SOVEK ELEKTRONISCHE ONTSTEKING

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
MarcelvdM

SOVEK ELEKTRONISCHE ONTSTEKING

Bericht door MarcelvdM »

Hallo

Iemand ervaring met het installeren van een SOVEK ELEKTRONISCHE ONTSTEKING 12VOLT op een Dnepr MT16 en wat zijn de voor en nadelen?

Marcel
Benno van Ham

Re: SOVEK ELEKTRONISCHE ONTSTEKING

Bericht door Benno van Ham »

Werkt hier al jaren prima. Installatie stelt niets voor, een keer goed instellen en klaar ben je. Heeft het veel voordelen, geen idee. Ik heb 25 jaar met contactpunten gereden en misschien 3 keer stilgestaan met oplosbare problemen. Met electronisch idem alleen daar is het eerder kapot is klaar. Ik heb voor de zekerheid altijd een puntensetje bij zodat ik terug kan bouwen.

Inbouw is niet moeilijk. Drie draden aan de unit, een 12 volt naar een geschakelde voeding als stroom om te werken. Twee draden naar + en - van de meegeleverde bobine en opbouwen. Even puzzelen hoe de ontsteking het beste staat maar op een kopklepper is het al snel plug 'n play. Bij een zijklepper moet je zelf de timing goed krijgen en dat kan iets meer werk zijn.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
MarcelvdM

Bericht door MarcelvdM »

Benno

Bedankt voor je antwoord, ik ga er dan toch een bestellen en inbouwen

Grtz

Marcel
S. Gesink

Bericht door S. Gesink »

Ik heb m ook op de dnepr mt11 gebouwd. Ik moest even goed kijken en de sleuven heel iets groter maken, maar het is gelukt.
dropje73

Bericht door dropje73 »

S. Gesink schreef: Do Dec 23, 2021 23:15 Ik heb m ook op de dnepr mt11 gebouwd. Ik moest even goed kijken en de sleuven heel iets groter maken, maar het is gelukt.
Ik moest ook even met de dremel in de weer.
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
S. Gesink

Bericht door S. Gesink »

Ik ben er alleen achter gekomen dat de meegeleverde bobine niet doet wat ie moet doen.. Geeft een heel zwakke vonk. Met de oude bobine, emgo, doet ie t wel...
marc

Bericht door marc »

S. Gesink schreef: Vr Jan 14, 2022 22:22 Ik ben er alleen achter gekomen dat de meegeleverde bobine niet doet wat ie moet doen.. Geeft een heel zwakke vonk. Met de oude bobine, emgo, doet ie t wel...
Dus je hebt nu een elec ontsteking met een alternatieve emgo bobine?

Vrgrt Marc
Nejra

Bericht door Nejra »

Kan hoor. Zo heb ik ook een poosje rondgereden.
Zie de electronische ontsteking maar gewoon als een electronische neef van de contactpunten(plus de ervroeger). Als het met de punten vonkt, vonkt het met de electronische ontsteking ook. Wel bijzonder dat de SOVEK-bobine problemen geeft. Dat is de eerste van die moderne variant waar ik van hor dat hij niet goed werkt. Wat heb je er aan kabels, bougiekapje en bougies achter hangen?? Geen ontstoordekapjes/kabels icm 'R' bougies hoop ik?? Die werken wel vaker niet lekker samen (maar dat ligt dan de combinatie en niet aan de bobine)
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
S. Gesink

Bericht door S. Gesink »

Ik weet niet wat er is, maar het apparaat wil gewoon niet lekker starten en lopen, geen continue vonk, bougies die wel en niet vonken. Zal een combinatie zijn van meerdere dingen.
Benno van Ham

Bericht door Benno van Ham »

spanningsproblemen, heb je een goede betrouwbare voeding en massa geprobeerd (rechtstreeks bv. ipv via contactslot en massaschakelaar.)

bvenno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Benno van Ham schreef: Di Jan 18, 2022 13:28 spanningsproblemen, heb je een goede betrouwbare voeding en massa geprobeerd (rechtstreeks bv. ipv via contactslot en massaschakelaar.)

bvenno
Dat is er één. Russische bedrading en corrosie doen bijzondere dingen. Zeker als die bedrading 40+ jaar oud is.
Andere vraag is wat voor een type spanningsregelaar je in gebruik hebt. De mechanische spanningsregelaars zijn goed genoeg om de accu niet te overladen maar kunnen kortstondige spanningsdipjes geven waar de ontsteking niet goed mee overweg kan.

In geval van twijfel cq om er overzicht in te krijgen zij ik terugwerken: + van de ontsteking loshalen van het boordnet(en aan de boordkant tijdelijk isoleren met wat tape), een externe 12V accu (bijvoorbeeld uit een auto of caravan) met de - aan massa leggen en de + met een tijdelijk (vers!!!)draadje (zorg voor een stekkertje of klemmontage om de motor weer uit te kunnen zetten) aan de ontsteking koppelen. Belangrijk: Zorg voor voldoende isolatie van dit tijdelijke geheel ivm de afwezigheid van een zekering!!
Is het probleem dan weg dan zit het probleem in de bedrading of spanningsregelaar en hoef je verder niet meer naar de ontsteking te kijken. Zo nee dan zit het juist wel in de ontsteking/bobine/hoogspanningskabels.

Volgende stap als de ontsteking in orde is: leg een tijdelijke bedrading met vers draad tussen spanningsregelaar en de ontsteking. is het probleem dan nog steeds weg dan is het je kabelboom/ contactslot, is het probleem terug dan wordt het tijd om het laadsysteem (spanninsgregelaar en dynamo) te onderzoeken.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Plaats reactie