oliepomp draairichting???

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

oliepomp draairichting???

Bericht door propjocky »

Even een snelle vraag ... net nieuwe cilinders en zuigers op de CJ 750 SV gezet en kort stukje gereden. Binnen een paar minuten werd de linker cilinder bloedheet dus direct motor afgezet. Na onderzoek kwam ik erachter dat de cilinder geen smering kreeg (gebrekkige smering hoogst wss oorzaak warmloper tijdje geleden). Dus cilinder en startmotor eraf om bij de oliepomp toegangsmoer te komen, wilde de pomp even laten lopen om te kijken of er uberhaupt olie uit het toevoergat komt van de linker cilinder ... helemaal niks/nada. Bij het gebruik van de kicker bemerkte ik dat de pomp linksom (tegen de klok in) draait. Pomp eruit en nog eens in een bakje olie gestest. Linksom draaien geen olie ... maar rechtsom draaien (met de klok mee) vollop olie!!!! Bestaan er zowel links als rechts draaiende pompen of heeft iemand ooit deze pomp verkeerd in elkaar gezet (heb de pomp nog niet verder gedemonteerd). Als dat zo is heb ik dus altijd met een oliearm blok gereden en verklaard dat ook mijn vorige warm/vastloper. Hopelijk heeft iemand een antwoord voor het treffen :shock:
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
Benno van Ham

Re: oliepomp draairichting???

Bericht door Benno van Ham »

Verkeerd in elkaar zetten is bijna onmogelijk.

Ik ken alleen maar linksomdraaiende pompen eerlijk gezegd in zijkleppers. Ik denk dat een Kopklepper dneprpomp wel rechtsom draait maar die past niet zomaar in het carter van een chang.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
propjocky

Bericht door propjocky »

OK ... maar waarom pompt deze dan geen olie omhoog als ik hem linksom draai , maar wel rechtsom? Of zie ik het verkeerd? Bij linksom draaien blaast de pomp lucht in de olie. Pomp verder uit elkaar gehaald maar kan niks vinden wat er niet zou kloppen ... het tandwiel verbonden aan de as is geklonken dus daar kan bijna niet mee gerommeld worden en de rest van de kast en tandwielen zien er prima uit ... schiet mij maar lek :schieten:
Albert Einstein

CJ 750
propjocky

Bericht door propjocky »

even wat vergelijkend beeldmateriaal verzameld op het net. Wat opvalt is dat bij mij het uptake gat precies gespiegeld staat ten opzichte van de andere foto's die ik kan vinden ondanks dat de pasvorm van het afdekplaatje overeenkomt met de behuizing ???? Maar ik kan dus het afdekplaatje niet zomaar omdraaien en daar de zaak mee fixen omdat het dan niet meer past op de behuizing. mogelijk productiefoutje door gatenborende chinees in het verleden ???? (de laatste foto is die van mij btw). Iemand zoiets al eens eerder meegemaakt?
Bijlagen
oliepomp ural 3.jpg
oliepomp ural 2.jpg
oliepomp ural 1.jpg
oliepomp CJ 750 a.jpg
Albert Einstein

CJ 750
Benno van Ham

Tja, nooit aan de hand gehad maar als je het niet vertrouwt ander pompje erin gooien. zou ik eerder doen dan in elkaar steken en dan weer kapot draaien.

Afbeelding

Het gat lijkt inderdaad op een ander plekje te zitten
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Benno van Ham

Zit het plaatje niet op zijn kop ??

Benno
Benno

propjocky

Bericht door propjocky »

Nee ... het heeft altijd zo gezeten. Als je het draait of spiegeld kloppen de gaten niet meer. Maar als de pomp er zo altijd ingezeten heeft heb ik dus altijd olie arm gereden n verklaard dat mn warm/ vastloper n tijdje geleden ... duur grapje :( nieuw pompje dan maar ....
Albert Einstein

CJ 750
geert

Bericht door geert »

propjocky schreef: Do Jun 16, 2022 19:03 Nee ... het heeft altijd zo gezeten. Als je het draait of spiegeld kloppen de gaten niet meer. Maar als de pomp er zo altijd ingezeten heeft heb ik dus altijd olie arm gereden n verklaard dat mn warm/ vastloper n tijdje geleden ... duur grapje :( nieuw pompje dan maar ....
Kan het plaatje niet 180gr gedraaid worden? dus niet op de kop draaien dan zit het gat op een andere plaats.
Groet Geert.
propjocky

