Zuigerspeling IZH Jupiter 5
Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra
Zuigerspeling IZH Jupiter 5
Wie kan mij vertellen wat de zuigerspeling van een IZH Jupiter 5 moet zijn?
De cilinders zijn gehoond en voorzien van nieuwe zuigers maar het revisie bedrijf wil zeker weten of de 0,1 mm speling genoeg is.
Op internet is er niets te vinden mbt IZH toleranties maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit bij Russische tweetakten meer is dan bij bv Japanse of bv MZ blokken.
Wel staat er genoeg informatie over de verschillen van hitte die een tweetakt zuiger voor de kiezen krijgt vergeleken met een 4takt zuiger.
Het zou zo maar kunnen dat 0,15 of zelfs 0,2 mm de voorkeur heeft boven 0,1.
Hopelijk weet iemand antwoord in deze.
Gr Iwan
De cilinders zijn gehoond en voorzien van nieuwe zuigers maar het revisie bedrijf wil zeker weten of de 0,1 mm speling genoeg is.
Op internet is er niets te vinden mbt IZH toleranties maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit bij Russische tweetakten meer is dan bij bv Japanse of bv MZ blokken.
Wel staat er genoeg informatie over de verschillen van hitte die een tweetakt zuiger voor de kiezen krijgt vergeleken met een 4takt zuiger.
Het zou zo maar kunnen dat 0,15 of zelfs 0,2 mm de voorkeur heeft boven 0,1.
Hopelijk weet iemand antwoord in deze.
Gr Iwan
- Benno van Ham
Re: Zuigerspeling IZH Jupiter 5
Ik ben geen tweetakt expert maar ik heb op andere fora wel eens rondgekeken natuurlijk. Onderste link is een online manual die je zonder lidmaatschap kunt bekijken maar niet zomaar downloaden, succes
http://vk.com/wall-58826645_24973?reply=24982
https://www.scribd.com/doc/21526749/IJ- ... ereparatie
http://vk.com/wall-58826645_24973?reply=24982
https://www.scribd.com/doc/21526749/IJ- ... ereparatie
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Dnepr K-750 project, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Honen wordt normaal alleen gedaan om oneffenheden te verwijderen en eventueel af te werken na het kotteren.
Je zal met alleen honen je cilinders nooit egaal rond krijgen, het gedeelte waar de zuigerveren gelopen hebben op de werkzijde blijft het ruimst want ze honen overal evenveel materiaal weg.
Waarom heb je de cilinders niet laten kotteren/frezen? zonde van je nieuwe zuigers.
Dit zal een goed revisie bedrijf van te voren bepalen.
Je zal met alleen honen je cilinders nooit egaal rond krijgen, het gedeelte waar de zuigerveren gelopen hebben op de werkzijde blijft het ruimst want ze honen overal evenveel materiaal weg.
Waarom heb je de cilinders niet laten kotteren/frezen? zonde van je nieuwe zuigers.
Dit zal een goed revisie bedrijf van te voren bepalen.
Fritz, de cilinders zijn al op de 1e overmaat geboord.
Het revisie bedrijf wil nu alleen zeker zijn van de speling.
Die is nu op 0,1 mm gemaakt, maar het zou zomaar kunnen dat Russische aftermarket zuigers meer nodig hebben dan moderne tweetakten.
Het revisie bedrijf dat dit klusje uitvoert is Dymo Track in Cruquius, en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
Er is alleen totaal geen info op dit vlak te verkrijgen daarom hoop ik dat iemand binnen de UDCN mij op weg kan helpen.
Benno, leuke info over de IZH.
In een post word daar over iets meer dan 0,1 mm gesproken.
Op die maat laten boren alleen omdat het in en post genoemd word is mij vooralsnog een beetje teveel van het goede.
Het revisie bedrijf wil nu alleen zeker zijn van de speling.
Die is nu op 0,1 mm gemaakt, maar het zou zomaar kunnen dat Russische aftermarket zuigers meer nodig hebben dan moderne tweetakten.
Het revisie bedrijf dat dit klusje uitvoert is Dymo Track in Cruquius, en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
Er is alleen totaal geen info op dit vlak te verkrijgen daarom hoop ik dat iemand binnen de UDCN mij op weg kan helpen.
Benno, leuke info over de IZH.
In een post word daar over iets meer dan 0,1 mm gesproken.
Op die maat laten boren alleen omdat het in en post genoemd word is mij vooralsnog een beetje teveel van het goede.
- Benno van Ham
Siegfried, heb je ook naar de tweede link gekeken. dat is de complete repairmanual met alle spelingen.
groet,
benno
groet,
benno
Benno
Benno, zeg maar Iwan tegen Siegfried hoor.
