Uitlaatgas en rook uit carter ontluchter

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Stolwijker

Uitlaatgas en rook uit carter ontluchter

Bericht door Stolwijker »

De motor van mijn Dnepr MT11 loopt niet lekker, nu zag ik na een rondje rijden dat de slang van de Carter ontluchter was los geschoten en dat er veel uitlaatgassen uit kwamen. Meestal zijn er dan problemen met zuigerveren, gebroken of zo iets, nu heb ik eerst de compressie gemeten en dat zag er goed uit. De linker cilinder heeft 7 bar en rechts 8 bar.
Zijn er nog andere oorzaken mogelijk waar ik naar kan kijken voor dat ik de boel weer uit elkaar ga halen.

Ik hoor het graag,
Stolwijker
marc

Re: Uitlaatgas en rook uit carter ontluchter

Bericht door marc »

Rookt je motor sowieso meer dan normaal uit de uitlaat?
Als ie niet goed loopt dan kan je dat eerst aanpakken...dus je mengsel controleren en de ontsteking.
Je kan je zuigerveren ook testen door wat olie in je bougie gat te doen en nogmaals je compressie te testen. Blijft de compressie hetzelfde dan zijn het niet je veren.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

Als er veel damp uit je carter komt dan heb je ws. veel blowby je zuigerveren. Je compressie is niet super maar ook zeker niet slechts met 7-8 bar. Is het echt uitlaatgas of gewoon damp, oliemist. Normaal zit erop de nokkenas van een Dnepr een roterende schijf die soms de ontluchting vrijgeeft (als de zuigers naar binnen gaan) en de rest van de tijd het gat afsluit. Als daar iets mee is krijg je ook gekke verschijnselen. Maar roken/dampen hoort niet dus ik zou dan zelf altijd even een cilinder lichtten om te kijken wat ik daar aantref.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Stolwijker

Hoi Marc en Benno,

Uit de uitlaten komt nagenoeg geen rook, zal de test met olie in de cilinder uitvoeren en kijken of de compressie dan hoger is.

De rook die uit de slang komt is droog en zeker geen olie damp, zal bovenstaande eerst testen en anders zit er niets anders op dan de cilinders te lichten.

Bedankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,
Stolwijker
Stolwijker

Inmiddels compressie gemeten met extra olie in de cilinders en nagenoeg geen verschil.

Alles nog een keer aan een controle onderworpen en gek genoeg krijg ik de ontsteking niet meer goed afgesteld (sovek met lampje), het lijkt erop dat deze met het kapot gaan van de dynamo en Spanningsregelaar ook een optater heeft gehad. Gek genoeg brand het lampje nog wel en vonken de bougies ook maar helaas niet meer op het juiste moment. Stationair gaat nog wel maar er mee rijden gaat heel moeizaam met horten en stoten. Zelfs met het verlengen van de sleufgaten tot de het maximale haal ik het niet, terwijl dit voorheen geen probleem was.

Kan dit een oorzaak zijn van het slechte lopen van de motor en de rook uit het carter.

Ik ben bang dat er een nieuwe ontsteking besteld moet worden, wordt vervolgd.

Stolwijker
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

je rotor is niet per ongeluk verschoven of losgeraakt ? Ik weet niet precies welk model rotor de sovek met lampje heeft. Is dat die met het blikken plaatje of met de aluminium rotor met magneetjes ? Als daar iets los komt gaat het ook verkeerd.

Ik weet niet waardoor je dynamo etc. kapot gegaan is maar een domme spanningspiek kan natuurlijk veel kapot maken. Dat het lampje nog werkt en er wel een vonk is maar op de verkeerde momenten suggereert toch iets met de rotor in eerste instantie.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Stolwijker

Zo de vakantie is voorbij tijd om de Dnepr MT11 weer eens aan te pakken.

Nieuwe ontsteking geplaatst (oude was niet betrouwbaar meer) daarnaast andere cilinders en zuigers met nieuwe zuigerveren erop gezet dit i.v.m. rookgas uit de carter ontluchter. Ook de Chinese K68 carburateur vervangen door de originele K63 carburateurs, motor loopt nu als hij koud is goed maar bij het warmer worden begint hij slechter te lopen, afstelling carburateurs nog niet optimaal.

Al met al een hoop werk geweest maar hij rijd weer.

Als er iemand een mooie MT11 zoekt, voor € 4500,- mag hij opgehaald worden, inclusief reserve blok en veel meer andere onderdelen.

Groeten,
Stolwijker
Plaats reactie