Hypoid of niet !

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 524
Lid geworden op: Di Jun 28, 2005 21:44

Hypoid of niet !

Bericht door Catweazle »

Hoi allemaal,

Hoe zit het precies qua cardan/v-bak olie ?

Voor zover ik weet heeft de M72 geen hypoid vertanding !
Maar de meeste 80W/90 oliën zijn voor hypoid vertanding zeker als je voor GL5 gaat shoppen.

Maakt het niet uit, is een betere olie (voor zwaardere belasting) of toch een minerale olie die niet voor hypoid is?
Ik denk dat het niet uitmaakt maar wil graag meningen van anderen horen, en wat meer vulling hier op het forum :lol: :toost:
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar.
Wildstar 1600 custom.
BMW R65 caferacer 1980.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4144
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Hypoid of niet !

Bericht door Benno van Ham »

Gewoon een versnellingsbakolie moet voldoen. De meeste aandrijvingsdelen zullen niet zozeer kapot gaan door gebrek aan smering maar door gebrek aan kwaliteit van het materiaal.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 524
Lid geworden op: Di Jun 28, 2005 21:44

Re: Hypoid of niet !

Bericht door Catweazle »

Bedankt voor je bijdrage Benno.
Qua prijs maakt het niet zoveel uit, verschillen zijn klein !
Een ander puntje is, GL4 of GL5, ik geloof dat als je oostblok originele rubbers/keerringen hebt, dat GL5 niet zo goed is ?
Of zit ik nu te zwammen en ben ik in de war met benzine met 5% of meer vluchtige toevoeging :roll:

:lol:
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar.
Wildstar 1600 custom.
BMW R65 caferacer 1980.
koekblik en een fiets
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 4144
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: Hypoid of niet !

Bericht door Benno van Ham »

GL5 is alleen slecht voor geel metaal, brons en messing voor zover ik weet. GL4 heeft dat probleem niet. In de Landrover wereld wordt daarom vooral GL4 gebruikt omdat daar in de diverse aandrijflijndelen wel wat geel metaal zit.

De theorie is dat de GL5 olie een zwarte beschermlaag op het metaal brengt. Bij geel metaal komt deze los met meeneming van wat oorspronkelijk lagermateriaal.

Voor keerringen is er niet veel bekend maar ik kan me voorstellen dat originele soviet rubbers gek reageren op moderne olie.

Ooit, in een grijs verleden heb ik wel eens een nette M72 bak op een zijklepper gehad die ik met originele oude rubbers in elkaar had gezet. Ging prima maar na 6 maanden met een moderne versnellingsbakolie lag ineens de olie op de grond bij mijn werk. Seals waren keihard geworden. Andersom kan ook. Russisch rubber en benzine doet ook wel eens gek. Heb al vaker kauwgom aangetroffen bij rubbers die in contact geweest waren met benzine. Altijd leuk een Oostblok- product..
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Plaats reactie