Vandaag had ik even zin om eraan te beginnen en dan is de eerste actie maar het uit elkaar halen van het blok.
zo gezegd zo gedaan en ik zal proberen hier af en toe wat nieuwtjes te posten over het verloop van de revisie. Om te beginnen is het een rare combinatie. Het geheel zag er aardig gebruikt uit om het zo maar te zeggen maar bij het uit elkaar halen de eerste verrassingen.
Onder het voordeksel zit een splinternieuwe Pm-05 ontsteking. Nog nooit gebruikt, verder ziet de binnenkant van het deksel er akelig schoon uit voor een Rus. Ach ja.
Als eerste het verroestte (vliegroest) vliegwiel eraf. Zoals gebruikelijk borgplaatje los, dop 36 op de bout en hoppa bijna vanzelf los. Niet eens de bratta erop los te hoeven laten. Dat zie ik niet vaak.
Daarna de poelietrekker erop, bout laten zitten om op af te steunen en rustig kracht zetten, verhip. Ook die komt gemakkelijk van zijn plaats af. erachter ziet het er ook schoon uit en eigenlijk zoals je verwacht van een blok dat 15 jaar ergens in een hoek gelegen heeft.
Nu de koppen en cilinders eraf. hier een mix van 12-13, 16-17 mm bouten en moeren, niet zo'n goed teken meestal. Met de kop eraf kijk ik ineens tegen een kop aan die gewoon nieuw is. die heeft nog geen meter gelopen volgens mij.
De zuiger en cilinder daarentegen hebben ervaring. Andere kant hetzelfde verhaal. Nu tijd voor de cilinders zelf. De moeren komen allemaal gemakkelijk los en de cilinders ook. Van binnen zien de cilinders er netjes uit maar die zuigers hebben al wel wat moeilijke kilometers meegemaakt. Ook creatief is de pistonpen aan de rechterkant. die is half open. Nog nooit gezien.
De krukas zelf lijkt aardig in orde, weinig speling dus die gaat hergebruikt worden. tot nu toe eigenlijk alleen een doos pakkingen, twee zuigersets en wat bouten en moeren. dat gaat goed.
Als laatste klusje voor vanochtend heb ik het voordeksel verwijderd. OP 1 weerbarstige slechte schroefbout na appeltje-eitje.
Ook hier weer verbazing. Dat blok heeft nog nooit olie gezien, dat weet ik nu bijna zeker.
zo het begin zit erop. Binnenkort een vervolg... In ieder geval een blokje dat het redden waard lijkt ook al is er aan geprutst door een vorige eigenaar.
Benno