stoterstangbuis afdichting
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
stoterstangbuis afdichting
Goedemorgen,
Ik heb de eerste km op mijn Ural/IMZ 8.103 gemaakt en voorwaar een hele aparte ervaring!
Geen haast wel leuk.
Nu valt mij op dat de rechter stoterstangbuis afdichtingen wat lekken als de boel warm is.
Heb de pijpjes al aangetikt en dan is het even over, maar je voelt hem al: komt weer terug.
Wat is hier aan te doen? M.a.w. moet de kop eraf om de pijpjes vast te zetten?
Zo ja hoe zit dit dan vast in de kop?
De rubbers zijn niet verdroogd en ik vermoed dat deze vorig jaar tezamen met cilinders en zuigers zijn vervangen.
Er staat simpelweg niet genoeg (voor) spanning op?
Wie kan mij hier iets over verduidelijken?
Alvast bedankt.
Rein
Ik heb de eerste km op mijn Ural/IMZ 8.103 gemaakt en voorwaar een hele aparte ervaring!
Geen haast wel leuk.
Nu valt mij op dat de rechter stoterstangbuis afdichtingen wat lekken als de boel warm is.
Heb de pijpjes al aangetikt en dan is het even over, maar je voelt hem al: komt weer terug.
Wat is hier aan te doen? M.a.w. moet de kop eraf om de pijpjes vast te zetten?
Zo ja hoe zit dit dan vast in de kop?
De rubbers zijn niet verdroogd en ik vermoed dat deze vorig jaar tezamen met cilinders en zuigers zijn vervangen.
Er staat simpelweg niet genoeg (voor) spanning op?
Wie kan mij hier iets over verduidelijken?
Alvast bedankt.
Rein
- Benno van Ham
- Berichten: 4298
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: stoterstangbuis afdichting
pijpjes zitten normaal klem in de cilinderkop getikt. Op de pijpjes aan het uiteinde zit een losse kraag omde het pijpje. Die kraag drukt het rubber aan tegen de kop. twee mogelijkheden, die kraag schuift steeds terug of het pijpje zit los in de kop en zakt steeds terug. In beide gevallen lekt het rubber.
Vloeibare pakking lost het probleem op en of goed pas maken.
als je aantikt zie je dan het pijpje uit de kop komen of de kraag schuiven ?
Benno
Vloeibare pakking lost het probleem op en of goed pas maken.
als je aantikt zie je dan het pijpje uit de kop komen of de kraag schuiven ?
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: stoterstangbuis afdichting
Dank Benno,
Het pijpje komt uit de kop en zet meer druk op het rubber.
Kan ik het beste kop eraf halen, nieuwe rubbers plaatsen en de 'bevestiging' in de kop aanpassen?
(heb nwe alu koppakkingen liggen)
Zo ja hoé zet je de pijpjes vast in de kop?
En aanhaalmoment kopbouten 34 NM?
Het pijpje komt uit de kop en zet meer druk op het rubber.
Kan ik het beste kop eraf halen, nieuwe rubbers plaatsen en de 'bevestiging' in de kop aanpassen?
(heb nwe alu koppakkingen liggen)
Zo ja hoé zet je de pijpjes vast in de kop?
En aanhaalmoment kopbouten 34 NM?
- Benno van Ham
- Berichten: 4298
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: stoterstangbuis afdichting
dat klopt. zit normaal klem in de kop getikt. De ring die eromheen zit die het feitelijke rubber aandrukt kan vaak wel wat worden verschoven. Als dat te gemakkelijk gaat OF als het pijpje in de kop beweegt houd je lekkage.
Benno
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: stoterstangbuis afdichting
Helder,
Probeer nog een keer met zachte dwang aan te tikken,
Als dat niet voldoende blijkt trek ik de kop eraf.
Nog een vervolg vraagje: zitten nieuwe almot cilinders en zuigers op.
Wat is jou advies omtrent het inrijden hiervan?
aantal km
snelheid?
