oorsprong lekkage

Dnepr-vraagjes en antwoorden. Hier kun je terecht voor al je vragen op Dnepr-gebied

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Nejra
Berichten: 1007
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Nejra »

nicolai schreef:Soms wil ik nog wel eens out of the Box denken...
Waarom koop je geen andere carburateurs? Dat is het hart van de motor, alles of niets.
De bloedsomloop zeg maar, het bepaalt zo'n beetje alles hoe de motor loopt en presteert.
De temperatuur lucht/benzine mengsel en zelfs de uitlaat temperatuur, denk er eens over?
Als reactie op iemand die meldt dat hij nieuwe carburateurs heeft en zich nu afvraagt wat hij er aan sproeiers in zal zetten/heeft zitten is dat wel een "out of the box benadering" te noemen inderdaad :mrgreen: :wink:

:toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Tja Niek...je zegt t zelf nogal eens...dat je allang een mooie middenklasser had kunnen kopen voor alles wat er vervangen is :D
Dus gwoon voor de sport de boel goedkoop aan de praat krijgen en houden. Dan blijft ze thuis ook wat in toom :wink:
En als t niet werkt dan kan ik alsnog aftikken voor echte pekars of zo.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2300
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: oorsprong lekkage

Bericht door nicolai »

Je hebt volkomen gelijk, ga maar ff kutten voor jezelf als je dat wilt
Maar wees eerlijk? we hebben toch een vreselijke hobby!
Niks werkt bij die dingen....
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Klopt...laat mij lekker k$tten...hopelijk plusk%tten :toost:
En anders aan de Honda :stampen:

Toch nog ff een tussenstandje...
Bijlagen
20200927_222256_copy_1209x1612.jpg
Gebruikersavatar
Racer
Berichten: 362
Lid geworden op: Di Mei 22, 2018 08:45

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Racer »

Overgestapt op kuntstof velgen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Racer schreef:Overgestapt op kuntstof velgen? :mrgreen:
Ja daarmee hoop ik in de aanhanger beter uit te komen...wordt vervolgd.

Weer een ander geh$fter...de verticaal naar horizontaal adaptors passen niet. Ik wil t liefst een tussenstuk ertussen om buiten t knelpunt van de koelrip te geraken. Inmiddels al op ali gesnuffeld naar intake manifolds maar nog niet gevonden.
Met de flex een koelrip aanpassen kan altijd nog maar doe ik liever niet.
Bijlagen
20200930_214348_copy_1209x1612.jpg
20201001_093135.jpg
Screenshot_20201001-091855_AliExpress.jpg
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3731
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Benno van Ham »

Ja, bekend probleem. Met de oude Dnepr koppen heb je lang doorlopende koelribben aan de achterkant, daar past de adapter niet zomaar tussen. Ik heb er nog een extra afstandsbus tussen zitten. Ik had op de plank hier nog een balanceerset leggen, ook wel bekend als russenturbo. Die past er mooi tussen en dan gaat het wel prima. Zo'n ding helpt in het synchroniseren van de carb, vooral bij lage toeren. Kost bijna niets, doet ook bijna niets :) maar helpt je wel in dit geval.


https://www.google.com/search?q=vergase ... Wy3PP4dvWM

Afbeelding
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Aha. Weer een toptip !
Gebruikersavatar
Racer
Berichten: 362
Lid geworden op: Di Mei 22, 2018 08:45

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Racer »

Oh dan heb ik geluk gehad, op de Ural passen die flensen zonder problemen.
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2300
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: oorsprong lekkage

Bericht door nicolai »

Maar bee real?
Dat je een tussenstuk nodig hebt in het vacuum gedeelte met slang tussen de ene en de andere carburateur?
En dat werkt?
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3731
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Benno van Ham »

