'klonk', zorgend voor onrust in de passagiersbak.
Daarbij is het monteren van het voorwiel ook iedere keer een aanslag op het humeur, op één of andere manier wil de zich vooras niet makkelijk laten vastzetten.
Al dit soort problemen moeten verdwijnen als sneeuw voor de zon na project vork.
RB motorhandel had NOS swingarmen liggen, daar heb ik er eentje van aangeschaft. Dit is compleet met nieuw voorscherm, dempers en rem.
Ter lering en mijn vermaak heb ik wat foto's gemaakt van de verwisseling.
Dit is het setje:
01.jpg
Zoek de verschillen, een ander spatbord is echt nodig
06.jpg
vorkpoten eruit, stuur en koplamp opgehangen. Het balhoofd met de onderste kroonplaat kan er net tussendoor gewurmd worden zonder alle elektrische leidingen los te hoeven koppelen. Dat scheelt veel gedoe later.
Hoewel de kogellagers er beiden nog prima uitzien vervang ik ze toch maar door de bijgeleverde conische lagers. De oude lager schalen laten zich er vrij eenvoudig uittikken met een scherpe schroevendraaier. De nieuwe schalen voorzichtig met een hamertje erin getikt, ervoor zorgen dat ze er precies recht in zitten.
Dat ging mooi, maar bij het monteren van de bovenste kroonplaat had ik maar weinig draadeinde over voor de sluitmoer.
Het bleek dat ik het onderste lager niet ver genoeg tegen de onderste kroonplaat had getikt (eigenlijk helemaal niet, domweg niet gedaan). Daarna ging het nog niet goed, de stofkap zat aan de achterkant in de weg. Dremel redt:
13.jpg
Dat gefikst hebbende was het tijd voor het plaatsen van de vork in de kroonplaat en het monteren van het spatbord. Dit was de verkeerde volgorde, eerst moet het spatbord dan de vork.
Daarna heb ik veel tijd besteed aan het vastzetten van de lamporen, het was bijna onmogelijk om de gaatjes op de juiste plek krijgen zodat de bouten erdoor konden. Uiteindelijk zat in zoiets doms de meeste tijd.
Uiteindelijk staat het span na een zondag sleutelen weer op de wielen, alles is weer gemonteerd zoals het volgens mij moet
17.jpg
Een testrit zat er niet meer in vanwege onweer en regen (waar kennen we dat nog van?).
Op zich maar goed ook want de prachtige nieuwe remmen met 2-leading shoes doen teleurstellend weinig. Als iemand goede tips heeft om deze werkend te krijgen dan ben ik daar wel voor in. Ik heb ze van tevoren wel zoveel mogelijk passend gemaakt zodat ze niet meteen aanliepen, maar ik trek de remhevel tegen het stuur met weinig remmend effect.
Bijlagen
08.jpg
Laatst gewijzigd door Sytzedoezum op 05 jul 2021, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Racer
Berichten: 474
Lid geworden op: 22 mei 2018, 08:45

Re: project vork

Bericht door Racer »

Goed bezig 👍 Wat een luxe om nieuwe spullen te mogen monteren ✨ :lol:
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4192
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: project vork

Bericht door Benno van Ham »

Dikkere remkabel monteren en goed kijken of beide remschoenen tegelijk de trommel raken. Vaak gaat dit niet goed en komt er maar een echt in aanraking met de trommel. verder zal de oplopende schoen tegen de trommel gedrukt worden en de aflopende schoen er vanaf geduwd worden door de de rotatie. je wilt de oplopende schoen dus iets later de trommel laten raken dan de aflopende.

zorgen dat de remhevel haaks op de kabel staat dan heb je het meeste remmmoment. Als de remhevel,sleutel erg scheef staat verlies je al heel veel remmoment.

Verder, goede remschoenen doen een wonder. er zijn heel veel slecht remmende voeringen te koop. Ik laat bij twijfel ze opnieuw bekleden bij een remspecialist. Zachte voeringen werken vrij aardig. Het bedrijf heeft dan meestal wel de remnaaf en trommel nodig om e.e.a. goed op straal te draaien.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Sytzedoezum
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 sep 2019, 08:10

Re: project vork

Bericht door Sytzedoezum »

Dank voor de tips. De geleverde voeringen voelen vrij zacht onder de vijl, ik ga het hier eerst even mee proberen op de beschreven manier. Als het weer op het nivo van de oude remmen komt ben ik blij. Die hebben ook liefde en geduld gehad voor ze redelijk begonnen te presteren.

Vanavond een proefrit gemaakt, wat een verschil. Het stuurt veel lichter en directer, ik moet echt afleren krachtig in te sturen. Ook veert het fijner, het lompe gedrag is verdwenen. Wel zijn de veren redelijk zacht vergeleken met Hagons die achter zitten. Misschien nog spelen met voorspanning, hoewel dat niks doet met de stijfheid.
Sytzedoezum
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 sep 2019, 08:10

Re: project vork

Bericht door Sytzedoezum »

Even een korte update over de remmerij.
Ondertussen heb ik een dikkere kabel (2,5mm) gemonteerd. Dat maakt het verschil, nu kan er druk worden gezet.
Daarnaast is de verbindingstang vervangen door een exemplaar met tegengestelde draad, waardoor het verstellen ervan gaat zoals het zou moeten horen.
Ik heb de remschoenen nu strak afgesteld, door als eerste die door de kabel wordt aangetrokken aanlopend in te stellen en daarna de andere met de verbindingstang tegen de trommel aan te zetten. Dat laatste kan je controleren met een voelermaatje in het kijkgat.
remmerij.jpg
Voordat ik hiermee begon heb ik een aantal testritjes gemaakt en daarna elke keer het wiel eruit en de remschoenen afgeschuurd zodat ze nu inmiddels grotendeels de trommel ook echt raken. Dit zal ik de komende tijd nog een paar keer herhalen.
Vooralsnog zijn ze nu net zo goed of beter dan de vorige waren.

