Zijklepperblok ontmantelen

Ruimte om jezelf en je motor even off topic voor te stellen of zomaar wat in het rond te ouwe......

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3687
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Benno van Ham »

Hallo, zoals Twin lezers misschien wel weten heb ik recent een compleet zijklepper aandrijflijntje op de kop getikt. Onbekende oorsprong en inhoud maar daar was de prijs ook naar. 50 euro en een krat bier verder lag het spul in de auto en in de werkplaats. Het is in ieder geval een oud M72 blok aan het carter te zien. Iemand heeft al wat zitten rommelen met nummers op het carter maar dat maakt me nu niet zoveel uit.

Vandaag had ik even zin om eraan te beginnen en dan is de eerste actie maar het uit elkaar halen van het blok.

zo gezegd zo gedaan en ik zal proberen hier af en toe wat nieuwtjes te posten over het verloop van de revisie. Om te beginnen is het een rare combinatie. Het geheel zag er aardig gebruikt uit om het zo maar te zeggen maar bij het uit elkaar halen de eerste verrassingen.

Onder het voordeksel zit een splinternieuwe Pm-05 ontsteking. Nog nooit gebruikt, verder ziet de binnenkant van het deksel er akelig schoon uit voor een Rus. Ach ja.

Afbeelding

Als eerste het verroestte (vliegroest) vliegwiel eraf. Zoals gebruikelijk borgplaatje los, dop 36 op de bout en hoppa bijna vanzelf los. Niet eens de bratta erop los te hoeven laten. Dat zie ik niet vaak.

Afbeelding

Daarna de poelietrekker erop, bout laten zitten om op af te steunen en rustig kracht zetten, verhip. Ook die komt gemakkelijk van zijn plaats af. erachter ziet het er ook schoon uit en eigenlijk zoals je verwacht van een blok dat 15 jaar ergens in een hoek gelegen heeft.

Afbeelding

Nu de koppen en cilinders eraf. hier een mix van 12-13, 16-17 mm bouten en moeren, niet zo'n goed teken meestal. Met de kop eraf kijk ik ineens tegen een kop aan die gewoon nieuw is. die heeft nog geen meter gelopen volgens mij.

Afbeelding

Afbeelding

De zuiger en cilinder daarentegen hebben ervaring. Andere kant hetzelfde verhaal. Nu tijd voor de cilinders zelf. De moeren komen allemaal gemakkelijk los en de cilinders ook. Van binnen zien de cilinders er netjes uit maar die zuigers hebben al wel wat moeilijke kilometers meegemaakt. Ook creatief is de pistonpen aan de rechterkant. die is half open. Nog nooit gezien.

Afbeelding

Afbeelding

De krukas zelf lijkt aardig in orde, weinig speling dus die gaat hergebruikt worden. tot nu toe eigenlijk alleen een doos pakkingen, twee zuigersets en wat bouten en moeren. dat gaat goed.

Afbeelding

Als laatste klusje voor vanochtend heb ik het voordeksel verwijderd. OP 1 weerbarstige slechte schroefbout na appeltje-eitje.

Afbeelding

Ook hier weer verbazing. Dat blok heeft nog nooit olie gezien, dat weet ik nu bijna zeker.

Afbeelding


zo het begin zit erop. Binnenkort een vervolg... In ieder geval een blokje dat het redden waard lijkt ook al is er aan geprutst door een vorige eigenaar.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra
Berichten: 954
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Nejra »

Apart, waarom zou iemand de moeite doen een vers blok op te bouwen met dit soort half-rijpe zuigers?? Het zijn ook geen Russische zijklepper-zuigers zie ik: geen schraapveer- groef aan de onderrand van het zuigerhemd. Mogelijkerwijs zijn de pistonpennen dus "geleend" uit de zelfde bron als de zuigers.

Ziet er verder uit als een mooie basis om iets leuks van te maken Benno. Daar had je je voor het dubbele aantal kratten bierzo te zien ook niet aan bekocht :lol: :toost: :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Yamaha SR400
- BMW R1150R

:toost:
Ruudm72
Berichten: 12
Lid geworden op: Do Dec 28, 2017 17:13
Locatie: Zuid-limburg

Re: Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Ruudm72 »

Mooi oud blok,altijd leuk aan te sleutelen.
Hopenlijk heeft de vorige niet teveel aangepast!
Tis een vroeg blok,deze hebben geen bevestiging aan de bovenkant van het blok maar op de losse deksel.
Ik ben benieuwd wat er nog komen gaat.
Gr.ruud
Bmw r1150 gs 2004
Ural m72 zijspan'58
Renault estafette '71
Gebruikersavatar
Hellraiser
Berichten: 90
Lid geworden op: Wo Mei 20, 2020 15:04

Re: Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Hellraiser »

Ga ik ook volgen, altijd interessant :D
ЙОХАН
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3687
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58
Locatie: Langeweg
Contact:

Re: Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Benno van Ham »

Deeltje twee dan maar.

Na het voortvarend begin vanavond een uurtje verder gegaan om het carter leeg te maken.