Niek, ja dat werkt. Weliswaar vooral bij lage snelheden maar zie het als een balanceerstuk. Op dezelfde manier als dat de balansslangen op een moder ne inspuitingsfiets werken. Het vacuum aan beide zijdes blijft beter gelijk. Nu heeft marc ze daar niet voor nodig maar puur als vulstuk tussen de cilinder en de carb maar zon setje is goedkoper als twee afstandsbussen. Ik heb er jaren mee gereden op mijn mt16. Nu trouwens ook weer omdat ik het zelfde probleem heb als marc. Oude dnepr koppen hebben ver doorlopende koelribben, veel verder dan normaal. Daardoor past een normale adapter niet
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Goedgekeurd met de complimenten van de keurmeester :toost:
Dankzij de deuk in de uitlaat mooi niet overgerestaureerd ;-)
Nog aangifte doen (kost niks bij >40jr maar moet wel ff) en dan na 5werkdagen een kentekenbewijs van de rdw. En dan nog ergens een blauw plaatje kopen.
Bijlagen
20201028_104203_copy_2016x1512.jpg
Nejra
Berichten: 1007
Lid geworden op: Ma Mei 23, 2011 13:09

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Nejra »

Kijk. Dat is mooi. Gefeliciteerd! :toost:

En nu veel plezier met rijden!
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1327
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Frank65 »

Je hebt een erg mooie fiets gebouwd Marc, chapeau :toost:
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3731
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Benno van Ham »

goed gedaan Marc, weer een mooie Rus bij op de weg binnenkort..

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Ik ga er nu pas achter hoe t loopt en rijdt. :?
Vraagje...ik heb de russische turbo slang nog even niet in gebruik door m af te doppen. Heb m voor deze koppen wel nodig icm k68 en ruimte bij koelribben. Maar goed ik wil eerst de carbs goed afstellen als dat trouwens lukt met 1x 4 en 1x 6 bar compressie.
Een vacuummeter gemaakt mlnaar Gerards voorbeeld. Slangdelen aan beide zijden even lang. Ik had verwacht dat ie ongelijk zou zijn maar nee. T vloeistofniveau staat gelijk in beide delen.
Kan ik de vacuumpoort van die k68 wel op deze manier gebruiken? Valt me ook op dat die nippel niet afgedopt is

Daarnaast opvallend dat bij de k302de re kant te heet werd. Nu met de k68 de linker. Terwijl de stel schroeven nog standaard staan 1.5 eruit.

Tnx. Marc
Bijlagen
20201114_152306_copy_1209x1612.jpg
20201114_150824_copy_1209x1612.jpg
20201114_150841_copy_1209x1612.jpg
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3731
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Benno van Ham »

dat is geen vacuumpoort maar een overloop. Een k68 heeft geen vacuumpoort normaal. Wel optioneel maar onze versies eigenlijk nooit.

als je er een wilt zul je hem moeten inboren in de venturi of je flens tussen carb en cilinder. niet echt moeilijk met een m4-5 slangpilaartje ben je er zo mee klaar.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
nicolai
Berichten: 2300
Lid geworden op: Wo Dec 12, 2007 21:36

Re: oorsprong lekkage

Bericht door nicolai »

Er zit een hele grote zeskant op het spruitstuk, die moet je hebben volgens de foto.
Daar hoort de slang tussen de carburateurs en cilinder tussen te zitten.
Hoe je het doet? kijk ff naar de schroefdraad die erin zit.
Schep nooit een probleem waar je nog geen oplossing voor hebt! (Ernst Bloch)
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Aha. Ik was even op t verkeerde been gezet. Op tekening stond balancing port. Dus ik dacht voor t balanceren. Blijkt dat dus een ontluchting te zijn voor de vlotter.
Ik kijk eem hoe ik er een andere poort aan kan maken.....
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

nicolai schreef:Er zit een hele grote zeskant op het spruitstuk, die moet je hebben volgens de foto.
Daar hoort de slang tussen de carburateurs en cilinder tussen te zitten.
Hoe je het doet? kijk ff naar de schroefdraad die erin zit.
Die zeskant is een dikke 12 bout die ik afgeslepen heb tot iets van 11 om m in dat spruitje te krijgen. Daarop zit idd normaal de slang naar t andere spruitje aan de andere kant. Of ik gebruik de carb zelf of dat spruitstukje om een tule op te maken/in te boren.