Ik heb die manual goed bekeken, ze spreken daar over iets van 0,04 mm speling.
Dat lijkt me heel erg krap als er elders gesproken word over 0,1, 0,15 en als max zelfs wel 0,2 mm.
Ik neem in ieder geval je info mee naar Dymotrack, dan moeten die maar de knoop doorhakken.
Nu kost een zuiger compleet slechts 20 euro, dus als het mis gaat is dat geen financiële ramp.
Het is alleen wel zonde van het werk en vooral de tijd die je weer moet wachten om nieuwe zuigers te bestellen en groter laten hohnen.
Ik ben van plan om 0ver drie weken met de IZH naar het oostblok treffen in Marrum te gaan, dat gaat dan zeker met de IZH niet meer lukken.
Zundappie kan natuurlijk altijd maar met een Rus is wel zo leuk.
Gr Iwan
Ik heb die manual goed bekeken, ze spreken daar over iets van 0,04 mm speling.
Dat lijkt me heel erg krap als er elders gesproken word over 0,1, 0,15 en als max zelfs wel 0,2 mm.
Ik neem in ieder geval je info mee naar Dymotrack, dan moeten die maar de knoop doorhakken.
Nu kost een zuiger compleet slechts 20 euro, dus als het mis gaat is dat geen financiële ramp.
Het is alleen wel zonde van het werk en vooral de tijd die je weer moet wachten om nieuwe zuigers te bestellen en groter laten hohnen.
Ik ben van plan om 0ver drie weken met de IZH naar het oostblok treffen in Marrum te gaan, dat gaat dan zeker met de IZH niet meer lukken.
Zundappie kan natuurlijk altijd maar met een Rus is wel zo leuk.
Gr Iwan
- Benno van Ham
Iwan, ik dacht dat Siegfried je geheime schuilnaam was en die wou ik intact laten 
Ach, vanuit Nederland bekeken is de zundapp ook een fiets uit het oosten dus ik zou me er niet te druk over maken en gewoon de fiets pakken die wel rijdt.
Succes,
Benno

Ach, vanuit Nederland bekeken is de zundapp ook een fiets uit het oosten dus ik zou me er niet te druk over maken en gewoon de fiets pakken die wel rijdt.
Succes,
Benno
Benno
Heb uiteindelijk besloten de zuigers 0,13 mm ruimte te geven.
Blijkt dat die Russische aftermarket zuigers rond zijn terwijl ze iets ovaal moeten zijn.
Dit ivm de hitte bij de uitlaatpoort.
Daar zit meteen het probleem, Russisch tweetakt spul is niet de norm als het om maatvoering gaat.
De norm die IZH zelf aanhoud is dus absoluut niet toe te passen op de zuigers die er nu in de handel zijn.
Blijkt dat die Russische aftermarket zuigers rond zijn terwijl ze iets ovaal moeten zijn.
Dit ivm de hitte bij de uitlaatpoort.
Daar zit meteen het probleem, Russisch tweetakt spul is niet de norm als het om maatvoering gaat.
De norm die IZH zelf aanhoud is dus absoluut niet toe te passen op de zuigers die er nu in de handel zijn.
Dat klopt sowieso bij 2 takten daarbij zijn de zuigers vaak ovaal, kijk maar eens bij breit wand of
Ik had vroehag ook een 70cc 2 poorter die harder liep dan een 6 poort dinges ha ha
geweldig heet......weet ik veel ineens niet meer en kan er niet meer opkomen op de naam?
een of anders Italiaans ding of soort.....Gilardonie ofzo, geweldig merk en leerschool!
Ik had vroehag ook een 70cc 2 poorter die harder liep dan een 6 poort dinges ha ha
geweldig heet......weet ik veel ineens niet meer en kan er niet meer opkomen op de naam?
een of anders Italiaans ding of soort.....Gilardonie ofzo, geweldig merk en leerschool!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Cilinders waren netjes gehohnd en dan denk je inbouwen en gaan.
Niet dus, blijken de zuigerpennen van die Russische aftermarkter zuigers niet in de zuiger te passen!!
Kon ik weer naar Dymotrack om de zuigerpenboring te laten hohnen.
Blijkt tot overmaat van ramp die zuigerpen nog eens 4 mm te kort waardoor hij niet opgesloten zit tussen de borgveren.
En ga dan maar eens een zuigerpen zoeken van rond 14 en 53 mm lang.
Niet te doen dus.
Nu maar de zuigerpen opgevuld met schijfjes van de oude zuigerpen.
Triest is dat de originele IZH zuigers nergens meer zijn te verkrijgen dus ben je op die aftermarker rommel aangewezen.
Niet dus, blijken de zuigerpennen van die Russische aftermarkter zuigers niet in de zuiger te passen!!