Na de verwijdering van de cilinders en zuigers is het nu tijd om de klepstoters uit het blok te halen en verder te demonteren. Drie van de vier gaan zoals het hoort bijna vanzelf, nummer 4 heeft wat aanmoediging nodig om uit het carter te komen, zelfs een flinke verwarmsessie met een goede kruipolie en shockolie maakt het niet los. Met een grote steeksleutel 19 kun je met wat goede wil de houder voorzichtig op en neer wringen en na 20 minuten komt er langzaamaan beweging in het spulletje. Die is goed gebruikt om het zo maar te zeggen. Al met al weer een overwinning maar hier zullen wat nieuwe spullen in moeten vrees ik.

Afbeelding

Afbeelding

Merk de stoters ook even zodat ze op dezelfde plaats terug gaan.

Nu die stoters er uit zijn kan de nokkenas er eigenlijk ook uit. Om dat te doen zijn wat voorbereidende werkzaamheden nodig. Eerst maar het dekseltje waaronder de oliepompaandrijving zit los maken, dit is al een aangepast exemplaar zo te zien. Zo zien ze er normaal niet helemaal uit. Ach, hij zit niet muurvast dus dat is gebeurd. Tandwiel en aandrijfas van de pomp eruit en verder met de geit.

Afbeelding

Aan de voorkant van het blok moet het nokkenastandwiel van de nokkenas af en hier is wat raars te zien. Het bovenste tandwiel is niet zoals normaal van metaal maar van een of andere kunststof gemaakt. Nog nooit gezien in een Rus. Wel nylon exemplaren in moderne blokken maar in zo'n oudje nog nooit. Met de poelietrekker maak je hier geen vrienden helaas want je trekt het tandwiel zo van de vertanding af. Daarna kun je wel goed bij de schroeven die de lagerbus vasthouden. Project nokkenas voltooid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de nokkenas is de krukas aan de beurt. Helaas ben ik vergeten om foto te maken maar het tandwiel wat daar zit is geborgd met een borgspie en meer niet. Met een goede vlakke poelietrekker trek je hem zo van de as af. Daarna het deksel om het lager op de plek te houden om een oliepijpje richting de tandwielen te geleiden. Dit deksel zit met vier boutjes vast en is zo verwijderd. Nu kijken we recht op het voorste krukaslager.

Afbeelding

Verder aan de achterkant. Hier zit het deksel vast met een aantal m6 bouten, niet geborgd ondanks dat ze wel doorboord zijn allemaal. Enfin, na verwijderen van de bouten een poelietrekker op het deksel en afsteunen op de nokkenas (wederom met de vliegwielbout gemonteerd om e.e.a. heel te houden). Het deksel komt zo los en je kijkt tegen de achterste slingerschijf aan.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ook die hindernis uit de weg is terug naar de voorkant en de poeliedrukker inzetten, hetzelfde instrument eigenlijk maar nu gebruik ik de boutgaten van het dekseltje om de poelietrekker te fixeren en daarna kun je vrij eenvoudig de krukas uit het lager drukken. De krukas ligt dan los in het carter en met wat creatief draai en trekwerk kan hij uit het blok.

Afbeelding

Bizar blok blijft het, de krukas is netjes gemaakt, zitten zelf nieuwe bronzen bussen in voor de pistonpennen, slingerschijven zijn schoon en leeg en de lagers zijn allemaal nieuw. De achterplaat is voorzien van een moderne afdichting met een seal (i.p.v. vilt). Ik weet niet wie hier aan gewerkt heeft maar het blijft een gek ding.

Enfin, deeltje twee is klaar, nu alleen de oliepomp nog uit het carter en dan kan de schoonmaak en heropbouw beginnen.

tot de volgende keer.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
Catweazle
Berichten: 486
Lid geworden op: Di Jun 28, 2005 21:44
Locatie: IJsselstein
Contact:

Re: Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Catweazle »

Goed bezig Benno :toost:

Ik ben zelf bezig met het weer in elkaar zetten van een M72 motorblok.(reserveblok)
Was een tijd geleden er al aan begonnen maar kreeg hem niet goed in elkaar, kwam er toen pas achter dat de krukas gewokkeld was :cry:
Tot mijn verdediging, er was zo niet echt wat aan te zien en geen speling op de bigendlagers !
Ga je vorderingen volgen, misschien dat ik zelf ook nog wat neerpen :roll:

grtz John
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Nejra
Berichten: 954
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09
Locatie: Bodegraven

Re: Zijklepperblok ontmantelen

Bericht door Nejra »

Lekker bezig Benno!

De kunststof tandwielen heb ik wel eens aangeboden zien worden als "silent" optie: Ze zouden minder tandwielgeluiden moeten produceren dan de originele Russische tandwielen. Geen idee of het waar is: ik heb er zelf geen ervaring mee. Als het goed is zou het kleine tandwiel (krukas) dan ook van een ander metaal dan gewoonlijk (aluminium-legering geloof ik) moeten zijn.
Ik vraag me wel af: Hebben ze de zelfde vertanding als een Russisch tandwiel?? Anders heb je als je ze hergebruikt een bijpassend tandwiel nodig voor een dynamo. :roll:
En de krukas ziet er netjes uit. Iets roept in mijn achterhoofd "nieuw en Chinees" :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Yamaha SR400
- BMW R1150R

:toost:
Plaats reactie