zuiger speling

Hier kun je alle vragen op Chiang Jiang gebied kwijt

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
propjocky

zuiger speling

Bericht door propjocky »

Hallo allemaal,

terug van weggeweest ... na ruim 5 jaar in het buitenland eindelijk de motor uit de opslag gehaald en weer gereed gemaakt voor (hopelijk) een seizoen lekker karren door het Drenthse landschap. Voordat de motor 5 jaar geleden werd opgeslagen had hij last van een hardnekkige tik in de linker cilinder (zie topic 2016) die ik destijds niet meer kon oplossen vanwege mijn verhuizing. Dus nu toch maar eens onderzoeken wat de mogelijke oorzaak is. Ik vermoed na de warmloper destijds toch wel een kantelende zuiger of zelfs speling in het bigend/smallend. Kan iemand mij vertellen wat de ideale zuigerspeling zou moeten zijn voor een zijklepper? En hoeveel speling mag ik op het bigend hebben (voor/achter en in/out)? Hopelijk dit weekend tijd om de cilinder te trekken en de oorzaak te vinden/probleem op te lossen. Cheers
Bijlagen
IMG_20140505_151457.jpg
"Make everything as simple as possible, but not simpler"
Albert Einstein

80 Shovel chopped & bobbed
CJ 750
propjocky

Re: zuiger speling

Bericht door propjocky »

Nog even wat aanvullende info ... beide koppen getrokken en even met een voeler tussen de cilinderwand en zuiger gemeten. Links 0.4 mm en rechts 0.25 mm. Dit vond ik nog op een Deense site:

Engine pistons have four milled groves (side valve) or three milled grooves (ORV) for the piston rings. The piston is connected to the connecting rod by means of a floating gudgeon pin, which is retained by circlips. When installing new piston rings the ring gap clearance must be checked and if necessary adjusted to 0,3 mm to 0,4 mm. Piston to bore clearance should be set to 0,07 mm.

Dat zou betekenen dat ik er ruim boven zou zitten ... klopt dit?
Albert Einstein

CJ 750
Frank65

Bericht door Frank65 »

Hier staan alle toleranties en maten

https://www.udcn.nl/Bestanden/manuals/ ... _PLANS.pdf
propjocky

Bericht door propjocky »

Hartstikke bedankt voor de info, deze had ik nog niet. Het bevestigd de speling die ik eerder vond en zal dan ook de cilinders moeten opboren en een setje nieuwe zuigers aanschaffen. Bigend zit nog strak dus dat kan nog wel even mee. Kan iemand mij helpen aan een betrouwbaar adres voor cilinders boren in de regio Drenthe/Groningen?
Albert Einstein

CJ 750
Frank65

Bericht door Frank65 »

Cilinders breng je naar Rob Brons in Zeist, die verteld je welke overmaat zuigers je moet bestellen bij ROLPA.

Zit niet in het noorden maar is wel goed.
propjocky

Bericht door propjocky »

Helaas is Zeist op dit moment te ver weg maar heb gelukkig iemand in het Noorden gevonden. Zuigers bij Rolpa besteld en hopelijk volgende week klaar. Ben alleen nog op zoek naar een small-end glijlager (21 mm). Heeft iemand er nog een liggen die ik kan overnemen (heb er al eentje gevonden maar op een been kannie nie lopen).
Albert Einstein

CJ 750
Plaats reactie