Kon ik weer naar Dymotrack om de zuigerpenboring te laten hohnen.
Blijkt tot overmaat van ramp die zuigerpen nog eens 4 mm te kort waardoor hij niet opgesloten zit tussen de borgveren.
En ga dan maar eens een zuigerpen zoeken van rond 14 en 53 mm lang.
Niet te doen dus.
Nu maar de zuigerpen opgevuld met schijfjes van de oude zuigerpen.
Triest is dat de originele IZH zuigers nergens meer zijn te verkrijgen dus ben je op die aftermarker rommel aangewezen.
Triest maar waar, na montage was na 2 km het feest over.
Motor met een klever (zuiger) aan de kant.
Bij demonteren blijkt dat de zuiger rond de zuigerpenboring geklemd heeft.
Oorzaak, de zuigers zijn rond ipv ovaal.
Advies aan potentiële IZH rijders; Never nooit meer van die aftermarket zuigers kopen dus.
Originele zijn voor zover ik weet nergens meer te krijgen, word dus weer een hele zoekpartij.
Motor met een klever (zuiger) aan de kant.
Bij demonteren blijkt dat de zuiger rond de zuigerpenboring geklemd heeft.
Oorzaak, de zuigers zijn rond ipv ovaal.
Advies aan potentiële IZH rijders; Never nooit meer van die aftermarket zuigers kopen dus.
Originele zijn voor zover ik weet nergens meer te krijgen, word dus weer een hele zoekpartij.
In Duitsland kunnen ze zuigers per stuk op maat maken (waalspezialkolben.de). Is niet goedkoop. Zo eentje heb ik in mijn Maico zitten. Misschien kan die je aan een passend zuiger helpen. Hij adviseert ook omtrend speling.
Maico was een Duits motormerk, bekend later voor rood-gele crossmotoren.
In Duitsland kunnen ze zuigers per stuk op maat maken (wahlspezialkolben.de). Is niet goedkoop. Zo eentje heb ik in mijn Maico zitten. Misschien kan die je aan een passend zuiger helpen. Hij adviseert ook omtrend speling.
Lutz, bedankt voor de info.
Zal eens kijken wat een zuiger bij hun gaat kosten.
In de VS kan ik ze ook laten maken maar ben dan al snel 200 euro of meer per stuk kwijt.
En dan moet je er nog eens 4 in een keer afnemen.
By the way, Maico hoef je niet uit te leggen hoor.
Voor elke tweetakt fanaat is dit merk een begrip.
Zal eens kijken wat een zuiger bij hun gaat kosten.
In de VS kan ik ze ook laten maken maar ben dan al snel 200 euro of meer per stuk kwijt.
En dan moet je er nog eens 4 in een keer afnemen.
By the way, Maico hoef je niet uit te leggen hoor.
Voor elke tweetakt fanaat is dit merk een begrip.
Ik heb een Maico Blizzard M250S/II, dat is de doorontwikkeling van de S/I met uitlaat links in plaats van rechts. 
Meneer Wahl levert zuiger volgens model vanaf een stuk. Is een afsplitsing van de Mahle ontwerpafdeling.

Meneer Wahl levert zuiger volgens model vanaf een stuk. Is een afsplitsing van de Mahle ontwerpafdeling.
Laatst gewijzigd door Lutz op 03 mei 2016, 05:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ken dat type inderdaad.
Heb zelf eens het genoegen mogen meemaken om een hele rit achter een Maico van de Bunderwehr te mogen hangen.
Tijdens de rit was dat leuk, daarna echter niet meer.
De hele avond heb ik al kotsend (letterlijk) naar lucht zitten happen.
Heb zelf eens het genoegen mogen meemaken om een hele rit achter een Maico van de Bunderwehr te mogen hangen.
Tijdens de rit was dat leuk, daarna echter niet meer.
De hele avond heb ik al kotsend (letterlijk) naar lucht zitten happen.
Op marktnet.nl staan twee IZH 350 zijspannen te koop. Geen idee of het motorblok hetzelfde is.
Inmiddels bij de firma Wahl in Stuttgart nieuwe zuigers laten maken.
Deze worden uit zgn Mahle Rohrlingen gemaakt.
Compleet met veren, zuigenpen ongeveer 225 euro per stuk.
Is niet in vergelijking met de 20 euro voor Russische reproduktie zuigers maar deze zijn tenminste zonder meer goed.
Deze worden uit zgn Mahle Rohrlingen gemaakt.
Compleet met veren, zuigenpen ongeveer 225 euro per stuk.
Is niet in vergelijking met de 20 euro voor Russische reproduktie zuigers maar deze zijn tenminste zonder meer goed.
Ja beter Deutsche grundichheid dan niet zeker weten!!!
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)