Jawa 638

Tweetaktforum waarin onze rokende forumgangers hun frustaties kwijt kunnen. Dus, IZH, TIZ, Jupiter, Jawa, MZ, CZ leef je uit.

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Papa Bear

Jawa 638

Bericht door Papa Bear »

Sinds halverwege vorig jaar heb ik een Jawa 638 erbij om de Ural gezelschap te houden. Ik kon 'm overnemen van een motorvriend die de Jawa persoonlijk vanuit het verre Zeeland in de Betuwe kwam afleveren (en dan niet lafjes op een aanhanger ofzo, nee gewoon rijdend).
20190324_104406.jpg
Net als met de Ural leek het me wel aardig om ook voor deze motor hier een soort logboek bij te houden, al was het maar voor mezelf.
Papa Bear

Re: Jawa 638

Bericht door Papa Bear »

De Jawa werd dus rijdend aangeschaft, maar dat betekende niet dat er geen werk aan zat.
De achterband was glad, spaken zaten los, de ontsteking was gaar, balhoofd was een soort driewegschakelaar, remmen nogal matig, een van de uitlaten viel uit elkaar, richtingaanwijzers werkten niet...
Genoeg te doen dus.

Ik ben begonnen met een verse uitlaat en een fris knipperelais. Mooie kleine klusjes om de motor een beetje te leren kennen.
20190316_121812.jpg
Het is mijn eerste tweetakt, dus ik moest nog even wennen aan het tanken en het bijmengen van olie. Ik begon met het opmaken van een flesje minerale tweetaktolie dat ik bij de motor kreeg. Beetje zoeken op internet en iedereen blijkt een andere mengverhouding te gebruiken :?
In het kader van 'een vette machine is een gelukkige machine, ben ik gestart bij 1:30, minder kan altijd nog toch?
20190410_143229.jpg
Inmiddels smeer ik synthetische tweetaktolie, dat geeft een stuk minder rotzooi en ik sta niet meer constant de bougies uit te baggeren. Het heeft ook als voordeel dat je nog altijd tamelijk rijk kunt smeren, iets wat ik een prettige gedachte vind. Ik ben na wat experimenteren op een 1:40 verhouding terecht gekomen met een volsyntheet.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Daarna ben ik in de winter aan de gang gegaan om balhoofdlagers, achterband en een paar spaken te vervangen.
De Jawa blijkt verrassend goed in elkaar te zitten, ik ben geen gekke problemen tegengekomen.

Het enige wat me stoorde was de matige vonk die de ontsteking (contactpuntjes) bij lage toeren kon produceren.
Na me een beetje te hebben ingelezen heb ik twee kitjes van Velleman besteld en heb ik op een regenachtige zondag tweemaal een transistorontsteking in elkaar zitten bakken. Ik ben niet zo'n soldeerkoning, maar ik had er best lol in. Het resultaat vond ik niet slecht en ik besloot door te gaan.
20190317_181157.jpg
Het leek me dat die printplatenkermis nogal gevoelig zou zijn voor trillingen en vocht, dus ik heb de boel ingegoten in epoxyhars. Alleen de koelvinnen steken er nog uit.
20190917_174753.jpg
De boel aansluiten was even puzzelen, maar gelukkig had ik de bedrading al gelabeld. Het concept is dat de condensators van de contactpunten worden losgekoppeld zodat de contactpunten geen hoogspanning meer schakelen. Hierdoor slijten de punten niet of nauwelijks meer in. Mocht de transistorontsteking op een dag problemen geven, dan is het een kwestie van loskoppelen en de stekkertjes van de condensators weer terugprikken om het geheel weer naar origineel terug te brengen.
De ontsteking zelf kon ik kwijt in de kont van de motor.
20190920_195347.jpg
Tot mijn eigen verbazing startte de Jawa met 1 trap en liep ie keurig stationair, iets wat daarvoor nogal rommelig was. De ontsteking zit er nu een kilometer of 2500 op en gaat nog altijd als een raket.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

De Jawa werd de afgelopen maanden steeds vaker ingezet om hier in de buurt rond te knetteren over de dijken, maar ook heel praktisch om boodschapjes te doen in nabijgelegen steden.

