Hallo Russenrijders,
Sinds ik het vliegwiel van mijn zijklepper van nieuwe koppelingsstiften heb voorzien
trilt de motor flink bij hogere toerentallen. Ik heb ook de koppelingsplaten en metalen schijven vervangen.
De hardyschijf is ook vervangen.
Als ik nu met hogere toeren rijd trilt alles zo hard dat ik niets meer in de spiegel zie en diverse onderdelen los
raken.
Waar ikzelf de meeste vraagtekens bij zet is het hoge aanhaalmoment van de centrale krukasbout. Deze heb ik
met 400 NM vastgezet. Dit a.d.h.v. Info op een Duitse site.
Wie heeft hier een mening over ?
Overmatige trilling
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
Re: Overmatige trilling
400 Nm
Ik denk dat je krukas nu een beetje krom is, normaal is het ongeveer 240 Nm.

Ik denk dat je krukas nu een beetje krom is, normaal is het ongeveer 240 Nm.
Re: Overmatige trilling
400 NM is ongeveer een factoor drie te hoog... Zelfs de 240 van Frank hierboven vinden de meesten al heel hoog. Gebruikelijk is rond de 160 Nm en dat is echt meer dan genoeg. de huidige trillen ingen komen bij een dergelijk aanhaal moment òf van een getordeerde krukas òf van een vliegwiel dat bij dergelijke aanhaalmomenten door het conische uiteinde van de krukas open wordt gescheurd.


Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

- Benno van Ham
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
- Locatie: Langeweg
- Contact:
Re: Overmatige trilling
even een andere benadering, weet je zeker dat het je blok is en niet de hardyschijf ? Heb je de eindaandrijving (as) gedemonteerd en zo ja alle weer goed in elkaar gezet zodat de kruiskoppelingen goed in lijn staan ?. dat is ook ene heel grote kans op gekke trillingen nl.
Benno
Benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Re: Overmatige trilling
Benno, aan de hardyschijf heb ik nog niet gedacht omdat de trilling varieert met het toerental van de motor. Wel een
goede tip!
Ik heb inmiddels het vliegwiel gedemonteerd en er zijn geen afwijkingen aan te constateren. Dus verder gezocht
en gezien dat de linker zuiger flink beschadigd is.
Rondom de pistonpenopeningen zijn stukken uitgebroken. Aan één kant is de borgveer weg……
Ik ga nu de krukas uitbouwen en alles reinigen want er zit veel slijpsel in de olie.
De cilinder is ook beschadigd. Ik heb niets gemerkt van een vastloper o.i.d. Deze zuiger zit er 18 jaar (!) in
en is nooit eruit geweest. Ik denk dat dit ook de oorzaak van de trillingen is. Toevallig dat zich dit openbaart
na het vervangen van de vliegwielpennen en koppeling. Het is een wondere wereld…….
goede tip!
Ik heb inmiddels het vliegwiel gedemonteerd en er zijn geen afwijkingen aan te constateren. Dus verder gezocht
en gezien dat de linker zuiger flink beschadigd is.
Rondom de pistonpenopeningen zijn stukken uitgebroken. Aan één kant is de borgveer weg……
Ik ga nu de krukas uitbouwen en alles reinigen want er zit veel slijpsel in de olie.
De cilinder is ook beschadigd. Ik heb niets gemerkt van een vastloper o.i.d. Deze zuiger zit er 18 jaar (!) in
en is nooit eruit geweest. Ik denk dat dit ook de oorzaak van de trillingen is. Toevallig dat zich dit openbaart
na het vervangen van de vliegwielpennen en koppeling. Het is een wondere wereld…….