Dnepr MT 11 wil niet meer starten

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Stolwijker

Dnepr MT 11 wil niet meer starten

Bericht door Stolwijker »

Wie kan mij helpen?

Afgelopen winter mijn Dnepr MT 11 gereviseerd, nieuwe zuigers, cilinders uitgehoont, nieuwe ontsteking en carburateurs alle afstellingen kloppen volgens mij, alles meerdere malen gecheckt maar er komt geen leven meer in. Ik zal vast iets over het hoofd zien maar weet niet wat.
Is er iemand met sleutelervaring met een Dnepr in de omgeving van Stolwijk die mij wil helpen om de MT11 wakker te krijgen.

Stolwijker
Benno van Ham

Re: Dnepr MT 11 wil niet meer starten

Bericht door Benno van Ham »

Tja, beginnen met het duidelijkste

Compressie meten
Klepspeling nakijken of alles op het goede moment gesteld is
Ontsteking nakijken of er een vonkje is.
Eventueel met startspray of remreiniger proberen te starten
Verse benzine

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Stolwijker

Kleppen staan volgens mij goed
Compressie links 6,5 rechts 7
Vonken aanwezig en controle lampje op ontsteking staat op het juiste moment
Het verschil nu met voorheen is een synchroniseer slang en Pekar K68 carburateurs.
Ik ga de originele K63 carburateurs zonder synchroniseer slang weer terug zetten en kijken wat dat brengt.

Wordt vervolgt

Stolwijker
Frank65

Bericht door Frank65 »

De K68 carburateurs zijn links en rechts, als je die omdraait dan doet die het ook niet.
Ik neem aan dat je dat weet ?
Stolwijker

Links en rechts dat wist ik maar dat hij het niet doet als je ze verwisseld dat wist ik niet. Inmiddels de oude carburateurs erop gezet en met een beetje startpiloot sloeg hij gelijk aan. 😊
Maar het blijft een Rus en dus gelijk een volgend probleem, ontkoppelen lukt niet meer dus komende week de versnellingsbak maar verwijderen en kijken wat er aan de hand is. Het lijkt erop dat de nieuwe platen aan elkaar verkleefd zitten.

We blijven lekker bezig.

Stolwijker
Benno van Ham

Verkeerde pakketdikte gebruikt ?

Voor de koppelingsplaten zijn verschillende diktes te vinden voor de tussenplaat en gewone platen. Dikke gevoerde platen EN tussenplaat zorgen ervoor dat het niet meer ontkoppelt.

dunne gevoerde platen (dnepr normaal) zijn 5 mm dik
Dikke platen (ural en zijkleppers) zijn 7 mm dik

tussenplaat is 3 of 5,6-6 dik. Met die drie moet je dus spelen om een goede set in elkaar te zetten. Daarnaast opletten op het hart. Het hart van de platen steekt aan een kant verder uit. Bij verkeer monteren geeft dat ook problemen.

Als de K63 wel werkt kan de motor in principe wel lopen en dat is al goed nieuws. Nu die 68 nog goed krijgen, zijn het originele of chinese namaak, daar zit erg veel verschil in nl. er zijn heel veel goedkope, slechte K68 te koop .

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Stolwijker

Koppeling is er weer uit om verschil van dikte te meten, nieuwe gevoerde platen zijn 5 mm en de tussenplaat 5,2 mm
de oude gevoerde platen zijn 4 mm dik en de tussenplaat 5 mm, lijkt mij dat dit geen problemen moet geven.

Ik kan natuurlijk de oude gevoerde platen er weer inzetten (met de verdikking van de binnenring naar de versnellingsbak) en kijken of dat wel werkt. Is er een manier om dit te testen zonder de versnellingsbak.

De carburateurs zijn volgens mij in China gemaakt en zoals ik begrijp niet te gebruiken, kijken we later dan wel een keer naar.

Wordt vervolgd

Stolwijker
Benno van Ham

die tussenplaat is te dik voor d5 mm voeringen. er zou eigenlijk een 3 mm tussen moeten zitten voor die set. Inderdaad goed opletten naar welke kant het hart wijst. volgens mij moet het dikste deel altijd naar de versnellingsbak wijzen van beide platen.

Chines carbs kunnen best werken maar er zijn helaas veel goedkope, slechte replica's te koop. ook heel goede trouwens dus niet direct opgeven.

Testen is vrij lastig, je moet dan een hefboom maken die de achterste plaat een paar mm kan induwen, als dan het pakken vrijkomt weet je dat het werkt. Met uitgebouwd blok en bak is het natuurlijk wel zo te testen. bak er los tegenaan schroeven en testen maar. Als de motor in de versnelling staat kun je de achterste gaffel niet draaien op de bak, met koppeling in wel.

Benno
Benno

Stolwijker

Hoi Benno,

Probleem koppeling is opgelost, het probleem zat niet zozeer in de dikte van de platen maar in 2 gaten van de tussenplaat deze waren beschadigd, onder spanning wilde hij niet goed over de bussen glijden. Gaten en 1/2 mm groter gemaakt en alles werk naar behoren.

20 km probleemloos gereden helaas de volgende dag wil de rechter cilinder niet meer meedoen. Ontsteking gecontroleerd, nieuwe bougies, carburateur verwisseld vervolgens andere carburateurs erop gezet maar geen resultaat. Kleppen controleren is denk ik nog de enige optie.

Als er andere suggesties zijn hoor ik het graag.

Stolwijker
Stolwijker

Hier een foto van de Dnepr als het uploaden lukt,

https://ibb.co/3yHRpyc

Stolwijker
dropje73

Bericht door dropje73 »

Stolwijker schreef: Wo Apr 07, 2021 21:27 Hier een foto van de Dnepr als het uploaden lukt,

Stolwijker
Mooie fiets !! :-D
Op zoektocht in Russenland
dropje73

Bericht door dropje73 »

En? Looptie al weer ?
Op zoektocht in Russenland
Nejra

Bericht door Nejra »

Stolwijker schreef: Wo Apr 07, 2021 21:27 Hier een foto van de Dnepr als het uploaden lukt,

Stolwijker
In een hulpvaardige bui:
Afbeelding
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Stolwijker

Afgelopen tijd kleppen gesteld, benzine-toevoer beter gemaakt (filters er tussenuit), nieuwe bougiekabels en daarna de sproeiers uitgeprobeerd. Rechts nu sproeier 110 en links sproeier 115 waarbij de naalden in het midden staan. De K68 carburateurs uit China werken wel maar afstellen blijft lastig. Toch maar een keer dellortho’s bestellen.

Vandaag eerste rondje van 30 km gereden zonder problemen.

Op naar de volgende rit.
Plaats reactie