Ik heb werd wel een beetje flauw van de hele tijd zo'n fles olie meesjouwen, dus ik heb een simpel rekje in elkaar gebakken en aan de motor gehangen om een zijtas kwijt te kunnen voor olie, maatbeker een ouwe lap.
20190331_141728.jpg
Afgelopen jaar was er natuurlijk een bizar lange, droge zomer. We wonen nog niet zo ontzettend lang in de Betuwe en de omgeving is prachtig. Ik heb er geprobeerd het maximale uit te halen en ben na het werk met de Jawa de drooggevallen uiterwaarden gaan verkennen.
20190610_161200.jpg
We wonen in het buitengebied van een klein dorp, de Waalbanddijk ligt op nog geen kilometer van ons erf. Dus als er eens een verloren uurtje is kun je meteen mooi langs Waal en Nederrijn tuffen :P
20190331_192132.jpg
Tot dusverre is de Jawa echt een leuk ding.
FPC

Bericht door FPC »

Mooi hoor! Jaren lang gereden, maar dan een 634. Ontsteking was altijd gevoelig, maar sturen vond ik zo slecht niet...heb je t stukje gezien in Motorrijwiel over 634?..ook leuk!
Dnepr
Angst is tijdelijk, spijt blijft........
Nejra

Bericht door Nejra »

Leuk ding. Veel plezier er mee! :mrgreen: :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Yamaha SR400
- BMW R1150R

:toost:
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Niet helemaal Jawa, maar toch gerelateerd; ik heb een Beeline Moto gekocht.
De Beeline is een simpele navigatie, die werkt met een klein rond display en een op google maps baseerde app.
Ik ben een ontzettende kneus voor wat betreft richtingsgevoel, maar m'n tomtom vind ik op de ural en jawa nogal lomp. Daarom dit maar eens proberen.
20200331_155854.jpg
Eerst maar eens een ritje gemaakt met dat ding op het stuur, werkte best makkelijk. Daarna heb ik eens gekeken of ik een betere plek kon vinden, dus nu zit ie tussen de tellers gemonteerd.
20200404_134613.jpg
Werkt als een tierelier, ding gaat 30 uur mee met 1 keer opladen. En je komt weer eens op plekken die je nog niet kende :D
20200407_113703.jpg
Nejra

Bericht door Nejra »

Handig. Ziet er inderdaad beest interessant uit. Niet zo'n enorme " knol" op je stuur.

Bedankt voor de tip :D :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Yamaha SR400
- BMW R1150R

:toost:
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

De jawa is een fijn fietsje, maar de afgelopen weken begon ze toch meer en meer rare geluiden te maken.
Ik meende 2 verschillende dingen te horen;
- Een slepend/ratelend geluid uit het koppelingsdeksel
- Een kloppend geluid uit de rechtercilinder, alsof die aan het kantelen was

En sinds we voorlopig toch lekker de tijd hebben, leek het me wel een goed idee de boel even open te maken en er wat verse onderdelen in te stoppen.
20200419_111614.jpg
20200419_113853.jpg
20200419_115308.jpg
20200419_115806.jpg
Cilinders zien er nog prima uit, rechterzuiger heeft wat meer koolaanslag dan links. Het small-end lager van de rechterzuiger lijkt ook niet heel lekker meer te bewegen.
20200419_125948.jpg
Laatst gewijzigd door Papa Bear op Ma Apr 20, 2020 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

De levensduur van de aluminiumzuigers zou volgens de jawalogen zo'n 30-40k kunnen zijn, ik schurk met mijn jawa tegen de ondergrens aan. Omdat de boel nu toch uit elkaar ligt en onderdelen geen drol kosten, gaan er gewoon nieuwe in.
Capture.JPG
Capture.JPG (24.48 KiB) 262 keer bekeken
Gisteren even achter de laptop gekropen en een berg onderdelen besteld om de jawa weer op te frissen. Even wachten, en met wat geluk word er deze week een pakket zuigers, lagers, pakkingen, primaire kettingen en koppelingsgoodies bezorgd :mrgreen:
20200419_175149.jpg
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Ik had gisteren een dag vrij en blijkbaar had de tsjechische post wind mee, want al vroeg in de ochtend werd er een pakketje bezorgd.
20200422_104712.jpg
Top natuurlijk, kon ik mooi even die zuigers vervangen. Was nog best even een gepruts met 28 losse small-end-naaldjes die het liefst in je carter zouden willen vallen. Ik heb die lagers vervangen door een halfgesloten naaldlager, werkt een stuk makkelijker :D
20200422_113954.jpg
20200422_112313.jpg
20200422_121255.jpg
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

De nieuwe zuigers voorzien van zuigerveren (ben ik trouwens de enige die altijd extra zuigerveren nodig heeft omdat er altijd wel een sneuvelt bij het monteren?) en gemonteerd.
20200422_131251.jpg
20200422_124855.jpg
20200422_131128.jpg
Frisse pakkingen overal tussen, kop d'r weer op
20200422_145120.jpg
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Beetje tweetaktolie in de cilinder gedruppeld en het blok even met de kickstarter langzaam een paar keer rondgepompt.
Met twee trappen liep ze weer keurig, ter verhoging van de feestvreugde een kilometer of dertig rustig aan langs de Waal gereden.

Volgende halte; de nogal harkerige koppeling repareren en de primaire ketting vervangen.