Grtn Marc
Gebruikersavatar
Racer
Berichten: 362
Lid geworden op: Di Mei 22, 2018 08:45

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Racer »

Wat zijn dat voor slangen wat je tussen de luchtfilter en carburateur hebt zitten ?
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Die slangen zijn van ali. Probleem is dat ze niet benzine bestendig zijn. Dus weet niet hoe lang ze meegaan.
Aan 1 kant kan ik een dnepr rubber gebruiken maar aan de spanzijde zit er nu een erg stikke bocht in. Met een flexibele slang kan t wel. Nu nog een benzine bestendige. Of op de sloop een koelslang zoeken met een geschikte bocht er in en binnendia ca 40mm.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3731
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Benno van Ham »

of bij een slangenboer. Pirtek en kornuiten hebben heel veel soorten slangen, misschien ook wat je zoekt. Ik heb trouwens ook wel eens gewone koelwaterslangen gebruikt hoor, ging prima.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Vraagje..

Vandaag de lengte waarmee de stoterstangen naar buiten komen gemeten. Ca 7mm. Dat zou dus de vervorming/dikte van de nok zijn van de nokkenas. Ik heb me aardig ingelezen in binnen en buitenland maar niet kunnen vinden...
Wie weet de maat en max toleranties van de nokken van een nokkenas (k650/ohv) ?

Grtn Marc
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3731
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Benno van Ham »

Waarom de vraag/behoefte. 7 mm is al rijkelijk hoor. Ik weet van de ural dat hij minder dan 6 mm is, dnepr zal vergelijkbaar zijn.
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Bedankt Benno. Ik had ergens gelezen dat het ook de compressie bepaald. Als de nok wegsljjt...
Is een lang verhaal. Rob Brons heeft 2 cylinders op maat geboord voor een 2e overmaat Almots incl ringen op 0.2 slotspeling. Helaas ia de li kant daarna nog steeds ca 4bar. De kleppen had ik al gelektest en dat leek goed. Er stroomde geen benzine tussen klep en zitting. Ik had nog een 2e rechter kop. Die heb ik klaargemaakt en er komt ook een extra linker. Met die set (zonder die lange ribben voor meer voetruimte...mt 47) wil ik t proberen.

Maar dan heeft de nokkenas waarschijnlijk geen debet
En alles te doen om m goed af te kunnen stellen zodat ie niet aan 1 kant veel te heet wordt. De basis is een vergelijkbare xompressie.

Grtn Marc
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Gevonden info over allen dnepr nokkenassen met de maatvoering.
Google translate op de achtergrond aan ...Russisch-Nederlands.

https://oppozit.ru/article82729.html

Het zijn gebruikte assen maar ik schat dat de stijging origineel nooit meer dan 6mm geweest is voor de k650

Grtn Marc
Gebruikersavatar
Benno van Ham
Berichten: 3731
Lid geworden op: Za Mei 15, 2004 23:58

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Benno van Ham »

meet je de compressie wel goed ? MET gas vol open doortrappen tot hij niet hoger op wil lopen ?

Als je toch lage compressie aan 1 kant hebt moet er iets lekken. zijn maar een paar punten waar dat kan , de kleppen en de veren.

benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 260
Lid geworden op: Zo Jun 11, 2017 16:59

Re: oorsprong lekkage

Bericht door marc »

Brdankt Benno. Ja vol gas ( of zonder carb) en 10x trappen.
Veren zijn heel en kleppen benzine dicht. Is al vaker uit elkaar geweest. Ik heb naast de nieuwe almot zuigers ook wat oude bolle en nog bollere gemeten. Helaas voor de 1e maat 78mm zuigers. Van asmidden pistonpen tot top. Best verschillend. Maar alle MT modellen zouden goeie compressie moeten geven met die semi platte almots?
Bijlagen
20210301_231536_copy_1512x2016.jpg
Gebruikersavatar
Frank65
Berichten: 1327
Lid geworden op: Ma Jul 29, 2013 12:40

Re: oorsprong lekkage

Bericht door Frank65 »

Heb je ook eens gekeken naar het volume van de ruimte in de cilinder die overblijft als de zuiger in BDP staat.

Ik had bij de zijklepper dat één kop verder was afgevlakt dan de andere, hierdoor was het volume kleiner en dus ook de compressie hoger.

Je kunt kijken naar de koppen of deze gelijk zijn, vul één met vloeistof tot de rand en kiep dan over in de andere en
meet de nog zichtbare cilinderwand op als de zuiger bovenin staat.

Als de cilinder met de lage compressie een hoger volume heeft dan zou dit je probleem kunnen verklaren.
Plaats reactie