Probeer nog een keer met zachte dwang aan te tikken,
Als dat niet voldoende blijkt trek ik de kop eraf.
Nog een vervolg vraagje: zitten nieuwe almot cilinders en zuigers op.
Wat is jou advies omtrent het inrijden hiervan?
aantal km
snelheid?
- Benno van Ham
- Berichten: 4298
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: stoterstangbuis afdichting
inrijden is altijd lastig. Wat ik zelf doe is de eerste 100 km niet harder dan 60-70 rijden en vooral veel wisselend rijden. rustig rijden, stevig optrekken maar niet lang op hoge toeren rijden. Paar keer afkoelen en opwarmen kan ook geen kwaad.
Daarna tot ca. 500 km langzaam opbouwen naar de top-kruissnelheid waar je wilt rijden. Bij een zijklepper rond de 80, Dnepr en Ural misschien 90. Veel harder moet je niet willen als je het heel wilt houden. Je kunt nu ook eens wat langer op dezelfde snelheden blijven rijden.
Benno
Daarna tot ca. 500 km langzaam opbouwen naar de top-kruissnelheid waar je wilt rijden. Bij een zijklepper rond de 80, Dnepr en Ural misschien 90. Veel harder moet je niet willen als je het heel wilt houden. Je kunt nu ook eens wat langer op dezelfde snelheden blijven rijden.
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: stoterstangbuis afdichting
Als ik je een tip mag geven, bestel de rode rubbers bij ROLPA, die zijn van westerse kwaliteit en lekken niet.
De zwarte zijn van Russisch rubber en gaan op den duur lekken.
https://www.rolpa.nl/a-53727459-591106 ... escription
De zwarte zijn van Russisch rubber en gaan op den duur lekken.
https://www.rolpa.nl/a-53727459-591106 ... escription
Re: stoterstangbuis afdichting
Misschien proberen de pijpjes een kwartslag draaien met een tang.
Met een beetje mazzel blijven ze dan wel zitten.
Zo niet, kan je altijd nog verder met demonteren gaan.
Met een beetje mazzel blijven ze dan wel zitten.
Zo niet, kan je altijd nog verder met demonteren gaan.
Re: stoterstangbuis afdichting
Sorry, maar volgens mij klopt dat niet. Zowel zwart als rood bestaan in verschillende uitvoeringen en kwaliteitenFrank65 schreef: ↑18 mei 2022, 18:16 Als ik je een tip mag geven, bestel de rode rubbers bij ROLPA, die zijn van westerse kwaliteit en lekken niet.
De zwarte zijn van Russisch rubber en gaan op den duur lekken.
https://www.rolpa.nl/a-53727459-591106 ... escription
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Royal Enfield Himalayan
- BMW R1150R

Re: stoterstangbuis afdichting
Toen ik de MT gedaan heb was dat wel zo, ik heb meerdere zwarte gehad, allemaal zijn ze gaan lekken. Maar dat was 6 jaar geleden, Jan zal het weten, hij verkoopt beide.
- Benno van Ham
- Berichten: 4298
- Lid geworden op: 15 mei 2004, 23:58
Re: stoterstangbuis afdichting
ik gebruik altijd zwarte en nog nooit problemen gehad. Er lekt van alles maar daar niet 
Je kunt natuurlijk een keer pech hebben en slechte treffen maar je kunt ook de pech hebben dat een vorige eigenaar de pijpjes mishandeld heeft.
Benno

Je kunt natuurlijk een keer pech hebben en slechte treffen maar je kunt ook de pech hebben dat een vorige eigenaar de pijpjes mishandeld heeft.
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: stoterstangbuis afdichting
Ik ben d'r bang voor ja.Benno van Ham schreef: ↑19 mei 2022, 18:14 ik gebruik altijd zwarte en nog nooit problemen gehad. Er lekt van alles maar daar niet
Je kunt natuurlijk een keer pech hebben en slechte treffen maar je kunt ook de pech hebben dat een vorige eigenaar de pijpjes mishandeld heeft.
Benno
Wordt vervolgd.