De bizar happende koppeling wordt, volgens de geleerden, veroorzaakt door een onbenullige o-ring die onderin de koppelingskorf woont (nummer 27 op onderstaande tekening);
diagram.jpg
diagram.jpg (19.1 KiB) 239 keer bekeken
Ik dacht eerst dat deze o-ring een soort keerring was, of anderszins een sealende functie had. De werkelijkheid is schijnbaar simpeler; het idee is dat de elasticiteit van de ring een soort dempende functie heeft.
Natuurlijk is de ring zelf gemaakt van het meest weerbarstige sovjetbakeliet dat ze maar konden vinden, dus van veel elasticiteit is geen sprake. Een nieuwe o-ring schijnt een paar duizend kilometer goed te werken. Op zich is het vervangen niet zo moeilijk, maar ik moet toch eens gaan denken over een betere oplossing. Zo kwam ik op internet iemand tegen die z'n eigen o-ring maakt van vloeibare pakking; http://www.dusko-lolic.from.hr/jawaclutch/

Vooralsnog heb ik nog een stel van die ringen liggen, dus die knikker ik er in :mrgreen:
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Gisteren weer verder met de Jawa. Het linkerdeksel van de motor moest eraf, dus eerst de kickstarter gedemonteerd. De kickstarter van de jawa is een bijzonder ding, het is ook de versnellingspook en de bediening van de halfautomatische koppeling. Stukje Tsjechische trots, zeg maar.
Ik had al gelezen dat et belangrijk is om de versnellingspook in 'kickstartstand' te zetten alvorens de boel los te draaien, anders springt de kickstartas je om de oren en sta je een uur te vloeken om alles weer bij elkaar te zoeken.
Deksel ging er in ieder geval zonder problemen af, en meteen werd duidelijk waarom ik soms een ratelend, slepend, geluid hoorde;
20200422_183431.jpg
20200422_183413.jpg
Primaire ketting hangt er wat slap bij en kan het carterdeksel raken dus. Geen moment te vroeg in ieder geval om daar ook wat aan te doen.
De moer van het primaire tandwiel (met daarop een wormwiel dat de kilometerteller aandrijft) was met de luchttol zo los, en het ziet er steeds minder prettig uit;
20200422_192624.jpg
Op het tandwiel is een opstaande rand meegegoten, waar je normaal gezien een poelietrekker op kunt zetten. Zo te zien heeft iemand dit al eens geprobeerd met een verkeerd type poelietrekker, de halve rand aan puin getrokken, en stilletjes de boel weer dichtgeschroefd zonder de ketting te hebben vervangen :roll:
Het valt me vaker op bij het sleutelen aan dit soort motoren, dat je in eerste instantie vooral bezig bent de ellende van een ander op te lossen.

Ik heb even gezocht op wat jawasites, maar dit lijkt een redelijk veel voorkomend probleem te zijn. De meeste mensen die dit op een jawa aan de hand hebben proberen eerst 10 verschillende dingen alvorens de slijptol te pakken. Mijn microgeduld bedwingend heb ik de dremel maar gepakt en na een uur (!) prutsen kwam ie los.
20200423_182906.jpg
Onvoorstelbaar. Daar waar al het sovjetmetaal van kauwgom is gemaakt, is dit tandwiel van verarmd uranium en nog door Lenin zelf op de krukas gesmeed.

Kleine tegenvaller, ik had wel een nieuwe primaire ketting besteld maar had niet op een gaar tandwiel gerekend. Nieuwe besteld in het moederland, dus nu een weekje wachten.
Postma

Bericht door Postma »

:D Goed bezig! Heb zelf nog een tijdje op een 634 gereden. Ooit opgeknapt en marine grijs gespoten. Zal nog wel ergens rondrijden.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Postma schreef::D Goed bezig! Heb zelf nog een tijdje op een 634 gereden. Ooit opgeknapt en marine grijs gespoten. Zal nog wel ergens rondrijden.
Ik heb veel lol met de 638, maar de oudere types zijn echt veel mooier. Misschien dat ik 'm in de toekomst wel inruil voor een 634, of zo'n mooie Perak.
Papa Bear

Bericht door Papa Bear »

Post uit Tsjechië vandaag :toost:

Onvoorstelbaar wat een verschil een vers tandwiel en een nieuwe ketting eigenlijk kan maken he?
Hieronder voor en na:
20200422_183431.jpg
20200430_084002.jpg
De jawa zit weer in elkaar en de happende koppeling is, met de nieuwe o-ring, verholpen. Ben benieuwd hoelang dat goed blijft gaan.
Alle bijgeluiden (die naar ik aanneem werden veroorzaakt door die schrapende ketting) zijn ook verdwenen. So far een geslaagde operatie.
20200430_104927.jpg
nicolai

Bericht door nicolai »

Lijkt verdacht veel op het Royal Enfield principe
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Plaats reactie