Bericht door propjocky »

ontvet de pomp morgen en dan ga ik er eens even mee spelen ... als ik het gaatje aan de andere kant krijg zonder de pasvorm vd afdekplaat aan te tasten en de pomp weer pompt zou het moeten werken ... anders andere pomp. Gelukkig valt de schade mee en zien de zuigers en cilinders er nog goed uit ... daar maar op focussen :lol:
Albert Einstein

CJ 750
robm84

Bericht door robm84 »

Gaatje dicht lassen, vlakken en op de goede plek boren.

Is ook nog een opties als je de gereedschappen en kunde ervoor hebt
Benno van Ham

Ander dekseltje of pompje is volgens mij het beste
Benno

propjocky

Bericht door propjocky »

nog eens zeer aandachtig naar de pomp gekeken en vast gesteld dat dit toch een rechtsdraaiende pomp is. Deksel spiegelen of 180 gr draaien heeft geen zin omdat het afvoerkanaal dan dus ook verkeerd zit (alles geprobeerd :roll: ). dat wordt een nieuwe pomp en dus geen treffen dit weekend ... goed balen. Toch blijft het vreemd ... iemand ooit van een rechts draaiende pomp gehoord? En dat ik daar dan toch een tijd (met versleten zuigers dat wel) heb rondgereden !
Albert Einstein

CJ 750
Rus46

Bericht door Rus46 »

propjocky schreef: Vr Jun 17, 2022 09:28 nog eens zeer aandachtig naar de pomp gekeken en vast gesteld dat dit toch een rechtsdraaiende pomp is. Deksel spiegelen of 180 gr draaien heeft geen zin omdat het afvoerkanaal dan dus ook verkeerd zit (alles geprobeerd :roll: ). dat wordt een nieuwe pomp en dus geen treffen dit weekend ... goed balen. Toch blijft het vreemd ... iemand ooit van een rechts draaiende pomp gehoord? En dat ik daar dan toch een tijd (met versleten zuigers dat wel) heb rondgereden !
Ik heb gehoord dat er iemand jarenlang heeft gereden zonder oliepomp-aandrijfasje. Pas tijdens een toerrit in de Eifel
liep het zaakje vast. Dus met de huidige oliën is de smering stukken beter.
propjocky

Bericht door propjocky »

daar sta je dan in de Eifel :oops: . Heeft iemand een idee of de pomp vervangen kan worden door een Ural pomp? Rolpa heeft er nog een op de plank zie ik op de website maar die krijg ik vooralsnog niet te pakken ... anders moet ik het via Polen (Oldtimer Garage) bestellen. Heb nog even een video clipje gemaakt om te laten zien dat ik niet gek ben maar die kan ik helaas niet uploaden.
Albert Einstein

CJ 750
geert

Bericht door geert »

propjocky schreef: Vr Jun 17, 2022 09:28 nog eens zeer aandachtig naar de pomp gekeken en vast gesteld dat dit toch een rechtsdraaiende pomp is. Deksel spiegelen of 180 gr draaien heeft geen zin omdat het afvoerkanaal dan dus ook verkeerd zit (alles geprobeerd :roll: ). dat wordt een nieuwe pomp en dus geen treffen dit weekend ... goed balen. Toch blijft het vreemd ... iemand ooit van een rechts draaiende pomp gehoord? En dat ik daar dan toch een tijd (met versleten zuigers dat wel) heb rondgereden !
De pomp wordt door de nokkenas aangedreven ,en draait maar in een richting. de tandwielen in de pomp zijn recht, dus de aanzuiging van de olie kan maar van een kant komen, dat heet dat de bodemplaat bij jou verkeerd om zit
propjocky

Bericht door propjocky »

Bodemplaat gespiegeld gemonteerd om het gat aan de andere kant van de tandwielen te brengen maar dan kan er geen oie meer aangezogen worden vanwege de draairichting van de tandwielen ... de hele pomp is gespiegeld inclusief het afvoerkanaal en met geen mogelijkheid om te katten ... vreemd.
Albert Einstein

CJ 750
Plaats reactie