Rijden met de nieuwe voorvork begint te wennen, wel is de demping van de voorveren onder de maat. Het veert en stuurt nu wel lekker, maar soms deint het als een oude Amerikaan, kan niet de bedoeling zijn. Na de vakantie maar eens rondkijken naar Hagons.
Sytzedoezum
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 sep 2019, 08:10

project vork en schijfrem

Bericht door Sytzedoezum »

Het is weer winter, de motor staat in de schuur en dan is er tijd om weer wat op te pakken.
Omdat we vakantieplannen hebben voor het buitenland leek het me goed om toch wat te doen aan de remmerij.
Van Hidde kreeg ik de tip over een ombouwset en die is inmiddels gearriveerd.
Het inbouwen gaat goed, ik hoefde niks aan te passen qua uitlijning, wiel draait soepel met de remschijf mooi in het midden van de remblokjes.

Maar nu zit ik met het verankeren van de remklauwen:
Voorrem1.jpg
Voorrem2.jpg
De originele trekstang is te kort en mechanisch zou ik de bevestiging zo hoog mogelijk willen hebben.
Heeft iemand dit al eens gedaan bij een schommelvork?
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4192
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: project vork

Bericht door Benno van Ham »

JE zult zelf een trekstangetje moeten maken tussen de remklauw en de vaste, niet bewegende kant van de poot. Met twee stangkoppen en een stuk (RVS) draadeind kom je een heel eind. Kies het niet te licht M12 zou ik minimaal pakken voor de remmen. Op de poot een enkele of dubbele lip lassen waar de trekstang aan scharniert.

Hier zoals het zat op mijn BMW span, die was enkelzijdig qua lippen maar had wel aan twee kanten een remschijf.

SAM_2032.JPG
Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Sytzedoezum
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 sep 2019, 08:10

Re: project vork

Bericht door Sytzedoezum »

Ha Benno,

dat is een goede tip van die stangkoppen. Ik zat in het spoor van silentblocks zoals die nu ook zijn gebruikt, maar daar kwam ik niet goed mee uit.
Heb er nu 2 besteld en dan weer verder. M12 draadeind heb ik nog liggen.
Zodra er vordering is laat ik het weten.
Gebruikersavatar
robm84
Berichten: 692
Lid geworden op: 23 jan 2012, 22:01

Re: project vork

Bericht door robm84 »

Let op dat draadeind vaak een hele lage kwaliteit (4.6) is ten opzichte van bouten (8.8).
Beter draad snijden op een kwalitatief goed stuk rond.

Bij de Pan European is het per kant een 8mm trekstang. M12 is sterk zat!
geert
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 okt 2011, 18:04

Re: project vork

Bericht door geert »

robm84 schreef: 15 jan 2023, 21:00 Let op dat draadeind vaak een hele lage kwaliteit (4.6) is ten opzichte van bouten (8.8).
Beter draad snijden op een kwalitatief goed stuk rond.

Bij de Pan European is het per kant een 8mm trekstang. M12 is sterk zat!
Rob draadstangen in div sterktes verkrijgbaar, ik zou geen rvs pakken .
Sytzedoezum
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 sep 2019, 08:10

Re: project vork

Bericht door Sytzedoezum »

Deze week weer wat bezig geweest.
Ik heb eerst een oog gemaakt bovenop het remanker en een aanhechtingspunt bij het bovenste schokbrekeroog.
Van een M12 rond heb ik nu een reactiestang gemaakt, die ziet er meer dan sterk uit.
Dat ziet er nu zo uit:
Reactiestang remklauw.jpg
Het is allemaal nog provisorisch vastgemaakt, als het niet werkt kan het weer weg. Er zijn 2 dingen waar ik mee zit.
Eerste is de hoek waaronder de stang gemonteerd is, daarvan moet ik ondervinden hoe de vork reageert bij remmen. Dat kan ik nog niet uitproberen, de remhevel moet nog gemonteerd worden.
Tweede is het draaipunt van het remanker bij de vooras. Dat is geen lager maar er zit gewoon een afstandbusje aan vastgelast.
Draaipunt remanker.jpg


Zolang ik de vooras niet strak aandraai, dan veert de vork prima. Dat wordt anders als het vastgedraaid wordt. Ik vermoed dat bij andere schijfremmen op een schommelvork dit draaipunt een lager is, of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4192
Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58

Re: project vork

Bericht door Benno van Ham »

Meestal pak je daar inderdaad een lager voor en een passende bus. Binnenrand lager klem je op met de as en de reactiearm loopt op het lager.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie