Heeft Dnepr 12 een hoge en een lage gearing?
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03 jun 2021, 23:04
Heeft Dnepr 12 een hoge en een lage gearing?
Met belangstelling heb ik het plaatje met technische gegevens bekeken in de Russian Twin nr. 130 van december 2022 bladzijde 27. Daar staat een Dnepr 12 op met een doorsnede van de achterwielaandrijving en de aandrijving van het zijspanwiel.
Met een vergrootglas en een Russisch-Nederlands woordenboek heb ik geprobeerd de tekst te ontcijferen. In de derde kolom wordt het aantal versnellingen genoemd: vooruit 8 en achteruit 2. Dat kan alleen als er ergens een schakelmogelijkheid zit tussen een hoge en een lage gearing. In combinatie met de versnellingsbak met 4 versnellingen vooruit en 1 achteruit kom je dan op 8 versnellingen vooruit en 2 versnellingen achteruit. De vraag is: waar zit deze schakelmogelijkheid? In de achterwielaandrijving? Omdat de details op het plaatje erg klein zijn kan ik het niet vinden.
Met een vergrootglas en een Russisch-Nederlands woordenboek heb ik geprobeerd de tekst te ontcijferen. In de derde kolom wordt het aantal versnellingen genoemd: vooruit 8 en achteruit 2. Dat kan alleen als er ergens een schakelmogelijkheid zit tussen een hoge en een lage gearing. In combinatie met de versnellingsbak met 4 versnellingen vooruit en 1 achteruit kom je dan op 8 versnellingen vooruit en 2 versnellingen achteruit. De vraag is: waar zit deze schakelmogelijkheid? In de achterwielaandrijving? Omdat de details op het plaatje erg klein zijn kan ik het niet vinden.
Re: Heeft Dnepr 12 een hoge en een lage gearing?
Ik vermoed dat een Sovjet man een slokje te veel op had, en alles dubbel zag?
Of zal ik ernaast zitten?
Of zal ik ernaast zitten?
- Benno van Ham
- Berichten: 4224
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Heeft Dnepr 12 een hoge en een lage gearing?
Ik denk ook een foutje, enige optie zou volgens mij de triporteurs kunnen zijn, de driewielers met laadbakje gemaakt op basis van een ural of dnepr. Die hadden een aparte tussenbak volgens mij met dan misschien ook wel een H/L optie, is wel handig als je lading vervoert natuurlijk..
Benno
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
- Benno van Ham
- Berichten: 4224
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: Heeft Dnepr 12 een hoge en een lage gearing?
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03 jun 2021, 23:04
Re: Heeft Dnepr 12 een hoge en een lage gearing?
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden en het mooie plaatje.
Re: Heeft Dnepr 12 een hoge en een lage gearing?
Mannen
Er zijn geen Russen met hogen en lage giering.
Ook niet de triporteurs/trike modellen.
Ik heb de ural mg350 gehad en er komt er nog weer een binnen.
Beide hebben de achteras van de Moskvisch auto.
De dnepr p300 heeft een eigen differentieel net zoiets als een dnepr mt16.
Zowel de ural als de dnepr hebben een rechtstreekse as van versnellingsbak naar differentieel.
Zit geen tussen bak tussen met een aparte giering.
Er zijn geen Russen met hogen en lage giering.
Ook niet de triporteurs/trike modellen.
Ik heb de ural mg350 gehad en er komt er nog weer een binnen.
Beide hebben de achteras van de Moskvisch auto.
De dnepr p300 heeft een eigen differentieel net zoiets als een dnepr mt16.
Zowel de ural als de dnepr hebben een rechtstreekse as van versnellingsbak naar differentieel.
Zit geen tussen bak tussen met een aparte giering.
goed goan